Tyttöystäväni aloitti tänään sukupuolenkorjausprosessin! Haluatko kysyä jotain?
Kuten otsikko kertoo, tyttöystäväni aloitti tänään sukupuolenkorjausprosessin saamalla lähetteen arvauskeskuslääkäriltä transpolille. On uskomatonta ajatella että vähitellen kumppanistani voi tulla "oikea" nainen. :) Tai no, oikea nainen hän on minulle jo nyt, mutta saada oikean, henkistä identiteettiä vastaavan kehon. :)
Olemme aivan pirun onnellisia, jännittyneitä ja helpottuneita. Eka askel on otettu. Nyt on suunta vai eteenpäin! :)
Olemme noin 25-vuotiaita, seurusteltu noin vuosi, yhdessä asuttu 9kk. Minä olen siis ihan biologisesti nainen, tyttöystäväni biologisesti mies, mutta kokenut itsensä lapsuudesta asti henkisesti naiseksi.
Haluatteko kysyä jotain? Minä ja tyttöystäväni vastailemme hetken! Olisi myös hauskaa kuulla AV-mammojen mielipiteitä ja ajatuksia liittyen transsukupuolisuuteen ja sukupuolen korjaukseen. :)
Kommentit (194)
4: On inhottavaa kun multa kysytään sitä että oonko mä nyt lesbo vai bi vai mikä. Mä oon pan-seksuaali. Eli rakastun ihmiseen, en sukupuoleen. Mä en varsinaisesti edes jaottele ihmisiä sukupuolen mukaan. :) Mutta ollaan päätetty yhteisesti että ollaan lesbopari, koska molemmat ollaan kuitenkin naisia.
Tapaamisemme on aika hauska juttu.. Tapasimme eräässä verkkopelissä! :)
Kulutan tylsinä päivinä aikaa lukemalla AV:tä ja ajattelin että tää aihe voisi kiinnostaa teitä!
Mielestäni transsukupuolisuus on lähinnä psyykkinen ongelma.
Yhteiskunnan varoilla...? Onko muka näin. Paljon se arviolta maksaa, koko hoito? Särähti korvaan, pitäisikö kaikki kauneusleikkauksetkin tehda sitten valtion kassasta? Itse nimittäin rinnastan kys. kauneusleikkauksiin: eivät ole henkeä uhkaavia ja ovat erittäin kalliita. Miten kommentoit/kumppanisi kommentoi?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:05"]
Itseänikin kiinnostaa tuo, tehdäänkö toimenpide yhteiskunnan varoin vai omakustanteena? Pitkä harppaus tehty, jos yhteiskunnan varoin. Merkitsee melkoista tasa-arvokehitystä saateenkaariväelle.
[/quote] Nykyisessä taloustilanteessa samalla jostain pois. Kotihoidontuesta?
Veronmaksajien rahaa riittää tietenkin tähänkin. Ja jos loppuu, otetaan Kreikalta lainaa nollakorolla..
Aika hyvin molempien lähipiiri on ottanut asian. Vähän tietysti vanhemmilta sukulaisilta tulee ihmettelyä.. Oikeestaan kukaan ei ole ollut vihamielinen tai hylännyt kumpaakaan meistä. :)
Itseasiassa suomessa pääsee tosi helposti transtutkimuksiin. Suomessa on olemassa translaki joka takaa kaikille trans-tuntemuksia tunteville henkilöille oikeuden tutkimuksiin ja hoitoon!
Hoitoon hakeutumista on mietitty jo aikaisemmin, mutta nyt aika tuntui oikealta!
Emme halua lapsia. Kumpikaan ei hirveästi pidä lapsista.
Ja prosessi tosiaan maksetaan yhteiskunan varoista lähes kokonaan. Esim. osan karvojen laser-poistoista voi joutua maksamaan itse. Siinäkin onneksi omavastuu tosi alhainen!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:08"]
Yhteiskunnan varoilla...? Onko muka näin. Paljon se arviolta maksaa, koko hoito? Särähti korvaan, pitäisikö kaikki kauneusleikkauksetkin tehda sitten valtion kassasta? Itse nimittäin rinnastan kys. kauneusleikkauksiin: eivät ole henkeä uhkaavia ja ovat erittäin kalliita. Miten kommentoit/kumppanisi kommentoi?
[/quote]
Kauneusleikkaukset tehdään mikäli se on kosmeettinen haitta. Esim onnettomuuden jälkeen toki maksetaan.
Sukupuolen vaihdos on kaikkea muuta kuin verrattavissa nenän korjaukseen, se on osa ihmisen identiteettiä muunmuassa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:09"]
Onnea isoon prosessiin! :)
[/quote] Ja jos mieli sitten joskus muuttuu, niin aina voi palata entiseen. Ja sitten taas vaihdella aina fiiliksen mukaan. Onnex vaan ei tartte ite maksaa.
En tiedä paljonko prosessi maksaa. Se ei kiinnosta edes minua. :)
Sukupuolenkorjaus ei ole kosmeettinen toimenpide, se on tapa saada henkeen, sieluun, sopiva keho. Jos trans-ihmsiet jätettäisiin hoitamatta voisi samalla logiikalla jättää hoitamatta kaikki muutkin sairaudet. Trans-sukupuolisuus on vaiva, johon pitää saada hoitoa.
Kumppanini on halunnu sukupuolenkorjausta viisivuotiaasta asti. En usko että mieli tulee koskaan muuttumaan sukupuolen korjauksen jälkeen.
Ja, sukupuolta ei vaihdeta. Se korjataan! :)
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:09"]
Onnea isoon prosessiin! :)
[/quote] Ja jos mieli sitten joskus muuttuu, niin aina voi palata entiseen. Ja sitten taas vaihdella aina fiiliksen mukaan. Onnex vaan ei tartte ite maksaa.
[/quote]
Sä et tiedä mitään siitä kuinka "heppoisesti" noita tehdään joten olepa hiljaa.
Niitä ei tehdä kenelle vaan.
Mitä eroa on pan-seksuaalilla ja bi-seksuaalilla? Ymmärränjos susta tuntuu inhottavalta nuo ihmisten kysymykset seksuaalisesta suuntauksesta, mutta koeta ymmärtää että valtaosalle ihmisistä on todellakin väliä onko kumppani mies vai nainen. Niin suuresti kuin miestäni rakastankin, ero kyllä tulisi jos hän ilmoittaisikin olevansa nainen ja menisi sukupuolen korjaukseen. Koska en pysty rakkaussuhteeseen naisen kanssa, heteronaisena.
Pan-seksuaali pitää myös esim. transsukupuolisista ja transvestiiteista henkilöistä. Eli siis sukupuoli-identiteeteistä jotka ovat muutakin kuin yksiselitteisesti mies tai nainen.
-AP
Voi, että ollaan niin kiinnostuneita kuka maksaa ja miten. Sukupuolenkorjaus ei ole sitten mitenkään verrattavissa kauneusleikkauksiin. Lukekaa ja sivistäkää itseänne. Entäs keuhoahtaumat, maksasairaudet, sokeritaudit ja kaikki ne sairaudet jotka pääsääntöisesti aiheutuu elämäntavoista. Pitäisikö heidänkin itse maksaa?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:11"]
[/quote]
Kauneusleikkaukset tehdään mikäli se on kosmeettinen haitta. Esim onnettomuuden jälkeen toki maksetaan.
Sukupuolen vaihdos on kaikkea muuta kuin verrattavissa nenän korjaukseen, se on osa ihmisen identiteettiä muunmuassa.
[/quote]
Mä en ikinä tule hyväksymään sitä, että nää korjaukset menee valtion kassasta, mikäli tää tieto pitää paikkansa. Vaikka kuinka toivon hyvää kyseiselle ihmiselle, musta on väärin että tälläiseen käytetään rahaa??? Vaikkei niitä olisikaan kuin pari hassua koko Suomessa.
"Sukupuolenkorjaus ei ole kosmeettinen toimenpide, se on tapa saada henkeen, sieluun, sopiva keho."
Mut entäpä jos syy onkin sielussa, joka kaipaa muutosta? Mitä jos ei olekaan koskaan tyytyväinen vallitsevaan, vaan rupeaa haluamaan uudelleen vaihtelua? Korvaako yhteiskunta uuden muutoksen? Onko tällaisia tapauksia tiedossanne?
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:17"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:11"]
[/quote]
[/quote]
Mä en ikinä tule hyväksymään sitä, että nää korjaukset menee valtion kassasta, mikäli tää tieto pitää paikkansa. Vaikka kuinka toivon hyvää kyseiselle ihmiselle, musta on väärin että tälläiseen käytetään rahaa??? Vaikkei niitä olisikaan kuin pari hassua koko Suomessa.
[/quote]
Onneksi se ei ole susta kiinni. Valtio tukee myös tupakan aiheuttaman keuhkosyövän hoidot, alkoholin aiheuttamat sairaudet jne joten tässä on kyse vain tasa-arvosta ja näissä leikkauksissa ei ole edes itse aiheutetusta sairaudesta kyse.
syököhän sitten myös hormoneja,(piikittää) varoituksen sana, naisen kanssa ei sitten ole helppoa, jos hän oikeasti alkaa syömään naishormoneja kyllä muuttuu persoona.
Itseänikin kiinnostaa tuo, tehdäänkö toimenpide yhteiskunnan varoin vai omakustanteena? Pitkä harppaus tehty, jos yhteiskunnan varoin. Merkitsee melkoista tasa-arvokehitystä saateenkaariväelle.