Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viininystävät!

Vierailija
31.08.2013 |

Suositelkaapas ummikolle jotain hyviä viinejä. Kylässä olen joskus ruoan kanssa saanut hyvääkin viiniä mutta itse en tiedä niistä yhtään mitään. Heitelkää hyviä puna- ja valkoviinejä ja kertokaa onko tarkoitettu ruoan kanssa vai "seurustelu juomaksi". Ois kiva ottaa joskus silloin tällöin lasillinen ihan kotioloissakin

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuohuvista italialaiset Proseccot ovat tosi IN juuri nyt, ne ovat suositumpia koska eivät ole niin hiivamaisia, "röyhtäyttävän" kuplamaisia ja kalliita kuin ranskalaiset shampanjat. Eivätkä aiheuta päänsärkyä :-)

Vierailija
2/25 |
01.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä vieläkö Tolloa on valikoimissa, ei ole ainakaan silmiin osunut. Sitähän oli myös valkoista eli Tollo biancoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

voimakkaiden juustojen seuraan suosikkini on italialainen amarone. Valkoviineistä suosittelen Ranskalaisia alsace alueen viinejä.

Vierailija
4/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

okei kiitti vinkistä :) lisää?

Vierailija
5/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän italialaisista viineistä. Juon kuivaa valkoviiniä, usein Pinot Grigio-rypäleestä (ovat kepeitä!). Pidän myös saksalaisista Mosel-alueen valkoviineistä esim.Moselland Riesling Trocken, on tosin aika mineraalinen. Punaviinikin usein italialaista, ovat minun suun mukaisia

Vierailija
6/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkoviineistä valitsen jonkun rieslingin, esim devil's rock. En tosin ole mikään valkkareiden ystävä.

punkuista varma valinta on riojan faustino.

Vierailija
7/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestän mielelläni illalliskutsuja, ja olen myös se henkilö, joka vie juhlaviinit suvun pöytiin, "kun asiasta jotain tiedän". Viime vuosina olen ollut myös mukana järjestämässä työpaikalla tilaisuuksia, joihin on kuulunut  catering-tarjoilu viineinen.

Olen huomannut, että punkkuja tarjotessa ns. ummikot pitävät eniten viineistä, jotka ovat sen ALKO:n kuvauksen mukaan keskitäyteläisiä tai täyteläisiä ja hilloisia. Nämä ovat yleensä suht' vähätanniinisia (tanniinit auttavat viinin säilyvyydessä, mutta "kuivattavat" suutuntumaa) ja siksi myytävä nuorina, sanoisin, että jos nyt löydät vuosikertoja 2009-2011, niin hyvä. Nämä viinit ovat myös yleensä "helppoja", eli käyvät usein melkein minkä tahansa ruuan kanssa, tai myös seurusteluviininä. Paljon tällaisia hilloisia viinejä tulee mm. Italiasta, Valpolicella Ripassot ovat yleensä tosi tasalaatuisia, Ranskasta Rhônen alueelta (näissä tosin pitää tietää jo vähän, mitä hakee, mukana on myös "vaativampia" viinejä), Portugalista (Fonte do Beco -pullot jotenkin tyhjenevät aina illalliskutsuilla ensimmäiseksi) ja Australiasta.

Itse olen enemmän punkku- kuin valkkari-ihminen, mutta ilmeisesti valkkareissa kaikkein parhaiten kaikille toimivat Uuden Maailman sauvignon blancit ja ranskalaiset Alsacen viinit (erityisesti kuiva riesling).  Nimittäin catering-tilaisuuksissa ei juuri muita tarjotakaan. Tämä voi toki olla omaa ennakkoluuloisuuttani, mutta valkkareissa myös huomaa helpommin eron sen 7 euron ja 12 euron pullon välillä. Kaikkein halvimmat valkkarit - varsikin chardonnayt -, ovat mielestäni ihan järkyttävää kissanpissa, punkut yleensä jos eivät hyviä, niin ihan juotavissa. Kalliimmat valkkarit taas jakavat usein mielipiteet - niistä hedelmäisistä ja mineeralisista sävyistä joko pitää, tai sitten ei.

Mutta siis suosittelen kokeilemaan rohkeasti! Isoja investointeja ei tarvitse aluksi tehdä, Alkosta saa hyviä, "lähestyttäviä" viinejä 10-12 euron pintaan. Heidän luokittelusysteeminsä on myös nykyään - taisi muuttua vuosi-pari sitten? - todella hyvä, vaikka tosiaan itse sanoisin, että se seurusteluviini-symbooli sopisi useammankin punkun yhteyteen

Vierailija
8/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valkkareista mun lempparit: ranskalainen La Roche ja australialainen Yalumba Riesling. Käyvät seurusteluun ja itse olen tarjonnut mm. lohen kanssa.

Punaviiniehdotuksia: ranskalainen Châteauneuf-du-Pape Domaine du Vieux Lazaret, Hob Nob, chileläiset Escudo Rojo ja Casillero Del Diablo shiraz. Tarjoan noita riistan, lampaan ym. kanssa ja käyvät myös seurustelujuomiksi.

Vierailija
9/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkossa on myös myyjiä, jotka ovat siellä sitä varten että heiltä voi kysyä neuvoa.

Vierailija
10/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman kokemukseni mukaan Alkon myyjät ovat todella ammattitaitoisia, kysy ihmeessä sieltä. :)

Italia ja Etelä-Afrikka ovat hyviä punaviinimaita. Amaronet, Ripassot Ym.

Nederburg ja Roodeberg loistavia, alle 8 eurolla saat Drodsty-Hof -pullon ja on hyvää. Valkkariksi kuiva saksalainen.

Vierailija
11/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä Alkossa ja ei siellä katsota kieroon jos joku tulee kysymään apua ;) Aina ei jokaisen asiakkaan luo ehdi kysymään tarvitseeko apua. Ja saa esittää tyhmiäkin (omasta mielestä) kysymyksiä, uskon että jokainen kollegani auttaa mielellään!

Ja myyjää auttaa paljon jos vaikka näyttää hyllystä joitain esimerkki viinejä joita muistat maistelleesi ja tykkäsitkö vai et. Tämän perusteella pystyy suosittelemaan samantyylisiä viinejä.

Ennalta voisit miettiä punaviinien kohdalla, että tykkäätkö todella voimakkaasta vai hyvin kevyestä, jopa mehumaisesta viinistä vai jotain siltä väliltä. Oletko erottanut tanniinit viineistä joita olet maistellut ja tykkäätkö voimakkaista vai hyvin kevyistä tanniineista. Ja tietty viinin valintaan vaikuttaa paljon se ajattelitko nauttia viinin sellaisenaan seurustellen vai ruuan kanssa ja jos ruuan kanssa niin minkä. Valkoviinien kohdalla kannattaa miettiä makeusastetta, kuivaa, puolikuivaa, puolimakeaa vai makeaa. Ja toki taas se ruuan kanssa/seurusteluviiniksi.

Hyviä vinkkejä oletkin jo saanut, mutta ehdottomasti, tervetuloa kysymään!! =)

Vierailija
12/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne laput siinä on tosiaan hyviä. Itse tykkään noista vähätanniinisista ja hilloisista ja mehumaisista eli pinkki lappu. Harvoin menee pieleen.

Vierailija
13/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo mikään viinitietäjä, mutta nimenomaan Alkon myyjien avulla on löytynyt monia tosi hyviä vaihtoehtoja. Riippuu oikeasti tosi paljon siitä, mille ruoalle / tilanteeseen viinisi haluat, esim. mun suosikkivalkkari ei tosiaan kaiken ruoan kans sovi.

Eli Alkoon juttelemaan myyjien kanssa. Se on niiden työtä, älä arastele.

Vierailija
14/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän eniten chileläisistä ja argentiinalaisista viineistä ja varsinkin rypäleistä eritoten Shiraz ja Malbec, niin täydellisiä =)

Vierailija
15/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sillä tavalla asiantunija että osaisin neuvoa. Itse pidän chileläisistä punaviineistä. Jos siitä hyllystä ottaa 8-10€ hintaisen pullon, niin tuskin olen koskaan pettunyt. Useimmat halvemmatkin ovat tosi hyviä. Suuntaa käyttötarkoituksesta saa kun lukee hyllyssä olevan lapun.

Vierailija
16/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkon myyjiltä kannattaa kysellä. Myyjät on usein myös todella kivannäköisiä nuoria naisia, joten ihan senkin vuoksi käyn jututtamassa.

t. mies 42v

Vierailija
17/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, minä olen useimmiten törmännyt Alkon miesmyyjiin. =)

Vierailija
18/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punaviinien rypäleistä Shiraz/Syrah on se herkullisin jossa ihana hedelmäinen ja rypäleinen jälkimaku :) En saa siitä koskaan migreenikohtausta, sen sijaan Merlotit ja italian Amaronet aiheuttavat aina karmean jysärin. Jännä että 4 muuta työkaveria ovat huomanneet saman kuvion.

Valkoviineistä italialainen Pinot Grigio on aina helppo yhdistää ruokiin, oli se ruoka sitten kevyt pasta, vuohen tms. juustosalaatti, kala, kana tai risotto. Roséviinit ovat nyt trendikkäitä etenkin muualla päin maapalloa, ja se on hyvä kompromissiviini jos ei tiedä ottaisiko valkoista vai punaista. Moni mies nyrpistelee roséelle koska se on heidän mielestään niin akkamaisen pinkkiä mutta totuus on että rosé on paljon "maskuliinisempi" maultaan kuin valkoviini :D

Vierailija
19/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italian Riposo on mun lemppari tällähetkellä =)

Vierailija
20/25 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, sanokaa flirttasko miesmyyjä, ehkä 10 vuotta nuorempi: olin yksin pienessä Alkossa, katselin viinejä. Siihen tuli nuorimies, kysyi tarvinko apua, sanoin etten, vaan katselen itse, ystävällisesti mutta en kiinittänyt mieheen juurikaan huomiota. Kassalla sitten kysyi vielä ystävällisesti että löytyikö sopiva ja vastasin ystävällisesti että juu löytyi. Ajatukset jo suurinpiirtein muualla. Sitten kun olin jo menossa takaa kuului jotenkin ihan yli-innokas hyvää päivänjatkoa! Siis onhan Se tietysti kohteliasta mutta ei mulle ole kukaan vielä koskaan Alkossa toivottanut hyvää päivänjatkoa varsinkin kun kanssakäyminen oli noin minimaalista. Tottakai jos siinä olisi oikeasti vaihdettu puoli sanaa enemmän, mutta jotenkin pisti silmään epätavallisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan