Poliisi löi putkapahoinpitelyn uhria kolmesti nyrkillä: ”Näytti, että tämä on yleistä hupia laitoksella”
Kolmissakymmenissä ollut mies makasi sairaalassa heikossa kunnossa. Hän oli ollut lähellä menettää henkensä poliisin käsittelyssä.
Ruhjeita oli eri puolilla, kylkiluita oli vaurioitunut ja hengitys pysähtynyt. Iltalehden aiempien tietojen mukaan elintoiminnat olivat hetkeksi lakanneet, mutta uhri oli saatu viime hetkellä elvytettyä.
Tallenteelta näkyy, kuinka mies painetaan putkan lattialla olevalle ohuelle muovipatjalle.
Tarkastusta jatketaan. Uhria yritetään pitää miehissä aloillaan. Paikalla on useita poliiseja. Yksi näyttää naureskelevan putkan ovella.
Osa pitää uhria kiinni jaloista. Kaksi vartijaa painaa häntä yläruumiista samaan aikaan kun putkavälikohtaukseen myöhemmin sivusta tullut vanhempi konstaapeli iskee uhria kolmesti nyrkillä.
Uhri valahtaa lopulta elottomaksi poliisien alla. Paikalle kutsutaan ambulanssi, jonka miehistö saa tämän elvytettyä ja kiidätettyä sairaalaan.
Nähtyään tutkijoiden esittämän videon uhri toteaa kuulustelijalle:
– Minulle ei ole poliisiin mitään luottamusta. Minulle ei ole aikaisempaa rikollista taustaa, mutta minua on kohdeltu kuin taparikollista.
– Minusta kyse on tapon yrityksestä. Näytti kaiken kaikkiaan, että tämä on yleistä hupia Lahden poliisilaitoksella, uhri paheksui sitä, etteivät paikalla olleet esimiehet puuttuneet tilanteeseen.
Rikoksesta epäilty poliisi ja kaksi vartijaa kiistivät syyllistyneensä mihinkään rikokseen. Todistajina kuullut poliisit pitivät riehuvan asiakkaan taltuttamiseksi käytettyjä voimakeinoja asianmukaisina. Humalaisen asiakkaan putkalle kuljettanut ylikonstaapeli oli ainoa, joka myönsi kuulustelijalle:
– Meidän on turha kiistää, ettemmekö nähneet (poliisin nimi) lyöneen (uhrin nimi) kolme kertaa. En osaa sanoa, miksi hän niin teki.
Kommentit (815)
Vierailija kirjoitti:
Siinä kohtaa kun poliisi alkaa toimia kuten "asiakkaansa", ollaan pahasti hakoteillä.
Ei ole pätevä poliisiksi, ellei ymmärrä rajoja voimakeinojen käytössä.
Vaikka putkalainen onkin tehnyt väärin, hänkin on ollut joskus pikkupoika, jonkun lapsi. On jonkun lapsi, veli, isä jne.
Päihteet usein puhuvat, ei se ihminen itse. En puolustele, mutta poliisin on oltava se, jolla on oikeus hallussa ja järki päässä.
Poliisin ei pidä alentua rikollisten tasolle ja alkaa samanlaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Uhri oli ilmeisesti väärän värinen, kun ihmiset eivät mellakoi kaduilla, eikä ole tullut kansainvälistä kampanjaa poliisiväkivallan lopettamiseksi.
Ehdottomasti kannatan kampanjointia poliisiväkivaltaa vastaan, mutta tässä kyseisessä tapauksessa kannattaa tosiaan huomioida konteksti. Se on muutakin kuin ihonväri ja siihen liittyvät leimat. Suomessa on suuret putkakuolemalukemat, joita edes Poliisihallitus ei ole tilastoinut. Sen sijaan, että asia täysin vaiettaisiin ja kiellettäisiin koko yhteiskunnassa, tästä on esimerkiksi oikeusasiamies jo pyytänyt selvitystä. Tällaista putkaväkivaltaa ja siihen liittyviä kuolemia pyritään siis jo melkoisen korkealta taholta lähtien vähentämään. Siinä se eroaa olennaisesti yhdysvaltalaisesta mustiin kohdistuvasta poliisiväkivallasta. Mutta kuten sanoin jo aluksi, kannattaa ehdottomasti avata julkista keskustelua asiasta tai muuten lähteä kampanjoimaan. Sen voi tehdä kuka tahansa, joka aiheen kokee tärkeäksi, myös kuka tahansa palstalainen.
No ei sitä mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa ole USA:ssa "täysin vaiettu" vaan media on tehnyt niistä tapauksista suuren numeron ja poliisit on tuomittu asianmukaisesti (jos löytyy keissi, jossa poliisit ovat päässeet kuin koira veräjästä, linkkaa ihmeessä tänne! En ole itse törmännyt.) Sinällään ymmärrän, että USA:n kaltainen paskamaa kaikkine ongelmineen on sopivaa maaperää mellakoinnille.
Käykö ihminen raivostuneen leijonan kimppuun samalla aggressiolla?
Ei.
Miksi se käy toisen ihmisen kimppuun, joka on altavastaajana....
Aggressio tuottaa aggressiota.
Poliisin tulisi opetella tauhallisuutta niissä tilanteissa, joissa on ylivoima. Ne tilanteet voi hoitaa huutamatta ja hakkaamatta kylmän rauhallisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisko kannattanut olla kunnolla ja totella käskyjä? 🤣
Mies oli käsistä ja jaloista raudoitettu, eli ei olisi pystynyt aiheuttamaan haittaa kenellekään. Juuri noinhan se Floyd kuoli, kun happi loppui maahan painettaessa. Lyönnit eivät siis tässä aiheuttaneet sitä hengen menon uhkaa.
Kaljupäisiä melkein kaikki nuo poliisit videolla, miksikähän?
Kaikista väkivaltaisin siinä poliisiryhmässä ei uutisoidun mukaan ole edes ollut paikalla pidätettäessä, vaan liittynyt innoissaan mukaan ryhmään selvästi vaan päästääkseen pahoinpitelemään uhrin. Heti lyömässä, ja sen jälkeen juuri hän näyttää pitävän minuuttitolkulla polveaan uhrin kaulalla jopa koko painonsa sille kaulalla olevalle jalalleen tasapainottaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies oli käsistä ja jaloista raudoitettu, eli ei olisi pystynyt aiheuttamaan haittaa kenellekään. Juuri noinhan se Floyd kuoli, kun happi loppui maahan painettaessa. Lyönnit eivät siis tässä aiheuttaneet sitä hengen menon uhkaa.
Floyd kuoli huumeisiin. Et sitten sitäkään tiedä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös sitä sanota että äly ja hiukset ei viihdy samassa päässä. Mutta nykyäänhän poliisien pitää osata lukea JA kirjoittaa - monitaitoisuus on tätä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tää yks alapeuluttaja on?
Poliisin rouva?Poistattaa kaikki linkit joissa kerrotaan syytetyn poliisin aikaisemmasta hyllytyksestä yms. muusta mielenkiintoisesta.
Oletat väärin. Minä olen se poistattaja, syyn olen kertonut. Mä en peukuta, koskaan, mihinkään suuntaan. En tässä, en missään ketjussa.
Enkä ole poliisin rouva. En tämän kyseisen, enkä kenenkään muunkaan poliisin.
Niin, no poliisina toimit kollegiaalisesti, kuten ne sokeat poliisit jotka ei muka nähneet pahoinpitelyä. Idioottia poistattaa jos ei ole muuta syytä kuin vain poistamisen ilo.
Viranomaisen toimintaa saa ja kuuluu arvioida, kun viranomainen tekee väärin. Viranomainen on jo julkisessa tehtävässä, mutta tuo henkilö on itse mennyt haastatteluihin sillä peltipoliisin kiusaus agendallaan ja on tehnyt sillä itsestään julkisen henkilön virassa.
Tuon viranomaisen toimia voi arvioida molempien viraltapidättämisten syiden ja hänen itse niiden tiimoilta antamiensa lausuntojen pohjalta. Hän on peltipoliisi kysymyksessä itse ilmoittanut vastustavansa viranomaisten säädöksiä ja toiminutkin sen mukaan rikkoen nopeusrajoituksia lukemattomat kerrat. Se on aika olennainen tieto tässäkin.
Se on poliisin mamma. Täähän on mammapalsta.
Tämäkö se sitten on olennaista, että kuka minä olen. En ole poliisi. En ole poliisin mammakaan.
Mutta jäin miettimään tuota ylempää lainausta. Siinä oli kieltämättä hyvät argumentit. Ehkä on niin, että kyseessä on itse itsestään julkisuuden henkilön tehnyt, ja julkisuuden henkilöiden asioita on tosiaan julkisuudessa käsitelty nimen ja naaman kanssa. Olkoot. Lopetan poistattamisen, vaikka minusta tämä koko ketju kulminoituu nyt tämän yhden poliisin julkiseen lynkkaamiseen, vaikka kaksi muutakin on samasta rikoksesta syytettynä.
Tuossahan suurin kysymys on, miksi vain yksi poliisi on syytettynä. Kaksi muuta on vartijaa. Osallisena ja pahoinpitelyn kiistää kaksi muutakin poliisia. Lisäksi paikalla oli ylikonstaapeli joka todistuksessaan arvioi, että lyönneille on ollut joku oikeutus, vaikka ainoana oikeutuksena piti hätävarjelua ja sanoi, ettei tilanne ollut hätävarjelua.
Joka tapauksessa jokainen osallinen vastaa itse tekemistään. Kaikkia voi yksitellenkin arvioida vaikka tuo tapahtui selvästi porukalla.
Esimiehet jäivät ilmeisesti syyttäjällä syyttämättä, kun kuulusteluissa vartijat oli sanoneet kysyttäessä, että ei olisi tarvinnut tarkempaa ohjeistusta.
Julkisuuden kannalta poliisi on julkisessa virassa, joten hänen toimiaan arvioidaan viran mukaan vaikka ei olisi itse nostanut itseään julkisuuteen. Vartijat ei ole julkisessa virassa, mutta kyllä poliisin vastuulla olevaa toimintaa sinällään kuuluu arvioida.
Jos videota ei olisi ollut, olisiko se yksikin lyönyt poliisi jäänyt syytteittä ja tapahtuma olisi pistetty vain kahden vartijan piikkiin? Nyt historian valossa, kun syytetty poliisi on ollut aikaisemmin julkisuudessakin hankala poliisi taitaa lempata tuon vanhemman konstaapelin mielellään virasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa ihmisen laittamaan hullun lailla vastaan jossain poliisilaitoksella?
Pitää olla nestettä päässä ja ihan reilusti, että vääntää ja räkii vastaan, kun on jo myöhäistä.
Jos tuo pelle olisi päässyt vähänkin irti otteesta, niin olisi hakannut ja potkinut. Helppo se on tietysti täällä sanoa, miten noiden kanssa pitää toimia.
Millä se olisi potkinut tai hakannut, kun jalat ja kädet oli jo ajoneuvossa sidottu?
Mistäs sinä tämän tiedät? Eikä poliisi "sido", ihan vaan sinnekin asiantuntijalle taas tiedoksi. -eri
Tämähän on ollut kaikissa uutisissa. -eri
Missä uutisissa?
Näyttää ainakin videon perusteella, että kun auton ovet avataan, niin syöksyy välittömästi päälle.
Uutisia aiheesta on lukemattomissa sanomalehdissä, mutta jos et halua etsiä niitä aika moni tässä ketjussakin on kertonut tapahtumista uutisten ja oikeuden kuvausten mukaan.
Yritin etsiä. Linkki kiitos?
Poliisiauton takana heiluu hihaton käsi ja poliiseilla on kaikilla haalarit.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3854790/poliisi-loi-putkapahoinpitelyn-…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Uhri oli ilmeisesti väärän värinen, kun ihmiset eivät mellakoi kaduilla, eikä ole tullut kansainvälistä kampanjaa poliisiväkivallan lopettamiseksi.
Ehdottomasti kannatan kampanjointia poliisiväkivaltaa vastaan, mutta tässä kyseisessä tapauksessa kannattaa tosiaan huomioida konteksti. Se on muutakin kuin ihonväri ja siihen liittyvät leimat. Suomessa on suuret putkakuolemalukemat, joita edes Poliisihallitus ei ole tilastoinut. Sen sijaan, että asia täysin vaiettaisiin ja kiellettäisiin koko yhteiskunnassa, tästä on esimerkiksi oikeusasiamies jo pyytänyt selvitystä. Tällaista putkaväkivaltaa ja siihen liittyviä kuolemia pyritään siis jo melkoisen korkealta taholta lähtien vähentämään. Siinä se eroaa olennaisesti yhdysvaltalaisesta mustiin kohdistuvasta poliisiväkivallasta. Mutta kuten sanoin jo aluksi, kannattaa ehdottomasti avata julkista keskustelua asiasta tai muuten lähteä kampanjoimaan. Sen voi tehdä kuka tahansa, joka aiheen kokee tärkeäksi, myös kuka tahansa palstalainen.
No ei sitä mustiin kohdistuvaa poliisiväkivaltaa ole USA:ssa "täysin vaiettu" vaan media on tehnyt niistä tapauksista suuren numeron ja poliisit on tuomittu asianmukaisesti (jos löytyy keissi, jossa poliisit ovat päässeet kuin koira veräjästä, linkkaa ihmeessä tänne! En ole itse törmännyt.) Sinällään ymmärrän, että USA:n kaltainen paskamaa kaikkine ongelmineen on sopivaa maaperää mellakoinnille.
Huomaat varmaan eron: Suomessa putkakuolemista vaatii selvitystä maan ylin laillisuusvalvoja, Yhdysvalloissa poliisiväkivaltaa tuo esiin media. Tuo mainitsemasi "suuren numeron" tekeminen onkin siellä usein ainoa keino saada oikeutta uhreille. Nyt kuluneen kesän aikana on julkaistu valtava määrä poliisiväkivallan uhrien nimilistoja, niissähän sitä on ollut useita tapauksia, joissa poliiseille ei tosiaankaan ole tullut mitään seuraamuksia. Aina ei ole edes ryhdytty käsittelemään koko tapausta, toisinaan taas on esimerkiksi alennettu matalampiarvoiseen työtehtävään tai erotettu määräaikaisesti. Nämähän ovat suhteellisen kosmeettisia rangaistuksia, kun uhrit eivät suinkaan aina ole antaneet minkäänlaista syytä vähäisimpäänkään poliisin voimankäyttöön. Esimerkiksi nyt vaikka melko tuore ja paljon julkisuudessa ollut Breonna Taylor. Täällä on pieni luettelo aiheesta, joukossa on sekä rangaistuja poliiseja että niitä toisia https://www.google.com/amp/story/s/interactive.aljazeera.com/aje/2020/k…
Pointtini ei kuitenkaan ole tehdä tästä ketjusta mitään BLM-keskustelua, vaan tuoda esiin se ero, miksi toinen asia nostattaa suuren kansanliikkeen ja toinen ei. Ja ehdottomasti myös Suomen poliisin tekemiin vääryyksiin on puututtava ja niitä on nostettava julkisuuteen. Täällä se median innokkuus ei kuitenkaan ole välttämätön laukaisualusta oikeuden tapahtumiselle. Tosin tässä nimenomaisessa tapauksessa tuntuu siltä, että mediaa todella tarvittiin, kun syyttäjä (!!!) ei millään meinannut antaa putkavideota edes uhrille itselleen nähtäväksi, mediasta puhumattakaan.
kova mummojen ja teinien ryöstäjä kohtasi kovempansa. tuo kohtalo oli vaan säästöksi yhteis kunnalle. poliiseille pitäisi järjestää rahan keruu kamppanja pääsisivät loailemaan noiden paskojen kärräilystä
Minun mielestä tuo yksi poliisi selvästi painaa maahan kaulasta. Ja sitten vielä lyö. Joku toinen käy sanomassa, että täällä on valvontakamera, jolloin tuo yksi poliisi vilkaiseen kameraan. Ihan selvä pahoinpitely. Minun mielestä tuo pidätetty ei edes yritä riehua. Aikaisemmin ehkä yritti, mutta ei tuossa tilanteessa. En pidä rikollisista tai riehujista, mutta noista poliiseista en myöskään. Oksettavaa katsottavaa.
Poliisi vain "teki avokämmenellä lisää työtilaa".
Toivottavasti karkoitetaan. Ei mulla muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ffoyd kuoli fenyyli-yliannostukseen. Hoki poliisiauton takapenkilläkin ajoittain, ettei pysty hengittään, unohti sen taas välillä ja taas alkoi hokea sitä. Sekaisin kuin käkikello. Meni autoon istuun, ja saman tien yritti toisesta ovesta ulos, riehui ja pani hanttiin. Olen nähnyt pidemmän version. Siinä autossa oli myös toinen henkilö, kun poliisit menivät RAUHALLISESTI Flloydin autoa kohti. Tämä toinen henkilö poistui paikalta, mutta eipä ole näkynyt hänen haastattelujaan missään.
Ffloyd oli kaljupäinen, että mitä se kaljupäisyys sitten sinulle tarkoittaa :)
Mutta trollaa rauhassa, kyllä näille sun viesteillesi näyttää kannatusta löytyvän, vaikka funktio on selvä, tahallaan provosoit muita. Etkö voisi mennä johonkin toiseen maahan provoamaan, sinne mistä olet tullutkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ukko37 kirjoitti:
Huomaat varmaan eron: Suomessa putkakuolemista vaatii selvitystä maan ylin laillisuusvalvoja, Yhdysvalloissa poliisiväkivaltaa tuo esiin media. Tuo mainitsemasi "suuren numeron" tekeminen onkin siellä usein ainoa keino saada oikeutta uhreille. Nyt kuluneen kesän aikana on julkaistu valtava määrä poliisiväkivallan uhrien nimilistoja, niissähän sitä on ollut useita tapauksia, joissa poliiseille ei tosiaankaan ole tullut mitään seuraamuksia. Aina ei ole edes ryhdytty käsittelemään koko tapausta, toisinaan taas on esimerkiksi alennettu matalampiarvoiseen työtehtävään tai erotettu määräaikaisesti. Nämähän ovat suhteellisen kosmeettisia rangaistuksia, kun uhrit eivät suinkaan aina ole antaneet minkäänlaista syytä vähäisimpäänkään poliisin voimankäyttöön. Esimerkiksi nyt vaikka melko tuore ja paljon julkisuudessa ollut Breonna Taylor. Täällä on pieni luettelo aiheesta, joukossa on sekä rangaistuja poliiseja että niitä toisia https://www.google.com/amp/story/s/interactive.aljazeera.com/aje/2020/k…
Pointtini ei kuitenkaan ole tehdä tästä ketjusta mitään BLM-keskustelua, vaan tuoda esiin se ero, miksi toinen asia nostattaa suuren kansanliikkeen ja toinen ei. Ja ehdottomasti myös Suomen poliisin tekemiin vääryyksiin on puututtava ja niitä on nostettava julkisuuteen. Täällä se median innokkuus ei kuitenkaan ole välttämätön laukaisualusta oikeuden tapahtumiselle. Tosin tässä nimenomaisessa tapauksessa tuntuu siltä, että mediaa todella tarvittiin, kun syyttäjä (!!!) ei millään meinannut antaa putkavideota edes uhrille itselleen nähtäväksi, mediasta puhumattakaan.
Kuten tuosta linkkaamastasi listastakin käy ilmi, useimmissa tapauksissa poliisit saivat potkut ja tuomittiin murhasta/taposta. Sitten kun katsoo noita keissejä joissa poliiseja ei tuomittu, siellä on esim. tyyppi joka uhkasi poliiseja veitsellä.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti karkoitetaan. Ei mulla muuta.
Joo, ap:n voisi karkoittaa palstalta. Lietsoo vihaa. Se on vihapuhetta.
jos poliisi ei kykene käsittelemään juoppoja kuin hakkaamalla, kannattaa vaihtaa ammattia.
80 luvulla lahdessa oli nainen täysin alasti putkassa kun itse jouduin sinne. sanoi että aina ottavat vaatteet häneltä pois. sain aamulla hänelle vaatteet kun aikani potkin ovea. oli jo jäätyä sinne. ai eikö sillä oo vaatteita, sano vaan sitten.
Vierailija kirjoitti:
80 luvulla lahdessa oli nainen täysin alasti putkassa kun itse jouduin sinne. sanoi että aina ottavat vaatteet häneltä pois. sain aamulla hänelle vaatteet kun aikani potkin ovea. oli jo jäätyä sinne. ai eikö sillä oo vaatteita, sano vaan sitten.
Joo, ihan varmasti oli taas. Miksi keksit näin paskoja tarinoita, joita ei usko kukaan?
Nyt kun sanoit, niin mieleeni palasi, miten menin päällekarkauksen uhrin kanssa poliisilaitokselle ja siellä oli iso joukko ukkoja istumassa vieri vieressä eikä kukaan ei edes halunnut kuulla minua, silminnäkijää. Ehkä kyse onkin enemmän asenteesta eikä mistään resurssipulasta.