Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko enää yhtään parikymppisiä opiskelijoita, joilla huusholli ei "sisustettu"?

Vierailija
03.09.2013 |

Olen katsellut tuttuja opiskelijoita (ja lukenut blogeja), ja huomaan kuinka tavat ovat muuttuneet jo ihan tässä alle 15 vuodessa todella paljon..

Silloin 15 vuotta sitten, kun itse olin parikymppinen, muutin omilleni ja "sisustin" asuntoani, sisustaminen oli lähinnä sitä, että vein kotoa mukanani vanhan sänkyni, vanhempani ostivat minulle halvan pienen pirtinpöydän asuntoon ja halvimman mahdollisen kattolampun, itse ostin kirpputorilta jonkun pienen, halvan, ruman kirjahyllyn (ei ollut halvalla parempia tarjolla). Kummitädiltä sain pari vanhaa räsymattoa. Verhoja mulla ei ollut ensin laisinkaan, sitten äiti toi mulle kotoa jotain vanhojaan.

Sitten mä sisustelin lähinnä asettelemalla kynttilöitä ryhmiin pöydille ja laitoin kavereilta saamia kortteja yms. seinälle sinitarralla jne.

Nyt tällaista ei näe enää ollenkaan. Olen käynyt useammankin parikymppisen opiskelijan asunnossa, ja järjestään on sisustettu, huonekalut ovat samaa sarjaa kaikki, uusia, tapetit on vaihdettu, on kauniit valaisimet, uudet tekstiilit.. kämppään ostellaan muutenkin vähän väliä kaikenlaista uutta ja kivaa. Ei puhettakaan, että kelpaisi mikä tahansa, kaiken pitää sointua sisustukseen ja väreihin ja tyyli on tarkkaa!

(Ihmettelen vähän, että millä rahalla? Vanhemmatko nykyään maksavat? Vai laitetaanko opintolaina sisustamiseen (ja vaatteisiin)? )

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikea mullekin tuli ensimmäisenä mieleen ja sitten tietenkin netti ja sen kirppispalstat. Kun olin itse opiskelija 90-luvun puolessa välissä, huonekalut olivat vielä todella kalliita. Kierrätyskeskuksissa ja kirppiksillä toki kiertelin, mutta ei sieltä mitään sävy sävyyn -yhdistelmää saanut koskaan valittua, vaan oli tyydyttävä vähiten pahaan vaihtoehtoon. Vanhemmilta olin toki saanut joitakin kalusteita sekä rahallista apua, mutta kyllä se ensimmäinen koti aika karu oli. 

Kun ei ollut blogeja yms. ei myöskään onneksi tullut edes vertailtua omaa kotia satojen ja tuhansien muiden ikäisteni koteihin. Oli jotenkin ihan selvää, ettei minulla ollut samanlaista harkittua sisustusta, kuin esimerkiksi vanhemmillani. Olinhan parikymppinen opiskelija ja kavereilla oli melko lailla samannäköistä.

Olisin varmaan joka tapauksessa siihen aikaan käyttänyt liikenevät pennoseni omaan ulkonäkööni. Ei olisi tullut mieleenkään, että olisin jättänyt ostamatta monta vaatetta tai kosmetiikkatuotetta (joita en muutenkaan ostanut usein), jotta olisin voinut hankkia vaikka uuden maton. Olin kotona niin vähän, että olisi tuntunut älyttömälle sijoittaa vähiä pennosia sisustukseen. Se tuntui silloin jotenkin keski-ikäisten hommalle  :-) Kai se sitten onkin, koska näin kolmekymppisenä käytän sisustukseen ja sen suunnitteluun vähän liikaakin rahaa ja aikaa.

Vierailija
2/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nuori ei sisustaisi kauniisti? Ruma verho maksaa saman kuin kalliskin eikä Ikean huonekalut maksa oikeastaan mitään. Jos vanhemmat on töissä, talo ja kesämökki maksettu, niin miksi pitää säästää rahaa kun voi hankkia lapselle kivan sisustuksen kotiin. Pojan kanssa on tosin tehty kirjallinen sopimus, että kun hän muuttaa jonkun kanssa asumaan, palautuu koko kodin sisustus takaisin minulle. Hän on siis tavallaan vuokralla sisustetussa kämpässä. En halua, että hankintani kannetaan roskiin vain siksi, että tyttöystävä ei niistä pidä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ja ystävilläni kaikilla on lähinnä kokoelma asunto missä on kaikkea mitä sukulaisilta ja tutuilta on irronnut edullisesti tai ilmaiseksi.

Vierailija
4/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen juuri 20-vuotias opiskelija. Avopuolisoni kanssa kämppää on tosi tarkkaan sisustettu, mutta rahaa ollaan käytetty todella vähän. Ensinnäkin mä olen ollut kiinnostunut sisustuksesta jo monta vuotta ennen omaan kotiin muuttamistakin ja jo silloin kerännyt niitä koriste-esineitä/tauluja yms. Parisänky tuli valmiina käytettynä mun sedältäni, sohva ja vaatekaappi mieheni mukana, keittönpöytä miehen isältä ja keittiön muutamat tuolit on periytynyt mun mummoni siskolta. Sitten oh-pöytänä toimii jätelaitokselta haettu lava ja pari lisätuoliakin on dyykattu roskakatoksesta. Näitä huonekaluja on sitten itse kunnosteltu ja maalailtu ja seinillä on myös niitä sinitarroilla kiinniteltyjä postikortteja. Uutena ollaan hankittu ainoastaan yksi ikean halpiskirjahylly, yksi matto, yksi taulu ja kahden verhot. Meillä on melko persoonnallinen maku ja tykätään nimenomaan tällaisesta taiteellisesta, teollisesta ja rustiikkisesta tyylistä ja lopputulos näyttää meidän molempien silmiin todella hyvältä.  Kärsivällisyyttä ja kirppiksillä kiertelyähän tämä on vaatinut, mutta jokatapauksessa hienon sisustuksen saa aikaan myös ilman kauheaa rahallista panostusta.

Vierailija
5/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

elintaso on noussut ja nuoret elävät leveämmin, osaksi velaksi ja suoraan kädestä suhun.

Todella iso muutos on tapahtunut viimeisten 15-20 vuoden aikana: tuolloin suurin osa yliopisto-opiskelijoista asui soluasunnoissa ja kulki pyörällä. En muista lähipiiristä yhtään opiskelijaa, jolla olisi ollut oma auto.

Nyt asutaan yksiöissä tai kaksioissa muualla kuin opiskelijaasuntoloissa, sisustetaan, todella monilla on auto jne.

Maailma on muuttunut :)

Vierailija
6/79 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On edelleen opiskelijoiden elintasossa olemassa se toinen puoli. Valmistuin muutamia vuosia sitten, ja jouduin / pääsin näkemään aivan lähietäisyydeltä toisten elämän realiteetteja. Asuin siis solukämpässä, opiskelijatalossa, jossa valtaosa asukkaista oli soluissa asuvia.

Harvalla oli varaa sisustaa.

Tutustuin moneen talon asukkaaseen, ja joukkoon mahtui sellaisiakin tapauksia, että kämpässä ei käytännössä ollut yhtään mitään. Patja tai sohva nukkumista varten. Tietokone kiinteään kalustukseen kuuluvalla pöytätasolla. Tuoli ja ehkä jakkara lisäksi. Ehkä roskakatoksesta kaivettu kirjahylly. Ei mattoja, ei verhoja, ei oikeastaan yhtään mitään. Eräs ystäväni tuli opiskelupaikkaan suoraan ulkomailta, jossa asui pari vuotta, mukana oli ainoastaan vaatteet. Hän nukkui lattialla, ja askarteli kuormalavoista ja jostain löytämästään levystä itselleen sängyn, johon hommasi jostakin patjan.

Roskakatoksista etsi itselleen kalusteita, moni dumppasi onneksi vanhoja huonekalujaan. Omassakin solukämpässä yhteiskeittiö-olohuoneessa oli pahimmillaan ainoana kalusteena pahvilaatikko. Sen ääressä sitten istuttiin lattialla ja syötiin. Ja tämä tosiaan tapahtui reilusti 2000-luvun puolella. Vasta vähin erin saatiin sitten hankittua vanhoja sohvia, tuoleja, pöytä ja kirjahylly. Kun saimme sohvan tähän yhteiseen tilaan oli sillä välittömästi käyttöä: majoitimme siihen asunnottoman ystävämme talven ajaksi.

Kävin vanhassa kämpässäni vähän aikaa sitten vierailulla: samat kalusteet ovat siellä vieläkin, vain asukkaat ovat vaihtuneet. Sama kurjuus on tallella, samat makaronipaketit hyllyillä.

Vierailija
7/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 23:22"]

elintaso on noussut ja nuoret elävät leveämmin, osaksi velaksi ja suoraan kädestä suhun.

Todella iso muutos on tapahtunut viimeisten 15-20 vuoden aikana: tuolloin suurin osa yliopisto-opiskelijoista asui soluasunnoissa ja kulki pyörällä. En muista lähipiiristä yhtään opiskelijaa, jolla olisi ollut oma auto.

Nyt asutaan yksiöissä tai kaksioissa muualla kuin opiskelijaasuntoloissa, sisustetaan, todella monilla on auto jne.

[/quote]

Taitaa ne autolliset olla kuitenkin vieläkin vähemmistössä. Jos mietin omaa tuntemaani opiskelijaporukkaa, niin ehkä yhdellä tai kahdella on auto.

Vierailija
8/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Itse toin kyllä kotoa omasta huoneestani huonekalut (Eikai kenelläkään vanhempien luona ole mitään muuta kuin sänky??) eli kirjoituspöytä, sänky ja tv-taso. Kaappi oli asunnossa omasta takaa, kirjahylly ostettiin uutena. Matto vanhempien vanha, keittiönpöytä sukulaiselta. Suurin osa opiskelijakavereistani on hankkinut mööpelinsä kierrätyskeskuksesta, kirpputoreilta tai tutuilta. Jos kalusteet ovat uusia, ne ovat Ikeasta hankittuja halpiksia eivätkä mitään Maskun design-tammipöytiä. Mitään designiä tai "hienompaa" uutta en ole nähnyt kuin rikkaiden perheiden lapsilla. 

Ikea tosiaan helpottaa monen opiskelijan elämää alhaisten hintojen takia. Ihan paskapuhetta on, että opiskelijat elelisivät jotenkin herroiksi nykyisin. Kyllä samalla tavalla nykyisinkin otetaan kierrätystavaraa käyttöön. 

Vierailija
9/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 23:28"]

[/quote]

Taitaa ne autolliset olla kuitenkin vieläkin vähemmistössä. Jos mietin omaa tuntemaani opiskelijaporukkaa, niin ehkä yhdellä tai kahdella on auto.

[/quote]

En tiedä kuin yhden opiskelijakaverin, jolla olisi oma auto. Lopuilla on rikkinäinen pyörä tai ehkä mopo. Useimmat asuvat soluasunnoissa, halvoissa ja pienissä opiskelijayksiöissä tai kimpassa kaverin/avopuolison kanssa. Yleensä opiskelijat kulkevat julkisilla, sillä on pakko asua kaukana keskustasta (eli koulun läheisyydestä) alhaisten vuokrien takia. 

Vierailija
10/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Solukaverillani oli auto. Samoin melkein kaikilla lukioaikaisilla kavereillani, jotka lähtivät opiskelemaan. Toki oli kaupunkikohtaistakin, Hkiin tulleista harva sen auton piti. Ja yhteistä kaikille tuntemilleni autoileville opiskelijoille oli, että he olivat kotoisin maalta. Meillä päin käytännössä kaikki hankkivat nyt ainakin sen ajokortin heti kuin mahdollista 18 vuotta täytettyään, koska liikkuminen oli muuten todella rajoitettua. Ajokortin hankkiminen myös maksoi tuolloin suhteessa vähemmän kuin nykyään, varsinkin, kun ajo-opetusluvan saaminen oli vielä 2000-luvun alkuun saakka helppoa.

Omien opiskelukavereideni joukossa, jotka olivat lähinnä naispuolisia isompien kaupunkejen kasvatteja, ja vielä humanisteja, olin kyllä ajokorttini kanssa sitten poikkeustapaus. :-D

Vierailija
11/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:01"]

[/quote]

Solukaverillani oli auto. Samoin melkein kaikilla lukioaikaisilla kavereillani, jotka lähtivät opiskelemaan. Toki oli kaupunkikohtaistakin, Hkiin tulleista harva sen auton piti. Ja yhteistä kaikille tuntemilleni autoileville opiskelijoille oli, että he olivat kotoisin maalta. Meillä päin käytännössä kaikki hankkivat nyt ainakin sen ajokortin heti kuin mahdollista 18 vuotta täytettyään, koska liikkuminen oli muuten todella rajoitettua. Ajokortin hankkiminen myös maksoi tuolloin suhteessa vähemmän kuin nykyään, varsinkin, kun ajo-opetusluvan saaminen oli vielä 2000-luvun alkuun saakka helppoa.

Omien opiskelukavereideni joukossa, jotka olivat lähinnä naispuolisia isompien kaupunkejen kasvatteja, ja vielä humanisteja, olin kyllä ajokorttini kanssa sitten poikkeustapaus. :-D

[/quote]

No ajokortin omistaminen ja auton omistaminen ovat eri asioita kuitenkin. Ajoin minäkin ajokortin heti 18 vuotta täytettyäni, mutta omaa autoa minulla ei ole vielä koskaan ollut, koska omaan autoon ei ole varaa. Kävellen, polkupyörällä tai julkisilla on kuljettava.

Vierailija
12/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi esim. 3000€ käytettävissä, sillä saa jo paljon. Auton (2001v.,170.000km ajettu,katsastettu ja huollettu) saa 1500€:lla, ulkomaille pääsee yksi henkilö 500€:lla. Näihin siis pari tonnia. Sisustus -> ikea ja netistä second handina. Ikeasta saa tonnilla jo varmaan koko sisustuksen. Monesti ikeasta saa paljon kaikkea halvemmalla kuin kirppareilta ja ovat ihan ok näköisiä nuorelle ainakin, siistejä ja neutraaleja eikä 70-luvun venähtäneitä kukkasohvia...

Ja mielestäni nuoret tehkööt niin kuin parhaaksi näkevät jos varaa on. Kun itse muutin kotoa minulla oli sänky kotoa ja äidin vanhat verhot ja mun vanhat pussilakanat sun muut, sohvankin sain kun vaihtoivat uuteen ja äiti toi joskus esim. ruokakasseja sun muuta. Eihän ne tyylikkäitä olleet mutta mitä sitten, eivät kaikki voi saada kaikkea heti. Muutenkin silloin tuli vähemmän vietettyä kotona aikaa. Nykyisin on vähän eri taso asumisessa, mutta kotoa löytyy silti ikean pari spottilamppua ja yksi lipasto sekä säilytyskoreja:)

(Kiva kun tulee alleviivattu teksti joka ei lähde tuosta pois, en jaksa kirjoittaa uudestaankaan tätä...)

Vierailija
13/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:21"]

Jos olisi esim. 3000€ käytettävissä, sillä saa jo paljon. Auton (2001v.,170.000km ajettu,katsastettu ja huollettu) saa 1500€:lla, ulkomaille pääsee yksi henkilö 500€:lla. Näihin siis pari tonnia. Sisustus -> ikea ja netistä second handina. Ikeasta saa tonnilla jo varmaan koko sisustuksen. Monesti ikeasta saa paljon kaikkea halvemmalla kuin kirppareilta ja ovat ihan ok näköisiä nuorelle ainakin, siistejä ja neutraaleja eikä 70-luvun venähtäneitä kukkasohvia...

Ja mielestäni nuoret tehkööt niin kuin parhaaksi näkevät jos varaa on. Kun itse muutin kotoa minulla oli sänky kotoa ja äidin vanhat verhot ja mun vanhat pussilakanat sun muut, sohvankin sain kun vaihtoivat uuteen ja äiti toi joskus esim. ruokakasseja sun muuta. Eihän ne tyylikkäitä olleet mutta mitä sitten, eivät kaikki voi saada kaikkea heti. Muutenkin silloin tuli vähemmän vietettyä kotona aikaa. Nykyisin on vähän eri taso asumisessa, mutta kotoa löytyy silti ikean pari spottilamppua ja yksi lipasto sekä säilytyskoreja:)

(Kiva kun tulee alleviivattu teksti joka ei lähde tuosta pois, en jaksa kirjoittaa uudestaankaan tätä...)

[/quote]

Autossa maksaa sen ylläpitokin kohtalaisen summan. Ei ole helppoa, jos on pienet tulot.

Vierailija
14/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskimpa kovin moni opiskelija laina-rahalla sisustelee. Aika monille vanhemmat ostavat jotain, ja moni käy myös töissä. Sitä paitsi melko pienellä rahalla voi sisustaa kivasti kun vähän näkee vaivaa ja käyttää mielikuvitusta.

Ennemmin voisi ihmetellä sitä, että millä rahalla tämän päivän kolme-neljäkymppiset ostelevat 400 000 € taloja ja 50 000 € autoja. Laina-rahalla tietenkin...

Vierailija
15/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:35"]

Tuskimpa kovin moni opiskelija laina-rahalla sisustelee. Aika monille vanhemmat ostavat jotain, ja moni käy myös töissä. Sitä paitsi melko pienellä rahalla voi sisustaa kivasti kun vähän näkee vaivaa ja käyttää mielikuvitusta.

Ennemmin voisi ihmetellä sitä, että millä rahalla tämän päivän kolme-neljäkymppiset ostelevat 400 000 € taloja ja 50 000 € autoja. Laina-rahalla tietenkin...

[/quote]

Juuri jokin aika sitten oli uutinen, että uusia autoja eivät enää nuoret juuri osta. Ja siinä uutisessa nuorilla tarkoitettiin alle 60-vuotiaita.

Mutta tämä onkin AV-palsta, jossa kaikki on mahdollista.

Vierailija
16/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä 20-vuotias opiskelija jonka kämppä on sisustettu sävysävyyn.

Ainoat uutena ostetut ja ei-kotoa-tuodut tavarat on ikean expedict-hylly 2x4 (kotoa ei irronnut kirjahyllyä joka olisi toimittanut tv-tason virkaa), televiso, expedict 1x1 hylly yöpöytänä, keittiön lamppu (ikeasta pari euroa?), keittiön pöytä (äidiltä lahjaksi saatu), verhot (ikeasta yht. alle 40€ ja äiti minua taitavampana ne ompeli), vessan matto ja suihkuverho (en usko että on ketään kuka ostaisi ne käytettynä tai toisi kotoa..).

Kaiken muun olen löytänyt kirpputoreilta (mm. sohva, sohvapöytä, taulu, olkkari/makkari lamppu, eteisen pöytä, työpöydän "pallotuoli"), saanut sukulaisilta (mummilta pari kivaa käyttämätöntä räsymattoa..), tuonut kotoa omasta huoneestani (sänky, nukkamatto joka kestää kestää ja kestää, ikean tikashylly, keittiön kappa, joka muuten ennen oli omassa huoneessani verhokappana) tai saanut lahjaksi (kuten se pöytäryhmä, parvekepöytä + 2 tuolia, taulu..)

Ei siihen tarvita älyttömiä määriä rahaa, ainoastaan hyvää ja käytännöllistä väri- & sisustussilmää.

rahaa olen kirppareilta hankittuihin sisustustavaroihin käyttänyt n. 150€

lahjaksi olen saanut n. 250€ arvosta, + taulu jonka sain yo-lahjaksi

uutena ostanut n. pyöreästi 200-250€ arvosta sisustustavaraa + tv joka maksoi n.500€. Tosin olen nämä "uudet" hankinnat tehdessäni käynyt töissä ja ne on ostettu kesätyörahoilla.

Nyt opiskelijana rahat menee ihan siihen elämiseen, eikä niillä rahoilla paljoa sisustella :) eri asia sitten jos on ollut kesätöissä

Vierailija
17/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas niin typerä aloitus. Joo, kaikki opiskelijat on nykyään tosi rikkaita, ja laittavat opintolainan huonekaluihin, ja syövät sitten...mitä?

Aina on ollut niitä joilla pappa betala, ja sitten se enemmistö joilla ei tosiaankaan ole varaa.

Vierailija
18/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:31"]

[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 00:21"]

[/quote]

Autossa maksaa sen ylläpitokin kohtalaisen summan. Ei ole helppoa, jos on pienet tulot.

[/quote]

Toki maksaa, mietin vain että mitä voi omistaa/ostaa tuolla summalla. Ylläpitokustannukset toki erikseen, samoin kuin tv-lupa, netti sun muutkin...

Vierailija
19/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omalla kohdalla enin osa kodin kalusteista on joko omien tai poikaystävän vanhempien vanhaa kamaa. Olen kuitenkin valinnut tavarat niin, että ne sointuvat edes jotenkin yhteen, joten jonkun ventovieraan silmiin saattaa toki näyttää, että sisustukseen olisi laitettu enemmän rahaa kuin todellisuudessa. Ikeasta meillä on ainoastaan kirjahylly.

Astiat, lakanat ja pyyhkeet ovat melkein kaikki äitini ostamia. Vedenkeittimen sain joskus synttärilahjaksi, samoin sain viime jouluna littanan telkkarin vanhemmilta joululahjaksi. Meillä oli pitkään poikaystävän serkun vanha kuvaputkitelkka, jonka lahjoitin eteenpäin kaverille jolla ei ollut telkkaria ollenkaan, kun saimme uuden.

Tauluja, tyynyjä, verhoja yms juttuja olen tehnyt itse. Poikaystävän äiti on taidemaalari, joten meillä on muutamia kalliita tauluja itseväkertämien postikorttikollaasien vieressä. :D

Vierailija
20/79 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, ettei julisteet ole enää muodissa. Ennen monilla opiskelijoilla oli Suosikista saatuja julisteita seinillä, mutta eipä taida enää olla, kun ei ole Suosikkiakaan. Siis nuorimmilla opiskelijoilla, tuskin ihan 25-vuotiailla.

Muutenkin tuntuu, että jollain opiskelijoilla on ihan kivasti rahaa, kun blogeissa esitellään merkkivaatteita, muoti-lukaalejaan ja ravintolaillallisia. Turha maksaa opintotukea semmoisille, jotka käyttää sen sisustukeen, ja tienaa rahansa töistä.