Silmälasit Kelan maksamina - onko kamala kokemus?
En ole uusinut laseja sitten vuoden 2014. Silloin olin vielä ok-palkkaisessa työssä. Nyt olen toimeentulotuella, laseihin ei olisi varaa. Tiedän, että tt-tukea saavalle nuo maksetaan, mutta olen kuullut, että kovin on hankalaa ja epäystävällistä palvelua, jos tuolla tavoin olet laseja hankkimassa.
Nyt en vain kaikkien ongelmien keskellä jaksaisi ottaa enempää kakkaa niskaan. Onko kenelläkään hyvää tai edes neutraalia kokemusta asiasta?
Kommentit (75)
Mä tein niin, että hankin lasit ja maksoin itse. Huomioivat sitten kuitin perusteella. Mutta! Ota selvää paljonko he tulevat vastaan. Minä ostin lasit lapselleni ja niille tuli hintaa noin 150€. Kela korvasi niistä 20€
Vierailija kirjoitti:
Mä tein niin, että hankin lasit ja maksoin itse. Huomioivat sitten kuitin perusteella. Mutta! Ota selvää paljonko he tulevat vastaan. Minä ostin lasit lapselleni ja niille tuli hintaa noin 150€. Kela korvasi niistä 20€
Ja tämä Silmäasemalla. Erojahan noissa on. Harmittaa kyllä, olisi pitänyt tarkemmin selvittää nuo kustannukset.
No itse olen kyllä hankkinut specsaversilta, ne lähes halvimmat ja oikein nätit on. Nyt niitä on kolmet, joita vaihtelen..
Monitehoina linssit maksaisi sen 70€, kun en tarvitse mitään ohennuksia tai heijastuksen estoja. Nyt sain linssit ilmaiseksi,kun kehykset maksoi 79€.
Eli monitehot yht 79€. Saisko niistä jotain vielä ttt:na
Nisseniltä monitehot. Yhtä ystävällinen palvelu kuin olen saanut "maksavana" asiakkaanakin. Ei valittamista. Maksusitoumuksen vein. Sain myös maksutta (moniteho)piilolinssien koeparin kuten muutkin silmälasien ostajat halutessaan silmälasioston yhteydessä.
Ei palvelussa ole mitään eroa, sillä eihän sinun tarvitse edes kertoa, että ne tulevat toimeentulotuella. Saat ostaa ihan niin kalliit kuin tahdot. Ei ole myöskään pakko asioida siinä liikkeessä, jossa " on eri mallisto ttt-asiakkaille".
Eri juttu on se, että Kela korvaa vain halvimmat. Siksi kannattaa pyytää ensin tarjous optikolta ja hakea sen perusteella toimeentulotukea. Onhan se aivan selvää, että jos lapsen lasit olisi saanut 100 eurolla, niin ei niistä makseta 200 euroa, ja -7 moniteholasit sylintereillä maksavat paljon enemmän kuin +1 lukulasit. "Halvimmat mahdolliset" ovat siis aivan eri hintaiset.
Myös hakijan omat tulot vaikuttavat siihen, paljonko toimeentulotukea voi saada.
instrussa olen käynyt ja kaikki muutkin paikalla olleet oli maksusitoumuksella ostajia. ihan asiallisesti kohtelivat. valikoima on aika pieni ja ne on niitä halvimpia.
Olisiko mitään mahdollisuutta ostaa lasit itse. Tuo toimeentulotuki orjuuttaa kaikella tavalla. On tietysti hyvä, kun tulee tosi hätä, että saa kelasta apua. Aina olisi parasta, jos pystyisi itse hankkimaan elantonsa ja silmälasinsa, että saisi olla vapaa kontrollista. Harmittaa, kun vähävaraisia voidaan kohdella tosi huonosti. Silmälasit ovat myös ulkonäkökysymys.
Instrulla kaksi kertaa hakenut lasit Kelan maksamina. Likkeessä palvelu oli hyvää ja asiallista eikä tarvinnut kuin näyttää maksusitoumuskirje ja sen jälkeen ei asiaa mainittu. Kehyksissä oli valinnanvaraa, kalleimpia ei sillä saa mutta en niitä olis ostanutkaan vaikka olisi mahdollisuus. Myyjä vielä näytti ylimääräisinä kehyksiä joita löytyi takahuoneesta viimeisiä kappaleita. Ja sieltä viimeksi löysinkin erittäin hyvät tyylikkäät kehykset.
Kilpailu optikkoliikkeiden välillä on niin kovaa, että en usko yhdenkään liikkeen ylenkatsovan maksusitoumuksella maksavaa asiakasta.
Asiakaspalvelutilanteessa kannattaa muistaa, että niin metsä vastaa kuin sinne huutaa.
itselleni oli järkytys se, että käytänössä linseillä, jossa ei ole heijastuksen estoa ei tee yhtään mitään jos yrittää tietokonenäyttöä lukea. Eli kannattaa yrittää säästää se 100€, jonka voi maksaa itse niistä pinnoitteista.
Palvelu Nissenillä on ollut erinomaista. Ja kannattaa mennä sen maksusitoomuksen kanssa suoraan, ei missään nimessä sooloilla ja hankkia itse ja kuvitella, että kela korvaisi enemäpää kuin kymppejä. Varsinkin moniteholinsseissä kustannukset karkaa nopeasti käsistä.
Sain 400 euron arvoiset vimpan päälle trendikkäät lasit maksusitoumuksella. Olen tyytyväinen.
no ne on niitä muodista menneitä mitä näkyi paljon 2005 ihmisillä
Kela (tai soska) maksaa jonkun tietyn summan ala-arvoisista peruslinsseistä, eli maksa itse erotus paremmista linsseistä ja ohennuksista ja pinnoitteista.Kehykset halvimpia mahdollisia, mutta voi löytyä hyvätkin ja jos ei, niin itse maksat erotuksen parempiin. Eli säästämiseksi menee. Kannattaa ajoittaa ostokset tarjousten aikaan kun on -40 tai jopa -50% niin säästää reilusti.
Liikkeessä suosittelivat näitä, mitä ne nyt on, moniteholaseja. Valitsin lähilasit ja ostin kaukolasit sit niinku muuten. Lähi, eli lukulasit on käytössä, kaukolasella en tee mitään. Niinkuin arvelinkin.
Ei se kokemuksena ole kamala. Ne vain maksavat halvimmat lasit ja jos haluat parempaa niin joudut maksamaan erotuksen itse.
Itse olen työni puolesta käyttänyt asiakkaita optikolla. Ihan äärimmäisen hyvää ja ystävällistä on ollut palvelu insrumentariumissa ainakin. Monesti asiakkaat ostavat kelan myöntämän lisäksi sen kovapinnan laseihin, maksavat itse sen 20e siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Ei se kokemuksena ole kamala. Ne vain maksavat halvimmat lasit ja jos haluat parempaa niin joudut maksamaan erotuksen itse.
Kyllä mua kohtaan ainakin kohtelu muuttui välittömästi kun kiskaisin maksusitoumuksen esiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua kohtaan ainakin kohtelu muuttui välittömästi kun kiskaisin maksusitoumuksen esiin.
Ihan vain tiedoksesi, että me veroja maksavat liikkeenharjoittajat emme saa noista teidän Kelan paskalaseista mitään itsellemme. Menkää loiset töihin.
t: yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Sain 400 euron arvoiset vimpan päälle trendikkäät lasit maksusitoumuksella. Olen tyytyväinen.
80 euroa on raja mitä kela maksaa ,loput joutuu maksamaan itse
Se on kai ihan muutamia kymppejä mitä suostuvat maksamaan.
Käsittääkseni paras olisi jos saat lasit hommattua itse ja saat korvauksen kuittia vastaan. Optikoilla on muuten ihan omat mallinsa joista joudut valitsemaan ttt-tapauksille, ei koske koko mallistoa.