Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko enää yhtään parikymppisiä opiskelijoita, joilla huusholli ei "sisustettu"?

Vierailija
03.09.2013 |

Olen katsellut tuttuja opiskelijoita (ja lukenut blogeja), ja huomaan kuinka tavat ovat muuttuneet jo ihan tässä alle 15 vuodessa todella paljon..

Silloin 15 vuotta sitten, kun itse olin parikymppinen, muutin omilleni ja "sisustin" asuntoani, sisustaminen oli lähinnä sitä, että vein kotoa mukanani vanhan sänkyni, vanhempani ostivat minulle halvan pienen pirtinpöydän asuntoon ja halvimman mahdollisen kattolampun, itse ostin kirpputorilta jonkun pienen, halvan, ruman kirjahyllyn (ei ollut halvalla parempia tarjolla). Kummitädiltä sain pari vanhaa räsymattoa. Verhoja mulla ei ollut ensin laisinkaan, sitten äiti toi mulle kotoa jotain vanhojaan.

Sitten mä sisustelin lähinnä asettelemalla kynttilöitä ryhmiin pöydille ja laitoin kavereilta saamia kortteja yms. seinälle sinitarralla jne.

Nyt tällaista ei näe enää ollenkaan. Olen käynyt useammankin parikymppisen opiskelijan asunnossa, ja järjestään on sisustettu, huonekalut ovat samaa sarjaa kaikki, uusia, tapetit on vaihdettu, on kauniit valaisimet, uudet tekstiilit.. kämppään ostellaan muutenkin vähän väliä kaikenlaista uutta ja kivaa. Ei puhettakaan, että kelpaisi mikä tahansa, kaiken pitää sointua sisustukseen ja väreihin ja tyyli on tarkkaa!

(Ihmettelen vähän, että millä rahalla? Vanhemmatko nykyään maksavat? Vai laitetaanko opintolaina sisustamiseen (ja vaatteisiin)? )

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikilla näin hyvin ole. Meidän uusilla naapureilla (nuorisoa) oli pitkään ikkunat paljaat, nyt kesällä laittoivat makkariin lakanan verhoksi :) Tapahan tuokin, näin oli mullakin kun muutin pois kotoa -97.

Vierailija
62/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle ainakin kelpaa muiden vanhat ja olen jopa niistä todella iloinen.

Mut ne muiden vanhat mitä olen saanut, ovatkin kokopuisia, tyyliltään keveitä nykysisustukseen sopivia 40- 50-lukujen huonekaluja, joita siis olen sukulaisiltani saanut. Luultavasti noiden ostaminen olisi maksanut huomattavasti enemmän kuin uusien vastaavien vaikka jostain ikeasta, jos olisin tuollaisia edes mistään löytänyt! Lisäksi joitakin kirppislöytöjä.

Vaikka en voisi kieltää, etteikö minunkin asuntoni olisi ollut aika sillisalaatti aluksi, vaikka yritinkin maalata kulahtaneita ja eriparisia lahjoituksia hienommiksi. Pikkuhiljaa olen löytänyt nätimpiä ja yhteensopivampia huonekaluja ja hankkiutunut vanhoista rumemmista eroon.

Huojuvia lastulevyhyllyjä ja kuvaputkitelkkareita löytää roskakatoksesta ilmaiseksikin ja harvalla opiskelijalla on niin isoa kämppää, että se 80-luvun nahkasohvakalustohirvitys mahtuisi sinne, kuin ei myöskään tummaksi petsattu seinän kokoinen "kotialttari"kirjahylly. Nämä siis esimerkkejä semmoisesta tavarasta, joita yleensä ihmiset mielellään dumppaisivat eteenpäin ostettuaan itse uutta ja nätimpää ja sitten nurisevat, kun kellekään ei kelpaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:36"]

Elintaso on vain niin paljon korkeampi. Onhan kaikilla autotkin ja ulkomaanmatkoja.

[/quote]

Ei ole. Ei ole varaa ulkomaanmatkaan, eikä todellakaan autoon. Töitäkin saan opiskelujen jälkeen sitten joskus tehdä aika paljon, ennen kuin rahat riittävät noihin. Opiskeluaikana en kumpaakaan noista voi edes harkita.

Eikä asuntonikaan todellakaan ole "sisustettu".

T: Opiskelija

Vierailija
64/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja samaan aikaan valittavat opintotuen pienuudesta. Mutta ehkä se on suhteellista. Kokevat olonsa köyhäksi jos ei ole varaa henkilökohtaiseen personal traineriin ja neljään ulkomaanmatkaan vuodessa.

Vierailija
65/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mä en ainakaan huoli todellakaan mitään kirppiskamaa asuntooni. Miksi pitäisi tyytyä huonoon jos on vara parempaan?

Vierailija
66/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein 2,5 vuotta töitä ennen kuin aloitin opiskelun, silloin olen ostanut suurimman osan huonekaluista ja sisustustavaroista. Säästöjäkin kerkesin keräämään töistä ja veronpalautuksia tulee 400 e, joten matkalle joululomalla.

T: 22 v. työssäkäyvä opiskelija

Vierailija
67/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on omasta mielestäni tosi mukavasti sisustettu kämppä, mutta kaikki huonekalut olen saanut ilmaiseksi sukulaisiltani. Miksi siis ostaisin vaikkapa kirpparilta jotain rumia yhteensopimattomia kalusteita kun ilmaiseksi voin saada siistit toisiinsa sopivat kalusteet? Haluan viihtyä kodissani.

Vierailija
68/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

monet opiskelijat käyvät töissä. onko sinulle vieras asia että moni käy ihan töissä ja saa siitä palkkaa?

Vierailija
69/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on edelleen, olen itse opiskelija ja mulla on kyllä sellainen sekasisustus ettei tosikaan. Monilla kavereillani on myös. Yleensä niillä joilla on sisustettu koti, on sitten myös vanhemmat ja muut sukulaiset sellaisia jotka ostaneet paljon ensiasuntoon. Siihen on sitten helppo sisustaa päälle, kun on uudet sohvat, kirjahyllyt, ruokapöydät, sohvapöydät sävy sävyyn saatu jo sukulaisilta uusina. Sitten voi juurikin itse alkaa sisustaa ostamalla mm tekstiilejä ja koristeita, hienoja astioita. Niitä kun voi opiskelijabudjetilla ostaa pikkuhiljaa. Ja kieltämättä olen kateellinen, itse kun olen juurikin säästämällä säästänyt laadukkaisiin isoihin tarpeellisiin huonekalusteisiin pitkään (esim hyvään sänkyyn) ja siihen asti tyytynyt tyyliin siniseen sohvaan, ja puunväriseen 20 vuotta vanhaan sohvapöytään :D Toisille sitten on se hyvä sänky jo alunalkaen lahjoitettu ja kaunis sohva ja pöytä kanssa :) No, ainakin mun uudet kivat kalusteet tulee kestään pidempään (onhan ne myöhemmin ostettu ;)

Vierailija
70/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:40"]

monet opiskelijat käyvät töissä. onko sinulle vieras asia että moni käy ihan töissä ja saa siitä palkkaa?

[/quote]

No mä kävin kesätöissä, palkkaa sain, mutta ei mulla siltikään todellakaan ole mihinkään kovin kalliiseen varaa. Töistä huolimatta ainakin omalta osaltani on nyt opiskeluaikana auto, ulkomaanmatkat sekä hyvin "sisustettu" kämppä unohdettava.

Vierailija
71/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori.fi:n kautta löytää tosi halvalla nättejä huonekaluja. Niillä meidän opiskelijakämppää on ainakin sisustettu. Tekstiilit sitten outleteista, astiat rippi/yo-lahjoina saatu. 

Vierailija
72/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:50"]

[/quote]

No mä kävin kesätöissä, palkkaa sain, mutta ei mulla siltikään todellakaan ole mihinkään kovin kalliiseen varaa. Töistä huolimatta ainakin omalta osaltani on nyt opiskeluaikana auto, ulkomaanmatkat sekä hyvin "sisustettu" kämppä unohdettava.

[/quote]

menepä parempiin töihin seuraavana kesänä!

Vierailija
73/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 21:03"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:50"]

[/quote]

[/quote]

menepä parempiin töihin seuraavana kesänä!

[/quote]

Ei sitä noin vain mennä. Eikä monesta työstä makseta opiskelijalle, joka ei ole valmistunut mihinkään, kovin kovaa palkkaa ilman alan tutkintoa tai koulutusta. Eikä kesätyön kolmen kuukauden tuloilla muutenkaan elellä kovin leveästi.

Asunnon sisustaminen, ulkomaanmatka ja auto, käytettävissä 3 kuukauden kesätyörahat = mahdoton yhtälö.

Vierailija
74/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitähän hyväpalkkaisia kesätöitä suorastaan jaetaan opiskelijoille kesäisin, opiskeli mitä alaa tahansa.

Ja vaikka pääsisikin esim 1700e maksettavaan duuniin, niin siitä esim säästöön 1000e/kk, kertaa 3, on 3000e, eli hieman yli sen verran mitä tarvitsee lukuvuoden aikana elääkseen ilman opintolainaa.  Opitolainaahan voi nostaa 300e/kk. Ne ylimääräiset 300e/kk tulevat kyllä tarpeeseen näillä vuokrahinnoilla. Tai siis niin ainakin minä teen, ja monet kaverit, että kesätyörahat laitetaan sivuun elämistä varten, jotta voitaisiin nosta mahdollisimman vähän lainaa.

Vierailija
75/79 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKEA mahdollistaa tämän.

Vierailija
76/79 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin opiskelut syksyllä ja sain sängyn, työpöydän, jotain petivaatteita ja yöpöydän mukaan.

Ostin käytettynä:

Sohva 70€ kirpparilta

Ruokapöytä 60€ kirpparilta

Kirjahylly 10€ torista (iskä fiksas)

Peili 9€ kirpparilta

Jotain tauluja yht. 22€ kirpparilta

Vaatekaappi 40€ torista

Verhot 25€ kirpparilta

Uutena ostin:

Pari kynttilää 10€

Keittiövälineitä 80€

Pari kasvia 25€

Hygieniaa 15€

Yhteensä: 366€

Olin saanu ylppärilahjaks kattilan, paistinpannun, pyyhkeitä, keittiöveitsen yms, lautasia ja laseja ja rahaa(maksoin sillä osan noista jutuista). Käyn töissä ja saan opintorahaa. Kun vanhemmat käy kylässä niin ne tuo ruokaa.

Kyllä löytää halvalla jos jaksaa etsiä;)

Vierailija
77/79 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46 v hyvätuloinen akateeminen, keskijohdossa, en sisusta, ja asuntoni (okt) on varmaan samaa kaliiperia kuin ap:n kuvaus sekatyylin opiskelija-asunnosta.

Huomatkaa että KAIKKI naiset ei automaattisesti sisusta. Mulle se on evvk. Panostan kaiken oppimiseen, kulttuuriin ja itseni kehittämiseen, sisustaminen on about viimeisenä kiinnostuslistalla.

Ymmärrän toki että iso osa sisustaa, mutta nykyään luulo on että kaikki tekee sitä. Epäilen vähän että tuota luuloa vahvistaa markkinamiehet, maksetut bloggarit ja ylipäätään mainonta.

Vierailija
78/79 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua myös ärsyttää se stereotypia että ilman muuta joka ikinen nainen sisustaa ja on kiinnostunut asiasta.

Vierailija
79/79 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli sekametelisoppa ja halpa vuokrakämppää.

Meidän lapsi taas ainokainen, me vanhemmat tienataan keskivertoa paremmin eli hän saanee sisustetun mamma och pappa betalar-asunnon. Ostamme kämpän, hän saa opiskeluajan olla vuokralla (saa asumistukea) ja kun valmistuu, voimme myydä 75,1% markkinahinnalla asunnon lapselle.

Näin se nykyään menee, ei vaan mun nuoruudessa 😊