Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymyksiä tenteistä yliopistolla opiskeleville/opiskelleille

Vierailija
03.09.2013 |

Minkäs tyylisiä nuo tentit ovat, erityisesti sosiaalityön puolella? Olettaisin, että lähinnä esseitä, mutta kuinka laajoja saattaa olla? Onko koko kirjan kattavia tai jopa useamman kirjan yhdistäviä (tentittävässä materiaalissa useampia opuksia)? Ja jos materiaali on englanniksi, onko tenttikin englanniksi vai vastataanko ihan kotimaisella...Mielenkiinnosta kyselen, jotta osaa vähän henkisesti varautua mitä on edessä :)

Lukion jälkeistä kokemusta on aiemmin vain amk:sta ja ainakin meidän amk-tentit tuntuivat olevan aikamoista diipadaapaa (tai semmoisella niitä nelosia ja vitosia irtosi ainakin). Nyt on ainakin ennakko-oletuksena, että vaatimustaso olisi hieman korkeampi :)

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/14 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tentaattorit tekevät kysymyksiä hyvin eri tavoin. Kun itse olen tehnyt esim kolmen kirjan paketista kysymykset, olen tehnyt kaksi kysymystä, joista toinen on laaja ja vaatii kaikkien kirjojen tietojen yhdistelyä. Tässä haetaan tiedon uudelleen jäsrjetämisen ja soveltamisenkykyä ja laajempaa hallintaa sekä päättelyä, yksityiskohdilla on paljon vähemmän väliä. Toinen kysymys on sitten suppeampi, koskee vain yhtä kirjaa tai vain osaa kirjasta. Se vaatii luonnollisesti enemmän yksityiskohtia ja spesifejä faktoja, mutta vastaavasti vähemmän soveltavaa tietoa. 

Oma alani on historia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on kai vielä niin, että kaikkiin tenttikirjoihin liittyvät kysymykset on läpäistävä. Ei voi siis opetella hyvin kahta kirjaa neljästä, vaan kaikki opukset on osattava.

Vierailija
4/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdestä kirjasta voi olla vain yksi kysymys, mutta ei välttämättä koske kirjan koko sisältöä.

Vierailija
5/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 16:42"]

Yhdestä kirjasta voi olla vain yksi kysymys, mutta ei välttämättä koske kirjan koko sisältöä.

[/quote]

Ei tuo mikään sääntö ole, joskus voi olla yksi tenttikirja ja siitä käsitteiden selvitystä, lyhyitä kysymyksiä ja sitten vielä vaikka essee.

Vierailija
6/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On esseitä, referaatteja, ryhmätöitä, kirjatenttejä, luentotenttejä, esitelmiä ...hmm...unohtuikohan jotain vielä ... siis opintojaksoissa voi olla paljonkin eroja niiden suorittamisen suhteen.

Vierailija
7/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin (HY) piti enkunkieliseen tenttiin ilmoittautua erikseen. Materiaali oli joko suomeksi tai englanniksi, joskus sai jopa itse valita kummalla kielellä kirjat luki. Pelkästään yhden kirjan tentit harvinaisia. Luentomuikkarit ja kirjat yhdessä, esseitä ja termien selittelyitä ainakin sosiaalipsykan puolella.

Vierailija
8/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse opiskele sosiaalityötä, vaan sosiaalipolitiikkaa, mutta osa kursseista on ollut yhteisiä sosiaalityön opiskelijoiden kanssa. Kirjatentit ovat meillä monesti 5 opintopisteen laajuisia ja niihin tulee yleensä lukea kolme kirjaa, joista jokaisesta tulee yksi kysymys. Tentaattorista riippuu, onko kysymys koko kirjasta vai vain jostain sen osa-alueesta. Englanninkielisiä kirjoja on paljon, mutta mikäli kurssi on suomeksi, kaikki kirjat kielestä huolimatta tentitään myös suomeksi. Vaatimustaso vaihtelee jonkin verran, mutta itse olen kyllä joutunut lukemaan lähes kaikki kirjat kunnolla läpi saadakseni nelosen tai vitosen. Kirjat pitää yleensä ymmärtää kokonaisuuksina. Tenttivastaus on tosiaan yleensä esseen ja mikäli sen tekee paperille, on vastauksen pituus yleensä noin puoli konseptia tai jonkin verran enemmän. E-tenteissä pituutta on vaikeampi arvioida, mutta sopivan pituisen vastauksen oppii kyllä kokemuksen kautta tietämään! Eli tsemppiä vain opiskeluihin!

Vierailija
9/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole tenttipankkia käytössä? Luennoitsijoilta kannattaa kysellä vanhoista tenteistä.

Vierailija
10/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, monet ainejärjestöt kokoavat sivuilleen vanhoja tenttikysymyksiä, kannattaa tsekata siis!

Vierailija
11/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, täytyypä kysellä noista vanhoista tenteistä kunhan tulee ensimmäinen luento, niistähän sen parhaan käsityksen saa :) Etukäteen eniten mietityttää ne kurssit, jotka suoritetaan pelkällä kirjatentillä - Joku 3 opistopistettäkin on toisaalta aika iso työmäärä, joten jos saisi vähän käsitystä siitä, mitä semmoiselta suoritukselta sit odotetaan. Eiköhän se ensimmäisen tentinkin jälkeen vähän kirkastu lisää :)

Ja kiitoksia kutoselle! Kova hinku on opiskella, yksi tutkinto on jo alla mutta vähän täydennystä kaipaa, jotta pääsee kiinni mielenkiintoisempiin työtehtäviin :) ja kenties saisi vähän lisäeuroja palkkaankin, vaikka se ei nyt se suurin motivaattori olekaan... Jos pelkästä rahasta tekisi, niin sitten olisi valinnut tyystin toisen alan :) - Aloittaja

Vierailija
12/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sosionomi? Minä olen, ja myös nyt täydennän tutkintoani yliopistolla! 

Itse olen tenttinyt paljon yhteiskuntatieteitä. Tenteissä pyydetty laajoja esseetyylisiä vastauksia 1 - 4 kpl / 5 op tentti. Lähinnä aiheiden, käsitteiden ja teorioiden  soveltamista johonkin arjen tai ajankohtaiseen ilmiöön. 

Tentteihin on ollut materiaalina 1 - 6 eri kirjaa / artikkelia, suomeksi tai englanniksi. N. 60 % englanniksi. Tentit aina suomeksi. 

Vierailija
13/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 16:45"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 16:42"]

[/quote]

Ei tuo mikään sääntö ole, joskus voi olla yksi tenttikirja ja siitä käsitteiden selvitystä, lyhyitä kysymyksiä ja sitten vielä vaikka essee.

[/quote]

Ei toki ole sääntö, enkä sitä väittänytkään... Ap kyseli laajuudesta. Ajattelin vain, että harvemmin on kolmesta kirjasta yksi yhteinen kysymys.

Vierailija
14/14 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:06"]

Oletko sosionomi? Minä olen, ja myös nyt täydennän tutkintoani yliopistolla! 

Itse olen tenttinyt paljon yhteiskuntatieteitä. Tenteissä pyydetty laajoja esseetyylisiä vastauksia 1 - 4 kpl / 5 op tentti. Lähinnä aiheiden, käsitteiden ja teorioiden  soveltamista johonkin arjen tai ajankohtaiseen ilmiöön. 

Tentteihin on ollut materiaalina 1 - 6 eri kirjaa / artikkelia, suomeksi tai englanniksi. N. 60 % englanniksi. Tentit aina suomeksi. 

[/quote]

Kaikenlaista voi tulla eteen, sekä esseevastauksia että nippeliasiaa jostain kirjasta (koskien jonkun tietyn auktoriteetin nimenomaista mielipidettä). Lainasin tätä vastausta, koska mulla oli aikanaan samoin nuo tentit, eli joutui lukemaan paljonkin, ja juurikin englanniksi. Kevennyksenä vaan laitan teille tämän jutun: Mulla oli tietenkin tapana lainata tenttikirjat, ei ollut varaa ostaa juuri mitään. Sivuaineeni oli sosiologia, ja vuorossa sen tentti, kaksi englanninkielistä kirjaa. Lainaamastani kirjasta puuttui jostain keskiväliltä niiteistä irrotettu 4:n sivun osio. Arvelin, ettei kai se haittaa kun siinä kirjassa sinällään oli jotain 300 sivua. Nooh, menin suorittamaan tuota tiedekuntatentissä. Ja eiköhän sen toisen kirjan tenttikysymys koskenutkin juuri sitä asiaa, joka oli ollut noilla kyseisillä sivuilla, joten kun mulla ei ollut aavistustakaan koko asiasta niin reputin ;)