Lapset voi viedä vaikka Ikean lapsiparkkiin työhaastattelun ajaksi
Ja ihan ilmaiseksi! Kuntosaleillakin on lapsiparkkeja. Ei se haastattelu sen kauempaa kestä kuin salitreeni tai shoppailu.
Mitään kokopäivä tai edes puolipäivähoitpaikkaa ei työtön tarvi. Ja jos tarvii niin yksityiseen päiväkotiin omalla rahalla.
Kommentit (83)
Ja ihan oikeesti, kuinka moni jättäis lapsensa jollekin lähes tuntemattomalle naapurille hoitoon edes 10 minuutiksi?
Pätkätyöläisyys aiheuttaa juuri sen, että ihmiset ovat työttöminä eri aikoihin. Pitkäaikaistyöttömiä on vain harva ja heistä moni sellainen, ettei heistä ole töihin eikä lapsen hoitajaksikaan. Tämän kirjoittaja ei ole työtön.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:20"]
Kumma, kun av:lla on kaikki ne, joilla ei ole ketään tuttuja, jotka voisi auttaa. Livenä en tunne ketään sellaista. Itselläni on todella suppea tuttavapiiri, mutta jos oikein hätä tulisi, niin varmasti voisin kysyä apua vaikka naapurilta (vaikka heidänkään kansa ei mitään kavereita olla) tai lapsen kaverin äidiltä tai vaikka päivähoidon johtajalta, että liikenisikö millään tunniksi hoitopaikkaa.
[/quote]
Jännästi ne työhaastattelut on samaan aikaan kun ne tutu on itse töissä. "Voitaisko pitää haastattelu viiden jälkeen et mun naapuri ehtii kotiin"
[/quote]
Jännästi ne haastattelijat on joskus vähän haluttomia istumaan iltojaan töissä, jos toimistoaikaa tekevät...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:12"]
Ja ihan oikeesti, kuinka moni jättäis lapsensa jollekin lähes tuntemattomalle naapurille hoitoon edes 10 minuutiksi?
[/quote]
No minä. Täällä maalla se on helppoa, kun kaikki tuntee toisensa vaikka ei oikeasti tunnekaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:19"]
Jahas. Kestää vaan muutaman tunnin matka lähimpään Ikeaan. Eikä minulla ole autoakaan. Eikä täällä maalla ole noita kuntosalejakaan. Ja saakos sinne Ikeaan viedä sitten hoitoon, jos saa töitä yhtäkkiä? Työhän pitää pystyä vastaanottamaan vaikka seuraavana päivänä, kun siitä ilmoitetaan.
[/quote]
Minulle muuten aikoinaan huudettiin työvoimatoimistossa kun lapsi oli mukana, että lapsella pitää olla hoitopaikka ja sinne ei saa lapsia tuoda. Elikkä siltä suunnalta velvoitetaan, että lapsella on päiväkotipaikka (ja tietenkin työnantaja ei jää odottelemaan paikkaa) jotta voi ottaa työn välittömästi jos tarjotaan.
No hyvänen aika sentään. Miten poliitikot eivät ole huomanneet että lapset voi hoidattaa ikeassa, koko päivähoitojärjestelmähän on aivan turha.
Mutta hei, ruokakaupatkin voi sulkea, sillä ikeasta saa myös lihapullia että hodareita!!!
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:20"]
Kumma, kun av:lla on kaikki ne, joilla ei ole ketään tuttuja, jotka voisi auttaa. Livenä en tunne ketään sellaista. Itselläni on todella suppea tuttavapiiri, mutta jos oikein hätä tulisi, niin varmasti voisin kysyä apua vaikka naapurilta (vaikka heidänkään kansa ei mitään kavereita olla) tai lapsen kaverin äidiltä tai vaikka päivähoidon johtajalta, että liikenisikö millään tunniksi hoitopaikkaa.
[/quote]Tervetuloa maailmaan, täällä saa pärjättä omillaan.
Kaikilla ei todellakaan ole tuttavia auttamaan ykskaks, eikä sinne päväkotiin mennä jos ei ole paikkaa siellä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 23:05"]
Ne tukiverkot hommataan hyvänsään aikaan. Sit on myöhäistä pimpotella naapurien ovikelloja kun maito on maassa
[/quote]Jaa, että pitäiti alkaa kaveeraamaan kaikkien kulmakunnan työttömien kanssa ihan vaan siltä varalta että jos jää työttömäksi niin olisi auttajia? Ehkä parempi tutustua alueen yrittäjiin ja muihin jotka voivat tarjota töitä.
Ja mitähän sanoisi työtön sinkku ja yrittäisi velvoittaa häntä hoitamaan lasta sen aikaa että pääsee asioille, varmaan että mitä se mulle kuuluu...
mä käytin espoon ikean lapsiparkkia hyväkseni kun kävin muualla ostoksilla. lapsi viihtyi siellä niin hyvin ettei olis millään lähtenyt pois.
Olette te pönttöjä. Ei tukiverkkoja hommata sen takia, että on joku paikka minne lapsen saa hotoon pariksi tunniksi, että pääsee työhaastatteluun, jos sattuu jäämään työttömäksi.
Miten olis ihan normaali sosiaalinen elämä? Joskus voi tarvita apua muutekin, tai se naapuri. Onko se nyt niin paha tutustua naapureihinsa?? Ihan ystävätkin kelpaa tukiverkoksi, missä ne kaikki on, oletteko jotain erakoita vai? Jossain facebookissa voi olla 100 kaveria, mutta tosielämässä ei muka yhtään ketään.
Ennen vanhaan naapureiden ja tuttavien kanssa oltiin väleissä, heihin turvattiin, koska ei ollut mitään sossunluukua jonne mennä itkemään.
Tää rakennemuutos on on hyvä, ihmisten pitää alkaa ottaa itse vastuuta omasta elämästään!
Hirmu hyvä idea. Mun nykyiseen työhöni pääsin kolmen eri päivinä pidetyn haastattelun kautta. Haastatteluja käytiin kolmen eri henkilön kanssa kahdessa eri kaupungissa. Ikeaan olisin ajanut kummastakin paikasta noin puoli tuntia.
Avaukseni pointti oli se että asiat järjestyy kun käyttää vähän mielikuvitusta. Eikä vain keksitä selityksiä ja itketä, että minä en voi edes hakea töitä jos mun lapsi ei saa olla koko päivää hoidossa.
Ja sitten kun näitä työttömiä työnhakijoita lapsineen alkaa olla joka nurkalla niin eiköhän jotain lapsiparkkeja ala syntyä. Vaikka sittenkin tietenkin selitetään, että enhän minä nyt kenellekään tuntemattomalle!
ap.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 08:44"]
Avaukseni pointti oli se että asiat järjestyy kun käyttää vähän mielikuvitusta. Eikä vain keksitä selityksiä ja itketä, että minä en voi edes hakea töitä jos mun lapsi ei saa olla koko päivää hoidossa.
Ja sitten kun näitä työttömiä työnhakijoita lapsineen alkaa olla joka nurkalla niin eiköhän jotain lapsiparkkeja ala syntyä. Vaikka sittenkin tietenkin selitetään, että enhän minä nyt kenellekään tuntemattomalle!
ap.
[/quote]
Mutta mihin lapsi laitetaan jos sen työn saan?
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 13:45"]
ap.
[/quote]
[/quote]
Työhaastattelut eivät ole suurin ongelma, vaan se, että sijaisuuksia ja pätkätöitä ei voi ottaa vastaan nopealla aikataululla, jos hoitopaikkoja ei ole valmiina! Ei naapurilla tai tuttavalla voi hoidattaa lapsia kuin päivän tai pari, ja aina sekään ei vain onnistu.
Itse esim. olen erilaisissa sijaisrekistereissä, ja välillä soitetaan edellisenä päivänä tai jopa saman päivän aamuna, että tuletko tekemään sairaslomasijaisuutta! Sijaispätkien kestokin vaihtelee parista päivästä viikkoihin. Ja etukäteen niistä ei tietoa ole.
Sijaisuuksia ja pätkätöitä tekevien lapsillakin pitäisi sitä paitsi olla oikeus edes jonkilaiseen jatkuvuuteen hoitopaikkojen suhteen. Miettikään nyt oikeasti onko pienelle lapselle eduksi, jos häntä rettuutetaan tällä viikolla pariksi päiväksi jollekin kummin kaimalle ja sitten taas seuraavalla naapurille tms., jota ei kunnolla tunne.
Sama koskee päivähoitopaikkoja. Kovasti äidit huolehtivat lastensa "pehmeästä laskusta" päivähoitoon, mutta pätkätyöläisten/ aktiivisesti töitä hakevien lapsille on ilmeisesi ihan ok joutua heittopusseiksi vaihtuviin hoitopaikkoihin? Sitäkö ihan oikeasti lapsilla halutaan? Vai halutaanko tässä, että työttömät todellakin pysyvät työttöminä, eivätkä edes tee kaikkea mahdollista työllistyäkseen = eivät ole valmiina sijaisuuksiin, pätkätöihin yms.? Työelämä kun ei ole sellaista, että on vain vakitöitä tai toisaalta ei mitään töitä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:10"]
Ja ihan ilmaiseksi! Kuntosaleillakin on lapsiparkkeja. Ei se haastattelu sen kauempaa kestä kuin salitreeni tai shoppailu.
Mitään kokopäivä tai edes puolipäivähoitpaikkaa ei työtön tarvi. Ja jos tarvii niin yksityiseen päiväkotiin omalla rahalla.
Kaikkihan asuvatkin kaupungissa, missä on kuvaamiasi palveluita? Meillä on lähimpään Ikean lapsiparkkiin matkaa 100km, kuntosaleja löytyy 25km päästä, mutta lapsiparkkeja heillä ei ole. Jos jäisin työttömäksi, en veisi lastani hoitoon, mutta toivoisin, että tilapäinen hoitopaikka järjestyisi tarvittaessa kunnalta työhaastattelun ajaksi. Useinkaan näin ei taida kuitenkaan olla.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 13:53"]
ap.
[/quote]
[/quote]
Työhaastattelut eivät ole suurin ongelma, vaan se, että sijaisuuksia ja pätkätöitä ei voi ottaa vastaan nopealla aikataululla, jos hoitopaikkoja ei ole valmiina! Ei naapurilla tai tuttavalla voi hoidattaa lapsia kuin päivän tai pari, ja aina sekään ei vain onnistu.
Itse esim. olen erilaisissa sijaisrekistereissä, ja välillä soitetaan edellisenä päivänä tai jopa saman päivän aamuna, että tuletko tekemään sairaslomasijaisuutta! Sijaispätkien kestokin vaihtelee parista päivästä viikkoihin. Ja etukäteen niistä ei tietoa ole.
Sijaisuuksia ja pätkätöitä tekevien lapsillakin pitäisi sitä paitsi olla oikeus edes jonkilaiseen jatkuvuuteen hoitopaikkojen suhteen. Miettikään nyt oikeasti onko pienelle lapselle eduksi, jos häntä rettuutetaan tällä viikolla pariksi päiväksi jollekin kummin kaimalle ja sitten taas seuraavalla naapurille tms., jota ei kunnolla tunne.
Sama koskee päivähoitopaikkoja. Kovasti äidit huolehtivat lastensa "pehmeästä laskusta" päivähoitoon, mutta pätkätyöläisten/ aktiivisesti töitä hakevien lapsille on ilmeisesi ihan ok joutua heittopusseiksi vaihtuviin hoitopaikkoihin? Sitäkö ihan oikeasti lapsilla halutaan? Vai halutaanko tässä, että työttömät todellakin pysyvät työttöminä, eivätkä edes tee kaikkea mahdollista työllistyäkseen = eivät ole valmiina sijaisuuksiin, pätkätöihin yms.? Työelämä kun ei ole sellaista, että on vain vakitöitä tai toisaalta ei mitään töitä.
[/quote]
Juuri noin. Kerroin tuossa aiemmin ihan omassa aloituksessa siitä, miten jouduin aikoinaan viemään lapsen aina eri hoitopaikkaan. Muutama kuukausi työttömyyttä, kenties puoli vuotta töitä, taas pari kuukautta työttömyyttä ja taas joku lyhyehkö sijaisuus. Oli siinä pienillä lapsilla rankkaa. Aina kun tottui hoitopaikkaan ja kiintyi hoitajaan, pitikin lähteä pois. En soisi sellaista kenellekkään. En kenenkään lapselle.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 13:59"]
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 13:53"]
ap.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Juuri noin. Kerroin tuossa aiemmin ihan omassa aloituksessa siitä, miten jouduin aikoinaan viemään lapsen aina eri hoitopaikkaan. Muutama kuukausi työttömyyttä, kenties puoli vuotta töitä, taas pari kuukautta työttömyyttä ja taas joku lyhyehkö sijaisuus. Oli siinä pienillä lapsilla rankkaa. Aina kun tottui hoitopaikkaan ja kiintyi hoitajaan, pitikin lähteä pois. En soisi sellaista kenellekkään. En kenenkään lapselle.
[/quote]
up
Onhan sielläkin vähimmäisikäraja, ei sinne kovin pieniä oteta.
[quote author="Vierailija" time="29.08.2013 klo 08:29"]
Olette te pönttöjä. Ei tukiverkkoja hommata sen takia, että on joku paikka minne lapsen saa hotoon pariksi tunniksi, että pääsee työhaastatteluun, jos sattuu jäämään työttömäksi.
Miten olis ihan normaali sosiaalinen elämä? Joskus voi tarvita apua muutekin, tai se naapuri. Onko se nyt niin paha tutustua naapureihinsa?? Ihan ystävätkin kelpaa tukiverkoksi, missä ne kaikki on, oletteko jotain erakoita vai? Jossain facebookissa voi olla 100 kaveria, mutta tosielämässä ei muka yhtään ketään.
Ennen vanhaan naapureiden ja tuttavien kanssa oltiin väleissä, heihin turvattiin, koska ei ollut mitään sossunluukua jonne mennä itkemään.
Tää rakennemuutos on on hyvä, ihmisten pitää alkaa ottaa itse vastuuta omasta elämästään!
[/quote]
Ihmiset ovat yleensä päiväaikaan töissä, ei heiltä silloin voi lapsenvahtiapua pyytää.