Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaimon kuivat kädet tuhoavat miehen elämän.

Sauli88
19.08.2020 |

Vaimollani on ongelmana kuivat kädet. Mikä uskomattominta, niin käsien kastelu (peseminen) vain kuivattaa niitä entisestään. Niinpä meillä kotityöt on jaettu sen mukaan, että likaantuuko hommassa kädet vai ei. Vaimon vastuulla on pyykkihuolto ja imurointi kerran kuussa. Itsellä kaikki muut takkapuista keittiöhommiin.

Rakensin meille talonkin yksin. Neljä vuotta meni, kun tein pitkästä tavarasta töiden ohessa. Vaimo opiskeli ja luki kirjoja kotona. Olis käynyt edes rautakaupassa, mutta kun ei ymmärrä rakentamisesta mitään, eikä osaa ottaa kantaa sisustukseenkaan.

Talon valmistuttua syntyi lapsi. Sen hoidosta on vastuut jaettu samalla kaavalla, kuin kotitöistä. Vaimolle jäi lastenvaatteiden ostaminen ja pyykkäys. Itsellä vaipanvaihdot, ruokkiminen ja kaikki muu missä saattaa likaantua kädet. Kädet on huonossa kunnossa kesällä ja talvella, illalla ja aamulla. Joskus ne on myös juuri rasvattu, että ei voi tehdä sitä vähäistäkään mitä kuivilla käsillä. Olen joskus yöllä herännyt, kun hän on raapinut käsiään verille, jotta voi jo heti aamusta nostaa ne pystyyn, kun lapselle pitäisi herätessään vaihtaa kuiva vaippa.

Väsyin lopulta siihen, että talo oli aina töistä tullessani sotkuinen, kun vaimoni ja lapsi olivat päivän aikana vähän leikkineet. Joskus oli lapsen kakkaa jo eteisen matolla tai mustikkaa olohuoneessa. Oma kiireinen iltani noudatti aina samaa kaavaa alkaen klo 16:15 paistinpannun pesemisestä päättyen klo 20:30 keittiön siivoukseen ja lapsen nukutukseen. Mitään harrastuksia tai omia menoja ei ole ollut vuosiin. Silti lapsen kanssa en ollut vaimon mielestä riittävästi, kun hän joutui olemaan koko päivän ja minä vain illat ruokahommien jälkeen. Kaikki pakolliset miesten työt ja kaupassa käynnit hoidin vasta illalla, kun lapsi oli nukkumassa tai viikonloppuna. Nurmikon leikkuu tai lumityöt vasta jos oli vieraita tulossa.

Vuorokauteen täytyi saada kuitenkin lisää tunteja, joten irtisanouduin hyväpalkkaisesta työstäni ja myimme rakentamani omakotitalon rahoittaaksemme molempien kotona olon. Mutta kyllähän se ihan älyttömältä tuntuu, että yhden lapsen perheen pyöritys voi vaatia mieheltä niin paljon, että töissäkään ei ehdi käydä ja aina on väsynyt. En valita, mutta vähän ihmettelen, että miten edelliset sukupolvet ovat pärjänneet, kun asioita on tehty vielä enemmän käsin.

Kädet ei ole kuitenkaan ainut paikka mikä vaimolla on kuiva. Kymmenen vuoden seurusteluajalta voi sormilla ja varpailla laskea ne kerrat kun peitto on heilunut muuten kuin lakanoita vaihtaessa ja niistäkin kerroista on seurannut aina jokin tulehdus tai lapsi. Edellisestä peiton heilutuksesta tulee syksyllä kuluneeksi kolme vuotta!

Olen kaikista toimista huolimatta aika väsynyt tilanteeseen ja siihen, että enää ei ole pitkän seurustelun jälkeen ketään kavereitakaan kenen kanssa keskustella asioista. Onko teillä kenelläkään vastaavia kokemuksia tai vinkkejä miten tilanteessa tulisi edetä, kun näinkään tämä ei voi kauaa jatkua?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ikävää. Mulla on ollut sama ongelma, mutta mies ei jeesannut yhtään. Hanskoja pidin yöllä ja käsiä yritin rasvata joka pesun jälkeen. Eikä enää tarvitse pestä käsiä niin paljon kun ei vaippoja vaihdeta ja muutenkin hygienia on tarkempaa vauvan kanssa. Eikä tarvitse enää onneksi tiskata käsin.

Vierailija
22/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoko vaimosi tarpeeksi vettä jos on kuivuutta muuallakin? Kuulostaa siltä että vaimosi on heittäytynyt sinun passattavaksi eikä kunnioita työpanostasi. Niin ja mistä hän saa hellyyttä jos ei sinulta ota sitä vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea koko juttua, mutta ehdotan myös talouskäsineitä eli suomeksi sanottuna kumihanskoja.

Olisi traagista, jos ihmiselämä tuhoutuisi noin helposti hoidettavan ongelman takia.

Vierailija
24/39 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten aloittajasta on ihmeellistä, että käsien kasteleminen kuivattaa käsiä? Hän ei kertonut onko vaimo käynyt ihotautilääkärillä. Kukaan ei raavi ihoa verille huvikseen kuten ap kuvittelee.

Vierailija
25/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi oikeasti kirjoittaa enemmänkin!

Niistäkin kerroista on seurannut aina jokin tulehdus tai lapsi

Tässä kohtaa repesin täysin :D

Vierailija
26/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisitko olla kamikatze?

Vierailija
27/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä7437 kirjoitti:

Mieheni sisko luki lääkäriksi, mutta tuli yllättäen allergiseksi kumihanskoille. Lääkärinammatit, missä niitä ei tarvittaisi, oli vaikeita löytää. Päätyi sitten geriatriksi vanhuksia hoitamaan tms.

Höpö höpö. Lateksille tai kumikemikaaleille allergisoituneita lääkäreitä ja hoitajia on pilvinpimein, mutta vaihtoehtoja aina löytyy.

Vierailija
28/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oikeasti vaivaa aikuista naista, joka päivästä toiseen satuilee miehenä jotain pskaa netissä?? Ei voi käsittää... Luuletko olevasi hauska?

Vierailija
29/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, vaikka naurattaakin, niin tuo todellisuuttaa monen miehen parisuhteessa. Ikävä kyllä.

Vierailija
30/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella ne hanskat tekee tilanteen vain pahemmaksi.

Tämä on totta. Sen lisäksi että mulla on rutikuiva, halkeileva ja kipeä iho käsissä, olen ilmeisesti lateksille yms. materiaaleille allerginen, ja kumihanskoissa hetkenkin hautuvat kädet ovat kahta pahemmat. Ihmisten on oikeasti vaikea ymmärtää, kuinka hankala on yrittää elää normaalisti, kun iho on niin ohutta, että pelkkä käden nyrkkiin puristaminen voi saada ihon halkeamaan nivelten kohdalta niin että veri alkaa vuotamaan. Onneksi mieheni kyllä kiltisti auttaa kaikissa hommissa, kun tietää miten kivuliasta mun on välillä toimia.

Minä teen meidän perheessä 99% ruuat, mutta mies kyllä hoitaa suurimman osan siivouksesta.

Ikävä tilanne. Ja vaiva on usein krooninen, se ei ihmeparane millään rasvoilla tuosta noin vain. Jos paranisi, niin eihän kukaan siitä huvikseen kärsisi.

Vierailija
31/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monella ne hanskat tekee tilanteen vain pahemmaksi.

Tämä on totta. Sen lisäksi että mulla on rutikuiva, halkeileva ja kipeä iho käsissä, olen ilmeisesti lateksille yms. materiaaleille allerginen, ja kumihanskoissa hetkenkin hautuvat kädet ovat kahta pahemmat. Ihmisten on oikeasti vaikea ymmärtää, kuinka hankala on yrittää elää normaalisti, kun iho on niin ohutta, että pelkkä käden nyrkkiin puristaminen voi saada ihon halkeamaan nivelten kohdalta niin että veri alkaa vuotamaan. Onneksi mieheni kyllä kiltisti auttaa kaikissa hommissa, kun tietää miten kivuliasta mun on välillä toimia.

Minä teen meidän perheessä 99% ruuat, mutta mies kyllä hoitaa suurimman osan siivouksesta.

Ikävä tilanne. Ja vaiva on usein krooninen, se ei ihmeparane millään rasvoilla tuosta noin vain. Jos paranisi, niin eihän kukaan siitä huvikseen kärsisi.

Sama vaiva,  eli teiniaikoina alkanut ja koko ajan pahentunut  atopia. Välillä huomaan töissä, että esim. paperiarkeissa, joita käsittelen, alkaa näkymään veritahroja, ja siinä vaiheessa tajuan katsoa sormiani, ja käärin vuotavat kohdat haavateipillä. Mulla siis ärsyttää ihoa jopa kuivan paperin käsitteleminen, lucky me:) Puhumattakaan tulostinväreistä / sanomalehtimusteesta.

Puuvillahanskat suojaavat jonkin verran, mutta eipä niitäkään oikein voi pitää kuin öisin.

Vierailija
32/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun tilanteesi kuulostaa samalta kuin suurimmalla osalla äideista on ihan normaalitilanne. Naiset eivät kuitenkaan saisi valittaa, vaan heidän pitää tyynesti selviytyä niin päivätyöstä, lastenhoidosta, koko arjen organisoinnista, ruoanlaitosta kuin kotitöistäkin. Vaimosi sentään hoitaa lapsille vaatteet ja pyykkää. Moni mies ei vaivaudu tekemään edes niitä.

Ja ne naiset jotka suostuvat tällaiseen ovat idiootteja, kuka niitä on kieltänyt valittamasta? Sä siis koet, että koska iso osa miehistä on laiskoja vätyksiä, Ap:n homma on kärsiä niiden muiden miesten puolesta?

No onhan se hyvä, että edes joskus joku mies tekee edes JOTAIN perheensä eteen, saisi tehdä vätysmiesten (99% miehistä) puolesta myös.

Vierailija
33/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, vaikka naurattaakin, niin tuo todellisuuttaa monen miehen parisuhteessa. Ikävä kyllä.

Niin no, mies tässä on kyllä pariskunnan seksiasioissa onnekas, koska hän ei joko pamahda paksuksi tai saa tulehdusta. Kuinka usein itse panisit, jos seuraavat 2 viikko munasi kirvelisi tai olisit 3 kuukautta oksennutaudin kaltaisessa tilassa raskauspahoinvoinnin vuoksi?

Vierailija
34/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nauroin oikeastaan tavalle esittää asia enkä niinkään itse asialle. Lakoninen "tulehdus tai lapsi" -toteamus on hauska, koska kyse on kahdesta niin erilaisesta vaihtoehdosta.

(Toinen kirjoitusasultaan hupaisa tuore esimerkki palstalta: "Virallisen totuuden mukaanhan täällä vain öristiin maakuopissa, kunnes ruotsalaiset toivat sivistyksen muutama vuosisata sitten.")

Nasevat kirjoittajat ovat rikkaus.

Vierailija
35/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairausjutuilla ei kannattaisi provoilla, kuten ap tekee.

Vierailija
36/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauroin aluksi ääneen miten hauskan provon kirjoitit, mutta sitten mietin asiaa tarkemmin ja tuohan on lähes yksi yhteen minun elämänkulkuni kanssa (ilman käsien kuivumista).

:(

Vierailija
37/39 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samoin :D

Mutta joo, ne kumihanskat käsiin vaan.

Toki ap:n tarina on suoraan suurimman osan perheellisistä naisista elämää, eikä miehillä ole yleensä edes niitä kuivia käsiä tekosyynä.

Vierailija
38/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista kommenteista! Nyt vasta pääsen kommentoimaan, kun ei näytä yöaikaan olevan kommentointi mahdollista ja silloin juuri olisi vapaa-aikaa.

Vaimo pääsi kolme viikkoa sitten töihin toiselle paikkakunnalle. Me asutaan nyt lapsen kanssa toistaiseksi kahdestaan, kun ei olla vielä päästy muuttamaan samaan osoitteeseen. Vaikka näin tilapäisenä "yksinhuoltajana" hommaa on ehkä vähän enemmän kuin normaalisti, niin nyt on sentään koko päivä aikaa hoitaa ne kotihommat. Eikä tarvitse katsoa vierestä, kun toinen aikuinen ei tee mitään. Tekee hyvää siis parisuhteelle, kun on vähän välimatkaa.

Seksiäkin kaipaa yhä vähemmän, kun nyt kolmen vuoden tauon ja muiden ongelmien lisäksi on vielä tämä välimatkakin esteenä. "Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" voi nyt joku siellä ajatella. Mutta oikeasti olen tyytyväisempi tähän tilanteeseen nyt, kuin töissä ollessa.

Vierailija
39/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tarinahan saa entistä oudompia käänteitä.