Matala ferritiini, mikä neuvoksi?
Minulta mitattiin väsymyksen yms. oireiden takia julkisella puolella ferritiini. Arvoksi tuli 24. Lääkärin mielestä minulla ei ole mitään ongelmaa, kun hemoglobiini (121) ja tuo ferritiini (24) ovat viitearvoissa. Sieltä ei siis apua tunnu tulevan ja yksityiselle menen makselemaan vain jos on aivan pakko (epäsäännölliset tulot taloudessa).
Yritän syödä rautatabletteja, mutta saan niistä kauheaa pahoinvointia ja saattavat tulla palautuspostissa takaisin jo pian ottamisen jälkeen.
Kysynkin onko kenelläkään heittää vinkkiä miten tästä etenisin?
Kommentit (53)
Syön Obsidania kuureina. Verisyöpähoitojen jälkeen ferritiini oli 19. Nyt 29, jota hematologi (verisyöpälääkäri) pitää hyvänä.
Olen väsynyt.
Hopeavesi auttaa ja on myös hyvä muistaa, ettei Neuvostoliitossa koskaan ollut tätäkään ongelmaa!
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän Obsidian 100 Mg-merkkistä rautaa lääkärin määräyksestä ja se on sopinut vatsalle hyvin.
Rautavalmiste tulee ottaa aamulla tyhjään vatsaan c-vitamiinin kanssa. Tunti sen jälkeen syömättä.
Uusimman tutkimuksen mukaan rautavalmistetta kannattaa ottaa vain joka toinen päivä. Muuten se ei imeydy hyvin. Jos ottaa joka päivä, elimistö ei ota sitä rautaa enää vastaan.
Ruokailun yhteydessä ei kahvia, teetä eikä maitovalmusteita.
Kiitos neuvosta!
Olen ottanut Obsidanin päivällä C-vitamiinipitoisten kasvisten kanssa. Kokeilen sinun ratkaisuasi.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Hopeavesi auttaa ja on myös hyvä muistaa, ettei Neuvostoliitossa koskaan ollut tätäkään ongelmaa!
Voit aina palata kotimaahasi.
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit aina palata kotimaahasi.
Neuvostoliittoon voi olla vähän hankala palata :)
Ap
In iron-depleted women without anemia, oral iron supplements induce an increase in serum hepcidin (SHep) that persists for 24 hours, decreasing iron absorption from supplements given later on the same or next day. Consequently, iron absorption from supplements is highest if iron is given on alternate days.
Vierailija kirjoitti:
Mitä määrää olet ap syönyt?
100mg yrittänyt huonoin tuloksin. Nyt olen pilkkonut tabletin ja ottanut about 1/4, ajatuksena oli nostaa kun maha tottuu (jos tottuu). Mutta menen varmaankin ostamaan sen nestemäisen version ja kokeilen toimiiko paremmin.
Ap
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Syön Obsidania kuureina. Verisyöpähoitojen jälkeen ferritiini oli 19. Nyt 29, jota hematologi (verisyöpälääkäri) pitää hyvänä.
Olen väsynyt.
29 on aivan surkea
24 ei ole tosiaan kauhean huono.
Mä ainakin voin jo hyvin, kun sain ferritiinin nousemaan 20 tuntumaan.
Alimmillaan oli 6.
Tottakai kannattaa ottaa rautaa myös
ruoassa: verilettuja, maksaa, lihaa, kalaa ym. Kasviksissa rautaa on vähän ja se imeytyy heikosti.
Maltofer on hyvä tuote.
Sain lääkäriltä ohjeeksi kokeilla Sideral-rautavalmistetta. Käytän ppi-lääkkeitä refluksitaudin takia ja kärsin varastoraudan vähyydestä. Olen käyttänyt Sideralia useamman pakkauksen ja koko ajan ferritiiniarvo on vain laskenut. Oletteko muut saaneet Sideralilla arvot nousemaan? Olisi sen puolesta hyvä tuote, että ei ärsytä vatsaa. Ihmetyttää vain, ettei kaikesta hehkutuksesta huolimatta näytä juurikaan imeytyvän.
Minä sain aikoinaan Maltoferilla arvot nousemaan
24 on huono ja hb 120 myös. Rauta imeytyy aamulla parhaiten, mutta imeytyy kyllä myös vaikka ottaa nukkumaan mennessä. Sillon ei tuu huonoa oloa.
Vierailija wrote:
Sain lääkäriltä ohjeeksi kokeilla Sideral-rautavalmistetta. Käytän ppi-lääkkeitä refluksitaudin takia ja kärsin varastoraudan vähyydestä. Olen käyttänyt Sideralia useamman pakkauksen ja koko ajan ferritiiniarvo on vain laskenut. Oletteko muut saaneet Sideralilla arvot nousemaan? Olisi sen puolesta hyvä tuote, että ei ärsytä vatsaa. Ihmetyttää vain, ettei kaikesta hehkutuksesta huolimatta näytä juurikaan imeytyvän.
Ei nostanut minullakaan ferritiinejä ja jouduin vaihtamaan rautavalmistetta.
Onko raudanpuutteen syy selvitetty? Itsellä runsaat kuukautiset joihin Cyklokapron ja rautainfuusio tehty nyt kahdesti jotta saatais ferritiini nopeasti nousemaan joka itsessään vähentää kuukautisvuodon määrää.
Hematologien artikkeli raudanpuutteesta ilman anemiaa vuodelta 2019: https://www.laakarilehti.fi/tyossa/laakeinfo/raudanpuute-ilman-anemiaa/…
Suosittelevat rautahoitoa jos ferritiini on alle 30 tai alle 50.
Vierailija wrote:
24 ei ole matala.
Onhan 🤣 sillon on tyhjät rautavarastot.
Itse käytän Obsidian 100 Mg-merkkistä rautaa lääkärin määräyksestä ja se on sopinut vatsalle hyvin.
Rautavalmiste tulee ottaa aamulla tyhjään vatsaan c-vitamiinin kanssa. Tunti sen jälkeen syömättä.
Uusimman tutkimuksen mukaan rautavalmistetta kannattaa ottaa vain joka toinen päivä. Muuten se ei imeydy hyvin. Jos ottaa joka päivä, elimistö ei ota sitä rautaa enää vastaan.
Ruokailun yhteydessä ei kahvia, teetä eikä maitovalmusteita.