Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidon työntekijänä olen iloinen,

Vierailija
29.08.2013 |

jos virikelasten hoitopäivää lyhennetään.

Yksinkertaisesti siitä syystä, että se on lasten etu.

Kommentit (97)

Vierailija
21/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä minä. Olen hoitanut lapseni kotona, mutta nyt 5- vuotiaana laitoin päiväkotiin koska hän kaipaa muita ikäisiään. Minulla on töitä nyt vuoden loppuun. Joudunko ottamaan lapseni pois päiväkodista ensi vuonna juuri kun hän on saanut kavereita?

Vierailija
22/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:40"]

Kun lueskelen noita viestejänne ja perustelujanne sille, pitäisikö lapsen päästä päiväkotiin vai ei, jos äiti on kotona, alan entistä enemmän ihmetellä, miten me suuret ikäluokat oikein kasvoimme ihmisiksi. Suurin osa meistä syntyi maaseudulle, jossa ei päiväkoteja ollut. Tenavia syntyi joka tai joka toinen vuosi. Rahat olivat vähissä. Jos töitä oli, niin isät kävivät tienestissä, ja monet käyttivät rahat itsensä "lääkitsemiseen" (sadan käyneet miehet). Niissä oloissa naiset vain pärjäsivät, kun oli pakko. Ei ne kaikki äidit niin kovin helliä ja herttaisia aina olleet, mutta varmasti yrittivät parhaansa.

Minäkin olen au-lapsi, jonka äiti oli nuori ammattitaidoton tyttö. Onneksi olivat isovanhemmat, jotka eivät heittäneet tytärtään maantielle, vaan ottivat vastaan ensimmäisen lapsenlapsensa. Äiti hankki ammatin ja isoäiti hoiti minut. Virikkeistä ei kai siihen aikaan edes puhuttukaan. Pyhäkouluun pääsi jo aika pienenä, tyttökerhoon hiukan isompana. Muuten virikkeet hankittiin itse. Yhteiskunnan apua oli minimaalisesti. Tietääkseni olen ensimmäistä vuosiluokkaa, jonka äiti sai äitiysavustuspakkauksen, mikä tietysti pula-aikana oli suuri apu. Ja lapsilisä, hyvin pieni summa neljä kertaa vuodessa. Sillä sai ostetuksi jonkun vaatekappaleen, esim. syksyllä villahousut ja pitkät sukat. Lapsille ei todellakaan kasvatettu lapsilisistä paisetta pankkiin, vaan raha kului arjessa. Nyt me sitten olemme niitä paljon parjattuja eläkepommin kasvattajia. Monet meistäkin hoitivat ensin lapset kotona ja menivät sitten töihin, ja saavat nyt pienoista työeläkettä, kun työvuosia tuli niin vähän. Mutta me olemme sitkeitä.

[/quote]

Sinänsä samaa mieltä, että te ja vanhempanne ovat monella tapaa reippaampia kuin myöhemmin syntyneet sukupolvet, mutta lasten elämä on nykyään kyllä monella tavalla parempaa kuin ennen. Ei mielestäni voi olla kuin tyytyväinen, että nykyään kiinnitetään niin paljon huomiota lasten hyvään kohteluun, varhaiskasvatuksen tärkeyteen, tunne-elämän kehitykseen jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:11"]

Miksi aina, kun puhutaan virikehoidon rajoittamisesta, aletaan huutaa opiskelijoista, kotona töitä tekevistä jne? Eivät näiden ihmisten lapset ole niitä virikehoidettavia. Heidän lapsensa ovat hoidossa jotta vanhemmat voivat tehdä töitä tai opiskella. KUKAAN ei koskaan ole suunnitellut rajoittavansa tällaisten lasten hoitoa.

[/quote]

On kuitenkin melko paljon työntekoa, joka on epävirallista. Esim.itse olen kirjoittanut väikkärini kahden edellisen äitiysloman aikana. Miten byrokraattisesti tässä toimitaan. Enhän ollut täysiaikainen opiskelija, mutta en liioin töissäkään. Sanoinkin kirjoittavani "KELA" n apurahalla. Tämä oli siis täysin ilmaista työtä yhteiskunnalle pätevyyteni hyväksi. Ja jäipä apurahat jollekin muulle.

Nyt olen suunnitellut tekeväni syksyn aikana 3 2vrk kestoista lähioppimismodulia (8-16). Nämä taitavat jäädä tehtäväksi oman ajan sijasta töihin palattuani, vaikka olisi varmasti työnantajan (valtio) ja tulevien asiakkaideni etu, että hoitaisin nämä pakolliset koulutukset vapaillani, jolloin ne myös ylläpitäisivät ammattitaitoani ja olisivat tässä vaiheissa virkistävää vaihtelua perhearkeen. Luuletko päiväkodin jatkossa joustavan jos pyydän "virikelapsilleni" paria pitkää päivää?

Vierailija
24/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:28"]

Miksi minusta tuntuu, että joillakin on vanhemmuus vähän hukassa?

Nyt jää minun, ilmeisesti huonon äidin, keskustelu tähän :)

Niin ja pidän itseäni huonona äitinä, koska en kuskaa lapsia päiväkotiin.

[/quote]

Heh heh, turha sitä nyt on heittäytyä draamakuningattareksi. Se mikä toimii teillä, toimii teillä. Kukaan ei ole väittänyt, että se on väärin. Mutta mitä se on sinulta pois, jos jossain perheessä, jossa ei ole kerhoa lähellä eikä muita mahdollisuuksia omanikäiseen seuraan, joku lapsi käy kerhoilemassa pari tuntia päivässä päiväkodissa?

Vierailija
25/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuan asian, että ihmetellään aivan pienen lapsen päiväkodissa oloa sillä vanhemman seura on tärkeämpää. Mutta ottiko ap nyt huomioon sen, että yhteiskunta ei tule säästelmään teitä päiväkotien työntekijöitä. Ryhmiinne laitetaan lisää lapsia ja saatte jatkuvasti myös ylipaikkaisia kun työttömät työllistyvät yllättäen pätkätöillä. Otiko huomioon pätkätyöläiset, sijaisuuksia tekevät.

Vierailija
26/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:51"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:28"]

Miksi minusta tuntuu, että joillakin on vanhemmuus vähän hukassa?

Nyt jää minun, ilmeisesti huonon äidin, keskustelu tähän :)

Niin ja pidän itseäni huonona äitinä, koska en kuskaa lapsia päiväkotiin.

[/quote]

Heh heh, turha sitä nyt on heittäytyä draamakuningattareksi. Se mikä toimii teillä, toimii teillä. Kukaan ei ole väittänyt, että se on väärin. Mutta mitä se on sinulta pois, jos jossain perheessä, jossa ei ole kerhoa lähellä eikä muita mahdollisuuksia omanikäiseen seuraan, joku lapsi käy kerhoilemassa pari tuntia päivässä päiväkodissa?

[/quote]

Ei taida pari tuntia päivässä riittää...

Harvassa on paikat missä ei pääse mihinkään kerhoon.

Vierailija
27/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan se niiltä pois, jotka eivät saa virikelasten takia lähipäiväkodista paikkaa.

Ja niiltä pois, jotka myös maksavat siitä lystistä. Kukaan kun ei maksa virikelapsista täyttä summaa. Sittenhän se olisi eriasia jos vanhemmat löisivät pöytään sen täyden summan.

Vierailija
28/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina, kun puhutaan virikehoidon rajoittamisesta, aletaan huutaa opiskelijoista, kotona töitä tekevistä jne? Eivät näiden ihmisten lapset ole niitä virikehoidettavia. Heidän lapsensa ovat hoidossa jotta vanhemmat voivat tehdä töitä tai opiskella. KUKAAN ei koskaan ole suunnitellut rajoittavansa tällaisten lasten hoitoa.

[/quote]

On kuitenkin melko paljon työntekoa, joka on epävirallista. Esim.itse olen kirjoittanut väikkärini kahden edellisen äitiysloman aikana. Miten byrokraattisesti tässä toimitaan. Enhän ollut täysiaikainen opiskelija, mutta en liioin töissäkään. Sanoinkin kirjoittavani "KELA" n apurahalla. Tämä oli siis täysin ilmaista työtä yhteiskunnalle pätevyyteni hyväksi. Ja jäipä apurahat jollekin muulle.

Nyt olen suunnitellut tekeväni syksyn aikana 3 2vrk kestoista lähioppimismodulia (8-16). Nämä taitavat jäädä tehtäväksi oman ajan sijasta töihin palattuani, vaikka olisi varmasti työnantajan (valtio) ja tulevien asiakkaideni etu, että hoitaisin nämä pakolliset koulutukset vapaillani, jolloin ne myös ylläpitäisivät ammattitaitoani ja olisivat tässä vaiheissa virkistävää vaihtelua perhearkeen. Luuletko päiväkodin jatkossa joustavan jos pyydän "virikelapsilleni" paria pitkää päivää?

[/quote]

Onko sitä kuitenkaan kovin paljoa? Yleensä opiskelija on jossain kirjoilla ja työtätekevälle joku maksaa palkkaa... ja väikkärintekijälläkin on joku väitöskirjasuunnitelma joka on jossain hyväksytetty, vai? Ja hän tekee sen johonkin tiettyyn yliopistoon? Ei kai kukaan tee väikkäriä itsekseen ilman mitään sitoumuksia mihinkään tahoon?

Vierailija
29/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päivähoidon työntekijä ja aluksi olin sitä mieltä, että ilman muuta päivähoito-oikeutta tulee rajoittaa, koska pienten lasten on parempi olla kotona kuin isossa päivähoitoryhmässä. Sitten tajusin, mitä se käytännössä tarkoittaa, jos äitiysvapaalla olevat ja työttömät eivät saakaan enää tuoda lapsiaan hoitoon: 

- kaikki päiväkodissa hoidossa olevat lapset ovat täysiä työpäiviä tekevien vanhempien lapsia ----> lasten päivähoitopäivät pitenevät, harvoja enää haetaan kotiin esim. klo 15, näin ollen päivähoitoa esim. klo 18 asti tarvitsevien määrä lisääntyy ----> päivähoidon työntekijöiden työpäivä venyy aina vain myöhäisemmäksi, kun yleensä pk sulkeutuu n. klo 17.00

- sen lisäksi, että lasten hoitopäivät pitenevät, vapaapäiväläisiä ei enää ole, vaan kaikki lapset ovat paikalla ma-pe sen sijaan, että olisi osaviikkoisia tai osapäiväisiä lapsia

- lapset ovat entistä väsyneempiä pitkien päivien ja lomattomuuden vuoksi

- työttömien lapset eivät kokonaan poistu, koska monet tarvitsevat ja saavat päivähoitoa sosiaalisista syistä, tämä aines on huomattavasti työläämpää kuin esim. kotona vauvaa hoitavan äidin virikelapsi

- kunnat eivät halua, että päiväkodeissa olisi väljää ja mukavaa, vaan tottakai vyötä kiristetään. Jos kerran osa lapsista pakotetaan jäämään kotiin, tarvitaan hoitajia vähemmän ----> päiväkodin henkilökuntaa vähennetään ----> työttömyys lisääntyy

En siis todellakaan enää ph:n työntekijänä ole sitä mieltä, että kaikki lapset kotiin vaan. Voi olla, etten tulevaisuudessa enää jaksa tehdä tätä työtä, jos päivähoitoa tätä vauhtia heikennetään.

Vierailija
30/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 12:07"]

[/quote]

[/quote]

Onko sitä kuitenkaan kovin paljoa? Yleensä opiskelija on jossain kirjoilla ja työtätekevälle joku maksaa palkkaa... ja väikkärintekijälläkin on joku väitöskirjasuunnitelma joka on jossain hyväksytetty, vai? Ja hän tekee sen johonkin tiettyyn yliopistoon? Ei kai kukaan tee väikkäriä itsekseen ilman mitään sitoumuksia mihinkään tahoon?

[/quote]

Tietysti olin vk-aikana läsnäoleva yliopistossa, kuten olen nytkin. Mutta molemmissa tapauksissa jatko-opiskelija. Ja luulenpa vain, ettei tämä tule oikeuttavan osa-aikaiseen hoitoon. Tämä on vaan minusta sellaista hölmöläisen peiton tekoa, säästetään yhdestä päästä ja maksetaan lisää toisesta. Kannattaisi miettiä, miksi aikanaan muodostettiin päivähoito-oikeus.

Vierailija
31/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaahan, että nyt ei puhuta lakkauttamisesta vaan rajoittamisesta!

ap

Vierailija
32/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

PÄIVÄHOITO on hyvin raskas ja kallis systeemi - pitää olla esim ruokailuun tarvittavat tilat ja välineet ja henkilökuntaa mitoitettuna. Pitää olla säilytykseen, vaatehuoltoon, lepoon jne. tarkoitettuja välineitä ja tiloja. Miksei virikehoitoa voida järjestää jossain KERHOISSA, jotka tulisivat varmasti edullisemmaksi meille töissäkäyville, veroa maksaville ihmisille. Kerhoissa kaiketi syödään omia eväitä eikä nukuta päiväunia, vaan saadaan leikkiseuraaa ja hieman ohjattua toimintaa. Ja äiti sen parisen tuntia vapaa-aikaa. Kerhoissa voisi olla vfielä esim. (en tiedä onko nytkin näin) lapsia useammassa vuorossa, eri päivinä ja kellonaikoina. Kustannustehokasta ja ihan RIITTÄVÄÄ näille huoltosuhteen kuormittajille.

Vierailija
33/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä työssäkäyvien lasten päivät pitenisivät? Ihan yhtä kauan he nytkin ovat hoidossa. Miksi hoitopäivää pitäisi pidentää, vain siksi, ettei ryhmässä ole virikelapsia?

Vierailija
34/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 12:07"]

Ja onhan se niiltä pois, jotka eivät saa virikelasten takia lähipäiväkodista paikkaa.

Ja niiltä pois, jotka myös maksavat siitä lystistä. Kukaan kun ei maksa virikelapsista täyttä summaa. Sittenhän se olisi eriasia jos vanhemmat löisivät pöytään sen täyden summan.

[/quote]

NImenomaan näin!! Tiedän monia töissäkäyviä äitejä, ujotka eivät ole saaneet lapsilleen paikkaa toivomastaan (lähi)päiväködista, joissa tiedän myös olevan saman alueen virikelapsia. AIVAN PERSEESTÄ!

Vierailija
35/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kieltämättä hyvin vaikea löytää syitä pitää subjetiivinen päivähoito-oikeus koskemattomana. Minusta tilanne nykyisellään on huomattavasti epäoikeudenmukaisempi (pula päivähoitopaikoista erityisesti Helsingin katakaupungissa9 kuin, jos oikeutta rajoitettaisiin varovasti. Ne lapset, jotka  kotiolojensa vuoksi päivähoidosta hyötyisivät, täytyisi jotenkin seuloa, ja seulonnan seurauksena perheet pääsisivät toivottavasti lastensuojelun piiriin.

Vierailija
36/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 10:40"]

Mitä ihmeen väliä sillä kellekään on, onko naapurin lapsi sen muutaman tunnin päiväkodissa vai kerhossa? Kunhan on jossakin, missä on ikätovereita ja mahdollisesti kehittävää toimintaa.

[/quote]

Kerhoa voi vetää lähes kuka vaan millä koulutuksella (tai vaikka vain peruskoulun käyneenä) tahansa. Päiväkodissa on varhaiskasvatuksen ammattilaisia, jotka ovat opiskelleet kasvatustiedettä monta vuotta. Ethän vie autoasikaan kennelle tahansa huollettavaksi tai korjattavaksi vaan haluat todennäköisesti, että työn tekee luotettava ja osaava ammattilainen.

Vierailija
37/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 12:31"]

PÄIVÄHOITO on hyvin raskas ja kallis systeemi - pitää olla esim ruokailuun tarvittavat tilat ja välineet ja henkilökuntaa mitoitettuna. Pitää olla säilytykseen, vaatehuoltoon, lepoon jne. tarkoitettuja välineitä ja tiloja. Miksei virikehoitoa voida järjestää jossain KERHOISSA, jotka tulisivat varmasti edullisemmaksi meille töissäkäyville, veroa maksaville ihmisille. Kerhoissa kaiketi syödään omia eväitä eikä nukuta päiväunia, vaan saadaan leikkiseuraaa ja hieman ohjattua toimintaa. Ja äiti sen parisen tuntia vapaa-aikaa. Kerhoissa voisi olla vfielä esim. (en tiedä onko nytkin näin) lapsia useammassa vuorossa, eri päivinä ja kellonaikoina. Kustannustehokasta ja ihan RIITTÄVÄÄ näille huoltosuhteen kuormittajille.

[/quote]

Kunhan niitä kerhoja vetävät varhaiskasvatuksen ammattilaiset, eivätkä esimerkiksi lähihoitajat!

Vierailija
38/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:30"]

Minä taas ihmettelen että kenellä on varaa pitää lasta virikehoidossa? Ilmeisesti hyvtuloisimmilla ja pienituloisimmilla.

Mieheni on keskituloinen ja ei meillä vaan ole varaa laittaa lapsia päiväkotiin kun kerran minä olen kotona. Menettäisin kotihoidontuen ja saisin tilalle päivähoitomaksut.

[/quote]

Sama meillä! Kerran olisi ollut kaikkien kannalta hyvä, että isosisarukset olisivat olleet edes osapäivähoidossa vauvan syntymän jälkeen (synnytyksen jälkeinen masennus). Rahan takia päivähoitopaikka irtisanottiin kuitenkin heti äitiysloman alkaessa. Päivähoitomaksu oli pieni, mutta kotihoidon tuen kanssa erotus oli silloisilla tuloilla merkittävä. Aamupuuro ja maito kotona ei paljoa maksa, ei myöskään peruslounas eikä välipala. Halvoista raaka-aineista ne ruuat tehdään pk:ssakin. Ja meidän lapset sattuvat olemaan pieniruokaisia (ainakin vielä).

Vierailija
39/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 11:30"]

Minä taas ihmettelen että kenellä on varaa pitää lasta virikehoidossa? Ilmeisesti hyvtuloisimmilla ja pienituloisimmilla.

Mieheni on keskituloinen ja ei meillä vaan ole varaa laittaa lapsia päiväkotiin kun kerran minä olen kotona. Menettäisin kotihoidontuen ja saisin tilalle päivähoitomaksut.

[/quote]

Sama meillä! Kerran olisi ollut kaikkien kannalta hyvä, että isosisarukset olisivat olleet edes osapäivähoidossa vauvan syntymän jälkeen (synnytyksen jälkeinen masennus). Rahan takia päivähoitopaikka irtisanottiin kuitenkin heti äitiysloman alkaessa. Päivähoitomaksu oli pieni, mutta kotihoidon tuen kanssa erotus oli silloisilla tuloilla merkittävä. Aamupuuro ja maito kotona ei paljoa maksa, ei myöskään peruslounas eikä välipala. Halvoista raaka-aineista ne ruuat tehdään pk:ssakin. Ja meidän lapset sattuvat olemaan pieniruokaisia (ainakin vielä).

[/quote]

Mainittakoon vielä, että tuossa päivähoidon irtisanpmisvaiheessa en ollut tietoinen tulevasta masennuksesta. Ehkä tilanteen olisi voinut ratkaista toisin jos olisin tiennyt - vaikea sanoa näin vuosia myöhemmin.

Vierailija
40/97 |
29.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kyllä maksamme ihan saman summan hoidosta kuin työssäkäyvät vanhemmatkin maksavat, eli sen saman taulukon mukaan johon otetaan huomioon mieheni palkka ja minun työkyvyttömyyseläkkeen summa. Emme saa mitään helpotusta - ja tämän lisäksi en saa enää kotihoidontukea!

Mikä ongelma siis on, että meidän lapset on 3 päivää viikossa 8-15 päiväkodissa, että minä saan käytyä terapiassa ja opiskeltua etänä edes vähän? 

Kertokaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi viisi