Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FB: MUlta kysyttiin paperit kaupassa/alkossa tms.

Vierailija
28.08.2013 |

Menee hermo. Kaikki 30 v kaverit vuorotellen jakaa päivityksessään, että iik, ihanaa kun joku luuli mua alaikäiseksi. Tekisi aina mieli laittaa vastine, että joo, ne arveli, että olet alle 30v. Harvempi ilmeisesti on tietoinen uudesta käytännöstä, että alle 30 vuotiaiksi epäillyiltä henkilöiltä pitää kysyä ne paperit. ÄÄÄÄÄ. Ja kyllä, ihan tyhmä asia ärsyyntyä, totta. Kiitos ja anteeksi.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että Alko ei noudata tota, niillä oli joku alle 25 näköisiltä tai jotain.

Vierailija
2/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sulta ei oo kysytty?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, mä en ole ostanut kyseisiä tuotteita kohta vuosikymmeneen.

Ap

Vierailija
4/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se ohjeistushan ei koska Alkoa...

Vierailija
5/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kans ärsyttää. kyl multakin aina paperit kysytään, mutta en viitsi siitä julkisesti rehvastella. miks on hienoo näyttää ikäistään nuoremmalta? ja toitottamalla asiasta antaa itsestään vain epätoivoisen, vanhenemista pelkäävän vaikutelman.

Vierailija
6/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

haha! aloittaja on väärässä!

Kaupan kassojen on tarkoitus kysyä paperit alle 18-vuotiailta, ei yli. Se 30-vuoden raja tuli, jotta uskaltavat helpommin kysyä nuoren näköisiltä papereita, kun ei ole enää niin iso moka, jos tuleekin kysyneeksi paperit vaikkapa 26-vuotiaalta.

Vierailija
7/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh,  multa kysyttiin just paperit kun menin keskustan kuppilaan vkl ja olen koht 30. Niin ja ikäraja siellä on 18 :P

Vierailija
8/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:31"]

Heh heh,  multa kysyttiin just paperit kun menin keskustan kuppilaan vkl ja olen koht 30. Niin ja ikäraja siellä on 18 :P

[/quote]

Piti vielä jatkaa etten ole mikään wannabe teini vaan pukeudun ihan normaalisti farkkuihin yms.

Vierailija
9/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

8+9: Et tainnut ymmärtää pointtia. Nykyään on ohjeistus, että kaikilta, joiden arvellaan näyttävän alle 30-v, kysytään paperit. Se ikäraja on sitä varten, että jos joku alle 30-vuotiaalta näyttävä ON alle 18, sitten ei pääse sisään. 

Vierailija
10/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39v ja multa kysyttiin vastikään paperit kaupassa, kun ostin yhden oluen. Ja kyllä, tuli erittäin hyvä mieli :)

Vierailija
11/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai alkossa eri "raja"?? ihmettelinkin kun kaupasta 2 saunalonkeroa ostaessa piti näyttää paperit (ostin myös paljon muuta, koko viikon ruoat :D) ja samalla viikolla hain sitten mökkiviemisiksi kolme pulloa viiniä alkosta, eikä kysellyt mitään, rahat vaan :D

T:18v :D

Ainii ja myöskin alaikäisenä kun en itse saanut ostettua, pikkuveljeni kävi kaupassa (siis silloin 16v ) kun näytti niin vanhalta ettei paljoa ikää kyselty, pitkä poika ja parrantynkää jo niin mikäs siinä :D

Vierailija
12/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:26"]

haha! aloittaja on väärässä!

Kaupan kassojen on tarkoitus kysyä paperit alle 18-vuotiailta, ei yli. Se 30-vuoden raja tuli, jotta uskaltavat helpommin kysyä nuoren näköisiltä papereita, kun ei ole enää niin iso moka, jos tuleekin kysyneeksi paperit vaikkapa 26-vuotiaalta.

[/quote] 

Öö, mikä pointti toi nyt on? käytännössä paperit kysytään kaikilta nuoren näköisiltä. itse olen 29 ja lähes aina kysytään. pukeudun kai teinimäisesti. tässä iässä on tosi vaikea arvioida ikää. uskoisin meneväni suvereenisti 24-vuotiaasta, mutta toisaalta en usko, että kukaan ihmettelisi jos sanoisin olevani 34. Ap:n idea oli, että miksi aiheesta pitää mekkaloida fb:ssa. Miksi alennutaan sille tasolle, että elämän tähtihetkiä on se,kun joku veikkaa nuoremmaksi. Helkkarin naiset! Tehkää jotain järkevää elämällänne. Ei se ole menestymistä, että näyttää nuoremmalta, vaan se, että saa aikaan jotain merkittävää. 

Vierailija
13/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:40"]

Olen 39v ja multa kysyttiin vastikään paperit kaupassa, kun ostin yhden oluen. Ja kyllä, tuli erittäin hyvä mieli :)

[/quote]

Miksi? Etkö ole sinut ikäsi kanssa? 

Vierailija
14/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:40"]

[/quote]

Näköjään sitten en ole. Mutta en kyllä siitä kärsikkään. Itseasiassa en ajattele ikääni juuri lainkaan, olo tuntuu samalta kuin juuri 30-vuotta täytettyäni.

Miksi? Etkö ole sinut ikäsi kanssa? 

[/quote]

Vierailija
15/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toisten hyvä mieli (ja sen jakaminen) sinulta pois? Kyllä minua (yli 30v monen lapsen kotiäiti) ainakin ilahduttaa, jos nuoremmaksi luullaan. Miksi se ärsyttäisi muitakaan?

Vierailija
16/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa uudessa menettelyssä on se ikävä puoli, että 30-vuotiaat ja alle loukkaantuvat, jos heiltä EI kysytä papereita. ;)

Minä en osta alkoholia enkä tupakkaa, mutta pari kertaa tänä kesänä jouduin ostamaan kaverille. Muina kertoina kysyttiin papereita mutta yhtenä kertana ei, ja häpeilemättä myönnän että tuli hiukan ahdistunut olo. Näytänkö niin vanhalta?? (Olen 31.)

Onneksi en tosiaan ostele alkoholia eikä tupakkaa, ei tarvitse murehtia tällaisia asioita ;)

Vierailija
17/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt melkein 40v isässä on ihan mukavaa, että marketissä kysytään papereita, jos ei ole tuttu kassa. Nuorekkuus on ihan mukava asia. Mukavampaa oli toki mm. eilen, kun erittäin tyylikkäästi pukeutunut kaunis nainen meinasi törmätä ostoskeskuksessa vastaantulijaan, kun katsoi minua niin kiinnostuneesti ja pitkään. Toinen vastaava herkku kuukauden sisällä.

FB:ssä suurin osa ihmisten päivityksistä on turhia. Harva asia on perusteltu sinne jakoon laitettavaksi.

Vierailija
18/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekehuiset fb-päivitykset ovat aina noloja. Välillä ne on koitettu naamioida, mutta sieltä se kuitenkin paistaa läpi, tyyliin "tyhmää, kun aina multa kysytään paperit, miksei ne usko et oon yli 30" - voi jeesus! kauheaa huomion ja ihailun kalastelua. sit kai odotetaan, että kaikki on silleen "voi sä oot niin nuoren ja kauniin näköinen", kun oikeasti puolta kavereista ei kiinnosta ja puolet ajattelee, että ompa noloa ja rippeet tykkää päivityksestä puhtaasta säälin sekaisesta imartelunhalusta.

Vierailija
19/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tähänkin ketjuun piti sekoittaa haukkumsiet kaikkien mahdollisten FB-päivitysten tyhmyydestä. Eikös se juuri ole se FB:n pointti, että sinne voi päivittää mitä vaan? Miksi olette pyytäneet /hyväksyneet kaveriksi ihmisiä, jotka eivät ole yhtä korkealla kultturellilla tasolla kuin te itse? Voi teitä parkoja, kun joudutte lukemaan huonoja juttuja seinältänne. Sniif.

Vierailija
20/28 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 18:39"]

Ja tähänkin ketjuun piti sekoittaa haukkumsiet kaikkien mahdollisten FB-päivitysten tyhmyydestä. Eikös se juuri ole se FB:n pointti, että sinne voi päivittää mitä vaan? Miksi olette pyytäneet /hyväksyneet kaveriksi ihmisiä, jotka eivät ole yhtä korkealla kultturellilla tasolla kuin te itse? Voi teitä parkoja, kun joudutte lukemaan huonoja juttuja seinältänne. Sniif.

[/quote]

No minä ainakin ajattelen niin, että Facebook ei ole pohjimmiltaan yhtään sen erilaisempi kommunikointikanava kuin esimerkiksi sähköposti, nettifoorumit tai tekstiviestit. Julkisempi kuin sähköposti ja vähemmän julkinen kuin keskustelufoorumi tai blogi, mutta ei muuten kovin erilainen sikäli, että se kirjoitetaan muille silmäpareille eikä pelkästään omaksi iloksi. Monelle Facebook kuitenkin tuntuu olevan kuin ämpäri kaikenlaiselle tajunnanvirtaoksennukselle.

Ei liity mitenkään kulturelliuden tasoon. Sama ihminen, joka sähköpostia kirjoittaessaan kuulostaa ihan fiksulta, ei Facebookissa välttämättä tunnu ajattelevan yhtään, miltä hänen julkilausumansa kuulostavat.

Facebookin voi päivittää mitä vaan, mutta ei sinne täydy päivittää ihan mitä vaan. Kaverille osoitettuun sähköpostiinkin voi kirjoittaa ihan mitä tahansa oman itsensä ihquttelua, juoksulenkin kilometrimääriä ja aamupalan ihastelua, mutta harva kuitenkaan niin tekee. Facebookissa filtteri katoaa. Miksi nämä asiat muuttuisivat Facebookissa niin kiinnostaviksi, että kaikkien pitäisi ne kuulla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi