Olen 14, asun keskellä korpea ja vanhemmat ovat kieltäneet kaiken viihteen. Tulen hulluksi
Otsikko. Tarvitsen luovia tapoja viihdyttää itseäni, kuolen yksinkertaisesti tylsyyteen. Ilmaiset mobiilipelit riittävät vain johonkin pisteeseen.
En voi hankkia maksukorttia ilman vanhempien lupaa, joten kaikki maksullinen on aika mahdotonta. Onnistuin kyllä huijaamaan äidin korttitiedot steamiin, mutta eipä silläkään oikein voi mitään ostaa ilman että huomaisi. Ja meidän netti on niin hidas ettei sen yli oikein voi pelata mitään reaaliaikaistakaan.
Kirjoista on kielletty sota-, rikos-, scifi- ja fantasiakirjat, eli juuri ne kirjat mitä haluaisin lukea. Sama televisiosta tulevien elokuvien kanssa. Ja suoratoistopalveluista pitäisi maksaa, mikä ei siis onnistu koska minulla ei ole omaa maksukorttia.
Kommentit (170)
Voiko tuollaisia vanhempia ollakaan enää nykyään? Mutta mä niin ymmärrän sua, ap! Mulla oli nuorena aika samanlaista, minnekään en päässyt, paitsi kouluun, mitään ei saanut/voinut harrastaa, kun oli liian vaarallista/kallista/kaukana. Kyytiä en saanut ikinä minnekään ja busseja ei peräkylältä kulkenut kuin koulubussi arkisin.
Sain sentään lukea, mitä halusin ja kuunnella musiikkia. Ne ja piirtäminen aikalailla pelasti mun hengen.
Joku ehdottikin jo omien tarinoiden kirjoittamista. Komppaan, siinä kuluu aika ainakin nopeasti, kun kehittelee omaa fantasia-maailmaa. Osaatko piirtää tai kiinnostaako edes yhtään? Sekin on hyvä tapa kuluttaa aikaa. Vai onko sun vanhemmat niin pimeitä, etteivät osta paperia ja kyniäkään sulle, ettet vaan piirrä jotain "epäsopivaa"?
Sulla ei varmaan kavereita liikaa ole, jos et mihinkään pääse? Mitä jos yrittäisit etsiä netin kautta sähköpostikavereita? Siinäkin menisi tunti tai pari, kun kirjoittaa posteja ja olisi joku, jonka kanssa jutella omasta tilanteesta.
En oikein muuten osaa auttaa... Jos vaan mahdollista, niin hae opiskelemaan jonnekin oman paikkakunnan ulkopuolelle yläkoulun jälkeen. Yritä jaksaa uskoa, että elämä muuttuu paremmaksi, kun pääset muuttamaan omillesi, ei tuossa tilanteessa oikein muuta voi. Tuollaisille vanhemmille on turha yrittää puhuakaan, eivät he näe omassa toiminnassaan mitään vikaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerro tilanteestasi jollekin koulun aikuiselle, esimerkiksi kuraattorille. Kuulostaa siltä, että lastensuojeluilmoituksen tekeminen voisi olla ihan asiallista - sinähän elät kuin vankilassa! Olen äikänope, ja eniten kavahduttaa ajatus siitä, että lukemistasi rajoitetaan etkä saa liikkua kodin ulkopuolella tai tehdä muita ikääsi kuuluvia asioita. Tuo ei ole kasvatusta, vaan henkistä väkivaltaa, ja jonkun ulkopuolisen olisi syytä puuttua siihen.
Koulun oppilashuollolla (kuraattori, psykologi, tervedenhoitaja ym.) on vaitiolovelvollisuus. Olet jo niin vanha, ettei käynnistäsi esim. kuraattorilla kerrota vanhemmillesi, ellet anna siihen lupaa. Mieti, kuka koulussasi voisi olla sellainen aikuinen, jolle uskaltaisit puhua.
Mutta mitä lastensuojelu voisi tehdä hyväkseni? Vaikka joku sosiaaliviranomainen puhuisi vanhemmilleni, en usko että se auttaisi, koska he, etenkin äiti, uskovat joka solullaan että tekevät minulle vain parasta. He eivät ole ihmisiä joille voi perustella asioita järjellä, koska heidän toimintansa perustuu uskolle. Joten vaikka sosiaaliviranomaiset kuinka kertoisivat että he itse asiassa haittaavat kehitystäni, niin eivät he varmaan uskoisi. Lastensuojelu on hyvä auttamaan niitä lapsia joiden perheessä vanhemmilla on esimerkiksi niin raskasta etteivät he jaksa hoitaa lapsiaan. En tiedä miten he voisivat auttaa sellaista perhettä joiden vanhemmilla on vinoutunut ja virheellinen käsitys siitä että he tekevät parhaita mahdollisia asioita lapselleen.
Vielä viisi vuotta sitten ei ollut tällaista, mutta vanhemmat on tiukentaneet sekä uskontulkintaa että kontrollia minusta sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulen ja yritän ottaa itselleni vapauksia. - ap
Vierailija kirjoitti:
Ovatko vanhemmat jehovan todistajia?
Yllä tulikin jo esille, että ovat lestadiolaisia mutta mielestäni ei käytös kyllä viittaakaan Jehovan todistajiin.
Koska et mene vahempiesi mukana niihin seuroihin, niin mitä he sinulle ehdottavat. Sano heille, että tynnyrissäkö pitää kasvaa. Tee todella selväksi, että raamattua ym uskonnollisia kirjoja et todella lue.
Mitä he antavat sinun tehdä? Saako sinulla olla ei uskovia kavereita? Mitä siitä seuraa, kun ilmoitat ,ettei sinua kiinnosta uskovien seura. On kyllä pattitilanne, ymmärrän.
Pakkohan niiden on kustantaa sinulle joku harrastus koulun ohelle.
Jos et mene lukioon , niin mieti tarkkaan mille alalle haluat. Voit jo parin vuoden kuluttua pyrkä opiskelemaan ammattikouluun ja pääset pois sieltä paikkakunnalta. Tuskin siellä on opiskelumahdollisuutta, vai mitä aiot.
Tsemppiä ja kaikkea hyvää sinulle Ap!!
Kurja tilanne kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.
Asiat eivät ole aina olleet perheessämme näin.
Merkittävä käänne (minun kannaltani) huonompaan oli viitisen vuotta sitten muutto toiselle paikkakunnalle. Liekö uusi uskonyhteisö vai mikä aiheuttanut sen, että vanhempieni näkemykset uskonnosta ovat muuttuneet jyrkemmiksi.
Pienenä sain katsoakin sitä televisiota. Nyt sitä ei oikein enää käytetä kuin todella harvoin isä siitä jotain katsoo. Jos se nyt hajoaisi sen tilalle ei varmasti ostettaisi uutta. - ap
Ap vaikutat oikein mukavalta ja fiksulta nuorelta.
Ilmeisesti olet kuitenkin lukenut aika paljon, sillä kirjoitat varsin hyvin, varsinkin 14-vuotiaaksi... Vaikutat kyllä vanhemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti elät kultin ympäröimänä.
Mikäli haluat vielä normaalin lapsuuden ja nuoruuden, niin lastensuojeluilmoitusta vain ja yhteys Uskontojen uhrit Ry:n,
No tuossa ei nyt ole mitään järkeä. Elämää ei kannata pilata parin-neljän vuoden takia. Sun vahemmat on varmaan muuten ihan ok, mutta sen uskonnon takia vaan ahdasmielisiä, mutta sitähän sinun ei kannata enää kestää kauan ,kun olet jo 14v ja järkevä.
Suunnittele vaan tulevaisuutta,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro tilanteestasi jollekin koulun aikuiselle, esimerkiksi kuraattorille. Kuulostaa siltä, että lastensuojeluilmoituksen tekeminen voisi olla ihan asiallista - sinähän elät kuin vankilassa! Olen äikänope, ja eniten kavahduttaa ajatus siitä, että lukemistasi rajoitetaan etkä saa liikkua kodin ulkopuolella tai tehdä muita ikääsi kuuluvia asioita. Tuo ei ole kasvatusta, vaan henkistä väkivaltaa, ja jonkun ulkopuolisen olisi syytä puuttua siihen.
Koulun oppilashuollolla (kuraattori, psykologi, tervedenhoitaja ym.) on vaitiolovelvollisuus. Olet jo niin vanha, ettei käynnistäsi esim. kuraattorilla kerrota vanhemmillesi, ellet anna siihen lupaa. Mieti, kuka koulussasi voisi olla sellainen aikuinen, jolle uskaltaisit puhua.
Mutta mitä lastensuojelu voisi tehdä hyväkseni? Vaikka joku sosiaaliviranomainen puhuisi vanhemmilleni, en usko että se auttaisi, koska he, etenkin äiti, uskovat joka solullaan että tekevät minulle vain parasta. He eivät ole ihmisiä joille voi perustella asioita järjellä, koska heidän toimintansa perustuu uskolle. Joten vaikka sosiaaliviranomaiset kuinka kertoisivat että he itse asiassa haittaavat kehitystäni, niin eivät he varmaan uskoisi. Lastensuojelu on hyvä auttamaan niitä lapsia joiden perheessä vanhemmilla on esimerkiksi niin raskasta etteivät he jaksa hoitaa lapsiaan. En tiedä miten he voisivat auttaa sellaista perhettä joiden vanhemmilla on vinoutunut ja virheellinen käsitys siitä että he tekevät parhaita mahdollisia asioita lapselleen.
Vielä viisi vuotta sitten ei ollut tällaista, mutta vanhemmat on tiukentaneet sekä uskontulkintaa että kontrollia minusta sitä enemmän mitä vanhemmaksi tulen ja yritän ottaa itselleni vapauksia. - ap
Analysointisi vaikuttaa hieman vanhemman ihmisen tekemältä ;)
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ensimmäinen asia olisikin se kuraattorin tai ylipäätään perheen ulkopuolisen aikuisen kanssa keskustelu. Kirjoitat niin poikkeuksellisen kypsää kieltä, että ehkä osaisit avata tilannettasi myös suullisesti? Olisi tärkeää, että joku tietäisi, millaisissa oloissa elät. Esimerkiksi oman ajan saaminen voisi olla asia, jonka hyvä sosiaalityöntekijä onnistuisi sinulle järjestämään. Jos olosuhteesi todettaisiin vahingollisiksi kehityksellesi, sinua voitaisiin tukea esim. muutossa uudelle opiskelupaikkakunnalle jo lukioon siirtyessä. Lukiota suosittelen sinulle ulosantisi perusteella.
- Äikänope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.
Asiat eivät ole aina olleet perheessämme näin.
Merkittävä käänne (minun kannaltani) huonompaan oli viitisen vuotta sitten muutto toiselle paikkakunnalle. Liekö uusi uskonyhteisö vai mikä aiheuttanut sen, että vanhempieni näkemykset uskonnosta ovat muuttuneet jyrkemmiksi.
Pienenä sain katsoakin sitä televisiota. Nyt sitä ei oikein enää käytetä kuin todella harvoin isä siitä jotain katsoo. Jos se nyt hajoaisi sen tilalle ei varmasti ostettaisi uutta. - ap
Meillä lapset, 2 , eivät katso tv:tä juurikaan. Ovat kyllä whatsapissa ja snäpissä .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhemmat siis käytännössä kieltävät jonkun scifikirjan lukemisen? Takavarikoivat kirjastokortin? Tutkivat huoneesi?
Vahtivat minua fyysisesti. En saa käydä missään, ja jos näkevät minun lukevan kirjaa, niin joudun näyttämään sen heille. Ja jos se on heidän mielestään sopimaton, niin ottavat sen pois. - Ap
Ilmoitappa asiasta koulukuraattorille, tuo on lainvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
, ja jos näkevät minun lukevan kirjaa, niin joudun näyttämään sen heille. Ja jos se on heidän mielestään sopimaton, niin ottavat sen pois. - Ap
Voitko lukea jossain muualla kuin kotona? Ulkona? Kirjastossa? Koululla? Tai kotona ennen nukkumaanmenoa? Lainaat kirjastosta kaksi kirjaa. Toinen sallittu ja toinen ei-sallittu. Kanniskelet näkyvästi sitä sallittua, niin eivät välttämättä kiinnitä esim. noihin iltalukemisiin sen kummempaa huomiota.
En saa viettää pitkiä aikoja kodin ulkopuolella, saan kyllä käydä kirjastossa, mutta en jäädä sinne lukemaan. Koulussa luen välitunneilla, mutta se ei silti auta koulun ulkopuolisten tuntien tylsyydeltä. Vanhemmat tekevät ns pistokokeita, saattavat vain napata kirjan kädestä. Tai tutkia puhelimen mutta osaan toki piilottaa virtuaaliset jälkeni kahdelta teknisiin asioihin heikosti perehtyneeltä ihmiseltä. - Ap
Juu eieiei- vanhempasi näköjään toimivat aivan päin mäntyä. Eivätkö he tajua estävänsä ja vahingoittavansa kehitystäsi? Kuvittelevat ehkä juurikin päinvastoin- ilmeisesti äärilaita uskonnollisuus taustalla. Huono juttu.
Puhu jollekin luotettavalle aikuiselle tilanteestasi. Tuo on henkistä väkivaltaa uskonnon varjolla.
Kukaan 14-vuotias ei tänä päivänä kirjoita tuollaista virheetöntä tekstiä ja elämänkokemusta vaativaa analysointia. Tämä on arviolta noin 30-40-vuotiaan ihmisen tekstiä.
Täällä toinen ope, joka on aika järkyttynyt tilanteessasi. Vanhempasi kohtelevat sinua kammottavalla tavalla, joka vahingoittaa kehitystäsi ja asiaan täytyy saada muutos.
Komppaan tämän toisen open ajatusta siitä, että käyt puhumassa koulun liitetyllä aikuiselle, vaikka kuraattorille tai luokanvalvojalle. Vanhempasi rikkovat ihmisoikeuksiasi kieltämällä sinulta lukemisen ja vapaa-ajan vieton! Tarvitset jonkun turvallisen aikuisen apua, jotta tilanteeseen saadaan muutos. Kunpa voisin auttaa sinua itse.
Vaikutat hienolta nuorelta ihmiseltä. Toivon sinulle valoisaa tulevaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
On sitä muutakin viihdettä kuin maksulliset nettipalvelut.
No mutta kun ap:ltä on nekin kielletty.
Oisko toi lasun paikka? Kauheeta kontrollointia ei oo normaalia, voit iteki soittaa sossuille. Välit varmaan menee perheeseen mut haittaisko se
Valitettavasti elät kultin ympäröimänä.
Mikäli haluat vielä normaalin lapsuuden ja nuoruuden, niin lastensuojeluilmoitusta vain ja yhteys Uskontojen uhrit Ry:n,