Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silmälasit Kelan maksamina - onko kamala kokemus?

Vierailija
20.08.2020 |

En ole uusinut laseja sitten vuoden 2014. Silloin olin vielä ok-palkkaisessa työssä. Nyt olen toimeentulotuella, laseihin ei olisi varaa. Tiedän, että tt-tukea saavalle nuo maksetaan, mutta olen kuullut, että kovin on hankalaa ja epäystävällistä palvelua, jos tuolla tavoin olet laseja hankkimassa.

Nyt en vain kaikkien ongelmien keskellä jaksaisi ottaa enempää kakkaa niskaan. Onko kenelläkään hyvää tai edes neutraalia kokemusta asiasta?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokemuksena ole kamala. Ne vain maksavat halvimmat lasit ja jos haluat parempaa niin joudut maksamaan erotuksen itse.

Kyllä mua kohtaan ainakin kohtelu muuttui välittömästi kun kiskaisin maksusitoumuksen esiin.

Ihan vain tiedoksesi, että me veroja maksavat liikkeenharjoittajat emme saa noista teidän Kelan paskalaseista mitään itsellemme. Menkää loiset töihin.

t: yrittäjä

Melkonen asenne yrittäjällä. Eihän noita työpaikkailmoituksia näkisi edes lukea jollei Kela laseja kustantaisi. 😂

Työntekeminenkin voisi olla aluksi hankalaa.

Vierailija
22/75 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mitään mahdollisuutta ostaa lasit itse. Tuo toimeentulotuki orjuuttaa kaikella tavalla. On tietysti hyvä, kun tulee tosi hätä, että saa kelasta apua. Aina olisi parasta, jos pystyisi itse hankkimaan elantonsa ja silmälasinsa, että saisi olla vapaa kontrollista. Harmittaa, kun vähävaraisia voidaan kohdella tosi huonosti. Silmälasit ovat myös ulkonäkökysymys.

Tuota tuota... Kyllä tässä muutkin joutuvat ihan varojensa mukaan lasit ostamaan sen mukaan mihin on varaa.

Jos kela on maksajana, niin on ihan oikein ja päivänselvää, että sieltä ei saa mitään designlaseja kaikilla herkuilla. Pääasia on saada silmien näkökyky paremmaksi eikä ulkonäkö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kokemuksena ole kamala. Ne vain maksavat halvimmat lasit ja jos haluat parempaa niin joudut maksamaan erotuksen itse.

Kyllä mua kohtaan ainakin kohtelu muuttui välittömästi kun kiskaisin maksusitoumuksen esiin.

Ihan vain tiedoksesi, että me veroja maksavat liikkeenharjoittajat emme saa noista teidän Kelan paskalaseista mitään itsellemme. Menkää loiset töihin.

t: yrittäjä

Laitapa tähän lista niistä työpaikoista, jotka sulla on nyt haettavana.

Vierailija
24/75 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lasta kohdeltiin myös töykeästi, kun meni Kelan maksusitoumuksella ostamaan lasit. Aikaisemmin samassa paikassa oli kohtelu ollut ystävällistä ja asiallista, kun minä olin maksajana. Ihan hyvät lasit hän maksusitoumuksella kuitenkin sai ostettua. Tein silti sen päätöksen, että omia lasejani en enää kyseisestä liikkeestä osta.

Vierailija
25/75 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ostanut "halvat" lasit, ja ne ovat kyllä tosi hienot ja juuri sen malliset ja väriset kuin halusinkin. En kokenut, että joudun tyytymään mihinkään. Että ei se Kelan lasien ostaminen tarkoita sitä, että tarjolla on vain rumia laseja, eikä lasien kallis hinta tarkoita, että ovat automaattisesti hyvännäköiset.

Vierailija
26/75 |
17.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu optikkoliikkeiden välillä on niin kovaa, että en usko yhdenkään liikkeen ylenkatsovan maksusitoumuksella maksavaa asiakasta.

Asiakaspalvelutilanteessa kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Itse sain todella hyvää palvelua, kun asioin maksusitoumuksella. Optikko suositteli monitehoja, "kun Kela kerran maksaa ne" eli tuli minulle halvemmaksi kuin ostaa erikseen kauko- ja lukulasit, ja hän myös kertoi miten näiden käyttö käytännössä eroaa. Oli hyvä suositus, ja olen nyt tyytyväinen laseihini. Tiesin, millaiset kehykset haluaisin, ja sellaisia löytyi ihan hyvin niistä halvoista laseista. Optikon suosituksesta otin jotkut pinnoitteet, tosin olin etukäteen kysellyt myös silmälaseja käyttävältä ystävältä, joka suositteli niitä samoja, heijastuksen eston otin ja jonkun, mikä estää laseja naarmuuntumasta niin helposti. Mitään ylimääräisiä optikko ei tyrkyttänyt, mutta neuvoi ja opasti kyllä.

Vierailija
27/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo paitsi että voit valita mitkä tahansa silmälasit ja maksaa itse erotuksen. Näin tein itse, kun ostin hieman päälle 300e silmälasit, joista Kela maksoi 200e.

Vierailija
28/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itselleni oli järkytys se, että käytänössä linseillä, jossa ei ole heijastuksen estoa ei tee yhtään mitään jos yrittää tietokonenäyttöä lukea. Eli kannattaa yrittää säästää se 100€, jonka voi maksaa itse niistä pinnoitteista.

Palvelu Nissenillä on ollut erinomaista. Ja kannattaa mennä sen maksusitoomuksen kanssa suoraan, ei missään nimessä sooloilla ja hankkia itse ja kuvitella, että kela korvaisi enemäpää kuin kymppejä. Varsinkin moniteholinsseissä kustannukset karkaa nopeasti käsistä.

Masoin its pinotuksen .Kun lasit oleet 1v. naruntuneet. Menin omin rahoin uusi lasit juuri spencer.Kysyin vanhoista laseista,mualta ostetuista. Miksi nämä narmuiti alle vuodessa.Vaikka maksoin pinotuksen itse. Sossu loput.Vastasi NÄISSÄ EI PINOITUSTA OLE KOSKAAN OLLUT.

Vierailija
29/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela korvaa vain peruslasit. Se ei korvaa linssien ohennusta tai kovaa pintaa. Joutuu ottamaan linsseksi pullonpohjat, johon tulee helposti naarmuja. Tai sitten maksaa ne itse.

Vierailija
30/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä kokemus. Ohennetut moniteholinssit. Sangat tietystä halvemmasta valikoimasta. Itse lisää maksamalla olisi voinut ottaa kalliimmatkin sangat. Ihan kohdeltiin kuin normaalia asiakasta.

Vierailija
31/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela korvaa vain peruslasit. Se ei korvaa linssien ohennusta tai kovaa pintaa. Joutuu ottamaan linsseksi pullonpohjat, johon tulee helposti naarmuja. Tai sitten maksaa ne itse.

Ei tarvinnut ottaa mitään pullonpohjalaseja ainakaan kovasti likinäköisen moniteholaseja tarvitsevan. Toki vieläkin hienommaksi hiottuja olisi saanut lisää maksamalla.

Vierailija
32/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksusitoumuksella kun otin niin en edes tiedä, minkä hintaiset olivat.

Vierailija
33/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko mitään mahdollisuutta ostaa lasit itse. Tuo toimeentulotuki orjuuttaa kaikella tavalla. On tietysti hyvä, kun tulee tosi hätä, että saa kelasta apua. Aina olisi parasta, jos pystyisi itse hankkimaan elantonsa ja silmälasinsa, että saisi olla vapaa kontrollista. Harmittaa, kun vähävaraisia voidaan kohdella tosi huonosti. Silmälasit ovat myös ulkonäkökysymys.

Tuota tuota... Kyllä tässä muutkin joutuvat ihan varojensa mukaan lasit ostamaan sen mukaan mihin on varaa.

Jos kela on maksajana, niin on ihan oikein ja päivänselvää, että sieltä ei saa mitään designlaseja kaikilla herkuilla. Pääasia on saada silmien näkökyky paremmaksi eikä ulkonäkö.

Itse asiassa noissa Kelan laseissa ei ratkaise vain hinta. Liikkeessä voi olla jopa Kelan maksimisummaa halvempia laseja, mutta niitä ei kuitenkaan saa Kelan maksamana, vaan vain tietyt mallit. Esimerkiksi liikkeessä on lasit, jotka ovat tarjouksessa ja niiden hinta on 99 eur. Asiakas ei kuitenkaan saa näitä Kelan kustantamana, mutta sen sijaan viereisessä hyllyssä olevat 129 eur maksavat lasit saa. Eli vain tietyt mallit on laitettu "Kela-laseiksi", muista joutuu maksamaan puolet itse.

Ja olet väärässä. Kyllä silmälaseissa on väliä muullakin kuin vain linsseillä. Sankojen täytyy istua omiin kasvoihin, ja kyllä sillä ulkonäölläkin on vähän väliä. Vaikka sinun kaltaisesi tietysti haluaisivatkin, että köyhät erottuisivat aina niin, että heillä olisi jotkut 1970-luvun pullonpohjalasit - eikö niin, että oikein nauttisit ajatuksesta, että joku yläastetta käyvä köyhän perheen lapsi joutuisi käyttämään sellaisia laseja, joista häntä kiusataan? Myönnä pois, että ajatus tuottaa sinulle mielihyvää (koska olet huono ihminen).

Vierailija
34/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itselleni oli järkytys se, että käytänössä linseillä, jossa ei ole heijastuksen estoa ei tee yhtään mitään jos yrittää tietokonenäyttöä lukea. Eli kannattaa yrittää säästää se 100€, jonka voi maksaa itse niistä pinnoitteista.

Palvelu Nissenillä on ollut erinomaista. Ja kannattaa mennä sen maksusitoomuksen kanssa suoraan, ei missään nimessä sooloilla ja hankkia itse ja kuvitella, että kela korvaisi enemäpää kuin kymppejä. Varsinkin moniteholinsseissä kustannukset karkaa nopeasti käsistä.

Masoin its pinotuksen .Kun lasit oleet 1v. naruntuneet. Menin omin rahoin uusi lasit juuri spencer.Kysyin vanhoista laseista,mualta ostetuista. Miksi nämä narmuiti alle vuodessa.Vaikka maksoin pinotuksen itse. Sossu loput.Vastasi NÄISSÄ EI PINOITUSTA OLE KOSKAAN OLLUT.

Saanet rahasi takaisin ainakin, jos kerran maksoit sellaisesta, mitä et saanutkaan?

Vierailija
35/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kilpailu optikkoliikkeiden välillä on niin kovaa, että en usko yhdenkään liikkeen ylenkatsovan maksusitoumuksella maksavaa asiakasta.

Asiakaspalvelutilanteessa kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.

Itse sain todella hyvää palvelua, kun asioin maksusitoumuksella. Optikko suositteli monitehoja, "kun Kela kerran maksaa ne" eli tuli minulle halvemmaksi kuin ostaa erikseen kauko- ja lukulasit, ja hän myös kertoi miten näiden käyttö käytännössä eroaa. Oli hyvä suositus, ja olen nyt tyytyväinen laseihini. Tiesin, millaiset kehykset haluaisin, ja sellaisia löytyi ihan hyvin niistä halvoista laseista. Optikon suosituksesta otin jotkut pinnoitteet, tosin olin etukäteen kysellyt myös silmälaseja käyttävältä ystävältä, joka suositteli niitä samoja, heijastuksen eston otin ja jonkun, mikä estää laseja naarmuuntumasta niin helposti. Mitään ylimääräisiä optikko ei tyrkyttänyt, mutta neuvoi ja opasti kyllä.

Itselläni samanlainen kokemus.

Vierailija
36/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkeessä suosittelivat näitä, mitä ne nyt on, moniteholaseja. Valitsin lähilasit ja ostin kaukolasit sit niinku muuten. Lähi, eli lukulasit on käytössä, kaukolasella en tee mitään. Niinkuin arvelinkin.

Monitehoilla teet sen että nostaessasi katseesi paperista ja katsoessasi puhujaa vähän kauempana, sun ei tarvi ottaa laseja päästä pois. Mun monitehoissa ei oo kauko-osassa mitään vahvuuksia tai korjauksia.

Vierailija
37/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole uskaltanut kokeilla.

Nykyään näkö on pysynyt onneksi sen verran samana, että olen onnistunut säästämään vuosien varrella uusien lasien hinnan verran ja hommannut noin 5 vuoden välein noin 500 euron lasit.

Ikänäkö hirvittää jo nyt ja olen alkanut jo säästämään sitä varten. Kasvuiässä lasit piti uusia melkein vuosittain, kun en enää nähnyt.

Vierailija
38/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen saanut huonoa ja ylenkatsovaa asiakaspalvelua välillä, vaikka maksan lasini ihan itse. Uskoisin, että tuossa on kyse monesti ehkä myyjän tai optikon omista asiakaspalvelutaidoista kuin siitä, että kuka ne lasit maksaa.

Omien asiakkaiden kanssa, kun olen asioinut optikkoliikkeessä asiakkaalle myönnetyn maksusitoumuksen kanssa, niin kohtelu on ollut ihan tavanomaista ja ystävällistä.

Inhottavia ja epäystävällisiä ihmisiä vaan valitettavasti on töissä joka paikassa. Kannattaa antaa palautetta, vaikka nimettömästi.

Vierailija
39/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisiä ei haluta nöyryyttää yhä uudelleen ja saada itkemään, pitäisikö lasiasioihin tulla joku tasa-arvo muiden ihmisten kanssa? Onko tarkoitus ettei joku saakaan laseja, vaikka olisi pahat ongelmat.

Vierailija
40/75 |
07.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Itse olen ostanut kehyksen siitä halvimmmasta kela- hyllystä vaikken työssäkäyvänä kelan tukea saa.

Normaalipalvelun sain.

Et tietenkään saa pintoja kelan piikkiin laseihin,kuten ohennys ja kovapinta.