Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon työntekijänä olen iloinen,

Vierailija
29.08.2013 |

jos virikelasten hoitopäivää lyhennetään.

Yksinkertaisesti siitä syystä, että se on lasten etu.

Kommentit (97)

Vierailija
41/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä on hyvä, että katsotaan mihin rahat riittävät ja justeerataan palveluita sen mukaan.

Se, mikä tästäkin ketjusta henkii, on kaunaisuus. "Minäkin hoidan/hoidin lapset kotona, te, jotka viette hoitoon, olette paskoja." No, minun mielestä nämä luokittelijat ovat itse paskoja ja pilaavat ilmapiiriä.

Tai sitten on tätä pikkuvanhaa "kyllä minä tiedän mikä on muille parhaaksi"-jäpätystä.

Mun puolesta voitte vaikka tukehtua kaunoihinne, niin kuin näköjään olette jo puoliksi tehneetkin kun tuollaista tekstiä suollatte. Ehkä teillä on myrkynvihreä sisustus ja se lisää ahdistusta? Miten olisi pieni sisustusremontti? Suosittelen,

Vierailija
42/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon "epävirallisen" työn pitäisi ph-paikkaa estää koska päivähoitohakemukset käsitellään yksilöllisesti. Mielstäni kysymys on siitä, että ne perheet, joilla on pajon mahdollisuuksia olla kuormittamatta tukossa olevaa päivähoitoa, tekevät sen kuitenkin - ja vain siksi, että heillä olisi elämä vielä hieman mukavampaa. Mikäli lapset oikeasti haluaa päiväkotiin (kerhothan ei kelpaa näille, koska vetäjät eivät ole maistereita...), niin sittenhän voi aina Tadaa! - mennä töihin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muissakaan maissa alle eskari-ikäisten varhaiskasvatus kestä koko päivää. Virikehoito puolipäiväiseksi tai kerhoihin ja kustannus kohdalleen niin, että perheet maksavat siitä käyvän hinnan!

Vierailija
44/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 08:40"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 08:26"]

Ja joidenkin kohdalla olisi hyvä loppua kokonaan :) Nimittäin niiltä joiden äiti/isä on kotona vauvan kanssa. Yleensä äiti kuitenkin :)

Varsinkin jos olet itse kotona vauvan kanssa. Ja miksi on pitänyt tehdä toinen lapsi jos ei kykene kahta hoitamaan.

[/quote]

Tiesitko, että ihmisillä on erilaisia tilanteita? Jotka saattavat tulla eteen ihan yllättäen? Uusi, odotettu vauva saattaakin olla sairas: ensimmäinen vuosi tai pari voi olla pelkkää itkua, sairaalassa ravaamista, lääkintää, luoja tietää mitä.

Olisiko siis kuopukselle sinusta parempi olla päivät kaiken tämän keskellä lähes unohdettuna ja hyljättynä, kun vanhemmat yrittävät kestokyvyn äärirajoilla opetella tulemaan toimeen uuden tulokkaan erityistarpeiden kanssa? Olisiko parempi, etä yliväsynyt äiti/isä lopulta väsyy, masentuu tai napsahtaa lopullisesti?

Eikä siihen tarvita edes lapsen sairautta: haastava, ylivilkas esikoinen, synnytyksen jälkeinen masennus, vanhenevat isovanhemmat, muuten vaativa elämäntilanne.

Ihminen ei jaksa kantaa yksin kaikkea kerralla ja kaikkeen ei voi varautua. Ehkä elämä opettaa vielä sinuakin.

-Vela

[/quote]

Höpö höpö, suurin osa virikelasten äideistä on ihan tavallisia äitejä, jotka vain pääsevät vähemmällä kun vievät lapsensa hoitoon. Vauva kiinnostaa, isompi lapsi ei. 

Ja perustellaan sillä, että on lapsen etu, saa virikkeitä ja ikäistään seuraa. Kun nämä äidit eivät itse jaksa lasten kanssa tehdä edes arkisia juttuja tai käydä kerhossa/puistossa lapsensa kanssa.

Sitten ollaan niin hyvää äitiä että!

Ehdottomasti koko subjektiivinen päivähoito-oikeus pois. Ja ennen kuin alatte kiljua, että miten sitten juoksette työhaastattelusta toiseen niin ihmettelen miten surkeita oikein olette jos jatkuvasti käytte työhaastatteluissa ja olette silti työttöminä??

Eräs äiti valitti, ettei jaksa papattavaa esikoistaan ellei vie tätä hoitoon.... Kasvata lapsesi vähemmän papattavaksi äläkä tee lisää lapsia jos jo nykyiset lapsesi ovat sinulle ongelma.

Vierailija
45/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymammat haluaa kahvitella, shoppailla, käydä vauvamuskarissa ym. rauhassa ilman häseltävää esikoista. Perustellaan sillä, että esikoinen tarvitsee virikkeitä, ja lapsiraukka laitetaan päiväkotiin. 

Ehdottomasti subjektiivinen päivähoito pois. Erityistarpeet on sitten asia erikseen

Vierailija
46/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin työnnetään se lapsi päiväkotiin. Sitten kun koulu alkaa, niin illat ovat täynnä harrastuksia ja läksyjen tekoa. Lomilla mennään leireille.

Milloin se lapsi oppii normaalia kotielämää? Siivous, kaupassakäynnit, ruoanlaitto, loikoileminen, "sosiaalisuus perheessä", joskus pieni tylsyyskin jne...Kaikki ne kuuluvat normaaliin elämään.

Itseäni ainakin huvittaa suunnattomasti välillä monen esiin tuoma sosiaalisuus syynä päiväkodille. Eikö sitä sosiaalisuutta voisi ensin harjoitella ihan kotosalla?

Vierailija
47/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 08:34"]

Te vanhemmat ette taida tajuta, että aamuvuorolainen lähtee heti lounaan jälkeen, viimeistään kahdelta. Eli koko iltapäivä toimitaan isoissa ryhmissä. Seuraava lähtee kolmelta ja viimeinen työntekijä jää yksin loppujen lasten kanssa. Päivässä on siis 2-4h, jolloin suhdeluvut ovat todellisia. (siis 7/1 ja 4/1)

[/quote]

Etkö sä tajua ettei ne kaikki lapsetkaan siellä koko päivää ole?

Meidän lasten päiväkodissa aamuvuorolaisen työaika on 6.30-14.30. Lapsista kolmasosa on jo lähtenyt hänen vuoronsa loppuessa. Aina on myös heitä jotka eivät tule koko päivänä (osa käy vain 2-4 päivää viikossa, joku on kipeänä, lomalla jne.).

Vierailija
48/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virikehoito yksityiseksi ja sosiaalisin tai terveydellisin perustein pääsy julkiselle.

Vierailija
49/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastentarhan työntekijät (lastenhoitajat, tuskin lastentarhanopettajat) ovatkin ainut ammattiryhmä maailmassa, jotka haluavat huonontaa omia työmahdollisuuksiaan, karsia alansa työpaikkoja ja ylipäätään alentaa ammattinsa arvostusta.

[/quote]

tätä olen tässä vellovassa keskustelussa ihmetellyt jo pitemmän aikaa. Omia työmahdollisuuksia halutaan kaventaa, ei ehkä ymmärretä, ettei siellä budjettiriihessä nyt mietitä lasten hyvinvointia vaan lasketaan rahaa. Raha on tässä pk-työntekijöiden palkat, eli irtisanomisia ja osa-aikaisuuksia luvassa, uusia ei palkata jne...

Mitä tulee paljon puhuttuun lasten parhaaseen, työn arvostusta tuskin nostaa, kun päiväkotien henkilökunta aina itse ensimmäisenä kuuluttaa, kuinka lapset oikein kärsivät siellä päivähoidossa, kuinka jokainen "ylimääräinen" minuutti on lapselle ja hoitajille hirmuisen raskas ja kuinka jopa lasten perusturvallisuus on vaarassa, kun hoitajilla "ei ole aikaa lapsille". No, nyt tulevilla päätöksillä ei pyritä tarjoamaan pienempiä ryhmäkokoja, vaan tarkoitus on tehdä leikkauksia... ei nyt rakenneta lisää pullantuoksuisia pikkupäiväkoteja, joissa on enemmän hoitajia ja vähemmän lapsia ja kaikilla ihquu...

jos (ja kun, ikävä kyllä) todellisuus iskee, kyllä se voi vielä ap:ta itseään ja montaa muutakin koskettaa, nämä vaikutukset tulevat viiveellä. Perheiden raha ja muut huolet kostautuvat ja kasautuvat monella tavalla ja myös yht. kunnalle kalliiksi käyvällä tavalla. Näitä ei näe heti, mutta jossain vaiheessa voipi koskettaa omaa elämää liian läheltä tai ainakin myöhemmin tilastotieteilijät löytävät näitä itsemurha, mielenterveys ja avioeropiikkejä... 

ap:lle sanoisin, että kannattaa olla iloinen asioista, jotka lisäävät hyvinvointia. Vaikeista ja haavoittavista päätöksistä ei kannata olla iloinen. Mieti jos katainen, urpilainen ja kumppanit ilmoittaisivat, että ovat nyt tosi iloisia, kun saavat leikata hyvinvointipalveluita... 

Vierailija
50/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 08:34"]

Te vanhemmat ette taida tajuta, että aamuvuorolainen lähtee heti lounaan jälkeen, viimeistään kahdelta. Eli koko iltapäivä toimitaan isoissa ryhmissä. Seuraava lähtee kolmelta ja viimeinen työntekijä jää yksin loppujen lasten kanssa. Päivässä on siis 2-4h, jolloin suhdeluvut ovat todellisia. (siis 7/1 ja 4/1)

[/quote]

Etkö sä tajua ettei ne kaikki lapsetkaan siellä koko päivää ole?

Meidän lasten päiväkodissa aamuvuorolaisen työaika on 6.30-14.30. Lapsista kolmasosa on jo lähtenyt hänen vuoronsa loppuessa. Aina on myös heitä jotka eivät tule koko päivänä (osa käy vain 2-4 päivää viikossa, joku on kipeänä, lomalla jne.).

[/quote]

Voi mä tajuan ton suhdelukuasian oikein hyvin kun joka päivä lasken niitä lapsia. Vain harvoin esim. joulun aikoihin tulee päiviä, jolloin henkilökuntaa on tarpeeksi tai liikaa koko päivän aikana.

Puolipäiväisiä on lähinnä eskarissa. Muiden ryhmien osa-aikaiset lähtevät yleensä kolmelta, ja silloin jääkin enää iltavuorolainen paikalle, joten hyvä, että lähtevät, muuten en voisi lasten turvallisuutta enää taata.

Vierailija
51/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:22"]

Lastentarhan työntekijät (lastenhoitajat, tuskin lastentarhanopettajat) ovatkin ainut ammattiryhmä maailmassa, jotka haluavat huonontaa omia työmahdollisuuksiaan, karsia alansa työpaikkoja ja ylipäätään alentaa ammattinsa arvostusta.

[/quote]

tätä olen tässä vellovassa keskustelussa ihmetellyt jo pitemmän aikaa. Omia työmahdollisuuksia halutaan kaventaa, ei ehkä ymmärretä, ettei siellä budjettiriihessä nyt mietitä lasten hyvinvointia vaan lasketaan rahaa. Raha on tässä pk-työntekijöiden palkat, eli irtisanomisia ja osa-aikaisuuksia luvassa, uusia ei palkata jne...

Mitä tulee paljon puhuttuun lasten parhaaseen, työn arvostusta tuskin nostaa, kun päiväkotien henkilökunta aina itse ensimmäisenä kuuluttaa, kuinka lapset oikein kärsivät siellä päivähoidossa, kuinka jokainen "ylimääräinen" minuutti on lapselle ja hoitajille hirmuisen raskas ja kuinka jopa lasten perusturvallisuus on vaarassa, kun hoitajilla "ei ole aikaa lapsille". No, nyt tulevilla päätöksillä ei pyritä tarjoamaan pienempiä ryhmäkokoja, vaan tarkoitus on tehdä leikkauksia... ei nyt rakenneta lisää pullantuoksuisia pikkupäiväkoteja, joissa on enemmän hoitajia ja vähemmän lapsia ja kaikilla ihquu...

jos (ja kun, ikävä kyllä) todellisuus iskee, kyllä se voi vielä ap:ta itseään ja montaa muutakin koskettaa, nämä vaikutukset tulevat viiveellä. Perheiden raha ja muut huolet kostautuvat ja kasautuvat monella tavalla ja myös yht. kunnalle kalliiksi käyvällä tavalla. Näitä ei näe heti, mutta jossain vaiheessa voipi koskettaa omaa elämää liian läheltä tai ainakin myöhemmin tilastotieteilijät löytävät näitä itsemurha, mielenterveys ja avioeropiikkejä... 

ap:lle sanoisin, että kannattaa olla iloinen asioista, jotka lisäävät hyvinvointia. Vaikeista ja haavoittavista päätöksistä ei kannata olla iloinen. Mieti jos katainen, urpilainen ja kumppanit ilmoittaisivat, että ovat nyt tosi iloisia, kun saavat leikata hyvinvointipalveluita... 

[/quote]

Juuri siksi olenkin iloinen! Tervetuloa katsomaan päiväkodin arkea, tämä on positiivinen uudistus. Kenenkään hyvinvointi ei lisäänny olemalla pitkään päivähoidossa, ei niiden lasten, eikä vanhempien.

Jos hyvinvointipalveluista puhutaan, niin lyhennetään sitten mt-puolen jonoja, lisätään kotiapua, lisätään perhekuntoutuspaikkoja, nopeutetaan huostaanottoprosesseja jne.

Vierailija
52/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... Pitäisiköhän hakea sitten psykologin lausunto, että lapseni saavat olla hoidossa minimipäivillä, jottei äitiä vietäisi piipaa-autolla pöpilään? Joo joo, en ole paras enkä jaksavin äiti, ja ehkäisyn pettämisen tuloksena lapsia on enemmän mitä piti. Olen parempi äiti ja vaimo näin ja nuorinkin on jo 3v.

Vierailija
53/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:28"]

Hmm... Pitäisiköhän hakea sitten psykologin lausunto, että lapseni saavat olla hoidossa minimipäivillä, jottei äitiä vietäisi piipaa-autolla pöpilään? Joo joo, en ole paras enkä jaksavin äiti, ja ehkäisyn pettämisen tuloksena lapsia on enemmän mitä piti. Olen parempi äiti ja vaimo näin ja nuorinkin on jo 3v.

[/quote]

Sillähän sä selviät, käy lääkärillä ja oo kotona.

Jos nuorinkin on jo kolme, niin sähän palaat jo työelämään?

Petti minullakin ehkäisy, abortin olisin tehnyt jos en olisi kokenut jaksavani.

Vierailija
54/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 08:55"]

Enkä tarkoita virikelapsilla nyt sellaisia perheitä, joissa oikeasti ongelmia ja lapsen päiväkodissa olo on tukitoimi (vaikka äiti/isä olisikin kotona). Vaan näitä joissa äiti kotona ja viilettää kauneushoitoloissa yms kun lapsi "harrastaa" päiväkodissa.. Jep..

[/quote]

Tiedätkö montakin perhettä, jossa äiti viilettää kauneushoidoissa päivät pitkät samaan aikaan kuin lapsi on päiväkodissa? Tähän tyyliin :)

http://blogit.iltalehti.fi/kaarina-hazard/2013/03/21/etelan-allasbileet/

Vierailija
55/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä voin hyvällä omalla tunnolla kertoa että mun 3 v on päivähoidossa 10pvä/kk, n. 5h/pvä. ja maksan tästä sen täyden 132e! 

olen ite kotona äitiyslomalla, ja odotan vauvan syntymää. kun vauva syntyy niin esikoinen jää kotiin koko 3vkon ajaksi kun mieskin kotona. ja aion maksaa myös tältä ajalta sen persereikä rahan. 

meillä ei ole naaapurissa lapsia jotka olisivat kotona, ja lapsi oikeasti kaipaa ikäistään leikki seuraa. ehkä siksi että on tottunut jo päiväkotiin kun ollut jo 2vuotta sielä, mennessäni töihin lapsen ollessa alle vuoden. 

jos vain tämä oikeus säilyy niin kyllä tuo mun esikoinen sielä tarhassa tulee olemaan niin kauan kun sinne mielellään lähtee niin tuon ajan! ja piste. pitäkää huonona ja laiskana äitinä. 

Vierailija
56/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää virikehoidon tarvetta terveiden vanhempien terveelle lapselle. Kyllä kotihoidossa voi tarjota virikkeitä ja sosiaalista elämää. Eikä lapsella edes tarvitse ihan koko ajan olla niin pirusti tekemistä ja virikkeittä. 

Vierailija
57/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea ymmärtää virikehoidon tarvetta terveiden vanhempien terveelle lapselle. Kyllä kotihoidossa voi tarjota virikkeitä ja sosiaalista elämää. Eikä lapsella edes tarvitse ihan koko ajan olla niin pirusti tekemistä ja virikkeittä. 

Vierailija
58/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:36"]

mä voin hyvällä omalla tunnolla kertoa että mun 3 v on päivähoidossa 10pvä/kk, n. 5h/pvä. ja maksan tästä sen täyden 132e! 

olen ite kotona äitiyslomalla, ja odotan vauvan syntymää. kun vauva syntyy niin esikoinen jää kotiin koko 3vkon ajaksi kun mieskin kotona. ja aion maksaa myös tältä ajalta sen persereikä rahan. 

meillä ei ole naaapurissa lapsia jotka olisivat kotona, ja lapsi oikeasti kaipaa ikäistään leikki seuraa. ehkä siksi että on tottunut jo päiväkotiin kun ollut jo 2vuotta sielä, mennessäni töihin lapsen ollessa alle vuoden. 

jos vain tämä oikeus säilyy niin kyllä tuo mun esikoinen sielä tarhassa tulee olemaan niin kauan kun sinne mielellään lähtee niin tuon ajan! ja piste. pitäkää huonona ja laiskana äitinä. 

[/quote]

Kyllä pidän laiskana. Se on sinun tehtäväsi tarjota lapselle niitä virikkeitä jne.

Ei päiväkodin homma.

Sinä voisit liikkua sen lapsen kanssa ja katsella vaikka kerhopaikkaa.

Mutta ei, sehän olisi sinulle ylivoimaista kulkea kerhoissa?

Täyden 132€? :D Ei kuule taida olla todelliset kustannukset.

Vierailija
59/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän kotityöläisten osalta käy? Katsotaanko, että voi samalla hoitaa lapset, kun kerran on koko päivän kotona. Aika paljonhan näitä kotitoimiston kautta töitä tekeviä ja muiden alojen yrittäjiä löytyy, joilla ei ole yhtä palkanmaksajaa.

Vierailija
60/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 09:36"]

[/quote]

Kyllä pidän laiskana. Se on sinun tehtäväsi tarjota lapselle niitä virikkeitä jne.

Ei päiväkodin homma.

Sinä voisit liikkua sen lapsen kanssa ja katsella vaikka kerhopaikkaa.

Mutta ei, sehän olisi sinulle ylivoimaista kulkea kerhoissa?

Täyden 132€? :D Ei kuule taida olla todelliset kustannukset.

[/quote]

siis sen täydet 132e mikä maksu tuosta 10pvä/kk on. me käydään joka päivä puistossa, ja ulkoillaan muutenkin. leikin lapsen kansa sisällä ja osaa leikkiä ihan itekseenkin. ponttini tässä ei ole se että täytyis koko aika olla jotain virikettä, vaan tuo mun 3v itki jo oltuaan alle kk kesälomalla että haluaa leikkimään tarhaan. siis kaipaa niitä kavereita sielä joiden kanssa ollut samassa ryhmässä jo sen pari vuotta. 

ja mulla on muuten hiton tylsää noi ajat kun lapsi on hoidossa, koska eipä mullakaan ole sosiaalista elämää juurikaan enään ollenkaan, joten siivoan silloin kotona. 

ja täälä meillä lähin kerho on n. 5km päässä ja sekin maksaa. ilmaisia kerhoja ei meidän kunnalla kuullemma ole tarjota kuin seurakunnan kerho ja sinne olisikin jo n.10km. en lähde tuota matkaa käveleen sen 3h takia. ja eikös se ole parempi että maksan tuon rahan siitä että lapseni käyttää aika minimin hoitoajan, kuin että käyttäisin ilmaisia kerhoja? kyllähän nekin kunnalle maksavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi