Millaisella palkalla tekisit tällaista työtä? Vakituinen työ.
Vakituinen talouden/kodinhoitajan työ. Etuina mm. Elixian kuntosalijäsenyys ja asunto lähellä työpaikkaa.
Työaika arkipäivisin ma-pe 8-15. Ei töitä viikonloppuisin, eikä arkipyhinä. Viiden viikon kesäloma, kahden viikon loma joulun aikaan ja viikon talviloma. Poikkeustyöaikoja muutamissa tapauksissa (selitys jäljempänä).
Työtehtäviä: 500-neliöisen talon siistinä pito
- imurointi, lattioiden pesu, mattojen pesu/pesettäminen
- ikkunoiden pesu
- pyykkien silitys (ei pesu), pyykit kaappeihin
- pölyjen pyyhkiminen
- yleinen järjestys (roskien vieminen, talousjätteiden lajittelu), tavaroiden järjestyksessä pitäminen
- lakanoiden vaihto
- yleinen siivous ja puhdistus, kuten WC:t, saunatilat
- huonekasvien hoito
Siivous niin tarkkaa, että joka paikan pitää olla koko ajan siisti ja puhdas ovenkarmeista hellantaustoihin.
Kesällä ulkokalusteiden kunnosta huolehtiminen (mm. öljyäminen), nurmikonleikkuu, vähäinen puutarhan hoito (rikkaruohojen kitkeminen, hedelmien ja marjojen säilöntä/poimiminen).
Talvella lumenluonti. Lumisena aikana työaika saattaa muuttua niin, että töihin tullaan jo esimerkiksi kuudelta, jotta seitsemältä pääsee talosta autotalliin ja autotallista ajamaan ulos. Tällöin työpäivä päättyy aiemmin.
Ei ruoanlaittoa ja lounas nautitaan omassa kodissa, joka on lähellä, lounastauko 30 minuuttia.
Millä palkalla sinä tekisit tällaista työtä? Ei väliaikaisesti, vaan vakituisesti?
Kommentit (151)
Kauheita palkkatoiveita :D 2500€ En tiä asutteko kaikki jossain Hesassa vai missä, mutta täällä, suuren ja mahtavan kehä-3:sen takana, ei edes toimiston naiset saa tuommoista palkkaa. Siivoojakin saa olla onnellinen, jos saa lähemmäks 1500€ palkkaa, mut sekin on luksusta. Kas kun ei sentään 3500€, sehän on suomalaisen "keskipalkka" vai miten se meni :D
No vähän tosta sellainen palveluspiika meininki tulee mieleen, koska pitäisi asua siinä työnantajan vieressä. Mutta mielestäni työ ei kyllä muuten ole hassumpi ja ilmainen asuntokin. Ehkä joku vanhempi naimaton nainen olisi etsimäsi henkilö?
Missä asunto muuten sijaitsee?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:39"]
Miksi ei saa asua omassa kodissa?
[/quote]
Saa, jos välttämättä haluaa. Täytyy kuitenkin olla valmis esimerkiksi talvisin tulemaan todella aikaisin töihin luomaan lunta. Jos asuu kaukana ja omakin piha on kolattava ennen lähtöä, voi olla vähän hankalaa.
Asunnosta ei tarvitse siis maksaa vuokraa. Oma kotivakuutus ja sähkölasku on maksettava, muuten saa käyttää kuin täysin omaa. Eteenpäin ei saa vuokrata, mutta esimerkiksi kodinvaihtoloman voi järjestää. Työnantaja maksaa yhtiövastikkeen ja yhtiön remontit. Omat maalaamiset ja sisäremontit työntekijä maksaa itse.
Lakanat vaihdetaan kerran viikossa, ikkunat pestään vähintään keväällä, kesällä ja syksyllä. Talvella sisäikkunoiden pyyhkimistä, ulkolaseja on hankala lähteä pakkasella jynssäämään.
Asunto on jo alussa tiptop, joten omalla työllään voi helposti vaikuttaa siihen, kuinka usein mitäkin paikkaa pitää siivota.
ap
Vastasin rehellisesti millä palkalla tuota työtä tekisin pysyvästi.
Olen opettaja ja haluaisin säilyttää palkkatason edes suunnilleen samanlaisena.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:44"]
Kauheita palkkatoiveita :D 2500€ En tiä asutteko kaikki jossain Hesassa vai missä, mutta täällä, suuren ja mahtavan kehä-3:sen takana, ei edes toimiston naiset saa tuommoista palkkaa. Siivoojakin saa olla onnellinen, jos saa lähemmäks 1500€ palkkaa, mut sekin on luksusta. Kas kun ei sentään 3500€, sehän on suomalaisen "keskipalkka" vai miten se meni :D
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:43"]
Eli ihan perinteinen kodinhoitajanhomma? Jos asunto kuuluu työn etuihin, niin rahan maksettava palkka lienee jotain 1200€/kk.
En tekisi, mutta ei siitä enempää makseta. Työaika 7h miinus ruokatauko(?), tekee siis työaikaa 138h kuukaudessa, palkka noin 10€ tunti (1380€/kk) ja siitä vähennetään asuntoetu.
[/quote]
Olen työnantaja, joten pystyn päättämään palkasta. Ei siis voi väittää, ettei tästä työstä maksettaisi yli 2000 euroa. Olen valmis maksamaan, mikäli löydän oikealla asenteella työtä tekevän ihmisen, joka haluaa tehdä tätä pysyvästi.
Näköjään rahallakaan ei saa kunnon työntekijää, koska tämä mielletään vain väliaikaiseksi opiskelijan tai välivuotta pitävän nuoren siivouspestiksi. En hae sellaista.
ap
Aloittaja onko paikka avoinna jossain? mol?
Minkälainen perhe asuu tuossa talossa, monta lasta ja onko lemmikkejä.
Asuuko perhe vakituisesti tuossa kodissa vai onko ulkomailla/muualla osan aikaa.
Eipä sillä ole väliä onko raketti-insinööri vai opettaja, kodinhoitajan palkka tuskin tulee olemaan mitään 2500€. Toki jos löytyy alan kokemusta useamman vuoden ajalta, niin silloinhan se nostaa palkkaa, mutta en kyllä usko, että mitään jättipalkkaa tuosta pystyy käärimään.
Rehellisesti minäkin vastasin. Tuossa työn kuvauksessa on monta sellaista isoa miinusta jotka nostavat mun palkkatoivettani.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:17"]
Onko asunnosta vuokraa vai kuuluuko se palkkaan?
[/quote]
Ei vuokraa, mutta oma sähkölasku täytyy maksaa ja oma kotivakuutus pitää ottaa. Asuntoa saa myös remontoida mieleisekseen. Hajonneet kodinkoneet pitää ostaa itse (astianpesukone, jääkaappi jne). Asuntoa ei saa vuokrata eteenpäin, eli siinä on asuttava.
ap
[/quote]Tämä asuntoasia tuntuu olevan aika epämääräinen. Mitenköhän verottaja tuon laskee? Verottaja voi rinnastaa sen vuokrakolmioon, mutta etu ei vastaa vuokra-asuntoa jos siihen ei kuulu tavanomaiset kodinkoneet.
Aika turha hakea pysyvää työntekijää, jos osa palkasta on tuollainen tilapäismajoitus.
Jonku työtön asunnoton ottaa tuon homman, mutta lähtee kun saa elämänsä järjestykseen.
Ap, minua kiinnostaa aidosti tuo työtehtävä. Voitko kertoa millä paikkakunnalla työpaikka olisi edes läänin tarkkuudella.
Inflaatio, indeksikorotukset? Ehdottomasti mukaan tieto siitä, nouseeko palkka koskaan, kun kulut kuitenkin Suomessa aina nousevat.
Niin, tuo asuntoetu on vähän kyseenlalainen homma.... Sinkulle se sopisi mutta tekee kuitenkin työstä enemmän väliaikaisen koska yksityiselämä voi muuttua. Tarjoaisin asuntoetua vaihtoehtona eli joko asuntoetu tai palkkaa 500€ enemmän eli 2000€ + asuntoetu tai palkka 2500€.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:34"]
Siivoojan työ + asuntoetu. Elixian jäsenyys nostaa palkkaa 75 euroa eli on ihan yhtä tyhjän kanssa. Jos minulla ei olisi asuntoa, työtä, opiskelupaikkaa eikä perhettä, voisin tuohon tarttuakin. Mutta tuollaisen duunin lisäksi ei sitten oikein ehtisi tehdä opintoja kunnolla. Siivoojan työstä palkka voisi olla 1500. Mutta vaikea on varmaan löytää tuohon ketään sinkkunaista.
[/quote]
Tätä juuri ajan takaa. Moni tätä työtä hakenut on opiskelija, pienen lapsen äiti tai muuten elämän välivaiheessa. Haluaisin pysyvän työsuhteen vuosiksi eteenpäin. Palkkatoive näillä hakijoilla on kaikilla ollut alle 2000 euroa. Se kertoo jo siitä, ettei työtä pidetä pysyvänä, omaa työtä ei arvosteta, työtä pidetään siivoskeluna.
Haluaisin tietää, mikä on se palkkataso, joka houkuttelisi oikean ihmisen tähän työhön. Sellaisen, joka haluaa tehdä tällaista työtä pysyvästi ja vakituisesti. Se voi olla myös perheellinen, koska asunto on rivitalokolmio.
ap
[/quote]Tämä on minulle ihan uusi tilanne että työntekijää hakeva tuskailee liian alhaisia palkkapyyntejä.
Laita työhönhakuilmoitukseen palkka ja edut, niin ehkä hakijakuntakin hieman muuttuu.
Itse ainakin ajattelisin että avauksen kaltaisen ilmoituksen mukaisesta paikasta maksetaan vähän yli tonni plus asuntoetu. Ihan eri ihmiset kiinnostuu jos palkka onkin yli 2000€ asunnon lisäksi.
Asunto voi olla myös rajoittava tekijä, jos sijainti ei ole hyvä.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:50"]
Aloittaja onko paikka avoinna jossain? mol?
Minkälainen perhe asuu tuossa talossa, monta lasta ja onko lemmikkejä.
Asuuko perhe vakituisesti tuossa kodissa vai onko ulkomailla/muualla osan aikaa.
[/quote]
Ei ole vielä Mol.fi -sivustolla, olen yrittänyt ensin työvoimatoimistoista löytää henkilöitä. Virosta, Venäjältä ja Aasian maista olisi tulijoita, mutta haluaisin nimenomaan työllistää pysyvästi suomalaisen.
Lapset koululaisia, ei pieniä lapsia. Ei lemmikkejä. Kodissa edustustilaisuuksia, muttei edes viikottain. Perhe asuu vakituisesti tässä asunnossa, normaalia matkustelua ulkomaille.
ap
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 09:51"]
Eipä sillä ole väliä onko raketti-insinööri vai opettaja, kodinhoitajan palkka tuskin tulee olemaan mitään 2500€. Toki jos löytyy alan kokemusta useamman vuoden ajalta, niin silloinhan se nostaa palkkaa, mutta en kyllä usko, että mitään jättipalkkaa tuosta pystyy käärimään.
[/quote]
Edelleenkin: olen työnantaja, joten pystyn itse määrittämään palkan.
ap
Jotta pysyisin motivoituneena pitkän ajan työtä kohtaan, niin pyytäisin 3000-3200e/kk. Sen lisäksi pyytäisin raskaan työn lisän lumen luomisesta.
Onko tämä provo kun ap ei kerro missä työpaikka on. Jos tosissaan on hakemassa laittaisi yhteystietoa tai linkin työpaikanhakuilmoitukseen.
Joku "kirjailija" aikansa kuluksi teki tämän avauksen.
Ap hyvä, ei mikään palkkataso takaa, että ihminen tekee työtä ikuisesti. Elämäntilanteet muuttuu, mielenkiinnonkohteet muuttuu jne. En ymmärrä mikä ongelma siinä on, että joku on hakenut työtä ja olettaa saavansa siitä palkkaa 1500euroa. Se on kuitenkin realiteetti yleisesti ottaen siivoojan hommissa. Miksi et silti palkkaa jotakuta hakeneista ja tarjoat hänelle vain hieman parempaa palkkaa niin pysyy tyytyväisenä. Sillä en usko, että iso palkkakaan houkuttaa oikeita ihmisiä kyseiseen työhön, sinä saat vaan jonkun laiskan rahan ahnean työntekijän, joka ei osaa edes siivota. Kannattaa harmita edes niitä JO hakeneita.
Ja vastaus itse kysymykseen: En tykkäisi tuosta työsuhde asunnosta, olisin liikaa työnantajani armoilla myös vapaa-aikana. Eli en haluaisit työtä ottaa ihan vaan sen kämpänkään takia. Mutta jos nyt leikitään, että haluaisin jostain kumman syystä sen työsuhdekämpän ottaa niin 2000 euroa haluaisin silti palkkaa. Työ vaikuttaa raskaalta ja yksinäiseltä. Toisaalta en itse henkilökohtaisesti mikään siivooja ihminen olekaan.
Eli ihan perinteinen kodinhoitajanhomma? Jos asunto kuuluu työn etuihin, niin rahan maksettava palkka lienee jotain 1200€/kk.
En tekisi, mutta ei siitä enempää makseta. Työaika 7h miinus ruokatauko(?), tekee siis työaikaa 138h kuukaudessa, palkka noin 10€ tunti (1380€/kk) ja siitä vähennetään asuntoetu.