***KESÄKUISET 2014***
Pistetäänpäs pystyyn ketju kuumeilijoille joilla toiveissa vauva kesäkuulle! Itsellä ikää 28v ja esikoisesta haaveilemme, toinen yrityskierros pyörähti juuri käyntiin. Mahdollinen laskettu aika osuisi kesäkuun alkuun. Tervetuloa mukaan jakamaan kierron ilot ja epätoivon hetket, vaihtamaan ajatuksia ja kuulumisia sekä etsimään/antamaan vinkkejä! Päivitän listaa sitten jahka meitä on täällä vähän enemmän. :)
Marjamiini kp 1/26 yk 2
Kommentit (452)
MARJANA, hyvä että mies tuli kotiin ja tuki sua noin ihanasti! Tuon kaiken yhdessä läpikäyminen on todella rankkaa, mutta voisin kuvitella sen vahvistavan myös suhdetta. Sinulla vaikuttaa olevan aivan ihana mies. Peukut ja varpaat pystyyn teidän puolesta! Ja isosti tsemppiä!!
Saffelsson, mä marssin heti ekan yrityskerran jälkeen gynen juttusille. Siis yksityiselle, vaikka "köyhä" olenkin, toisiin asioihin laitan rahaa, mielestäni niihin oikeisiin. :-)
Meillä tilanne se, että yrityskerta nro. 1 kaikki varmaan toimi kuten piti eli ovis tuli jne...tosin en tiedä oliko mulla munasarjakystä (joka siis estää munasarjan toiminnan normaalisti) jo silloin. Se todettiin toisen yrityskerran yhteydessä. Tämä kolmas kerta on siis nyt ensimmäinen, jossa mulla "paikat kunnossa".
Ite olen vähän sitä mieltä, että ei kannata näitä asioita liikaa miettiä. Kun luen näitä kirjoituksia täällä, tunnen itseni niiiiin kovin rauhalliseksi. Nykyisellään en omista ovistikkuja, en raskaustestejä, en syö greippimehua tms. Tosin muutamia (miehen itelleen hankkimia) apteekin monivitamiinejä olen alkanut popsimaan säännöllisen epäsäännöllisesti. Pitää kai aktivoitua näissäkin asioissa... Olen vaan luonteeltani tällainen rauhallinen persoona. :)
Heips!
Marjana, suuret pahoittelut! Paljon voimia tähän hetkeen ja isot tsempit tulevaan! Tosin toivon koko sydämestäni, että ette tarvi tsemppiä tulevaan vaan raskaudutte sitä ennen luomuna! :)
Saffelson, täällä ei edelleenkään mitään. Ei plussaa, ei menkkoja, ei juurikaan oireita viitaten raskauteen tai menkkoihin, ei yhtään mitään. Oon niin pirun kiukkunen koko ajan ku en ymmärrä mikä mättää, tosi turhauttavaa!
Nipa87 kp 33/28-37 yk 3
pahoittellut marjaanalle ja iiiiisoooo voimahali!!! lähisuvussani käytiin lapsettomuushoidot läpi ja sitten vissiin luomuna tulikin kaksospojat :D lähemmäs 40 olivat molemmat :D että kyllä ei kannata rukkasta kaivoon heittä vielä!!
Omaa napaa: täällä kramppailee vatsa pienestäkin liikkeestä. välillä oikealla puolen nippailee ja välillä vasemmalla... muutenkin alamaha on kipeä, ihan kuin se olisi täynnä mustelmia tuolta sisäpuolelta.. menkkamaista jomotusta se ei enää ole. eilen oli selkä ihan saakelin kipeä, mutta sen nyt en tästä luule johtuvan kun se on kipeä muutenkin.. pitäis fysioterapeutille mennä. en uskalla testailla vieläkään :D millonkahan uskallan? :D apteekin testillä ehkä vois vaikka jo haamua näkyä JOS näkyy... mutta mikäpä kiire tässä valmiissa maailmassa... :D
kp 35/35-37 yk1
pahoittellut marjaanalle ja iiiiisoooo voimahali!!! lähisuvussani käytiin lapsettomuushoidot läpi ja sitten vissiin luomuna tulikin kaksospojat :D lähemmäs 40 olivat molemmat :D että kyllä ei kannata rukkasta kaivoon heittä vielä!!
Omaa napaa: täällä kramppailee vatsa pienestäkin liikkeestä. välillä oikealla puolen nippailee ja välillä vasemmalla... muutenkin alamaha on kipeä, ihan kuin se olisi täynnä mustelmia tuolta sisäpuolelta.. menkkamaista jomotusta se ei enää ole. eilen oli selkä ihan saakelin kipeä, mutta sen nyt en tästä luule johtuvan kun se on kipeä muutenkin.. pitäis fysioterapeutille mennä. en uskalla testailla vieläkään :D millonkahan uskallan? :D apteekin testillä ehkä vois vaikka jo haamua näkyä JOS näkyy... mutta mikäpä kiire tässä valmiissa maailmassa... :D
kp 35/35-37 yk1
Kiitos taas kaikille, on ollut mukava seurata teidän vauvahaaveiden etenemisistä/yrittämisistä! :)
tsemppiä kovasti vielä kaikille, sekä teille jotka olette pudonneet ja teille jotka piinailette testien tekemisten kanssa! :)
Omaa napaa sen verran että nyt on kp 8/28-29, joten yrityskerta 2 pyörähtää käyntiin näillä näppämillä! :) greippimehua oon lipittäny koko viikon ja raskausvitamiineilla lähtee aina päivä käyntiin! ;) taikauskoa? ehkä, mut kaikkeni laitan peliin että nyt tärppäis!
Plussailemisiin!
A-M
Ihmeitä selvästi tapahtuu, itse 3,5 vuotta yritettiin (itkin suurinpiirtein joka kuukausi kun nega tuli aina) jonka lälkeen Clomit avuksi ja toisesta kierrosta 25.9 tuli sitten viimein se plussa!! Tiedän milta tuntuu odottaa ja odottaa, sitä ei kukaan sellainen voi tajuta joka ei ole samaan tilanteeseen joutunut! Itsellä kavereita jotka on tullut niin helposti raskaaksi ettei ilmeisesti ole tarttenu ku kädestä kiinni pitää (tai siltä se ainakin itsestä tuntuu), he sanoivat mulle koko ajan että mitä sä hermoilet ja itket, eihän se nyt niin vaikeaa voi olla! Ihan järkyttävä tunne!
voimia pudonneille ja onnea plussanneet! Ihmeitä tapahtuu! ite luulin etten koskaan tulisi raskaaksi!
Hei!
Tosi suuret pahoittelut Marjaanalle siitä ettei alkionsiirto onnistunutkaan :( Voin vaan kuvitella miltä teistä tuntuu. Paljon voimia teille! Toivon todella että kaikki vielä onnistuu ja saatte mahdollisimman äkkiä sen oman pikkuisen <3
Paljon voimia myös kaikille pudonneille!
Täällä herättiin aamulla aivan kamalaan kirvelyyn! Kävin vessassa ja kirvely oli jotain aivan kamalaa. Nyt oon sitten miettiny että onkohan syynä virtsaputkentulehdus vai hiivatulehdus. Mulla on ollut virtsaputkentulehdus pienempänä lukuisia kertoja. Lapsena se oli jopa ainaisena kierteenä ja se saatiin katkaistua vaan estolääkityksenä. Sen jälkeen tulehdus on ollut joitakin kertoja mutta ei nyt ainakaan kahteen vuoteen ole tullut sitä.
Hiivaa mulla on nykyään ollut sitäkin enemmän. Tuntuu että se on mulla kokoajan! Inhottavaa. Kävin heti apteekista ostamassa Fluconazol Orionin. Onko jollain kokemusta tästä tabletista? Onko jollain ylipäänsä kokemusta hiivatulehduksista? Mikä teillä auttaa niihin?
Alan olla todella epätoivoinen sillä oon tota kyseistä tablettia syönyt jo varmaan kuus kertaa ja tuntuu ettei se tehoa. Myös muutkin hiivalääkkeet on testattu huonolla menestyksellä. Ostin myös canesten voidetta ja nyt koitan sillä mennä tän tabletin kans yhes. Jotenkin tuntuu että tää olis vaan tavallista pahempi hiiva koska ei tarvi rampata vessas. Yleensähän virtsaputkentulehdukses vessassa pitää juosta kokoajan. Kauheat oireet ja kohta pitäs töihin mennä. Tekis mieli hakeutua johonkin lääkäriin tai johonkin mutta en voi kun pitää mennä töihin. Olin vasta alkuviikosta sairaslomalla olkapään takia ja nyt en kyllä kehtaa enää olla poissa :s Haluaisin mieluusti kuulla onko muilla ollut hiivaa ja miten ootte siitä parantunu ja estäny sen ettei se uusiudu? Oiskohan tähänkin olemassa joku estolääke? Tää on niin inhottavaa kun on vielä niin kipeenä. Oon muuten tutkituttanut itseni gynellä noin vuosi sitten ja sillon kokeissa selvis ettei oo mitään muita tauteja tai tulehduksia. Gynekään ei tiennyt miksi mulla on aina vaan tämä tulehdus.
Muuten tänne ei kuulu mitään ihmeitä. Kiertopäivät kuluu ja menkat lähestyy. Oon jotenkin varma että ne alkaa taas. Tämmönen valitusviesti taas tällä kertaa. Nyt pitää koittaa lähteä sinne töihin vaikka tuntuu että mitähän tästäkin päivästä tulee.
Ihanaa viikonloppua teille kaikille! :)
Niin ja paljon onnea kaikille plussanneille! Ihanaa <3 Toivottavasti me muut tultas pian perässä.
Saffelson, ei täälläkään niin mitään... Nipa87, tällä hetkellä juuri samanlainen tunne kun sulla ! Ei oireita menkoista, eikä raskautumisesta.. Testi oli eilen siis nega.. Tuntuu niin vahvasti että ei tässäkään kierrossa oo tärpänny ja heinäkuisiin mennään.. Ajatukset heittelee laidasta laitaan, masentaa, miettii että miks ei vaan tuu raskaaks.. Eihän tää oo ku vast yk3, mut silti..
Eilen kaverin kans juttelin ja tultii siihen loppu tuloksee, että ne ketkä ei niin kovasti toivo ja halua lasta tulee raskaaks vahingossa vaikka käyttää ehkäsyy jne, mut ne ketkä oikeesti hartaasti toivoo, haluaa ja yrittää lasta niin ei millään tuu raskaaks !
Pitäs iltavuoroon tänää mennä.. Ei huvita, ei kiinnosta, tällänen synkkä ja sateinen kelikin.. Tekis vaan mieli käpertyy sänkyy ja peitto korviin.. Mut siis eipä täällä mitään muuta mainittavaa kun että tätiä täs kylään ootellaan et pääsis sit jo ens kiertoo ja uusiks yrittämää..
Jansku20 kp32/32-45? Yk3
Täälläkin olisi eräs vauvakuumeinen, pitänee mennä kirjoittelemaan tuonne heinäkuisiin. Vauvakuumeilijalle vinkiksi hiivoihin/virtsatietulehduksiin; itsellä molemmat olleet riesana, mutta kun aloin syömään päivittäin karpalovalmiste-tabletteja niin vaivat ovat kadonneet..
Marjana: Ei pysty edes kuvittelemaan kuinka pahalta tuo tuntuu:( Voimahalit! Mutta onneks sulla on ihana mies:)
Vauvakuumeilija: Ei tosiaa kuulosta virtsikseltä, jos ei pissata... Olisko sitä hiivaa sitten. Mulla molempia usein ja mun mielestä hiivaan auttaa tablettia paremmin puikot ja voiteet. Mutta mulla hoidettava sekä ulkoa että sisältä, jotta auttaa. Tai ainakin sisältä. Eli pelkkä voide ulos helpottaa, muttei vie pois. Toki se tabletti on helppo, mutta tosi ärsyttävää, jollei auta.
Saffelsson: Koko ajan oon lueskellut täältä juttuja, mutta en ole hirveesti viitsinyt kirjoitella, kun ei ensinkään kauheasti tapahdu ja toisaalta helpompi pysyä rauhallisena, jos ei kirjottele. Ongelmana sinänsä mulla nyt se, ettei mitään hajua ovulaatiosta. En tunnista sitä oireista ja päätin olla tikuttamatta, jottei se stressaa. Nyt tietty sit stressaan, et oliko sitä laisinkaan tai jos se on vasta tulossa..! Keskenmenon jälkeisestä kropasta vähän vaikea tietää:/ Yritystä oli kp 6, 9, 11, 13, 17. Väli 13-17 tuli, kun sain taas kerran virtsiksen:( Nyt siis kp 19 ja tarkoitus olis taas tänään houkutella mies hommiin:) Ei sinänsä, että sitä tarviis houkutella;) Välillä se yrittää, et viikonloppuinahan vois olla joka päivä tai parikin kertaa päivässä... Ei kyllä paikat kestä, vaikka haluaisinkin! Se on sinänsä ainoo oire ovulaatiosta, että luulisin, et silloin mua haluttaa KOKO AJAN. Ja sen puolesta uskon, et ovulaatio oli tossa 11-14 paikkeilla. Mut siis viikko vähintään pitäis odotella ennen kuin vois testaa ja sekin varmaan liian aikaista. Sinänsä oireita riittää (pieniä finnejä yläkropassa, väsymys, painontunne vatsassa...), mutta luulen, et kehittelen niitä itse, kun tiedän mitä oli, kun olin raskaana. Nyt on ihan liian aikaista oireille! Paitsi jos ne tulee jotenkin nopeemmin heti keskenmenon jälkeen... Yritän olla ajattelematta mut vähän vaikeeta. Todennäköisesti en edes voi tulla raskaaks nyt, kun keskenmeno oli just:( Äääh...
Anteeksi romaani!
Kristina kp 19/25 yk 3 (km jälk yk 1)
Ja onnea plussanneille! Se on niin ihanaa<3
Toivottavasti tulee ihan mieletön plussasuma tänne kesäkuisiin!!
Ja pahoittelut tipahtaneille, ehkäpä seuraava olisi teidän kuukausi :)
Olet kyllä harvinaisen oikeassa Jansku20, ne jotka ei halua lapsia niin he kyllä niitä saa vahingossakin :( oon myös ajatellut tuota stressi asiaa, kun haluaa kovasti lapsen niin helposti alkaa jännittämään liikaa.. itse kokeilin tuotakin konstia ja päätin etten tule raskaaksi ja suhtauduin siihen jopa ns. negatiivisesti, niin kyllähän se plussa sieltä tuli :) Ei muuta ku kaikki kokeilemaan, nimittäin pienikin jännitys kohottaa stressi tasoa ja näin ollen raskautumisen mahdollisuus pienenee :) itsellä on oli jo todella pahalla asteella stressi kun aina pelotti ja jännitti että mitä tässä kuussa näyttää! :) voihan tämä olla ihan täyttä puppuakin, mutta mä kuvittelin ainakin siitä olevan apua! :)
Soopeli: Mä luulen, et oot oikeassa! Viime kuussa olin ihan varma, et ei nastaa ja mietin jo tätä kuuta...ja plussa tuli! Äiti on kyllä aina sanonu mulle, et jos joskus haluut tulla raskaaks, jätä pillerit pois ja unohda koko juttu. Ite oon tullu maailmaan, kun vanhemmat parin vuoden yrittämisen jälkeen päätti antaa koko jutun olla:) Mut helpommin sanottu, ku tehty!
Voi Marjaana, voimia kauheasti! :( Ei sitä varmaan ymmärrä sitä tuskaa kuin ne, jotka ovat saman joutuneet kokemaan. Puoli vuotta kuulostaa niin hirveän pitkältä:( Mutta ehkä se luomuna tärppää:) Pahoitteluni myös heinäkuisiin tippuneille ja vielä negjen kanssa tuskaileville.
Vauvakuumeilija, mulla oli puolisen vuotta sitten elämäni ensimmäinen ja toistaiseksi ainoa pissatulehdus. Heräsin vain yhtenä aamuna siihen, että pissaan verta. Arvaa säikähdinkö:D Päivystykseen soittaessa piti vielä tingata että ei, kyseessä ei todellakaan ole menkat. Uskohan ne sitten kun itse sen purkin näkivät. Minulla ei ihmeemmin pissattanut, mutta pissan jälkeen kirveli ja poltti niin kovasti että meinasin oksentaa. Hiivatulehduksessa taas ei ole yleensä kirvellyt pissatessa ainakaan, lähinnä kutittaa niin hemmetisti. Ainahan voit käydä antamassa pissanäytteen, sillä sen parhaimman vastauksen saa:) Jostain olen lukenut, että hiivakierre voi johtua liiasta sokerista. Tiedä sitten, mulla oli aiemmin kierre mutta nyt ei ole vuoteen ollut ja sokeria kuluu kyllä ihan entiseen hirvittävään tahtiin...
ON: Viime kierron ja laskurin mukaan ovulaatio olisi vasta reilun viikon päästä... Mutta onneksi tulee nämäkin päivät kuiten hyödynnettyä:) Meillä yleensä peitot heiluu melkein joka päivä, joten sen suhteen ei ainakaan stressiä:) (Hyi kuulostaapa itsekehulta). No, kylläpä se siitä sitten hiljenee jos se vauva saadaan... :D
Olen kyllä alkaut hieman epäröimään koko projektia. Esikoinen on nyt kohta puolitoistavuotias, sattuu varmaan just suurin uhma siihen kun uusi vauva tulee taloon:( Ja ne yövalvomiset, herää koko hemmetin pitäjä jos tämäkin olisi samanlainen yökukkuja. Esikko kun alkoi nukkumaan 4 h putkeen 8 kk ikäisenä ja ensimmäinen koko yö meni vasta kun imetys oli loppu, joskus 11 kk ikäisenä. Neuvolan suositeuksesta siis lopetin imetyksen, kun muksu ei syönyt enää päivällä ollenkaan vaan viipotti menemään, mutta yöllä sitten tahtoi rintaa 1.5 h välein... Silloisesta miehestä (esikon isästä) ei edes ollut mitään apua mihinkään, joi vain päivät pitkät. Mutta eihän kaikki lapset eikä miehet ole samanlaisia:) Nykyisen miehen suhten ei tarvitse pelätä, hoitaa tätäkin kuin omaansa, välllä jopa enemmän kuin mie;)
Khalemeon kp8/29
Vauvakuumeilija: mulla ei suunkautta otettavat toimineet ollenkaan. paras ilma reseptiä saatava on ollut daktarin puikko. ällö vaan kun leviää ynpäriinsä... mut hyvä sinällään kun sit hoitaa ulkoistakin vaivaa.
omaa napaa tästä hiivahommasta lisää: esikoista kun odotin niin yks kerta alko hiivaoireet jotka vaan paheni ja paheni (kutina siis) sit oli kohta koko alapää täynnä rakkuloita ja kutina ja kirvely ja leposärkykin aivan kamala. P.silmääkin poltti enkä voinut vessassa käydä tekee yhtään mitään kun koski. bepanthenia ja perunajauhoa kului ja kaiken maailman canestenit ja peräpukama voiteet... mikään ei auttanut vaivaan. päivystyksessä ottivat kaikki herpes kokeet ja hiiva ym. ja sanoivat että käytä kortisonia... ei sekään auttanut paheni vaan... sitten menin yksityiselle, se sanoi mulle ettei tiedä mitä tämä on (herpes oli pois suljettu) sanoi vaan että raskauden aikana voi ilmetä mitä eriskummallisimpia oireita hormoonien vuoksi. Antoi kuitenkin herpes kuurin "varuilta" joka ei sekään auttanut vaivaan. Töissä olisi pitänyt olla mutta en pystynyt, yö vuorosta piti lähteä keskenkaiken hakee päivystyksestä puudutevoidetta. ei sekään auttanut. en saanut öisin nukuttua kun koski...
Toivon vaan ettei tämmöistä tule ensi kerralla koska sitten mua pelottaa... Tuntematon tauti johon ei saa mitään helpotusta. Onko muilla ollu tällaista? ja mitä se on ollu?
taidan huomenna tehä testin aamulla ja sitten unohtaa koko raskaus homman kun en jaksa miettiä :D
huhheijaa!
Täällä ei oo tätiä tullut kylään mutta on ollu kovia menkkakipuja ja vihlaisuja? Voi ihan hyvin täti tulla huomenna tai ylihuomenna. Tuntuu vaan että näitä menkkajomotuksia on ollut tässä nyt jo useampana päivänä.
Hiivasta sen verran että oon kuullut että jos syö paljon hiilareita niin se saattaa olla yksi syy hiivatulehduksiin.
Lindis kp26/26-28
Heippa kanssasisaret, hiljaiselon jälkeen ajattelin vain huikata tänne pinoon kuulumiset. Olen kyllä melkein päivittäin täällä käynyt selaamassa teidän jutut ja hengessä mukana mutta tarkemmin en viitsi kommentteja kirjoittaa kenellekään kun yksityiskohdat huonolla luvulla. Emotarelle kiitos kaunis listan päivittämisestä!
Tarkoituksella olen keskittynyt omanapailemaan foorumin ulkopuolella, kamppailen siis liian lyhyen luteaalivaiheen kanssa ja sain sitä tässä kierrossa näköjään parilla päivällä venytettyä kahdeksasta kymmeneen päivään (parempi kyllä olisikin että jotain tapahtuu kaikilla niillä lisäravinteilla mitä popsin...). Ovis oli edelleen lyhyeen kiertoon nähden myöhäinen kp 16-17, nyt kp 27/26 ja tuhruttelusta päätellen hanat kaakossa huomenna... Alkavassa kierrossa pääsenkin sitten verikoeseurantaan, jossa tsekataan hormoni- ym. tasoja kierron eri vaiheissa.
Jaan kyllä turhautumisen siitä että miten raskaaksi voi oikein tulla! Tiedän, että tässä kierrossa tasan tarkkaan tallettelimme ovispäivänä ja sitä edeltäneinä kahtena kolmena päivänä ja siltikään ei tärppiä. :( Kohta alkaa tulla jo ihan vainoharhaiseksi siitä mikä kaikki voikaan estää hedelmöittymisen/kiinnittymisen. Olitteko te muuten tietoisia tai huomioineet sen, että tulehduskipulääkkeet voivat estää ovulaation kokonaan?? Itse juuri aiemmin ovisviikolla otin tupla-annoksen särkylääkettä toista päivää jatkuneeseen päänsärkyyn ja hartiajumiin - luinpa sitten vasta jälkeenpäin pakkausselosteesta että ei suositella raskautta toivovalle koska lääke estää ovulaation!! No, ovistestin ja muiden oireiden perusteella ovis tapahtui tuosta muutaman päivän kuluttua mutta kylläpä olisi kiukuttanut ja pahasti jos epähuomiossa esim. ovista edeltäviin kipuihin olisikin vahingossa käyttänyt oviksen estävää särkylääkettä ja sen takia koko kierto mennyt sivu suun!
Mukavaa viikonloppua ja plussatuulia tähän ketjuun, itse näyttäydyn varmaan seuraavan kerran heinäkuisten puolella.
Kiitos kaikille teille ihanasta tuesta. Sitä tosiaan tarvitaan.
Onneksi mies tuli eilen pian kotiin sen jälkeen, kun sain puhelimessa ne huonot uutiset alkioiden tilanteesta. Hän onnistui piristämään minua ja saimme puhuttua itkemättä näistä asioista. Ja hän oli samaa mieltä kanssani, että luomuna sitten yritetään ja jatketaan aktiivista vitamiinikuuria, että molempien kropat ja simpat olisi teräskunnossa.
Hoitojonossa siis ollaan taas ja helmikuulle menee seuraava IVF-hoito. Näillä näkymin se on siis viimeinen, minkä julkinen puoli meille tarjoaa. Mutta yritän olla sitä murehtimatta nyt.
Hoitaja soittaa vielä tänään minulle, kun kyselin, että voiko tässä välillä nyt jotain apuja käyttää lääkityksen puolelta nostamaan luomuraskauden mahdollisuutta. Ja lääkärin lausuntokaan tuosta alkioiden menetyksestä ei vielä näkynyt eilen, joten tänään kuullaan toivottavasti jotain lisäohjeita.
Huokaus, kyllä tämä on niin syvältä sieltä minne aurinko ei paista!
Hiljenen ehkä jonkin verran täällä ketjussa nyt, että saa pääkoppa levätä näiltä asioita edes hieman, mutta olen edelleen kesäkuisissa mukana kuitenkin, koska onhan se luomuraskauden mahdollisuus edelleen. Peiton heiluttelutkin osui just nappiin, kun pupuiltiin tiistai-iltana aiemmin ja ovulaatio tapahtui tiistai-iltana klo 21.
Lindaliini kyseli terapiamahdollisuudesta... Kyllä minullla ja meillä molemmilla on mahdollisuus käydä juttelemassa näistä asioista, mutta ainakaan vielä en halua. Sitten, jos kolmas IVF menee päin honkia, niin luulen, että sitten on kyllä tarvetta...
Marjana kp 19/29-32 Dpo 3 yk 3,5v.