Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Matala ferritiini, mikä neuvoksi?

Vierailija
21.08.2020 |

Minulta mitattiin väsymyksen yms. oireiden takia julkisella puolella ferritiini. Arvoksi tuli 24. Lääkärin mielestä minulla ei ole mitään ongelmaa, kun hemoglobiini (121) ja tuo ferritiini (24) ovat viitearvoissa. Sieltä ei siis apua tunnu tulevan ja yksityiselle menen makselemaan vain jos on aivan pakko (epäsäännölliset tulot taloudessa).

Yritän syödä rautatabletteja, mutta saan niistä kauheaa pahoinvointia ja saattavat tulla palautuspostissa takaisin jo pian ottamisen jälkeen.

Kysynkin onko kenelläkään heittää vinkkiä miten tästä etenisin?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään tullut rautatableteista rytmihäiriöitä? Yleensä tietysti anemia niitä aiheuttaa, mutta netissä on englanniksi joitain kokemuksia asiasta. 

Vierailija
42/53 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iron suihke.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Sain lääkäriltä ohjeeksi kokeilla Sideral-rautavalmistetta. Käytän ppi-lääkkeitä refluksitaudin takia ja kärsin varastoraudan vähyydestä. Olen käyttänyt Sideralia useamman pakkauksen ja koko ajan ferritiiniarvo on vain laskenut. Oletteko muut saaneet Sideralilla arvot nousemaan? Olisi sen puolesta hyvä tuote, että ei ärsytä vatsaa. Ihmetyttää vain, ettei kaikesta hehkutuksesta huolimatta näytä juurikaan imeytyvän.

Kuinka usein olet siis ferritiinin mittauttanut eli kauanko olet rautalisää syönyt? Onko crp otettu samalla kertaa? Ja paljonko arvo on laskenut?

Kiinnostaa lähinnä sen takia, että aattelin itsekin kokeilla tuota Sideralia. Aiemmin ollut ns. tavallinen rautalisä käytössä (ja ferritiini noussut kohtuullisesti), mutta Sideralin kanssa kun ei tarvitsisi miettiä muita syömisiä, niin olis siinä mielessä parempi.

Vierailija
44/53 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää lihaa ja C-vitaminipitoisia marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Kaikki asiat mahdollisimman oikeassa ja aidossa muodossa, joita ihmiselimistö on oppinut hyödyntämään. Unohda synteettiset pillerit.

Vierailija
45/53 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Hyvää lihaa ja C-vitaminipitoisia marjoja, hedelmiä ja kasviksia.

Kaikki asiat mahdollisimman oikeassa ja aidossa muodossa, joita ihmiselimistö on oppinut hyödyntämään. Unohda synteettiset pillerit.

Mieluiten nautaa ja riistaa.

Vierailija
46/53 |
31.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos Hb on kunnossa ja väsyttää kannattaisiko lähteä etsimään sitä väsymyksen aiheuttajaa? 

Vierailija
47/53 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkuussa varastorauta oli 26, nyt enää 12. Olen menossa asiaa lääkärille selvittämään, että mistä johtuu. Reilun vuoden olen käyttänyt lisärautaa keskimäärin joka toinen tai joka kolmas päivä. Crp ja muut arvot ovat normaalit. Toki olen myös ruokavalioon tehnyt korjauksia. Joskus muilla valmisteilla on arvot nousseet, mutta niistä on tullut haittavaikutuksia. Sideralia olen sinällään sietänyt hyvin eikä sen kanssa tarvitse miettiä miten ruokailut koostaa, joten sen käyttö on hyvin helppoa. Harmi vain, ettei ainakaan minulla vaikuta rautatilanteeseen. 

Vierailija
48/53 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta se tablettien mässytys ja syö ruokaa mikä sisältää rautaa. Nyrkkisääntö on, että kaikki punainen ruoka ja sit tietenkin pinaatti:) Muutama kuukausi noin ja sitten katot mikä on tilanne. 

Vierailija
49/53 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Ja vielä, tietääkö joku miksi HUS:in viitearvon mukaan minimi on 10, mutta joidenkin muiden mukaan se on 30?

Ap

Viitearvo ei tarkoita samaa kuin tavoitetaso.

Vierailija
50/53 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35379 wrote:

Syön Obsidania kuureina. Verisyöpähoitojen jälkeen ferritiini oli 19. Nyt 29, jota hematologi (verisyöpälääkäri) pitää hyvänä. 

Olen väsynyt.

Väsymykseesi on varmaan useita muitakin syitä kuin ferritiini.  Mahdollisia syitähän on kymmenittäin.

Vierailija
51/53 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Käyttäjä35379 kirjoitti:

Syön Obsidania kuureina. Verisyöpähoitojen jälkeen ferritiini oli 19. Nyt 29, jota hematologi (verisyöpälääkäri) pitää hyvänä. 

Olen väsynyt.

29 on aivan surkea

Kevyesti mahtuu siihen väliin, missä 95%:lla terveistä ihmisistä ferritiini on.

Vierailija
52/53 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

24 on huono ja hb 120 myös. Rauta imeytyy aamulla parhaiten, mutta imeytyy kyllä myös vaikka ottaa nukkumaan mennessä. Sillon ei tuu huonoa oloa. 

Molemmat arvot menevät viitearvoihin, eli arvot ovat niissä rajoissa, joissa 95%lla terveistä ihmisistä niitten tuleekin olla.

Vierailija
53/53 |
01.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu olevan hyvin yksilöllistä, millä valmisteella saa rauta-arvot nousuun. Itellä toimii vain obsidan ja niin, että otan ison annoksen joka toinen päivä tyhjään vatsaan. Minulla oli ferritiini 4 rautakuurin aloittaessani ja nyt yli 20, hiljakseen nousee, mutta olo on jo paljon parempi.