Saako äiti pakottaa 15-vuotiaan mukaansa marjastamaan?
Kommentit (44)
Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt, pätee tähänkin. Meillä pakottaisin lähtemään jos olisin marjaan menossa. Ilman pakkoa ei syntyisi mitään tässä maailmasa. Laiskuus valitettavati pilaa ihmisen terveyden niin fyysisesti kuin henkisestikin.
Meillä ei ainakaan syödä leipää kun karpataan kaikki.
Koulunkäynti ja normaalit kotityöt ovat ihan eri sarjaa kuin jokin marjastaminen. 15-vuotias ymmärtää jo hyvin eron sellaisten hommien välillä, jotka on pakko tehdä, ja sellaisten hommien, joista hyöty on marginaalisempi.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:26"]
Huoh, ette osaa ottaa mitään tosissaan. olen itsekin kiinnostunut asiasta, miksi pitää tulla pilaamaan kaikki tärkeät keskustelut?
[/quote] Suurin osa vastausista on hyvinkin asiallisia!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:26"]
Huoh, ette osaa ottaa mitään tosissaan. olen itsekin kiinnostunut asiasta, miksi pitää tulla pilaamaan kaikki tärkeät keskustelut?
[/quote] Suurin osa vastausista on hyvinkin asiallisia!
mä oon 32 ja mun äiti pakottaa mut marjametsälle edelleen
Voi olla kovakin paikka nuorelle joka ei yleensä osaa mihinkään sanoa ei. Jos antaisit vaikka tämän kerran periksi.
Voi olla kovakin paikka nuorelle joka ei yleensä osaa mihinkään sanoa ei. Jos antaisit vaikka tämän kerran periksi.
Onko kellään tietoa mitä laki tähän asiaan sanoo?
Mitä marjoja muuten keräätte? Mustikat alkaa olla jo ylikypsiä...
Puolukoita löytyy hyvinkin paljon, ja ovat vielä mustikatkin kunnossa kun sen verran pohjoisessa asumme.ap
Teini voi lähteä marjametsään tai teinin viikkorahoista voidaan ostaa marjat torilta. Ainakaan niitä ei roudata kaupasta talvella, ellei pyydettäessä ole mitään viitsitty tehdä.
Mut myös pakotettiin metsään paarmansyötiksi koko lapsuus. Ihan hyviä muistoja, ja sienessä ja puolukassa käyn vieläkin ihan mielelläni. Mutta heinäkuussa EN MENE mustikkametsään vaan torille.
Meidän teinit marjastavat mielellään! Ikävä kyllä eivät äitinsä kanssa suostu ...
kannatan tuota viikkoraha-ideaa! jos ei teini viitsi raahautua poimimaan marjoja, ei hän rahaakaan ansaitse.
Ei meidän lapsille mitään viikkorahaa jaella, eivätkä he sitä pyydäkkään. Ovatkohan ihan normaaleja : D
Kyllä mä melko lailla pakottaisin nuoren matkaan, jos lahjonta, kiristys ja uhkailu ei auta. Jokainen tässä perheessä tekee yhteisen eteen sellaisia asioita, mitkä ei ihan sata lasissa nappaa. Marjastamaan ei kuitenkaan tartte lähteä joka päivä/viikko, vaan se muutaman kerta vuodessa riittää.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 18:56"]
Kyllä mä melko lailla pakottaisin nuoren matkaan, jos lahjonta, kiristys ja uhkailu ei auta. Jokainen tässä perheessä tekee yhteisen eteen sellaisia asioita, mitkä ei ihan sata lasissa nappaa. Marjastamaan ei kuitenkaan tartte lähteä joka päivä/viikko, vaan se muutaman kerta vuodessa riittää.
[/quote]Ja olen kuitenkin siinä määrin inhimillinen, että jos teinillä on hyvä syy olla haluamatta marjaan kerralla X, en pakota. Jos vaikka kaikki kaverit on menossa leffaan, oikeasti "kaikki", on kipeenä, koe seuraavana päivänä tms. Syyksi ei kuitenkaan kelpaa että ei huvita, on joku kirja kesken tai tekee mieli chattailla koneella tms.
Että ei nyt mikään kamala diktatuuri kuitenkaan.
Meidän 2-vuotias nassikka toi kotiin marjoja, aivan pyytämättä! Harmi vain että osottautuivat ulkomaailaisen poimijan marjoiksi.. kyllähän siinä vähän epäilys heräsi kun marjoja oli kuitenkin semmonen puoli litraa.
heh, sama kävi mun 40 vuotiaan "nassikan" kanssa. toi litratolkulla mustikoita ja väitti poimineensa itse. vasta leivottuani mustikkaherkkua myönsi, että oli ostanut marjat thaimaalaiselta poimijalta 5 euron kilohintaan.
Minusta pakottaminen on typerää. Asioista on hyvä KESKUSTELLA ja pyrkiä pääsemään ns. sopuratkaisuun.
Kannattaa muistaa se, että teinin kanssa on hyvä valita ne taistelut. On turha nipottaa ns. joka asiasta, kannattaa keskittyä niihin ns. isoihin asioihin sen sijaan että nipottaa joka ikisestä asiasta.
Esimerkinluonteisesti: Jos teini ei halua mennä kouluun --> pitää mennä ja tuota "taistelua" ei missään nimessä voi jättää käymättä.
Vert. teini ei halua marjametsään --> onko niin vaarallista jos ei tule mukaan?
Ja yksi toimiva juttu on myös se, että KESKUSTELLAAN asiasta, äiti kertoo miksi tahtoo teinin mukaan ja teini kertoo miksei halua lähteä.Yleensä teini ymmärtää jos kertoo että äiti ei jaksa/voi tehdä kaikkea vaan tarvitsee apua, ja voidaan esim. sopia että teini ei tule marjaan, mutta sillä välin hän imuroi asunnon ja pesee pyykit tmv.