Sain perintöä. Haluan muuttaa elämäni paremmaksi. Miltä tämä kuulostaa?
Olen 40-vuotias kahden lapsen totaali yh. Lapset alakoululaisia. Parisuhdetta ei ole. Lasten isä ei ole kuvioissa ollenkaan. En omista mitään, asun vuokralla ja velkaa ei ole. Olen sillä tavalla todella yksinäinen, että vanhempia tai sukulaisia ei ole. Yksi aikuinen lapsi on, mutta hän on päässyt hyvin elämänsyrjään kiinni joten hänestä ei huolta ole.
Ammattini on hoitoalalta. Töissä en ole psyykenongelmien takia ollut kahteen vuoteen. Koko elämä on ollut ahdistusta ja traumaattisia kokemuksia täynnä ja olen tarvinnut aikaa tervehtymiseen.
Haluan käyttää perintöni hyvin. Tässä haaveeni: oman ulkonäön kohentaminen (aion mennä kirurgiseen operaatioon), muutto ulkomaille koska en halua jäädä Suomeen mistään hinnasta. Olen ajatellut Pohjois-Norjaa. Opiskelen kielen ja hakeudun opiskelemaan lisää. Haluan palata työhön ja ansaita paremmin kuin Suomessa.
Miltä kuulostaa? Nyt on viimeinen hetki elämässä saada muutoksia aikaan.
Kommentit (71)
Miksi, ap, kysyt mielipiteitä, kun et selvästikään halua ottaa niitä huomioon?
Moni käytännön asia kyllä arveluttaa ja ne pitää miettiä valmiiksi. Oletko miettinyt?
Esim. miten toimit vieraassa maassa, kun lapset sairastavat? Kuka hoitaa, saatko sinä esim. jäädä töistä vapaalle? Entä kun itse sairastut, mistä saat apua ja minne lapset silloin menevät, jos joudut vaikka ihan sairaalaan? Kuka vain voi joutua kolariin, mutta sinun tapauksessasi miettisin valmiiksi myös mielenterveyteen liittyvän osastohoidon tarpeen. Sillä entä jos elämä heittää eteen uudelleen jotain sellaista, jota psyyke ei kestäkään? Minne kieltä osaamattomat lapset vieraassa maassa joutuvat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaajat katastrofiajattelijoita täynnä! Huoh miten raskaita tyyppejä.
Ap, anna mennä. Vaikuttaa, että olet miettinyt asiaa paljon ja kaikista mahdollisista näkökulmista. Elämään kuuluu kaikki värit, Norjassakin, mutta ympäristöllä ja itsen hoivaamisella on tosiaan suuri merkitys. Kovasti tsemppiä Sinulle ja lapsillesi. ❤
Katastrofiajattelijoita? Ennemminkin realisteja, jotka kyseenalaistavat puolikuntoisena lasten kanssa Norjaan muuton järkevyyttä.
Jos on kaksi vuotta ollut sairauslomalla ja pois työelämästä, voi olla myös paljon paremmassa (työ)kunnossa kuin moni ihminen, joka on työelämässä.
Sairaslomaa ei helposti yleensä SAA varsinkaan noin pitkäksi ajaksi. Siitä päätellen on mielen ongelmat olleet aika mittavia.
Juu tee niin kuin parhaaksi näet, mut älä nyt mitään kumi tissejä tai teko huulia. 100 tonnia on melko pieni raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että noin moni alaklikkaa. Ilmeisesti siksi että olet hoitoalalla mutta et halua hoitaa kaikkia itsekkäitä perseitä mitä tässä maassa on ja tulee koko ajan lisää.
Joten. Muuta ap sinne Norjaan jos vain pääset.
Ei vaan koska selveä mt ongelma. Myös nuo suunnitelmat on oire. Kuviossa vielä lapsia.
Siis jos ap lapsineen muuttaa Norjaan, lapset saa pysyvät aivovaurion tästä seurauksena?! Onko sinulla jotain Norjaa vastaan vai mikä ongelma??
Ihan saleen on paljon suomalaisia ja jopa tällä palstalla jotka on ulkomailla ja muuttaneet muksujen kanssa ja ei he ei kuolleet anemiaan sen takia.
Anemiasta ja aivovauriosta tässä kontekstissa puhuminen kertoo teistä haihattelijoista kaiken.
Anteeksi mutta osaatko lukea? Suunnitelmat = oire. Lapset mukana kuvioissa = merkki mielenterveysongelmista.
Taitaa nyt kyllä kateellisten kuoro olla paikalla vihaamassa sitä ettei heidän vanhemmat halunneet tai viitsineet tai ollut varaa muuttaa toiseen maahan.
Et selvästikään osaa lukea. Ei tästä sen enempää
Ajatuksia en tosiaan osaa lukea. Vain tekstiä.
Elämässä voi sattua kaikenlaista. Tulevaisuudesta ei oikein kukaan voi tietää. Itse suhtaudun tulevaisuuteen kuitenkin valoisasti. Kiitos kaikille vastanneille ❤️
Ap
Muutin Ruotsiin 10 vuotta sitten.
Minulla on ruotsalainen mies, osasin ruotsia jo ennen muuttoa ja minulla oli hyvä työpaikka varmistettuna Ruotsista. Asunto oli myös hommattuna. Eli kaikki ”perusedellytykset” olivat kunnossa jo ennen muuttoa.
Tästä huolimatta ensimmäinen vuosi ulkomailla oli ehkä elämäni tähän astisista vaikein. Käytännössä ensimmäisen vuoden olin ainoastaan töissä ja nukuin. Liian paljon muutoksia samaan aikaan: uusi työympäristö, ruotsalainen diskuteerauskulttuuri ja yltiösosiaalisuus, ei hyviä ystäviä, joiden kanssa olen voinut jakaa kaiken. Ei lapsuuden perhettä samassa maassa tukena. Tähän päälle vielä kaikki pakolliset virastoasiat ja byrokratia mitä ulkomaille muutto vaatii.
Olin aivan rikki fyysisesti ja psyykkisesti ensimmäisen vuoden. Eikä minulla ole mitään mt-ongelmia rasitteena. Ensimmäisen vuoden jälkeen elämä alkoi taas rullata paremmin urillaan.
Elämä ulkomailla saattaa kuulostaa hienolta, mutta aina se arki jossain vaiheessa tulee. Olet sitten missä tahansa paratiisissa. Ei omia ongelmiaan voi paeta ulkomaille. Miettisin AP:na tilanteessa kyllä kahdesti ennen muuttopäätöksen tekemistä.
Kiitos kommenteista! Mukava kuulla myös kokemuksia.
Ap
Kannattaa muistaa, että se ulkomaille muutto voi olla ihan oikeasti shokki, vaikka se olisi kiva ja odotettu asia. Sitä on ihan tutkittukin, että ekat kuukaudet ollaan honeymoon-tilassa, jossa se uusi maa on ihana ja täydellinen, ja Suomi on yks pers läpi. Sitten siihen tulee vastareaktio ja alkaakin näkemään sen uuden maan negatiiviset puolet, joita ei ennen huomannut. Ne voi olla ihan tyhmiä asioita, kuten että suihku ei ole samanlainen kuin Suomessa. Jos et ole tottunut puhumaan vierasta kieltä, niin se voi alussa olla tosi raskasta, koska se ei tule automaattisesti. Tämä etenkin kun sinulla on lapsia ja puhut lasten kanssa kotona suomea. Joudut monta kertaa päivässä vaihtamaan kieltä.
Näin käy todennäköisesti myös lapsillesi. Vaikka he nyt ovat innoissaan muutosta, he eivät vielä käytännössä ymmärrä mitä se merkitsee ja mitä vaikeuksia siihen liittyy.
Tämä ei ole turhaa negailua, vaan tämä on ihan oikeasti yleinen ilmiö. Nimimerkillä, Kokemusta on.
Miten pystyt maksamaan yli 20 000 euron perintöverot?
Vierailija kirjoitti:
Miten pystyt maksamaan yli 20 000 euron perintöverot?
Eihän tuosta mene kuin reilusti vajaa 10.000 euroa veroa, jos on lähisukulainen. Vero maksetaan yleensä perintövaroista.
Jos on kaksi vuotta ollut sairauslomalla ja pois työelämästä, voi olla myös paljon paremmassa (työ)kunnossa kuin moni ihminen, joka on työelämässä.