Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmälasit Kelan maksamina - onko kamala kokemus?

Vierailija
20.08.2020 |

En ole uusinut laseja sitten vuoden 2014. Silloin olin vielä ok-palkkaisessa työssä. Nyt olen toimeentulotuella, laseihin ei olisi varaa. Tiedän, että tt-tukea saavalle nuo maksetaan, mutta olen kuullut, että kovin on hankalaa ja epäystävällistä palvelua, jos tuolla tavoin olet laseja hankkimassa.

Nyt en vain kaikkien ongelmien keskellä jaksaisi ottaa enempää kakkaa niskaan. Onko kenelläkään hyvää tai edes neutraalia kokemusta asiasta?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
20.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko maksaa se ohennus ja kovapinta? Olen juuri saanut maksusitoumuksen silmälaseihin ja kiinnostaa nämä asiat. Mulla on 5 vuotta vanhat Kelan rillit ja nää on jo tosi nuhruiset.

Vierailija
42/75 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei optikko tiedä, kuka on Kelan kustannuksella laseja hankkiva, jos ei itse sitä kerro. Vasta siinä vaiheessa se paljastuu, kun maksetaan ja silloin on asiointi enimmäkseen ohi.

Ei kukaan saa nykyisin 80 eurolla kuin korkeintaan peruslukulasit. Ja ne saa vaikka 8 eurolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Itse olen työni puolesta käyttänyt asiakkaita optikolla. Ihan äärimmäisen hyvää ja ystävällistä on ollut palvelu insrumentariumissa ainakin. Monesti asiakkaat ostavat kelan myöntämän lisäksi sen kovapinnan laseihin, maksavat itse sen 20e siihen päälle.

Kovapinnasta kannattaa maksaa, jos lasit on jatkuvassa käytössä. Etenkin lapsille kovapinta on täysin ehdoton! Ilman sitä linssit naarmuuntuu tosi helposti eikä Kela maksa uusia laseja naarmuuntuneiden tilalle.

Vierailija
44/75 |
21.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokemuksena ole kamala. Ne vain maksavat halvimmat lasit ja jos haluat parempaa niin joudut maksamaan erotuksen itse.

Kyllä mua kohtaan ainakin kohtelu muuttui välittömästi kun kiskaisin maksusitoumuksen esiin.

Samoin mun lapsella. Hän on muutenkin arka hoitamaan asioitaan ja tylytys oli vahvaa, kun maksusitoumuksen näytti. Hänen sisarensa oli ostoksilla mukana ja vahvisti, että epäystävällistä oli palvelu. Ennen on aina saanut samassa liikkeessä hyvää palvelua, kun minä olen ollut mukana ja maksajana.

Vierailija
45/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei optikko tiedä, kuka on Kelan kustannuksella laseja hankkiva, jos ei itse sitä kerro. Vasta siinä vaiheessa se paljastuu, kun maksetaan ja silloin on asiointi enimmäkseen ohi.

Ei kukaan saa nykyisin 80 eurolla kuin korkeintaan peruslukulasit. Ja ne saa vaikka 8 eurolla.

Kelan maksusitoumuksesta kuuluu ilmoittaa heti kun aloittaa asioinnin optikkoliikkeessä. Niin sanotaan säännöissä ja jokainen normaalijärkinen tajuaa muutenkin toimia niin, jos yhtään ajattelee asiaa. Jos ei pelaa avoimin kortein, ei kannata ihmetellä jos ystävällinen palvelu muuttuu yhtäkkiä tylyksi, kun optikkoliikkeen myyjä tajuaa haaskanneensa kallisarvoista aikaansa sellaisten kehysten, lisäpalveluiden ja hinnastojen esittelemiseen, jotka ei koske maksusitoumuksen kanssa asioivia asiakkaita lainkaan. Ja kaikki pelkästään siksi, että asiakas on täysi idiootti.

Vierailija
46/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei makseta yhtään mitän jos et tiedä mikä on sopimusliike ja mikä ei. Ja niitähän ei mainita missään. Pitäisi olla meedio, että tietäisi. Lisäksi maksusitoumus pitää olla etukäteen kyseiseen liikkeeseen valmiina ennen kuin lähdet ostamaan laseja, ei jälkikäteen.

Vierailija
47/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksusitoumuksesta kuuluu ilmoittaa heti kun aloittaa asioinnin optikkoliikkeessä. Niin sanotaan säännöissä ja jokainen normaalijärkinen tajuaa muutenkin toimia niin, jos yhtään ajattelee asiaa. Jos ei pelaa avoimin kortein, ei kannata ihmetellä jos ystävällinen palvelu muuttuu yhtäkkiä tylyksi, kun optikkoliikkeen myyjä tajuaa haaskanneensa kallisarvoista aikaansa sellaisten kehysten, lisäpalveluiden ja hinnastojen esittelemiseen, jotka ei koske maksusitoumuksen kanssa asioivia asiakkaita lainkaan. Ja kaikki pelkästään siksi, että asiakas on täysi idiootti.

Ja missä ne ohjeet sanotaan, ei ainakaan Kelan sivuilla. Lisäksi mitä järkeä Kelan korvata kalliit lasit sopimusliikkeeseen kun kilpailevalta liikkeeltä saa huomattavasti halvemmat. Haiskahtaa korruptio!

Vierailija
48/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksusitoumuksesta kuuluu ilmoittaa heti kun aloittaa asioinnin optikkoliikkeessä. Niin sanotaan säännöissä ja jokainen normaalijärkinen tajuaa muutenkin toimia niin, jos yhtään ajattelee asiaa. Jos ei pelaa avoimin kortein, ei kannata ihmetellä jos ystävällinen palvelu muuttuu yhtäkkiä tylyksi, kun optikkoliikkeen myyjä tajuaa haaskanneensa kallisarvoista aikaansa sellaisten kehysten, lisäpalveluiden ja hinnastojen esittelemiseen, jotka ei koske maksusitoumuksen kanssa asioivia asiakkaita lainkaan. Ja kaikki pelkästään siksi, että asiakas on täysi

Ei ole ainakaan Kela kilpailuttanut sopimusliikkeitä. Varmaan jonkun kaverin liike otettu sopimuskumppaniksi ilman kilpailutusta.

Vierailija
49/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksusitoumuksesta kuuluu ilmoittaa heti kun aloittaa asioinnin optikkoliikkeessä. Niin sanotaan säännöissä ja jokainen normaalijärkinen tajuaa muutenkin toimia niin, jos yhtään ajattelee asiaa. Jos ei pelaa avoimin kortein, ei kannata ihmetellä jos ystävällinen palvelu muuttuu yhtäkkiä tylyksi, kun optikkoliikkeen myyjä tajuaa haaskanneensa kallisarvoista aikaansa sellaisten kehysten, lisäpalveluiden ja hinnastojen esittelemiseen, jotka ei koske maksusitoumuksen kanssa asioivia asiakkaita lainkaan. Ja kaikki pelkästään siksi, että asiakas on täysi

Kelalla on tiettyjen optikkoliikkeiden kanssa sopimushinnat mikä tarkoittaa sitä, että Kela maksaa tietyistä laseista paljon vähemmän kuin mitä lasinsa itse maksavat asiakkaat maksaa samanlaisista.

Vierailija
50/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa netistä, vaikka zenniopticalista.Yksitehot kymppejä, monitehot satasen.Kela korvaa kai noista saman verran kuin liikkeestä ostetusta.Kelakorvaukset ei mene verkkokaupan tietoon 

Vierailija
51/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homma menee kokonaisuudessaan näin, kun haet tt-tuella laseja:

Ensin hankit maksusitoumuksen, jossa on määritelty, millaisiin laseihin olet oikeutettu. Tämän jälkeen menet optikkoliikkeeseen ja esität tämän paperin myyjälle. Mikäli liike sijaitsee kauppakeskuksessa, tekee myyjä yleensä tässä vaiheessa kuulutuksen, että liikkeessä on toimeentulotukiasiakas, joka on ostamassa maksusitoumuksella laseja. Sitten odotellaan ehkä kymmenisen minuuttia, että halukkaat pääsevät katsomaan. Tämän jälkeen sinut riisutetaan alastomaksi ja viedään yleisön saattelemana liikkeen takahuoneeseen, jonne on laariin laitettu köyhille sopivia, yleensä yli 30 vuotta vanhoja käytettyjä laseja. Myyjät sovittavat näitä sitten sinun päähäsi ja yleisö saa valita huutoäänestyksellä hullunkurisimman ja mahdollisimman epämuodikkaan vaihtoehdon. Vahvuuksista ei tässä kohtaa välitetä. Kun lasit on valittu, saat pukea päällesi, menet allekirjoittamaan maksusitoumuksen kassalle ja poistut liikkeestä yleensä jonkun mummovainaan 70-luvun pullonpohjalaseissa yleisön huutaessa kannustushuutoja, kuten "köyhä!" tai "kelapummi!". Kokonaisuudessaan asiointi on hyvin yksinkertainen eikä sitä kannata jännittää. Sitten kun olet hakemassa kolmansia laseja, niin tuo sujuu jo rutiinilla. Mukavaa ostosreissua!

Vierailija
52/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa lukulasit yksiteholinsseillä 8eurolla?

Vierailija
53/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hankkinut lasit maksusitoumuksella ja ihan hyvää palvelua sain. Ensin piti hakea Kelalta tukilappu optikolla käyntiin, sitten optikon suosituksella silmälääkärille (mulla on monenlaista silmävaivaa) ja sen jälkeen sain lasit. On tietty valikoima, josta saa valita kehykset ja max summa laseihin. Itse voi maksaa suojauksia ym. sen päälle.

Olen ollut ihan tyytyväinen, viimeksi muistaakseni piti mennä Instrumentariumiin. Sinänsä turhaa byrokratiaa, kun joutuu menemään ensin optikolle, mutta tosiaan suoraan silmälääkärille ei pääse.

Vierailija
54/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan maksusitoumuksesta kuuluu ilmoittaa heti kun aloittaa asioinnin optikkoliikkeessä. Niin sanotaan säännöissä ja jokainen normaalijärkinen tajuaa muutenkin toimia niin, jos yhtään ajattelee asiaa. Jos ei pelaa avoimin kortein, ei kannata ihmetellä jos ystävällinen palvelu muuttuu yhtäkkiä tylyksi, kun optikkoliikkeen myyjä tajuaa haaskanneensa kallisarvoista aikaansa sellaisten kehysten, lisäpalveluiden ja hinnastojen esittelemiseen, jotka ei koske maksusitoumuksen kanssa asioivia asiakkaita lainkaan. Ja

Jonkun kaverin lafka tämä Instru. Huomattavasti kalliimmat hinnat siellä kuin kilpailijoilla. Venäläisiä siellä töissä?

Vierailija
55/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei makseta yhtään mitän jos et tiedä mikä on sopimusliike ja mikä ei. Ja niitähän ei mainita missään. Pitäisi olla meedio, että tietäisi. Lisäksi maksusitoumus pitää olla etukäteen kyseiseen liikkeeseen valmiina ennen kuin lähdet ostamaan laseja, ei jälkikäteen.

Maksusitoumus pitää hakea Kelalta etukäteen ja siinä mukana tulee tieto mihin liikkeeseen se kelpaa. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
56/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No itse olen kyllä hankkinut specsaversilta, ne lähes halvimmat ja oikein nätit on. Nyt niitä on kolmet, joita vaihtelen..

Monitehoina linssit maksaisi sen 70€, kun en tarvitse mitään ohennuksia tai heijastuksen estoja. Nyt sain linssit ilmaiseksi,kun kehykset maksoi 79€.

Eli monitehot yht 79€. Saisko niistä jotain vielä ttt:na

Good for you. Minulla silmäongelmat ja miinuksia niin paljon että pelkät linssit maksoivat viimeksi 700€, olis kyllä jännä nähdä minkälaiset lasit muka Kelan kautta saisin, onneksi saan Silmäklinikan kautta niin lasit kuin aurinkolasit.

Vierailija
57/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No itse olen kyllä hankkinut specsaversilta, ne lähes halvimmat ja oikein nätit on. Nyt niitä on kolmet, joita vaihtelen..

Monitehoina linssit maksaisi sen 70€, kun en tarvitse mitään ohennuksia tai heijastuksen estoja. Nyt sain linssit ilmaiseksi,kun kehykset maksoi 79€.

Good for you. Minulla silmäongelmat ja miinuksia niin paljon että pelkät linssit maksoivat viimeksi 700€, olis kyllä jännä nähdä minkälaiset lasit muka Kelan kautta saisin, onneksi saan Silmäklinikan kautta niin lasit kuin aurinkolasit.

Kuinka paljon miinuksia sulla on?

Vierailija
58/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokemuksena ole kamala. Ne vain maksavat halvimmat lasit ja jos haluat parempaa niin joudut maksamaan erotuksen itse.

Kyllä mua kohtaan ainakin kohtelu muuttui välittömästi kun kiskaisin maksusitoumuksen esiin.

Ihan vain tiedoksesi, että me veroja maksavat liikkeenharjoittajat emme saa noista teidän Kelan paskalaseista mitään itsellemme. Menkää loiset töihin.

t: yrittäjä

Miksi sitten nosallistitte kilpailutuksii? Kannattaisiko parantaa omaa osaamista.Toimeentulotukea voi saada myös työkyvyttömät.

Vierailija
59/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa, millaisilla voimakkuuksilla linsseistä joutuu maksamaan 700 €. Mulla on heikommassa silmässä -8,50 ja saan Specsaversista ihan toimivat lasit 29 eurolla.

Vierailija
60/75 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muakin kiinnostaa, millaisilla voimakkuuksilla linsseistä joutuu maksamaan 700 €. Mulla on heikommassa silmässä -8,50 ja

Porvoossa kaikki on paljon kalliimpaa.