Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen 14, asun keskellä korpea ja vanhemmat ovat kieltäneet kaiken viihteen. Tulen hulluksi

Vierailija
20.08.2020 |

Otsikko. Tarvitsen luovia tapoja viihdyttää itseäni, kuolen yksinkertaisesti tylsyyteen. Ilmaiset mobiilipelit riittävät vain johonkin pisteeseen.

En voi hankkia maksukorttia ilman vanhempien lupaa, joten kaikki maksullinen on aika mahdotonta. Onnistuin kyllä huijaamaan äidin korttitiedot steamiin, mutta eipä silläkään oikein voi mitään ostaa ilman että huomaisi. Ja meidän netti on niin hidas ettei sen yli oikein voi pelata mitään reaaliaikaistakaan.

Kirjoista on kielletty sota-, rikos-, scifi- ja fantasiakirjat, eli juuri ne kirjat mitä haluaisin lukea. Sama televisiosta tulevien elokuvien kanssa. Ja suoratoistopalveluista pitäisi maksaa, mikä ei siis onnistu koska minulla ei ole omaa maksukorttia.

Kommentit (170)

Vierailija
21/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoilla on myös e-kirjoja lainattavissa, jos saisit hyödynnettyä niitä. Ehkä joku kapinallinen ystäväsi voi lainata niitä sinulle, jos et itse saa.

Vierailija
22/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

, ja jos näkevät minun lukevan kirjaa, niin joudun näyttämään sen heille. Ja jos se on heidän mielestään sopimaton, niin ottavat sen pois. - Ap

Voitko lukea jossain muualla kuin kotona? Ulkona? Kirjastossa? Koululla? Tai kotona ennen nukkumaanmenoa? Lainaat kirjastosta kaksi kirjaa. Toinen sallittu ja toinen ei-sallittu. Kanniskelet näkyvästi sitä sallittua, niin eivät välttämättä kiinnitä esim. noihin iltalukemisiin sen kummempaa huomiota.

En saa viettää pitkiä aikoja kodin ulkopuolella, saan kyllä käydä kirjastossa, mutta en jäädä sinne lukemaan. Koulussa luen välitunneilla, mutta se ei silti auta koulun ulkopuolisten tuntien tylsyydeltä. Vanhemmat tekevät ns pistokokeita, saattavat vain napata kirjan kädestä. Tai tutkia puhelimen mutta osaan toki piilottaa virtuaaliset jälkeni kahdelta teknisiin asioihin heikosti perehtyneeltä ihmiseltä. - Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sinulle on sitten viihdettä jos netti ei sitä ole?

Vierailija
24/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko lestadiolaisia?

Vierailija
25/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko lestadiolaisia?

Kyllä vain. Tai no, vanhempani ovat, minä olen ateisti. Sitä kukaan muu ei tietenkään tiedä.

Vanhemmillani oli luullakseni ongelmia hedelmällisyyden kanssa, sillä minä olen perheen ainoa lapsi. Niinpä heillä riittää reilusti aikaa vahtia ja kytätä tekemisiäni. - Ap

Vierailija
26/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko viikkorahaa? Hanki jostain puhelimen romu, jolla voit katsella areenaa yms. rauhassa.

Vierailija
27/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnallasi partiolippukuntaa? Sehän on kiva harrastus, ulkoilua ja terveitä elämäntaitoja + paljon retkiä ja reissuja, joihin voisi ottaa vaikka sen kirjan mukaan.

Vierailija
28/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko vanhemmat jehovan todistajia?

Vierailija
29/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystytkö lukemaan kirjoja netissä? Joillain kirjastoilla netti kirjoja, joista vois ehkä löytyä scifiä tms.

Kiinnostaako mikään sallittu harrastus, piirtäminen, urheilu tms. Ei niitäkään tietty aina jaksa.

Tai voitko lähteä ulos urheilemaan ja lukea siellä?

Tukala tilanne, tsemppiä!

Vierailija
30/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro tilanteestasi jollekin koulun aikuiselle, esimerkiksi kuraattorille. Kuulostaa siltä, että lastensuojeluilmoituksen tekeminen voisi olla ihan asiallista - sinähän elät kuin vankilassa! Olen äikänope, ja eniten kavahduttaa ajatus siitä, että lukemistasi rajoitetaan etkä saa liikkua kodin ulkopuolella tai tehdä muita ikääsi kuuluvia asioita. Tuo ei ole kasvatusta, vaan henkistä väkivaltaa, ja jonkun ulkopuolisen olisi syytä puuttua siihen.

Koulun oppilashuollolla (kuraattori, psykologi, tervedenhoitaja ym.) on vaitiolovelvollisuus. Olet jo niin vanha, ettei käynnistäsi esim. kuraattorilla kerrota vanhemmillesi, ellet anna siihen lupaa. Mieti, kuka koulussasi voisi olla sellainen aikuinen, jolle uskaltaisit puhua.

Vierailija
31/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntele ilmaisia äänikirjoja, monia fantasiakirjoja löytyy englanniksi luettuina netistä. Itse olen löytänyt myös muutaman ilmaisen pelin puhelimeen, joista on riittänyt pitkään iloa. Sitten kuuntelen spotifyn ilmaisversiota, jos nettinne jaksaisi sitä soittaa.

Kun teillä on hidas nettiyhteys, lataa kirjoja kännykkääsi, silloin ,kun netin nopeus on tyydyttävä, niin voit kuunnella niitä ilman wifi-yhteyttä.

Ihmiset ei voi tajuta ,miten raivostuttavaa on hidas netti, joka on vielä monissa paikoissa Suomessa. Puolen kilsan päässä toimii loistavasti, mutta sit on niitä katvealueita, joissa yhteys on raivostuttava , eikä sille voi mitään.

Vierailija
32/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystytkö lukemaan kirjoja netissä? Joillain kirjastoilla netti kirjoja, joista vois ehkä löytyä scifiä tms.

Kiinnostaako mikään sallittu harrastus, piirtäminen, urheilu tms. Ei niitäkään tietty aina jaksa.

Tai voitko lähteä ulos urheilemaan ja lukea siellä?

Tukala tilanne, tsemppiä!

Tätä pitää selvittää, auttaisi paljon. Piirtäminen voisi tavallaan kiinnostaa mutta sekin varmaan menisi kieltoon siinä kohtaa kun vanhemmat näkisivät niitä itse piirustuksia. Urheilujoukkueita täällä ei oikein ole. Paikkakunnalla on noin 3000 asukasta. Pitäisi kyllä varmaan sekin selvittää tarkemmin jos jotain vaikka löytyisi. - Ap

Vierailija
33/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä rippikoulu käymättä jos ote ei höllene, saavat nikoteltavaa. Vähän voi ja pitääkin kapinoida.

Vierailija
34/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta jollain prepaid kortilla .. 

Niitä on erilaisia.

Zinc

Vierailija
35/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sitä muutakin viihdettä kuin maksulliset nettipalvelut.

No kerro minulle sitten mistä sitä löytää, sitähän tässä kysyin. - Ap

Jossain youtubessakin on vaikka mitä kivaa ja mielenkiintoista (tosin englanniksi).

Musiikkia, videoita vaikka mistä aiheesta (myös scifi ja sota) ja äänikirjoja, joita voit kuunnella. Samalla kielitaitosi paranee.

:-)

Vierailija
36/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.

Vierailija
37/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

R:ltä saa esim. Mastercard yms. prepaid luottokortteja, joilla voi ostella ..

Olen käyttänyt ulkomaan ostoissa itsekin, koska en kai mä niin tyhmä ole, että antaisin niille mun oikean luottokorttini numeron.

Zinc

Vierailija
38/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksesta saa sen kuvan, että teillä olisi kuitenkin televisio. Ja vanhemmat vanhoillislestadiolaisia. Joten epäilen provoksi.

SO DO I.

Netit on ja telkkarit. 

Lestoilla ei taida yleensä olla ..

Zinc

Vierailija
39/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jessus, vielä neljä vuotta joudut kärsimään vanhempien ahdasmielisyyttä. Jos olisin sinä, pistäsin nyt kaiken energian opiskeluun ,että pääsisin sit viimeistään 18-vuotiaana opiskelemaan johonkin suurempaan, esim yliopistokaupunkiin ja pois kotoa. Tai ammattikorkeaan , joka olisi riittävän kaukana kotoa.

Saathan sitten opintotukea ja asumislisää ja voi ahkeroida hyvän ammatin ja tulla toimeen omillasi ihan kunniallissesti. Ei ne vanhemmat enää aikuista niin määräile ,jos hoidat hommasi fiksusti ja saat rahaakin heiltä ,kun olet ainukainen. Ei kannatta heittäytyä lusmuksi, siitä kärsit sinä ja vanhempasi.

Vierailija
40/170 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaa kirjastosta e-kirjoja tai äänikirjoja. Ei pitäisi hitaan nettiyhteyden liikaa vaivata.

Lainaa kirjastosta livenä haluamasi kirja ja jos vanhemmat kyyläävät, sano että teet siitä kouluun referaattia tms.

Jos ovat vielä tiukempia kyyliä ja sulla on mukava äikänope, pyydä häneltä listaa kivoista kirjoista, joita hän suosittelee. Luuletko sitten että vanhemmat kieltävät?

Yle Areenasta löytyy vaikka mitä sekä tv:n että radion puolelta. Youtubessa on vaikka mitä kivaa.

Jos haluat tutustua vähän parempaan klassiseen kirjallisuuteen, Areena löytyy kuunnelmana Mika Waltarin Sinuhe egyptiläinen.

https://areena.yle.fi/audio/1-4172550