Matala ferritiini, mikä neuvoksi?
Minulta mitattiin väsymyksen yms. oireiden takia julkisella puolella ferritiini. Arvoksi tuli 24. Lääkärin mielestä minulla ei ole mitään ongelmaa, kun hemoglobiini (121) ja tuo ferritiini (24) ovat viitearvoissa. Sieltä ei siis apua tunnu tulevan ja yksityiselle menen makselemaan vain jos on aivan pakko (epäsäännölliset tulot taloudessa).
Yritän syödä rautatabletteja, mutta saan niistä kauheaa pahoinvointia ja saattavat tulla palautuspostissa takaisin jo pian ottamisen jälkeen.
Kysynkin onko kenelläkään heittää vinkkiä miten tästä etenisin?
Kommentit (53)
Niin, tosiaan, sulla ei niin alhainen ferritiini ole, ettäkö et voisi saada sitä ruokavaliolla nostettuakin. Mulla taas oli niin alhainen, että lääkäri sanoi, ettei se yksin auta. Eli kahvin ja mustan teen juonti mahd. minimiin eikä aterioiden yhteydessä, maitotuotteet erikseen rautaa sisältävien ruokien kanssa, c-vitamiinin saannista huolehtiminen. Nuo ainakin.
Ne
Nro 1
Oletko kokeillut nestemäisiä rautavalmisteita? Joillekin ne sopivatparemmin kuin tabletit/kapselit.
Se, että vatsa kestää rautavalmisteen, ei vielä takaa, että valmiste on toimiva. Rauta-arvoja pitää myös seurata, jotta tiedät, imeytyykö se rauta.
Sinulla ei kuitenkaan mitenkään epätoivoinen tilane ole, mutta jos hemoglobiini on aikaisemmin ollut selvästi korkeampi, kannattaa sitä sopivaa rautavalmistetta etsiä ennen kuin tilanne menee oikeasti pahaksi.
Kiitos hyödyllisistä vastauksista. Ruokavalio on terveellinen, mutta mulla on keliakia joka haittaa raudan imeytymistä (vaikka gluteenitonta dieettiä noudattaakin).
Ap
Rautaa on nestemäisenä ja suusuihkeena
Ja vielä, tietääkö joku miksi HUS:in viitearvon mukaan minimi on 10, mutta joidenkin muiden mukaan se on 30?
Ap
Kokeile eri rautavalmisteita, moni löytää toimivan kokeilujen jälkeen. Voi siis olla, että toinen merkki ei tee pahaa oloa.
Puolillaan kerrallaan ottaminen voi myös auttaa, tai eri aika.
Tuskin sun olo olisi yhtään parempi vaikka ferrit ois yli 30. Nykysin pannaan kaikki väsymys joka on kaikilla lisääntynyt aina "anemian" piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio kuntoon.
Ruokavaliolla ei voi nostaa rautavarastoja. Ei missään tilanteessa.
Vain ns. ylläpito voi onnistua, eli että ei polta niitä varastoja vaan saa sen ruuasta.
Jo mainittu nestemäinen rautavalmiste sopii monelle, löytyy useimmista apteekeista
Vierailija kirjoitti:
Niin, tosiaan, sulla ei niin alhainen ferritiini ole, ettäkö et voisi saada sitä ruokavaliolla nostettuakin. Mulla taas oli niin alhainen, että lääkäri sanoi, ettei se yksin auta. Eli kahvin ja mustan teen juonti mahd. minimiin eikä aterioiden yhteydessä, maitotuotteet erikseen rautaa sisältävien ruokien kanssa, c-vitamiinin saannista huolehtiminen. Nuo ainakin.
Ne
Nro 1
Raudan imeytyminen on yksilöllistä ja todellakaan et voi tuon arvon perusteella väittää että varmasti ruokavaliolla saataisiin kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin sun olo olisi yhtään parempi vaikka ferrit ois yli 30. Nykysin pannaan kaikki väsymys joka on kaikilla lisääntynyt aina "anemian" piikkiin.
Kannattaa se silti kokeilla. 30 tai alle käytännössä tarkoittaa tyhjiä varastoja.
Nuoret naiset kuule tuppaa vuotamaan kuukausittain + muut mahdolliset syyt (kuten ap:n imeytysmisongelma), joten puutos yleistä. Raskaus myös syö ne varastot kunnolla.
PS. Alhainen ferritiini ei ole anemiaa. Se on raudanpuute ilman anemiaa.
Etsi sopiva valmiste ja sinnikkäästi ota ohjeiden mukaan (ei kahvia tai maitotuotteita, C-vitamiini auttaa, tyhjään vatsaan...).
Ferritiini nousee suhteellisen hitaasti. Joillain voi olo olla hyvä, kun arvo on sadan pintaan.
Esim. viime marras/joulukuussa omani oli 20, toukokuussa 54. Kyllä tässä siis väh. vuosi menee rautaa syöden.
Vierailija kirjoitti:
Ja vielä, tietääkö joku miksi HUS:in viitearvon mukaan minimi on 10, mutta joidenkin muiden mukaan se on 30?
Ap
Viitearvo kertoo sen minkälaiset arvot ihmisillä yleensä on. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa minkälaiset arvot ovat hyvät. Varsinkin tämän ferritiinin kohdalla tämä tulee todella hyvin esiin. Hyvä ferritiini arvo riippuu myös muista sairauksista. Esimerkiksi raudan muutteen raja-arvona terveellä aikuisella ilman tulehdusta/infektiota 40ug/l, Levottomat Jalat potilas 75ug/l, aikuinen joka on kroonisesti sairas/tulehdus 100ug/l. Yleisesti jos arvo on alle 30 niin rautavarastot ovat käytännössä ihan tyhjät.
Suomessa raudanpuute on todella yleistä ja siksi viitearvotkin alhaisia. Muissa maissa on käytössä eri viitearvot.
Vierailija kirjoitti:
Mä en normaalisti jaksa edes vastata tällaisiin kommentteihin, mutta kun vertaa esim. viime kesää ja tätä kesää, niin olo on täysin erilainen, nykyään olen jatkuvasti todella väsynyt ja muitakin oireita on. Stressiä ei suuremmin ole joten sitäkään ei voi syyttää. Koronap***an voi jättää pois epäiltyjen stressitekijöiden listalta, koska olen tehnyt töitä kotoa jo vuosia.
Kokeilen tosiaan tuota nestemäistä valmistetta ja otan vitamiinit samalla kertaa. Kiitos vielä vastauksista! :)
Ap
Eikös ruuasta saatava ole kuitenkin parempi kuin pillereistä.Syö verituotteita esim.mustaamakkaraa jossa rasvaa hyvin tietääkseni vähän ja verilettuja.Ruisleipää, maksaa ynm.En tosin tiedä oletko jehovan todistaja jotka eivät voi verituotteita syödä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös ruuasta saatava ole kuitenkin parempi kuin pillereistä.Syö verituotteita esim.mustaamakkaraa jossa rasvaa hyvin tietääkseni vähän ja verilettuja.Ruisleipää, maksaa ynm.En tosin tiedä oletko jehovan todistaja jotka eivät voi verituotteita syödä.
En ole Jehovan todistaja, mutta keliakia mulla on ja useimmissa verituotteissa on viljaa. Pakko kyllä sanoa että verituotteet tökkii muutenkin erittäin kovasti, en tykkää niistä lainkaan. Maksamakkaraa voisin ehkä yrittää syödä, se on ainakin joskus ollut mielestäni siedettävää.
Tosin joku sanoi tässäkin ketjussa että ruokavaliolla varastorautaa ei voi nostaa, ainoastaan ylläpitää, mutta jos ja kun saan sen joskus nostettua niin ehkä ruokavalioon on pakko ottaa jotain tuollaista.
Ap
Mulla oli toisen raskauden alussa ferritiini 18 ja hb 120. Ei kuulemma raudanpuutetta. Myöhemmin hb alkoi laskea ja terkkarin sijainen sanoi että ehdottomasti on liian alhainen tuo ferritiinikin ja että kannattaa syödä rautaa. En usko että tuo 18 pykälää olisi riittänyt minulle sekä sikiölle, varsinkin kun imetän esikoistakin vielä.
Syön 100mg rautaa nyt ja syön varmaan vielä pitkään synnytyksen jälkeen. Itsekin oksensin rautatabletit jos söin aamulla. Illalla täyteen mahaan ja vain joka toinen päivä niin ei ärsytä vatsaa.
Kokeile Sideral-nimistä valmistetta. Se ei ole vaikuttanut mulla vatsan toimintaan mitenkään ja sen voi ottaa koska tahansa, joko ruuan kanssa tai tyhjään mahaan.