Juostessa sattuu niskaan ja hartioihin
Oon nyt tässä vähän yrittänyt iltaisin ravailla, kun en oo oikein ehtinyt harrastaa liikuntaa päivällä, ja huomaan, että mulla sattuu juostessa niskaan, hartioihin ja olkapäähän. Mistähän tämä voisi johtua?
Olen juossut aika lyhyitä matkoja, koska olen ihan vasta-alkaja, eikä mulla ole hyviä kenkiäkään ja lisäksi mun pitää varoa polveani. Voisko kyse olla yksinkertaisesti siitä, että tärinä kipeyttää kys. alueet? Mulla on kyllä niskat ja hartiat enemmän tai vähemmän jumissa.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 10:24"]
mä olen juossut vuosikausia asianmukaisilla kengillä ja vielä joskus hartiat jännittyy. yritä rentoutua!
[/quote]
Siis tämä ei ole poikkeuksellinen vaiva? Mä olen harrastanut pitkään joogaa, joten rentoutttaminen on tuttua, mutta varmaan sitä siitä huolimatta jää jumeja, vaikka kuinka yrittää.
Ap
Jos sulla on jo valmiiksi polven kanssa ongelmia, niin älä nyt ainakaan juokse millään huonoilla kengillä. Niihin kannattaa satsata. Mene johonkin urheiluliikkeeseen, niin saat apua kenkien valintaan. Ei sielläkään kaikki osaa neuvoa - valitettavasti on vähän tuurista kiinni, osaako myyjä oikeasti neuvoa valinnassa. En osaa suositella liikettä, kun olen käynyt aikanaan kenkäostoksilla oman "expertin" kanssa.
Seuraavaksi kannattaa harkita juoksukoulua tai että maksat jollekin valmentajalle sessiosta, jossa katsotaan, miten juokset. Tämä EI ole mitään puutaheinää, vaan tosi tärkeä juttu. Innostus voi lopahtaa heti alkuunsa, jos vain saat itsesi kipeäksi. Uskomatonta kyllä, mutta niinkin perusasia ihmiselle kuin eteenpäin liikkuminen kahdella jalalla voi mennä monestakin syystä ihan pieleen. Itse sain yhden yhteisen lenkin verran valmennusta ja jo sen yhden lenkin aikana tämä juoksuun perehtynyt ammatilainen osasi nähdä, että mikä menee vikaan ja kertoa korjausliikkeet, miten saan asennon oikeaksi. Sen jälkeen juoksusta tuli oikeasti kivaa. (Ja tähän ei ole mitään yksioikoista ohjetta, koska samalla lenkillä oli toinenkin "korjattava", jolla oli omat pienet toisenlaiset virheensä ja ihan eri ohjeet sai.)
Nyt olen juossut jo muutaman vuoden ja tuo harjoituskerta + hyviin kenkiin sijoittaminen oli fiksuinta mitä tein. Koko rahan arvoista.
Sen jälkeen pitää muistaa lenkkien pidentyessä, että vasta sitten, kun kunto on superhyvä, kannattaa lähteä tunnin juoksulenkille ilman mitään juotavaa tms. Itselle jäi tuon valmentajan ohjeista päälle se, että juon mukana olevasta minipullosta ihan vaan tilkan vettä 20 minuutin välein. Se on kumma juttu, mikä vaikutus sillä on, edelleen, vaikka siis nyt jo en enää suinkaan ole mikään aloittelija.
Eli hyvät kengät + (hengittävät vaatteet ja tietysti kunnolliset rintsikat) + joku joka osaa kertoa, että miten juokset hajottamatta itseäsi = nautinnollista juoksemista.
(Hyvä ensiapu hartioiden jumittamiseen, niin kuin tuossa joku kirjoittaa, on, että katsot juostessa suoraan eteesi, et alaviistoon maahan. Lisäksi voit aika ajoin juostessa heiluttaa käsiä vaakatasossa voimalla edestä taakse siten, että "lapaluut melkein kolahtavat yhteen". Tämä rentoutttaa hartioita.)
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:53"]
Juoksussa kyllä hyvät välineet ovat tärkeät. Ostin itse pari viikkoa sitten urheilurintsikat ja juoksukengät, ja ero on kuin yöllä ja päivällä. Kenkien kanssa liikkuu niin kevyesti, kuin lentäen, ja lisäksi iskunvaimennus säästää jalkoja. Urheilurintsikat taas, jos on vähänkään isompirintainen, pitää olla. Ei satu yhtään eikä heilu rinnat ympäriinsä. Kyllähän se lompakkoa kirpaisi, mutta en voisi enää kuvitellakaan juoksevani ilman. Varsinkin jos on polviongelmia, suosittelisin ainakin hyvien kenkien hankkimista, muuten voit rikkoa jalkasi.
[/quote]Kauppiailla tuntuu olevan sellainen linjaus että urheiluliivejä tarvii vain jos on maksimissaan B-kupin rinnat. C ja D kokoiset urheiluliivit ovat liki tuntematon käsite. Jos jollakin on tiedossa hyviä malleja ja myymälöitä povekkaammille urheilijoille, niin saa listata.
[/quote]
9 vastaa: Olen iso ja mulla on muutenkin isot tissit, niin urheiluliivit on kokoa 90E. Ihan Stadiumista ostetut, merkki on Shock Absorber. Noi ainakin on toimineet todella hyvin, ei lyttää ihan littaniksi mutta silti pitää ne hyvässä otteessa eikä liikunta satu yhtään. :) Oon tykännyt! Kalliinpuoleiset noi on, mutta en kadu yhtään ostostani.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 10:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 10:15"]
Äh, mä vastasin, mutta viesti katosi!
Katson eteenpäin juostessa. Mulla on niin pienet rinnat, ettei kauheesti väliä. Mulla on kyllä urheiluliivejä ja niitä käytä, paitsi eilen, jolloin syöksyin vain ihan tavalliset vaatteet päällä ulos, kun meinasi pää hajota.
Mulla on kyllä suunnitteilla hommata juoksukengät, mutta pitää ensin vähän kokeilla, että onko musta juoksijaksi - en viitsi ostaa harrastusvälineitä turhan pantiksi!
Ap
[/quote]
Yritä vielä kerran uudestaan vastata.
Millä sitten juokset?
[/quote]
Nyt en ihan ymmärtänyt kysymystä. Eikö liikunnan harrastaminen riitä syyksi? Mutta miten kysymys liittyy lainaamaasi viestiin?
Ap
[/quote]
Kysymys oli yksinkertainen: Millä juokset? Kerroit, ettei sinulla ole juoksukenkiä.
[/quote]
Mulla on semmoiset Salominin maastossa liikkumiseen tarkoitetut lenkkarityyppiset, mutta jäykempipohjaset kengät.
(Mulla on aurallinen migreeni päällä, ei päänsärkyä, mutta näköhäiriöitä ja rivit menee sekaisin, siksi luin MIKSI juokset.)
Ap