Onko normaalia olla iltaisin niin väsynyt, ettei jaksa hoitaa lapsia?
Oon siis päivät kotona 1-vuotiaan kanssa ja hoidan häntä sekä kotia yksin vähintään 10 tuntia, yleensä enemmänkin, kun mies on töissä. Lisäksi hoidan isomman lapsen harrastuskuskaamiset 3-4 kertaa viikossa. Kun mies tulee töistä, olen usein niin väsynyt ja veto poissa, etten jaksa ollenkaan hoitaa enää lasta tai mitään kotitöitä ja ainoastaan makaan sohvalla. Onko tämä ihan normaalia vai miksi oon näin väsynyt? Välillä mies on työmatkoilla monta päivää, viikonkin, yhtä soittoa ja silloin on tietysti pakko jaksaa hoitaa ja tehdä kaikki yksin. Jotenkin niistä aina selviän kuitenkin. Oon vaan alkanut miettiä, onko tällainen väsymys ihan normaalia, kun eihän tämä mun "työ" sinällään niin raskasta ole, ts. ei vaadi fyysisiä ponnisteluja eikä älyllisiäkään.
Kommentit (6)
Kai se olisi munkin pitänyt jäädä lapsettomaksi, kun en tunnu jaksavan tätä lapsiperheen arkea :(
ap
Riippuu lapsista ja omasta organisointikyvystä kuinka väsynyt sitä illalla on.
Jos lapset ovat vaativia tapauksia ja teillä on valtava palatsi pihoineen ja vilkas sosiaalinen elämä niin ehkä et ehdi yhtään hengähtää päivän/miehen työmatkan aikana ja sitten kun on hetken mahdollisuus levätä niin huomaat olevasi piipussa.
Ei ole valtavaa palatsia eikä pihaa juuri hoidettavana. 1-vuotias nyt vaatii koko ajan huomiota eikä päivän aikana sen takia hengähdystaukoja ole välttämättä ollenkaan. Yölläkään ei saa kunnolla levätä, kun nuorin herättelee vähän väliä.
ap
Ei ole normaalia. Ei tuo ole työtä, se on elämää. Tavallisessa elämässä eletään lasten kanssa tai ilman niitä, puuhastellaan erilaisia asioita päivän aikana. Illalla ollaan välillä väsyneempiä, välillä pirteämpiä. Tuollainen jatkuva uupumus ei ole normaalia. Sulla voi olla anemia tai vaikka masennus, mene lääkäriin selvittämään väsymyksen syy.
Eri ihmiset kuormittuvat asioista eri tavalla. Yhdelle jatkuva seuran pitäminen, hoivaaminen ja huolehtiminen suorastaan antaa energiaa, toisesta se on uuvuttavaa. Intorvertti kaipaa yksinoloa latautuakseen, ekstrovertti tulee hulluksi ilman sosiaalisia kontakteja jne.
No itse olisin ainakin aivan poikki tuollaisen päivän jälkeen. Siksi en ole lapsia hankkinutkaan.