Millaisella palkalla tekisit tällaista työtä? Vakituinen työ.
Vakituinen talouden/kodinhoitajan työ. Etuina mm. Elixian kuntosalijäsenyys ja asunto lähellä työpaikkaa.
Työaika arkipäivisin ma-pe 8-15. Ei töitä viikonloppuisin, eikä arkipyhinä. Viiden viikon kesäloma, kahden viikon loma joulun aikaan ja viikon talviloma. Poikkeustyöaikoja muutamissa tapauksissa (selitys jäljempänä).
Työtehtäviä: 500-neliöisen talon siistinä pito
- imurointi, lattioiden pesu, mattojen pesu/pesettäminen
- ikkunoiden pesu
- pyykkien silitys (ei pesu), pyykit kaappeihin
- pölyjen pyyhkiminen
- yleinen järjestys (roskien vieminen, talousjätteiden lajittelu), tavaroiden järjestyksessä pitäminen
- lakanoiden vaihto
- yleinen siivous ja puhdistus, kuten WC:t, saunatilat
- huonekasvien hoito
Siivous niin tarkkaa, että joka paikan pitää olla koko ajan siisti ja puhdas ovenkarmeista hellantaustoihin.
Kesällä ulkokalusteiden kunnosta huolehtiminen (mm. öljyäminen), nurmikonleikkuu, vähäinen puutarhan hoito (rikkaruohojen kitkeminen, hedelmien ja marjojen säilöntä/poimiminen).
Talvella lumenluonti. Lumisena aikana työaika saattaa muuttua niin, että töihin tullaan jo esimerkiksi kuudelta, jotta seitsemältä pääsee talosta autotalliin ja autotallista ajamaan ulos. Tällöin työpäivä päättyy aiemmin.
Ei ruoanlaittoa ja lounas nautitaan omassa kodissa, joka on lähellä, lounastauko 30 minuuttia.
Millä palkalla sinä tekisit tällaista työtä? Ei väliaikaisesti, vaan vakituisesti?
Kommentit (151)
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:21"]
Jos tuo lumenluonti on se mikä aiheuttaa ongelmia, miksette ulkoista sitä erikseen ammattilaiselle? Tosin sitäkin kautta voi olla vaikeaa saada klo 6 lumitöitä tehdyksi. Yksittäinen kotitalous ei varmaan ole tärkeysjärjestyksen yläpäässä.
[/quote]
Luulisin, että ap:n ongelma on löytää sellainen henkilö, jonka elämäntilanteeseen ja elitapaan sopisi tuo työ pidemmäksi aikaa. Ja tuo henkilö olisi samaan aikaan oikealla asenteella ja osaamisella varustettu. Lumityöt voivat toki olla raskaat lingollakin, jos kyseessä on kartanon pitkä koivukuja, mutta silloin varmaan olisi hankittuna pikkunen ajettava lumenajuri.
[/quote]
Mistään kartanosta ei todellakaan ole kyse. Tonttikin on ihan tavallinen, jopa pieni. 1500 neliötä, suoraa nurmikkoa, muutama hedelmä- ja marjapensas. Ei mitään hervottomia puutarhoja, kukkien istutus tai hoito ei kuulu työhön. Lunta ei pidä luoda koko tontin alueelta, vaan ainoastaan 10 metriä ovelta autolle ja 3 metriä autotallista ajoväylälle. Minulta, heiveröiseltä voimattomalta naiselta, on mennyt siihen korkeintaan puoli tuntia pahimpinakin talviaamuina. Yhtenä talvena yksi kodinhoitajistamme ei päässy omasta pihasta pois autollaan ennen puoltapäivää lumen takia, teimme lumityöt itse. Tämä on myös se syy, että haluaisimme kodinhoitajan asuvan niin lähellä, ettei tällaista tilannetta pääsisi käymään.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:44"]
Kauheita palkkatoiveita :D 2500€ En tiä asutteko kaikki jossain Hesassa vai missä, mutta täällä, suuren ja mahtavan kehä-3:sen takana, ei edes toimiston naiset saa tuommoista palkkaa. Siivoojakin saa olla onnellinen, jos saa lähemmäks 1500€ palkkaa, mut sekin on luksusta. Kas kun ei sentään 3500€, sehän on suomalaisen "keskipalkka" vai miten se meni :D
[/quote]
Mun äitini on töissä lapissa eräässä laskettelukeskuksessa ja tienaa kuussa käteen vähintään 1600€
Miten te ap ootte niin rikkaita? Ois tosi kiva, jos kertoisit mitä teette työksenne tai mistä raha tulee?
Tiedän, että ei kuulu aiheesen, mutta kuitenkin..
2800 on ihan järjettömän hyvä palkka, työnanatajakuluineen maksaa teille yli 4000/kk, eikö vain?
Lukiessani työnkuvaa tuli heti mieleen, että mikset hanki vaimoa itsellesi. Tuohan vastasi melkein minun vaimonkuvaani, kun olin vielä aviossa. Tosin työhön kuului joitakin vähemmän kivoja "luontaisetuja", joita tähän työhön ei näyttänyt kuuluvan.
Itse en tekisi millään palkalla, ei sopisi minulle tuollainen. Mutta voisin kuvitella, että joku sellainen, joka ei kaipaa työltään sen kummempaa sisältöä ja ehkä jopa nauttii tuollaisesta jonninjoutavasta kahvojen kiillottelusta, voisi tehdä nuo edut huomioiden aika pienelläkin liksalla, alle 2000 varmasti saisi tuohon jonkun. Työtähän tuossa ei sinänsä ole kovin kummoisesti, nuo on ihan perus kotihommia jotka tavallinen kansalainen tekee ihan itse ilman, että kukaan maksaa siitä mitään.
Mutta minkälainen ihminen ei voi lumisena aamuna ottaa itse sitä kolaa esiin sen verran, että pihasta pääsee (voisihan se työntekijä tehdä myöhemmin tarkemmin lumityöt), vaan odottaa, että työntekijä päivystää lumitilannetta ja saapuu klo 6 kolaamaan jotta pääsee pihasta???? Arvatenkin tämä on vielä jossain pk-seudulla, jossa noin lumisia aamuja on ehkä 1-2 talvessa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:40"]
Lukiessani työnkuvaa tuli heti mieleen, että mikset hanki vaimoa itsellesi. Tuohan vastasi melkein minun vaimonkuvaani, kun olin vielä aviossa. Tosin työhön kuului joitakin vähemmän kivoja "luontaisetuja", joita tähän työhön ei näyttänyt kuuluvan.
[/quote]
Olen vaimo, joka haluaa tehdä perheensä ja miehensä kanssa muita asioita kuin siivoaminen.
Suomeen istuu todella huonosti tällainen työnteko, sen huomaan. Muissa maissa on jopa velvollisuus palkata apua, jos siihen on varaa. On itsekästä olla antamatta työtä.
Suomessa kaikki pitää tehdä itse ja työstä pitää valittaa. Monissa talouksissa käy siivoojat, mutta sitä ei voi sanoa ääneen. Se mielletään laiskuudeksi, ettei itse jaksa siivota. Matot pitää jynssätä mattolaiturilla sormet verillä, pesula on ihan kamala vaihtoehto. Tätä en ymmärrä.
Tottakai voisin tehdä kaiken itse. Miksi pitäisi, jos haluan viettää aikaa perheeni kanssa?
ap
Ap on nainen eikä näin ollen välttämättä kiinnostunut vaimosta. Talossa asunee myös ap:n mies ja ap:n harteilla on hoitaa tämä taloudenhoitoasia kuntoon.
83, et kai tosissasi kuvittele että ap alkaisi täällä kertoa varallisuudestaan ja sen alkuperistä. Itsekin ymmärrät, että rahat on saatu mitä todennäköisimmin yritystoiminnalla tai perimällä tai näiden yhdistelmällä. Toki Suomessa on muutama palkkatyöläinenkin, joiden tuloilla voitaisiin ko. elintapaa ylläpitää.
Ap, vaikutat tosi asialliselta ja mukavalta työnantajalta. Toivottavasti löydät hyvän tekijän, joka viihtyy pitkään!
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:46"]
Itse en tekisi millään palkalla, ei sopisi minulle tuollainen. Mutta voisin kuvitella, että joku sellainen, joka ei kaipaa työltään sen kummempaa sisältöä ja ehkä jopa nauttii tuollaisesta jonninjoutavasta kahvojen kiillottelusta, voisi tehdä nuo edut huomioiden aika pienelläkin liksalla, alle 2000 varmasti saisi tuohon jonkun. Työtähän tuossa ei sinänsä ole kovin kummoisesti, nuo on ihan perus kotihommia jotka tavallinen kansalainen tekee ihan itse ilman, että kukaan maksaa siitä mitään.
Mutta minkälainen ihminen ei voi lumisena aamuna ottaa itse sitä kolaa esiin sen verran, että pihasta pääsee (voisihan se työntekijä tehdä myöhemmin tarkemmin lumityöt), vaan odottaa, että työntekijä päivystää lumitilannetta ja saapuu klo 6 kolaamaan jotta pääsee pihasta???? Arvatenkin tämä on vielä jossain pk-seudulla, jossa noin lumisia aamuja on ehkä 1-2 talvessa.
[/quote]
Juuri tuon jälkimmäisen kappaleen vuoksi suomalaista työntekijää on vaikea saada. Kaikki pitäisi tehdä itse. Tottakai voin itse kolata, siivota, silittää, pestä, puhdistaa, pyyhkiä. Osaan tehdä sen kaiken erittäin hyvin. Haluan käyttää aikaani muuhun, kun siihen on mahdollisuus. Pidän ruoanlaitosta ja teen sen aina itse. Leivon, kokkaan, keittiö on valtakuntani. Haluan käyttää siihen aikaa, en vessan siivoukseen.
ap
85, miksi sinulle ei sopisi tehdä niitä työtehtäviä, jotka kuuluvat toimenkuvaasi ja joista on työsuhdetta solmiessa sovittu? Ymmärrän ap:n tuskan, on se ihme, että ihmisiä on vailla työtä mutta asiallisen työnantajan tarjoama vakituinen työ hyvällä palkalla ei kiinnosta, kun se on toisen 'palvelemista' hänen toivomallaan tavalla.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:46"]
[/quote]
Jatkanpa vielä: jos pitäisin tätä työtä jonninjoutavana kahvojen kiillottamisena, en palkkaisi tähän ketään vakituista ihmistä tietenkään. Onhan niitä siivoajia ja siivouspalveluita. Jos haluaisin vain, että kahvat kiiltää ja vessa on puhdas, ottaisin tavallisen viikkosiivouksen jotain firmasta.
Haluaisin kotiimme, yksityiskotiimme, meidän perheen luokse henkilön, joka oppisi tuntemaan meidät, tapamme, elämäntyylimme. Arvostan kotimme siisteyttä niin paljon, että olen valmis maksamaan siitä hyvin. Arvostan työntekijää niin paljon, että olen valmis tarjoamaan hyvät työsuhde-edut, hyvät työvälineet ja hyvän palkan. Jos en itse arvostaisi tällaista työtä pätkääkään, miksi palkkaisin jonkun tekemään sitä?
Haluan työtekijän, jonka kanssa meillä on keskinäinen arvostus ja luottamus. En palkkaa itselleni piikaa, jota käskytän. Palkkaan ihmisen, jonka toivon pysyvän meidän elämässämme ja perheessämme pitkään.
ap
Muuten kuulostaa hyvältä mutta tuo vaatimus pysyvyydestä ja teidän luona/lähellä asumisesta on nurinkurinen. Perheellinen ihminen tuohon ei voi ryhtyä ja millainen nuori ihminen sitoutuisi tuollaiseen vuosiksi? Ja vanhempi ihminen taas ei välttämättä jaksa tehdä lumitöitä vaikka muuten olisi aikaa/halua teidän asuntoon muuttamaankin. Vaadit liikaa tai vääriä asioita yhdeltä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:59"]
85, miksi sinulle ei sopisi tehdä niitä työtehtäviä, jotka kuuluvat toimenkuvaasi ja joista on työsuhdetta solmiessa sovittu? Ymmärrän ap:n tuskan, on se ihme, että ihmisiä on vailla työtä mutta asiallisen työnantajan tarjoama vakituinen työ hyvällä palkalla ei kiinnosta, kun se on toisen 'palvelemista' hänen toivomallaan tavalla.
[/quote]
Minulle tuo työ ei sopisi, koska kaipaan työltäni muutakin sisältöä kuin että kaikki kiiltää viimeisen päälle. Ylipäätään pidän tuollaisen siisteystason ylläpitämistä täysin turhana ja turhamaisena. Mutta siksipä en solmisikaan tuollaista työsopimusta.
Ja mitä lumenluontiin tulee, niin oikeasti ap:n kertomilla pihan kokotiedoilla tuossa menee muutama minuutti kolata niin, että pääsee pihasta, työntekijähän voisi tehdä lumityöt paremmin töihin tultuaan. Joo, miksipä työntekijä ei voisi tulla kolaamaan jos niin on sovittu, mutta oikeasti mitä järkeä... Varsinkin, jos on kerta ollut aiemmin ongelmia nimenomaan tuon lumenluonnin osalta, niin miksi ihmeessä tuosta ei voisi tinkiä? Kyllä pihasta pääsee autolla, vaikka se ei olisikaan viimeisen päälle sliipattu puhtaaksi lumesta. Itse asun runsaslumisella alueella (pohjoisemmassa) sellaisen yksityistien varrella, joka aurataan aikaisintaan 9-10 aikaan aamusta eikä ole vielä sellaista aamua tullut, ettenkö olisi päässyt seitsemäksi lähtemään töihin!
85
1800€/kk aluksi. Jos hoitaa työnsä hyvin, niin vuosittain korotuksia. Näin saat työntekijän pysymään pitkään.
85, oletko kuullut siitä että työnantajalla on lain suoma direktio-oikeus. Hän siis kertoo mitä tehdään ja miten tehdään. Jos se ei sovi, ei tarvitse olla kyseisessä työssä. Kun on selvä, että et tästä kyseisestä työstä pitäisi, ei se sinulle sopisi. Mutta joku toinen voisi siitä hyvinkin pitää ja tuntea olonsa hyväksi pitäessään kodin kauniina ja työnantajan tyytyväisenä ja saisi hyvää palkkaa plus paljon vapaa-aikaa.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:10"]
Vakituinen talouden/kodinhoitajan työ. Etuina mm. Elixian kuntosalijäsenyys ja asunto lähellä työpaikkaa.
Työaika arkipäivisin ma-pe 8-15. Ei töitä viikonloppuisin, eikä arkipyhinä. Viiden viikon kesäloma, kahden viikon loma joulun aikaan ja viikon talviloma. Poikkeustyöaikoja muutamissa tapauksissa (selitys jäljempänä).
- ikkunoiden pesu
- pölyjen pyyhkiminen
- yleinen järjestys (roskien vieminen, talousjätteiden lajittelu), tavaroiden järjestyksessä pitäminen
- lakanoiden vaihto
- huonekasvien hoito
Siivous niin tarkkaa, että joka paikan pitää olla koko ajan siisti ja puhdas ovenkarmeista hellantaustoihin.
Kesällä ulkokalusteiden kunnosta huolehtiminen (mm. öljyäminen), nurmikonleikkuu, vähäinen puutarhan hoito (rikkaruohojen kitkeminen, hedelmien ja marjojen säilöntä/poimiminen).
Talvella lumenluonti. Lumisena aikana työaika saattaa muuttua niin, että töihin tullaan jo esimerkiksi kuudelta, jotta seitsemältä pääsee talosta autotalliin ja autotallista ajamaan ulos. Tällöin työpäivä päättyy aiemmin.
Ei ruoanlaittoa ja lounas nautitaan omassa kodissa, joka on lähellä, lounastauko 30 minuuttia.
Millä palkalla sinä tekisit tällaista työtä? Ei väliaikaisesti, vaan vakituisesti?
[/quote]
Onhan se tämäkin tapa kehua omaisuudellaan.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:14"]
Muuten kuulostaa hyvältä mutta tuo vaatimus pysyvyydestä ja teidän luona/lähellä asumisesta on nurinkurinen. Perheellinen ihminen tuohon ei voi ryhtyä ja millainen nuori ihminen sitoutuisi tuollaiseen vuosiksi? Ja vanhempi ihminen taas ei välttämättä jaksa tehdä lumitöitä vaikka muuten olisi aikaa/halua teidän asuntoon muuttamaankin. Vaadit liikaa tai vääriä asioita yhdeltä.
[/quote]
Tähän mennessä tämä työsuhdeasunto on toiminut kaikilla kolmella henkilöllä. Jos se nyt osoittautuu vanhanaikaiseksi tai huonoksi, olen tietenkin valmis muuttamaan sitä asiaa. Olen aiemmin ajatellut, että se on kätevä lisä. Työmatkoihin ei mene aikaa, voi käydä kotona vaikka keskellä päivää (esimerkiksi jos omaan kotiin tulee pesukoneen korjaaja tai pitää käydä lapsen kanssa neuvolassa kesken päivän).
Työsuhdeasunto ei voi olla kynnyskysymys. Jos kuitenkin etsimäni henkilö asuu 50km päässä, kesken päivää tapahtuvat pakolliset menot voivat osoittautua aika hankaliksi järjestettäviksi (kuten ne lasten neuvolat ja muut).
ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:10"]
- ikkunoiden pesu
- pölyjen pyyhkiminen
- lakanoiden vaihto
- huonekasvien hoito
[/quote]3000 euroa kuussa NETTO
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 10:53"]
Tulisin riemujalkain mielellään 2000 eurolla kuussa loppuiäksi, kunhan vaan inflaationousut tulevat. Ja toivottavasti paikkakunta on sellainen johon saa lapselle päiväkodin ja myöhemmin koulun.
vinkkinä asuntoa ei kannata laittaa työsuhdeasunnoksi vaan vuokrata ihan normaalisti. Tässä maassa ei kukaan määrää kuinka paljon vuokra pitää olla, mutta työsuhde-etuna määrätään, riippuen neliöistä, valmistusvuodesta ja jne. Laittakaa vuokraksi 200 euroa, joudutte itse maksamaan tästä 30 % veroa. ei paha nakki. Koska teillä on lapsia , saatte vuokralaisen milloin tahansa ulos 6 kk irtisanomisella vain että ilmoitatte lapsenne muuttaa siihen ja sitten ei välttämättä muutakaan. Tai sinun äitisi.
Olen opintovapaalla, valmistun jouluna mutta työ ei ole mielekästä, tosin siihen saa töitä. Meillä on 1 lapsi, mieheni tekee myyntityötä Uudellamaalla, joten sijainti on loistava. Meillä on omistusasunto, myös Uudellamaalla, mutta siihen saa aina vuokralaisen. Lainaa on sen verran vähän jäljellä, jos tehdään lainapaperit uusiksi, tuleva vuokra maksaa kaikki asunnon kulut.
Opintovapaa kun vuoden vaiheessa loppuu saan ensityökseni potkut, koska kotipaikkakunnalla oleva toimisto on suljettu yt-neuvotteluiden johdosta. Minä voisin saada paikan Tampereelta, mutta matkustaminen ei kiinnosta, aikaa menee liikaa, lisäksi työmatkat ovat aika kalliita.
Olen käynyt talouskoulun 90-luvulla ollessani 1/2 vuotta työttömänä ja olen käynyt lukuisia ruokakursseja, eli ruuan laitto on hallussa. Samoin kotityöt. Mieheni on nuoruudessaan suorittanut ns puunkaatolupa-kurssin ja minä osaan käyttää moottorisahaa sekä osaan hakata halkoja.
Ainoa kysymys onkin osallistuuko talo apuvälineiden käyttämiseen ? Itse en suostuisi lumitöitä tekemään ilman kunnon lumilinkoa. Tosin viime kädessä ne ei paljon maksa ja siivouksessa minulla on suurena apuna robotti-imuri sekä silityksessä silittäjä Liisa. Eli nuken päälle puetaan paita ja nukke täytyy ja samalla päästää kuumaa höyryä. loistavasti silitetty paita tulee valmiiksi 10 minuutissa. Uskoisin että loistaviin koneisiin riittää n 1500 euroa ja nämähän ovat monivuotisia.
Ainoa huono on jos lapseni sairastuu ja vuosittaiset neuvolakäynnit. Minun vanhempani asuvat myös Uudella maalla mutta jos kuume tulee vasta aamulla, en välttämättä saa vanhempiani auttamaan vasta kuin päivällä. Hän on kuitenkin vasta 5, ensi vuonna menee eskariin, eli tässä on muutama vuosi vielä ennen kuin täyttää 10. Mieheni myyntityö on sellaista että siitä on äärimmäisen harvoin mahdollista jäädä kotiin sairaan lapsen kanssa.
Neuvola-ajat on mahdollista saada esim iltapäivälle, mutta uskoisin että kuitenkin aikaisemmin kuin klo 15. Jos näissä asioissa voi joustaa, meidän perhe muuttaisi teille milloin tahansa.
[/quote]
Kyllä työsuhdeasunnon vuokra määritellään ihan lainsäädännöllisesti. Vuokran tulee olla vähintään asunnon luontoisetuarvon suuruinen tai erotus tulee käsitellä asuntoetuna.
[/quote]
Jos vuokraat palatsin työntekijälle, on laillista se että hän maksaa siitä 200 euroa kuussa. Jos vuokraat palatsin työntekijälle työsuhdeasunnoksi, voi vuokra olla tuhansia, tuhansia euroja. Kuitenkin tässä on tarkoitus antaa työntekijälle asunto joka kuuluu palkkaan, on paras ratkaisu taloudellisesti tehdä tästä oma sopimus, vaikka sillä 200 euron vuokralla.
Työsuhdeasunto ei ole ikinä halvin ratkaisu.
Aika hyvän provon kehitit ja pitkän ketjun sait. Muutenkin ap:n tekstistä näkee, ettei ole ihan ekaa kertaa näppis kädessä.
Ihan kiva.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:18"]
Virolaiset kotisiivoojaat ovat ihan eri kastia kuin suomalaiset. Jos harkitsisit virolaista, kielikään ei olisi ongelma ja työntekijä pääsisi viikonloppuisin käymään helposti 'kotona'?
[/quote]
Voisin tottakai, ihan helposti. Moni nainen kaukaisesta Aasiasta on ollut paikasta kiinnostunut, olisivat tulleet jo alle 1000 euron kuukausipalkallakin.
Haluaisin työllistää suomalaisen, en säästää rahassa. Suomalaisilla vain tuntuu olevan aikamoinen kynnys palvella toista suomalaista.
ap