Työeläkeyhtiöiden teettämä tutkimus vahvistaa: Työnantaja eivät halua enää palkata yli 50-vuotiaita
Työnantajien mielestä eivät enää opi uutta, eivä pysy mukana työtahdissa ja heillä on liikaa sairauslomia. Ja jotain muitakin perusteita taisi olla.
Joillekin aloille ei tosin tahdo päästä enää yli 40-vuotiaatkaan.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin yrittäjä, palkkaisin vain yli 45vuotiaita.
Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.Sama homma meillä. Heillä on kaikkein vähiten poissaoloja ja ovat ahkeria.
Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä.
Ai että tää naurattaa mua. Olen IT-osaamiseltani parempi kuin suuri osa nuoremmista.
Onhan näitä alle 30-vuotiaitakin, jotka eivät osaa käyttää tietokoneita. Esim. mun sukulaistyttö ei osaa.
Työpaikoillakin näkee nuoria, joilla ei ole käsitystä organisaatioiden tietoteknisestä puolesta ollenkaan. Ei osata käyttää Office-työkaluja, ei ymmärretä mikä on intranet, jne.. Simppeleissäkin töissä olivat huolimattomia, eli keski-ikäiset naiset joutuivat sitten tekemään uudestaan nuorten poikien tekemät hommat.
Alkaa myös yleistymään, että 35-vuotias on jo aika vanha ja aletaan ensimmäisen kerran miettiä kannattaako enää palkata töihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari naistuttavaa jotka saivat töitä vähän päälle 50v työttömyysjakson jälkeen. Toinen joku sosionomi ja toinen kääntäjä (FM). Molemmilla oli ihan ooko ura jo 80-luvulta lähtien, olivat olleet lähes aina duunissa paitsi äitiyslomalla/opiskellessa. Molemmat siis saaneet korkeakoulututkintonsa ns aikuisena.
Mutta on paljon niitäkin tuttuja jotka eivät tule saamaan ikinä evöör töitä ja ovat alle 50. Ei auta joskus 20 v sitten hankittu maisterintutkinto kun ovat olleet vaan pätkätöissä, sairaslomalla, vanhempainvapaalla (huom toinen näistä mies) ihme koulutuksissa. He eivät ole olleet pidempään koulutusta vastaavassa kunnon työssä varmaan sitten 00-luvun alun. Täähän on sinänsä sääli, mutta minusta heillä molemmilla on asennevika. Se mies haki yhtä työpaikkaa jossa oli todella yksityiskohtaiset vaatimukset, sattumalta kun tunnen alaa hän kysyi minulta neuvoa. Sanoin vaan Lycka till. Ei hänellä ollut ensimmäistäkään kriteeriä kunnossa. Myös se toinen hakee ampumalla ihan mitä vaan. Kumpikaan ei mene työkkäriin tai työnhakuvalmennukseen, koska asenne.
Itse olin työttömänä 44-46 vuotiaana ja sain sen jälkeen "paskaduunin". Mulla oli ollut uran kohohkohta siinä 35-44 ja en mitenkään voinut hyväksyä liian leppoisia tehtäviä, pientä palkkaa, leimalaitetta, ettei saanut jokaiseen vaivaan työterveyslääkärilta apua, ei liikuntaseteleitä. Hain koko ajan uutta työtä mutta mitä lähemmäs 50 tulin sitä vähemmän minusta oltiin kiinnostuneita. Paikan sai aina joku alle 40v!! Harvoin pääsin edes haastikseen vaikka oli oikea koulutus ja kokemus. Nyt meidän duunissa ihan selvästi nuorin on laiskin (vajaa 40 v.) Jopa niin, ettei hänelle enää makseta täyttä palkka /hän suostui itse tähän, hän on eniten poissa lähinnä vabbaa tai itse sairas. Ja vanhin, jo lähellä eläkeikää oleva on tehokkain. Häntä ei kukaan 35 vuotias korvaa. Itse tyydyn pieneen palkkaan ja olemattomiin etuihin. Enää en hae uutta duunia.
Senkin huomasin, tapahtui ainakin 3 kertaa, että rekrytoinnissa pääsin eteenpäin VAIN kun joku alle 40v nainen perui hakemuksensa!!! Esim kerran jopa vajaa 30 v alle vuoden työkokemuksella ja koulutus sinne päin olisi mennyt ennen minua, siis jo ennen haastatteluvaihetta rankattu näin.
Mutta se että, 50 vuotiaita ja mielestäni jo vähän päälle 40-vuotiaita syrjitään työmarkkinoilla on täyttä faktaa.
Joo...eikö mies olisi saanut olla vanhempainvapaalla?
Veikkaan että "paskaduuniksi" kutsumasi on siistiä sisätyötä tietokonetta naputellen...kelpais aika monelle.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toimihenkilö isossa pörssiyhtiössä. Tässä yli 10 vuoden työurani aikana olen huomannut, että Ongelmia työkavereille ja esimiehelle aiheuttavat lähes poikkeuksetta pelkästään ne yli 50-vuotiaat. Mikään ei käy, ainainen valitus joka asiasta. Kaikkea uutta ja mahdollisuuksia kehittyä vastustetaan. Ilkeillään kaikille nuoremmille ja koitetaan lyödä kapuloita rattaisiin. Jätetään kertomatta olennaisia asioita ja joka toinen lause on ”mä olen kuule ollut täällä yli 20vuotta eikä kertaakaan ole/aina on tehty näin jne..”
Itse en palkkaisi yhtään vanhaa kangistunutta kurppaa. Suurin osa niistä lähempänä 60vee saavat katsoa peiliin kun YT neuvotteluissa tulee monoa perseelle.
Onpa sinulla ikäviä työkavereita. Varmaan tuollaisia löytyy, en epäile. Joskus taas työntekijän antama palaute tai kritiikki koetaan valittamisena, kun se poikkeaa omasta näkökannasta. Joissain työpaikoissa tehdään muutoksia muutoksen perään ihan vaan paikalleen jämähtämisen pelossa. Vakiintunut käytäntö voi olla aivan toimiva, mutta ehjää pitää silti korjata.
Oman työurani aikana olen huomannut, ettei vastuullisuus ja motivaatio ole iästä kiinni. Hyviä ja ei-niin-hyviä työntekijöitä löytyy kaikista ikäluokista.
Yritettäisiin mieluummin tukea toisiamme tässä vaativassa työelämässä. Niin kauan kuin itse kullakin on töitä.
Siis what.... olenko ainoa, joka riemuitsee siitä, että muutaman vuoden kuluttua saa siis jäädä rauhassa työttömäksi eikä kukaan enää kyselel töihin? Johan tässä onkin kohta 30 vuotta painettu yhteiskunnan hyväksi. Saavat minun puolestani nuoremmat hoitaa hommat.
Olen HR- pomo ja pörssifirmassa, jossa on jopa 70-vuotiaitakin ollut ja ihan hiton skarppeja tyyppejä, huippuasiantuntijoita.
Käyn myös oman perussairauteni takia yksityislääkärillä, spesialisti joka on 74 vuotias.
Mitä weetee-sakkia täällä on jos luullaan että 50v on fossiili? Akateemisissa piireissä normaalia jatkaa seiskakymppiseksi töissä. Niin mäkin aion tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.Sama homma meillä. Heillä on kaikkein vähiten poissaoloja ja ovat ahkeria.
Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä.
Heh heh, just niin.
t. 57 v. koodari
Jep jep, ja kun ei osaa, niin aina voi kuitekin neuvoa muita!
t. IT-konsultti, 51 v.
Ite oisin nyt vajaa viiskymppisenä paljon parempi työntekijä kun nuorena, jolloin mielessä vaan bilettäminen, matkailu ja hauskanpito. Vaikka tein työt paremmin kuin hyvin työaikana mutta olin niin levoton että en pystynyt olemaan kauaa samassa työpaikassa, en edes samalla paikkakunnalla.
Mulla kyllä on bipolaarisuus, joka vaikuttaa tähän eloon ja oloon.
Jotkut ihmiset saattavat olla nuorena parhaimmillaan ja sitten on meitä joilla se nuoruus niin vaikeaa aikaa että työkuntokin paljon parempi keski-iässä.
Mulle ihan sama jos yhteiskunta (ja ihmiset) haluaa että yli 40v. tai yli 50v. ei saa enää opiskella tai tehdä töitä, kunhan sitten vaan elättävät kanssa.
Olen 56-vuotias. Aloitin nykyisessä työssäni 9 vuotta sitten. Olen ollut sairauslomalla yhteensä 5,5 päivää. Kerran jouduin lähtemään kotiin kesken päivän rajun migreenin vuoksi, kerran kolme päivää rajun flunssan vuoksi ja kerran kaksi päivää kovan flunssan vuoksi. Muutenpa en ole sairauslomilla ollutkaan. Olen perusterve, mutta parin vuoden välein tulee flunssa, joskus se on tullut lomakaudella. En viitsi hakea sairauslomaa lomalla, helpompi sairastella kuin lähteä lääkäriin, kun meillä ei kuulu edes lääkäri työsuhde-etuihin, pitää maksaa itse ja tk ei taida flunssan takia mielellään ottaa.
Mä olen kolmikymppinen ja sairastelen aika usein, vastustuskyky flunssalle on heikko. Sitten taas viisikymppinen, kuuttakymppiä lähestyvä kollega on ollut viiden vuoden aikana kerran muutaman päivän saikulla. Tosi harmillista että työnantajat on noin asenteellisia.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä alle 30-vuotiaitakin, jotka eivät osaa käyttää tietokoneita. Esim. mun sukulaistyttö ei osaa.
Työpaikoillakin näkee nuoria, joilla ei ole käsitystä organisaatioiden tietoteknisestä puolesta ollenkaan. Ei osata käyttää Office-työkaluja, ei ymmärretä mikä on intranet, jne.. Simppeleissäkin töissä olivat huolimattomia, eli keski-ikäiset naiset joutuivat sitten tekemään uudestaan nuorten poikien tekemät hommat.
Näin on. Ja häkellyttävän moni nuori aikuinen ei edes hanki ajokorttia. Sitten ihmetellään, miten pääsee yhteistyökumppanin luo, kuka hakee vieraan lentokentältä tai ison lähetyksen Matkahuollosta tai kuka on kuskina kun lähdetään messuille.
Lähtekää itse yrittäjäksi ja koettakaa sietää sama tilanne aidan toiselta puolen!
Tyhjästä pitäis maksaa, niin ei paljoo naurata...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ja häkellyttävän moni nuori aikuinen ei edes hanki ajokorttia. Sitten ihmetellään, miten pääsee yhteistyökumppanin luo, kuka hakee vieraan lentokentältä tai ison lähetyksen Matkahuollosta tai kuka on kuskina kun lähdetään messuille.
Taksit ja kotiinkuljetukset on keksitty.
Tai tässä tilanteessa työpaikalle kuljettaminen...
Olen 53 ja vaihdoin vaativampaan tehtävään pari vuotta sitten, kun soitettiin ja pyydettiin. Viimeksi viime viikolla taas yksi headhunter soitti ja kysyi olisinko kiinnostunut. Olen asiantuntija-alalla jolla kypsyminen kestää pitkään, ja kokemuksella on arvoa. Onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa enää tehdä mitään tietokoneella?
Enää?
Niin, etkö sä tiedä, että kaikki tietotekniset taidot katoaa kun täyttää 50v. Samoin terveys romahtaa samantien.
😂 No en tiedä kun olen yli 60 ja edelleen teen tietokoneella töitä. Parhaat työvuoteni vasta alkoivat 49-vuotiaana.
Kaikki "konttorihommat" tehdään tietokoneilla. Myös ne tekee, jotka täyttää tänävuonna 70-vuotta. Meillä on insinööritoimistossa paljon sellaisia, jotka saisivat jo jäädä eläkkeelle, mutta jatkavat vielä töissä.
Ne 70-vuotiaat osaavat ja pystyvät tekemään taskulaskimella tai laskutikulla ja kynällä sekä ruutupaperilla saman kuin sinä tietokoneella. Tietokone ei ole tuonut mitään uutta tietoa tai osaamista jota ei tunnettu jo 50-luvulla. Se ihan yksi lysti millä Windowsin versiolla konttorirutiinit hoidetaan.
MMS85 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taksit ja kotiinkuljetukset on keksitty.
Tai tässä tilanteessa työpaikalle kuljettaminen...
Juu juu, kyllähän työpaikka taksit makselee mennen tullen, vaikka on pakettiautot ja minibussit pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 56-vuotias. Aloitin nykyisessä työssäni 9 vuotta sitten. Olen ollut sairauslomalla yhteensä 5,5 päivää. Kerran jouduin lähtemään kotiin kesken päivän rajun migreenin vuoksi, kerran kolme päivää rajun flunssan vuoksi ja kerran kaksi päivää kovan flunssan vuoksi. Muutenpa en ole sairauslomilla ollutkaan. Olen perusterve, mutta parin vuoden välein tulee flunssa, joskus se on tullut lomakaudella. En viitsi hakea sairauslomaa lomalla, helpompi sairastella kuin lähteä lääkäriin, kun meillä ei kuulu edes lääkäri työsuhde-etuihin, pitää maksaa itse ja tk ei taida flunssan takia mielellään ottaa.
Täytyyhän teidänkin työterveyshuoltonne olla jossain?
50-vuotiaalla, kymmenien vuosien uran tehneellä on myös usein aika eri tason palkkatoiveet kuin vaikka kolmikymppisillä.
Ei ole enää skarpeimmillaan, teknologia voi aiheuttaa vaikeuksia, terveys voi alkaa prakailla, osa tuon ikäisistä kokee olevansa liian vanhoja opettelemaan uutta. Tämä yhdistettynä isoon palkkatoiveeseen ei ole paras yhdistelmä.