Sain veljen vaimolta vauvanvaatteita ja nyt en tiedä mitä tuolla roskalla teen
Odotan vauvaa. Veljenvaimo (heillä 3 vuotias lapsi) lupasi auliisi tuoda meille vauvanvaatetta ja muuta tarviketta. Vuolaasti kehui, että kaikkea on ja paljon ja moneen kertaan soviteltiin aikaa, että milloin tuo ne.
Nyt sain vaatteet. Kaksi jätesäkillistä vauvanvaatetta. Vaatteet on vain tungettu ja survottu säkkeihin ja säkit kuulemma olleet ullakolla. Vaatteet ovat aivan hirveitä! Nuhjuisia, harmaiksi peseentyneitä, paljon ilmeisesti jotain retrokampetta 90-luvulta, osin tahraisia ja likaisia... Löysin kahdesta säkillisestä yhden villatakin, jota voisin kuvitella vauvalleni pukevani. Muu on lumppua, jota en itse viitsisi viedä edes kierrätyskeskukseen.
Miten mä pääsen eroon näistä vaatteista? Ja mitä sanon veljenvaimolle ja muillekin sukulaisille, jotka tyytyväisenä kyselevät, että eikö ollut ihanaa, kun sait kaikki vaatteet vauvalle niin kätevästi läheltä? Kiukuttaa niin, että sappi kiehuu.
Kommentit (44)
Tästä syystä en anna sukulaisille mitään lastenvaatteita. Kun lapsi kasvaa, annan suosiolla ja samantien vaatteet kavereille. Silloin ne eivät ole likaisia, tahraisia, vintissä säilytettyjä lumppuja vaan asuja, jotka viime viikolla oli meidän lapsella ja ensi viikolla kaverin vauvalla. Toki veljen vaimo anelee, että anna ne heidän lapselle, mutta en halua sitä iloa hänelle, että pääsee julkisesti valittamaan surkeista kamppeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehjät UFF-pönttöön, selvästi loppuun käytetyt roskiin. Jos et jaksa lajitella niin kaikki roskiin.
Turha puhua asiasta kenellekään sen enempää.
Ei kangasmateriaalia roskiin. Varsinkaan lastenvaatteita, koska ne on usein luonnonmateriaaleja.
Mihin ne sitten laitettaisiin, jos ei roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut paljon vaatteita ja käyttötavaraa lapsilleni. Esikoisesta kuopukseen asti. Suurin osa ollut hyvää ja laadukasta. Ne mitä en ole käyttänyt olen suoraan joko vienyt kierrätykseen tai roskikseen. Paljon olen säästänyt ja ilolla kaiken ottanut vastaan.
Et viitsinyt antaa muille mitä et tarvinnut?
Jokainen ostakoon lastensa vaatteet itse. Miksi olet aina kerjäämässä muilta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehjät UFF-pönttöön, selvästi loppuun käytetyt roskiin. Jos et jaksa lajitella niin kaikki roskiin.
Ei kangasmateriaalia roskiin. Varsinkaan lastenvaatteita, koska ne on usein luonnonmateriaaleja.
Jos jäte menee poltettavaksi, niin todellakin käyttökelvottomat tekstiilit roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyt häneltä kauniisti , että mihin hänen mielestään voi ylimääräiset toimittaa, koska olet nyt valkannut niistä ne mitä tarvitset. Haluaako hän ne takaisin, vai laitatko eteenpäin. yms. Hän tuskin haluaa niitä takaisin. Sitten voit heittää ne jonkun lumppuja keräävän kaupan laatikkoon.
Tämä kuulostaa kompromissiratkaisulta, jossa ei tarkoituksellisesti pahoiteta toisen mieltä. Hänen universuminsa nyt sattuu olemaan eri mitä sinulla, joten en lähtisi tarkoituksella loukkaamaankaan toista.
Ihanasti sanottu ❤
Heitä jätteisiin, niin pohojanmaalla teherähän, ei tarvi sanoa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jäte menee poltettavaksi, niin todellakin käyttökelvottomat tekstiilit roskiin.
Samaa ihmettelin, että minnekäs ne sitten laitetaan jos ei polttoroskiin?
Siellä ne Vantaan jätevoimalassa palaa yhtä hyvin kuin muukin talousjäte.
Vauvan esittely vaatteita? Miksei vauvaa saisi pukea nätisti? Itse ainakin nautin suunnattomasti kun lapsilla on kaunista päällä.
Ja tuohon että kasvavat nopeasti niin enpä tiedä.. Meillä koko 50cm meni melkein ekat 3kk. Vuoden iässä siirryttiin kokoon 68cm. 😅
Yleensä vauva kasvaa nopeasti, joten vaatteiden pitäisi olla hyväkuntoisia, jollei ole koko suku kierrättänyt.
Tuttu juttu! Sain ystävältäni monet lastenvaatteet saatesanoilla: meidän lemppari, ihanat, näistä niin tykättiin, kehutut, kauniit jne. Enpä osannut moittia ystävän makua vaan otin vastaan, säilöin jossain yläkaapeissa, käytin nähtäessä paria siistimpää. Pakko oli säästää, kun pyysi palauttamaan kun heillä suunnitteilla kolmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne sitten laitettaisiin, jos ei roskiin?
Lumppukeräykseen, meillä ainakin on tuossa samassa keräyspisteessä missä on kartongit, lehdet ja lasit, oma loota noille.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vauva kasvaa nopeasti, joten vaatteiden pitäisi olla hyväkuntoisia, jollei ole koko suku kierrättänyt.
Pukluista jää jälki joka kellastuu ajan myötä, ruoka tahrat, vauvan kakka, ryömimis ja konttausvaatteet polvista, mahasta mustat, nyppyyntyneet ja kuluneet, isommissa vaatteissa näkyy, kuinka vauva on harjoitellut syömään itse ja tarhavaatteissa väriä yms
Vierailija kirjoitti:
Tuttu juttu! Sain ystävältäni monet lastenvaatteet saatesanoilla: meidän lemppari, ihanat, näistä niin tykättiin, kehutut, kauniit jne. Enpä osannut moittia ystävän makua vaan otin vastaan, säilöin jossain yläkaapeissa, käytin nähtäessä paria siistimpää. Pakko oli säästää, kun pyysi palauttamaan kun heillä suunnitteilla kolmas.
Mä olisin palauttanut ne samantien ihan vaan saatesanoilla, että en halua riskeerata, että niille käy jotain.
Vieras78954 kirjoitti:
Vauvan esittely vaatteita? Miksei vauvaa saisi pukea nätisti? Itse ainakin nautin suunnattomasti kun lapsilla on kaunista päällä.
Ja tuohon että kasvavat nopeasti niin enpä tiedä.. Meillä koko 50cm meni melkein ekat 3kk. Vuoden iässä siirryttiin kokoon 68cm. 😅
No meillä ei koko 50 mennyt edes matkalla synnäriltä kotiin. Suoraan vaan kokoa 56 ja siinäkin ilman sukkateriä kaikki housut, kun jalka oli suurempi kuin tuossa koossa ne oli. Ihan suoraan sanoen harmitti, kun saatiin yhdeltä tutulta todella kaunis, ulkomailta tuota potkupuku, koko 45. Ei ollut päällä ikinä.
Jos lähipiirissäsi on joku, josta et pidä/haluat päästä eroon, odota, että hän tulee raskaaksi, ja lahjoita säkit hänelle.
Vahinko kiertämään.
Kun kaveri tarjosi mulle vauvanvaatteita, kysyin haluaako se ne takaisin. Ei halunnut. Ne mitä en käyttänyt mutta olivat siistejä, vein kirpparille. Huonokuntoisimmat laitoin roskiin. En tiedä miten tästäkin nyt saa ongelman.
Meillä ei ole vielä lapsia, mutta kauhulla katsoin kun miehen sisko kävi äitinsä säästämiä vaatteita läpi. Ei tosiaan kelpuuttanut juuri mitään. Kauhulla odottaen, että kauppaako anoppi meille sitten vielä niitä vaatteita. Miksi ne on edes pitänyt säästää? Omien lastensa 30-vuotta vanhoja vaatteita... Omalla äidilläni ei ole säästössä yhtään mitään, onneksi.
Vieras78954 kirjoitti:
Meillä taas 1 vuotiaalla vaatekoko oli 86 cm. Sairaalasta tuotiin kotiin 62 cm vaatteilla, ja ne mahtuivat n. 1 kk ajan.
Me saatiin esim. turvakaukalo. Synnäriltä kotiutuessa selvisi että vyö on rikki.
Kuinka kiittämätön hullu neurootikko olinkaan kun ei kelvannut, vaan ostin ihan uuden! Sehän on oire jostain neuroosista.