Kohta olen ollut kuukauden ilman alkoholia
Eteen tuli elämäntilanne, jossa alkoholi oli pakko jättää kokonaan. Ei tippaakaan enää koskaan. Loppuviikosta tulee pitkän matkan ensimmäinen kuukausi täyteen. Alussahan tässä siis ollaan, mutta olen itsestäni ylpeä.
En kuvittele motivaation olevan näin vahvaa koko ajan, joskus varmasti tekee mieli ottaa saunasiideri tai kuohuviiniä juhlissa. Olen kuitenkin voinut nyt paremmin kuin vuosiin, joten on tämä kaiken arvoista!
Kiitos kun sain avautua.
Kommentit (21)
Upea juttu.
Voi kun minäkin pystyisin.
Itse toivoisin samaa, mutta en ole pystynyt :(
Mikä sellainen elämäntilanne on? Miksi et voi ottaa satunnaista saunasiideria?
Hyvä sulle ap! Tuo ei olisi varmaan meistä kenellekään pahasta. Itse käytän hyvin vähän alkoholia, enkä ole nähnyt tarvetta lopettaa kokonaan. Mutta tsemppiä sulle! Muista ottaa päivä kerrallaan.
Kiva että kokemus on positiivinen :) varsinkin siis jos on joka tapauksessa pakko olla jatkossa juomatta.
Itselläni ei ollut pakkoa mutta muuten vaan pidin 3 kk tipattoman jakson, ihan vaan katsoakseni miten se vaikuttaisi mielialaan yms, kun sanotaan että alkoholi kerran voi esim. masentaa. Olen juonut koko aikuisikäni yleensä 1 lasin viiniä päivässä, pari kertaa vuodessa sitten enemmän.
Minulla alkoholiton jakso ei tuonut mukanaan mitään erityisen hyvää, jos nyt ei niin kauhean huonoakaan. Ruoat oli vähän tylsempiä ilman viiniä kaverina, mutta en muuten mitään suuria himoja juoda kokenut. Mutta toisaalta mieliala, jaksaminen tai mikään muukaan ei muuttunut miksikään, ei negatiiviseen eikä positiiviseen. Joten palasin sitten päivällisviineihini, todettuani että minulla alkoholin kohtuukäyttö ei ilmeisesti aiheuta juuri ongelmia.
onnea!mä en ole dokakannut vuoteen ja kolmeen kuukauteen.tulin raskaaksi ja imetän.mut ens kuus meinaan ottaa juhlissa muutaman kaljan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:17"]
Kiva että kokemus on positiivinen :) varsinkin siis jos on joka tapauksessa pakko olla jatkossa juomatta.
Itselläni ei ollut pakkoa mutta muuten vaan pidin 3 kk tipattoman jakson, ihan vaan katsoakseni miten se vaikuttaisi mielialaan yms, kun sanotaan että alkoholi kerran voi esim. masentaa. Olen juonut koko aikuisikäni yleensä 1 lasin viiniä päivässä, pari kertaa vuodessa sitten enemmän.
Minulla alkoholiton jakso ei tuonut mukanaan mitään erityisen hyvää, jos nyt ei niin kauhean huonoakaan. Ruoat oli vähän tylsempiä ilman viiniä kaverina, mutta en muuten mitään suuria himoja juoda kokenut. Mutta toisaalta mieliala, jaksaminen tai mikään muukaan ei muuttunut miksikään, ei negatiiviseen eikä positiiviseen. Joten palasin sitten päivällisviineihini, todettuani että minulla alkoholin kohtuukäyttö ei ilmeisesti aiheuta juuri ongelmia.
[/quote]
3 kk vs. koko aikuisikäsi, 3 kk on aika lyhyt aika.
Sinuna olisin vuoden ilman, ainakin.
minä lopetin pikkuhiljaa naltreksonin avulla, siis tarkoitus oli vähentää sen avulla, ja se onnistuikin, ja mitä vähemmän ja harvemmin joi, sitä vähemmän teki mieli. Nyt en pariin vuoteen ole enää viitsinyt edes kuohuviinilasillista ottaa juhlissa, kun alkoholi on vaan niin yököttävää.
Ja minullakin elämänlaatu parantuntu huomattavasti sen myötä, kun alkoholin käytön lopetin (vaikka aika harvoin viimeisinä vuosina joinkin, ehkä n. kerran kuukaudessa tai kahdessa, mutta se silti hallitsi elämääni/ajatusmaailmaani paljon enemmän kuin tajusinkaan)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:22"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:17"]
[/quote]
3 kk vs. koko aikuisikäsi, 3 kk on aika lyhyt aika.
Sinuna olisin vuoden ilman, ainakin.
[/quote]
Ihmettelen vaan että miksi pitäisi, kun kerran alkoholi ei ole minulle koskaan ollut minkäänlainen ongelma. Minulla ei siis ole noiden mielialan tai jaksamisenkaan kanssa mitään ongelmia, ajattelinpa vaan kokeilla että mitä tapahtuisi jos ei juo, kun jotkut aiemmin juoneet raportoivat ihan uskomatonta energisyyttä parin vkon - kuukauden juomattomuuden jälkeen. Mutta ehkä he ovat juoneet enemmän aiemmin, tai heidän aivokemiaansa alkoholi vaikuttaa vahvemmin kuin omaani.
En siis aio kokeilla pidempää juomattomuutta, koska uskon 5-7 annoksen viikkokäyttöni olevan pelkästään terveellistä ja lisää nautintoa elämään, ilman mitään koettuja haittoja.
Hienoa! Toivon että pysyt jatkossakin ilman. Tutulla tuli sama tilanne vastaan kun oli pakko valita elämä täysin ilman alkoholia tai "ei elämää" ja alkoholi. En ole varma hänen onnistumisestaan, mutta toivon todella paljon että hän pystyy samaan.. Helppoa se ei ole, mutta aina löytyy joku joka tukee vaikeina hetkinä. Mieti mitä saavutat juomattomuudella. Ehkä siitä saa tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:14"]
[/quote]
Kirroottiset muutokset maksassa ja munuaisten toiminnan lakkaaminen lähes kokonaan. Tämä tapahtui kohtuullisella käytöllä, joten lääkärien mielestä on parempi jättää alkoholi kokonaan kun kohdallani turvallista käytön määrää on vaikeampi määrittää. Voisi siis sanoa, että elimistöni on "allerginen" alkoholille, harvinainen mutta mahdollinen tilanne.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:14"]
[/quote]
Kirroottiset muutokset maksassa ja munuaisten toiminnan lakkaaminen lähes kokonaan. Tämä tapahtui kohtuullisella käytöllä, joten lääkärien mielestä on parempi jättää alkoholi kokonaan kun kohdallani turvallista käytön määrää on vaikeampi määrittää. Voisi siis sanoa, että elimistöni on "allerginen" alkoholille, harvinainen mutta mahdollinen tilanne.
[/quote]
Minun exälläni tuli tuo myös, tosin parin vuosikymmenen suurkulutuksen jälkeen. Hän ei valitettavasti ole ollut yhtä viisas tuossa kuin sinä, että pitäisi silti korkkia kiinni. Ensin taisi olla hetken täysraitis, kun pelästyi niin kovin tilanteen vakavuutta. Mutta eipä tainnut montaa viikkoa mennä kun jo päätti että "vähän" voi ottaa. Nykyisin ottaa kuten ennenkin, eli 40-60 alkoholiannosta viikossa, ja näyttää jo naamastaankin tosi sairaalta, pöhötyspuolikuut silmien alla ja omituinen ihonväri. Hautaan taitaa enenn viidenkympin ikää päätyä (nyt 41) :(
Täytyykö siis olla sairas että voi olla tilanteessa jossa ei voi ottaa ollenkaan alkoholia? Eikö se riitä ettei pysty elämään normaalia elämää jos juo? Minua on arvosteltu siitä etten juo ollenkaan. En pidä itseäni absolutistina, enkä moralisoi muiden juomisia, mutta on se kumma kun minua arvostellaan juomattomuudesta mutta ap:lla on sairaus ja hänen juomattomuutensa onkin ok..
Minä olen ollut lähes kokonaan ilman alkoholia melkein kolme vuotta (lokakuun lopussa tulee 3v. täyteen). Aiemmin join lähes joka viikonloppu. Ei ole ollut ikävä, kun ajattelee ne alkoholin huonot puolet realististesti järjellä.
Alkoholi vain sumentaa mielen, ei auta käsittelemään tunteita ja asioita järjellä vaan enemmänkin pistää sisään tukahdetut tunteet purkautumaan kaikki kerralla ja hallitsemattomasti (sen takia ihmiset saavat näitä känni-itkukohtauksia tai tulevat väkivaltaisemmiksi), se on pakokeino todellisuudesta. Keho hyytyy eikä toimi oikein, puhe sammaltaa, tasapaino pettää, tulee tehtyä juttuja jotka sitten selvinpäin kaduttaa. Kaikenlisäksi alkoholista tuleva tila on keholle yhtä kuin myrkytystila, sen kertoo jo seuraavan päivän krapulakin. Ja tällainen päihde on meillä laillinen, ah kaksinaismoralismia.
Vaikka voi olla hyviäkin puolia, niin kuten kaikessa, pitää pistää vaakakuppiin ne hyvät ja huonot puolet jakatsoa, kumpi painaa enemmän. Itse valitsen henkisen ja fyysisen selkeyden ja hyvinvoinnin niiden muutaman pienen hyvän puolen edelle. Samoin kuten herkkujen syömisessä esimerkiksi. Näin minä saan itseni motivoitua parhaiten tekemään vaikeita asioita, ei siksi että olisi pakko vaan siksi, että se on oikeasti hyödyllisempää/terveellisempää.
Ja alussa mainittu lähes kokonaan ilman = juon joskus yhden lasillisen viiniä esim. ravintolaillallisella (joissa käyn noin 0-4 kertaa vuodessa)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:47"]
Täytyykö siis olla sairas että voi olla tilanteessa jossa ei voi ottaa ollenkaan alkoholia? Eikö se riitä ettei pysty elämään normaalia elämää jos juo? Minua on arvosteltu siitä etten juo ollenkaan. En pidä itseäni absolutistina, enkä moralisoi muiden juomisia, mutta on se kumma kun minua arvostellaan juomattomuudesta mutta ap:lla on sairaus ja hänen juomattomuutensa onkin ok..
[/quote]
Ei tietenkään tarvitse olla sairas. Eiköhän nyt jokaisen juominen tai juomattomuus ole oma asia. Todella huonotapaista kommentoida sitä jos joku ei juo, tai udella asiaan syitä. Valitettavasti erityisesti tietyissä tilanteissa Suomessa, tyyliin työpaikkojen erilaiset alkoholipitoiset projekti-kick-offit, pikkujoulut tms juomaton voi joutua kohtaamaan ihmettelyä :(
Itse kyllä juonkin mutta olen valinnut olla juomatta noissa tuollaisissa kännäysjuhlissa, koska en pidä humalajuomisesta. Sanon aina että olen autolal kun täytyy päästä aikaisin kotiin, ja sillä selvä se.
Hieno juttu ap.
Itse olen tänä vuonna ottanut muutaman kerran alkoholia, muuten täysin ilman.
Ja vaaka tykkää.....
Opiskelijaelämän keskellä join kun kaikki muutkin joivat. Ajattelin koittaa tipatonta, joka on nyt venynyt yli kolmeentoista vuoteen. En ole pisaraakaan tarvinnut, en kaivannut tai kokenut että jään jostain paitsi. Alkoholin ei tarvitse olla osa elämää.
Ap:na vastaan, että ei tietenkään tarvitse olla sairas saadakseen hyväksynnän juomiselle, todella hienoa että joku tekee absolutistisen valinnan myös muista syistä. Minulla juomattomuus on vasta niin alussa, etten ole joutunut tilanteeseen missä joutuisin selittelemään juomattomuuttani. Sillä sitä en meinaa tehdä. Olen juomatta alkoholia, piste.
Hienoa, että teitä on myös muita jotka olette huomanneet juomattomuuden edut. :) Muiden juominen ei minua haittaa, joten toivon ettei minunkaan juomattomuuttani udella kauheasti.