Millaisella palkalla tekisit tällaista työtä? Vakituinen työ.
Vakituinen talouden/kodinhoitajan työ. Etuina mm. Elixian kuntosalijäsenyys ja asunto lähellä työpaikkaa.
Työaika arkipäivisin ma-pe 8-15. Ei töitä viikonloppuisin, eikä arkipyhinä. Viiden viikon kesäloma, kahden viikon loma joulun aikaan ja viikon talviloma. Poikkeustyöaikoja muutamissa tapauksissa (selitys jäljempänä).
Työtehtäviä: 500-neliöisen talon siistinä pito
- imurointi, lattioiden pesu, mattojen pesu/pesettäminen
- ikkunoiden pesu
- pyykkien silitys (ei pesu), pyykit kaappeihin
- pölyjen pyyhkiminen
- yleinen järjestys (roskien vieminen, talousjätteiden lajittelu), tavaroiden järjestyksessä pitäminen
- lakanoiden vaihto
- yleinen siivous ja puhdistus, kuten WC:t, saunatilat
- huonekasvien hoito
Siivous niin tarkkaa, että joka paikan pitää olla koko ajan siisti ja puhdas ovenkarmeista hellantaustoihin.
Kesällä ulkokalusteiden kunnosta huolehtiminen (mm. öljyäminen), nurmikonleikkuu, vähäinen puutarhan hoito (rikkaruohojen kitkeminen, hedelmien ja marjojen säilöntä/poimiminen).
Talvella lumenluonti. Lumisena aikana työaika saattaa muuttua niin, että töihin tullaan jo esimerkiksi kuudelta, jotta seitsemältä pääsee talosta autotalliin ja autotallista ajamaan ulos. Tällöin työpäivä päättyy aiemmin.
Ei ruoanlaittoa ja lounas nautitaan omassa kodissa, joka on lähellä, lounastauko 30 minuuttia.
Millä palkalla sinä tekisit tällaista työtä? Ei väliaikaisesti, vaan vakituisesti?
Kommentit (151)
No tässä kun väännetään parhaimmillaan 10-11 -tuntisia päiviä 7,45€/h palkalla työajan heiluessa missä vain välillä 7-22 ilman mitään viikonloppulisiä, pyhien tuplapalkkoja saati sitten muita etuja niin tekisin tuota ihan mielelläni jollain tuhannella eurolla kuussa. Työ fyysistä ja vastuullista asiakaspalvelua, jossa mokia ei oikein sallita.
Ihme vikinää täälläkin jostain sysilällystä lattianmoppaamisesta.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:46"]
kolaamaan jotta pääsee pihasta???? Arvatenkin tämä on vielä jossain pk-seudulla, jossa noin lumisia aamuja on ehkä 1-2 talvessa.
[/quote]
Minkä ihmeen takia ihmiset luulee, että pääkaupungissa ei sada lunta?? Eihän tää nyt mikään keski-eurooppa ole... nimimerkillä yli metri lunta viime ja toissa talvena ja tais olla sitä edellisenäkin...
Mä en yhtään ihmettele, etteikö ap löytäisi henkilöä tähän hommaan, mutta tosi tosi vaikeaa se tulee olemaan jo ihan tämän keskustelun perusteella. Mammat vikisee, ettei alentuisi edes 3000 euron bruttopalkalla pyyhkimään toisen pölyjä.
Minä alan kohta äänestää Kokoomusta. Ihan vaan sen takia, että vaikuttaa siltä, ettei oikeaa työttömyyttä ole olemassa. Työ ei vaan kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 16:24"]
Mä en yhtään ihmettele, etteikö ap löytäisi henkilöä tähän hommaan, mutta tosi tosi vaikeaa se tulee olemaan jo ihan tämän keskustelun perusteella. Mammat vikisee, ettei alentuisi edes 3000 euron bruttopalkalla pyyhkimään toisen pölyjä.
Minä alan kohta äänestää Kokoomusta. Ihan vaan sen takia, että vaikuttaa siltä, ettei oikeaa työttömyyttä ole olemassa. Työ ei vaan kelpaa.
[/quote]
Miksi minkä tahansa työn pitäisikään kelvata kaikille, eihän tuo työ kelpaa ap:lle itselleenkään...?
Toistan: ap muotoili kysymyksensä hooposti, nyt ihmisista valtaosa vastaa siihen, millä hinnalla he ITSE suostuisivat tekemään tuollaista työtä. Jos on jo hyväpalkkainen ja mukava duuni, ei tuollaista halvalla tekisi.
Mikä on aika eri asia kuin millä hinnalla tuohon saa palkattua jonkun ok-tyypin.
(119)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:34"]
Siivoojan työ + asuntoetu. Elixian jäsenyys nostaa palkkaa 75 euroa eli on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos minulla ei olisi asuntoa, työtä, opiskelupaikkaa eikä perhettä, voisin tuohon tarttuakin. Mutta tuollaisen duunin lisäksi ei sitten oikein ehtisi tehdä opintoja kunnolla. Siivoojan työstä palkka voisi olla 1500. Mutta vaikea on varmaan löytää tuohon ketään sinkkunaista.
[/quote]
Tätä juuri ajan takaa. Moni tätä työtä hakenut on opiskelija, pienen lapsen äiti tai muuten elämän välivaiheessa. Haluaisin pysyvän työsuhteen vuosiksi eteenpäin. Palkkatoive näillä hakijoilla on kaikilla ollut alle 2000 euroa. Se kertoo jo siitä, ettei työtä pidetä pysyvänä, omaa työtä ei arvosteta, työtä pidetään siivoskeluna.
Haluaisin tietää, mikä on se palkkataso, joka houkuttelisi oikean ihmisen tähän työhön. Sellaisen, joka haluaa tehdä tällaista työtä pysyvästi ja vakituisesti. Se voi olla myös perheellinen, koska asunto on rivitalokolmio.
ap
[/quote]
Minä olen insinööri ja saan 2600, siitä vielä vuokrat ja matkat pois, kun on kakkosasunto, perhe toisaalla eikä mies saa täältä päin töitä. Nettona mulla jää verovähennystenkin jälkeen suunnilleen sama kuin työmarkkinatuki olisi...mutta mieluummin teen töitä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:46"]
kolaamaan jotta pääsee pihasta???? Arvatenkin tämä on vielä jossain pk-seudulla, jossa noin lumisia aamuja on ehkä 1-2 talvessa.
[/quote]
Minkä ihmeen takia ihmiset luulee, että pääkaupungissa ei sada lunta?? Eihän tää nyt mikään keski-eurooppa ole... nimimerkillä yli metri lunta viime ja toissa talvena ja tais olla sitä edellisenäkin...
[/quote]
Täällä stadissa on itse asiassa kovat lumimäärät, koska meren läheisyys lisää sateita.
Kannattaa vilkaista vaikka tätä:
http://ilmatieteenlaitos.fi/talvitilanne
Sieltä näkee, että viime- ja edellistalvi olivat selkeästi keskiarvoa lumisempia Helsinki-Vantaan lentoaseman mittauspisteellä, lunta reippaasti tuplat keskivertoon. Mutta jossain Kittilässä taas lumitilanne oli viime- ja toissatalvena keskiverto (siis verrattuna sikäläiseen keskivertoon, lunta silti enemmän kuin Seutulassa...).
Kun klikkaat siitä valikosta (talven 2012-2013 lumet -otsikon alla olevasta grafiikasta) esille eri mittauspisteitä, näet, että suurimmat lumimäärät eri mittauspisteissä OLIVAT Kittilässä, mutta toiseksi suurimmat juurikin Helsinki-Vantaalla. Helsinki-Vantaan taakse jäivät Lahti, Jokioinen, Seinäjoki, Jyväskylä, Kuusamo ja Juuka.
Eli luulo Helsingin vähälumisuudesta ("kun se on etelässä") on ihan väärä!
(119)
Hei Ap.
Kuulostat vanhan maailman työnantajalta, joka oikeasti arvostaa toista ihmistä ja hänen työpanostaan. Kuvailemasi työsuhde kuullostaa unelmatyöltä joka olisi tavalliselle suomalaiselle verrattavissa lottovoittoon.
Työmaailma on muuttunut paljon viime vuosina. Tehokkuusyhteiskunta jatkuvine kannattavuuslaskelmineen on syönyt uskon siihen, että tekemämme työ on arvokasta riippumatta siitä millaista se on tai mitä siitä maksetaan, tai että joku osaisi sitä arvostaa. Onhan meidän työpaikkamme ulkoistettavissa halvimmalla mahdollisella hinnalla jopa toiselle puolelle maapalloa muutamaa harvaa toimialaa lukuunottamatta.
Emme usein myöskään osaa itse arvostaa työtämme tai olla siitä ylpeitä. Kun sitten eräänä päivänä työmarkkinoille ilmestyy työnantaja, joka on valmis maksamaan vähäarvoisemmaksi ja väliaikaiseksi brändätystä työstä avokätisesti ja joka arvostaa työntekijäänsä, olemme silmät ymmyrkäisinä ihmetyksestä emmekä tiedä mitä ajatella. Ehkä ajattelemme tuolloin, että tilaisuus kuullostaa liian hyvältä ollakseen totta.
Onnea etsintääsi, Ap. Jos en olisi toiselle puolelle Suomea jo ehtinyt perustamaan elämääni, laittaisin hakemuksen tulemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan oikeasti hämmästynyt siitä, ettei rehellinen työ kelpaa suomalaisille! Sitten purnataan ulkomaisesta työvoimasta, että ne vie suomalaisten työt. Eikä vie, suomalaisille ei vaan kelpaa!
Oho, sanon minä.
Aivan. Jos ulkomainen työvoima ajaa bussia, siivoaa ja hoitaa vanhuksia, ne on mukamas kantaväestöltä pois. Mutta kantaväestö ei suostu niitä töitä tekemään!?!
Ottaen hhuomioon että inhoan siivoamista ja oma asunto on koko ajan sikolätti, en tekisi tuota työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ottaen hhuomioon että inhoan siivoamista ja oma asunto on koko ajan sikolätti, en tekisi tuota työtä.
Et siis millään palkalla?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 15:41"]
No, minä ymmärsin kyllä niin että sitä mielikuvitusta käytetään sen verran, että kerrotaan millä palkalla olisi valmis tekemään tuota työtä, mikäli SE olisi se oma työ. Ei siis niin, että lääkäri tulee tekemään taloudenhoitoa viidellä tonnilla ja lastenhoitaja tuhannella viidelläsadalla. Vaan, jos sinun elämäsi olisi sellainen, että olisit mahdollisesti hakemassa tuota paikkaa, paljonko haluaisit saada siitä palkkaa.
[/quote]
Olisi sitten ikään kuin selkeämpää ilmaista asia toisin kuin mitä ap tekee, eli esim. että "millä palkalla luulisitte, että saisin hyvän ja pysyvän työntekijän tekemään tällaista työtä, näillä ehdoilla..."
Täällä keskustellaan todella usein esimerkiksi palkka- ja elintasoeroista sekä kunkin tulotoiveista.
(119)