Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkeyhtiöiden teettämä tutkimus vahvistaa: Työnantaja eivät halua enää palkata yli 50-vuotiaita

Vierailija
19.08.2020 |

Työnantajien mielestä eivät enää opi uutta, eivä pysy mukana työtahdissa ja heillä on liikaa sairauslomia. Ja jotain muitakin perusteita taisi olla.

Joillekin aloille ei tosin tahdo päästä enää yli 40-vuotiaatkaan.

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mä olisin yrittäjä, palkkaisin vain yli 45vuotiaita.

Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.

Sama homma meillä. Heillä on kaikkein vähiten poissaoloja ja ovat ahkeria. 

Vierailija
22/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sitten vinkuko jos joku on työtön....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä. 

Vierailija
24/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen toimihenkilö isossa pörssiyhtiössä. Tässä yli 10 vuoden työurani aikana olen huomannut, että Ongelmia työkavereille ja esimiehelle aiheuttavat lähes poikkeuksetta pelkästään ne yli 50-vuotiaat. Mikään ei käy, ainainen valitus joka asiasta. Kaikkea uutta ja mahdollisuuksia kehittyä vastustetaan. Ilkeillään kaikille nuoremmille ja koitetaan lyödä kapuloita rattaisiin. Jätetään kertomatta olennaisia asioita ja joka toinen lause on ”mä olen kuule ollut täällä yli 20vuotta eikä kertaakaan ole/aina on tehty näin jne..”

Itse en palkkaisi yhtään vanhaa kangistunutta kurppaa. Suurin osa niistä lähempänä 60vee saavat katsoa peiliin kun YT neuvotteluissa tulee monoa perseelle.

Vierailija
25/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilöstöfirmoissa on kanssa näitä 23-vuotiaita rekrytoijia.

Mutta tokihan he osaavat valita sen parhaan työntekijän ...

Kun katsoo heidän sometilejä - niin sieltä löytyy ankkahuulia ja sidukkaposeerauksia...

Vierailija
26/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö jengi tosiaan tiedä mikä on oikea syy? Miten tästä ei puhuta?

Oikea syy on että yritys saa rajun ja kalliin RANGAISTUKSEN työeläkemaksujen isolla nousulla jos yli 50v työntekijä jää työkyvyttömäksi.

Tämä ei nyt koske sitten pientyönantajaa, kohta joku siivousfirman omistaja tulee sanomaan että ei meillä ainakaan!

Isolla firmalla tuo rangaistus voi olla satoja tuhansia. Kysymys on LAINSÄÄDÄNNÖSTÄ ja sen voi muuttaa jos on poliittinen tahto.

Viisikymppiset on paljon parempaa työvoimaa kuin parikymppiset. Osaaminen ei ole se syy.

Vierailija
27/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkööt sitten nuoret meidänkin puolesta töitä. Raskaaksi käy teille. Varmaan taas jotkut palkkojen sivukulut nousevat yms.

Moni olisi varmasti halukas eläkkeelle jo 55-vuotiaana.

Mutta aika kalliiksi se tulee yhteiskunnalle.

Vierailija
28/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen toimihenkilö isossa pörssiyhtiössä. Tässä yli 10 vuoden työurani aikana olen huomannut, että Ongelmia työkavereille ja esimiehelle aiheuttavat lähes poikkeuksetta pelkästään ne yli 50-vuotiaat. Mikään ei käy, ainainen valitus joka asiasta. Kaikkea uutta ja mahdollisuuksia kehittyä vastustetaan. Ilkeillään kaikille nuoremmille ja koitetaan lyödä kapuloita rattaisiin. Jätetään kertomatta olennaisia asioita ja joka toinen lause on ”mä olen kuule ollut täällä yli 20vuotta eikä kertaakaan ole/aina on tehty näin jne..”

Itse en palkkaisi yhtään vanhaa kangistunutta kurppaa. Suurin osa niistä lähempänä 60vee saavat katsoa peiliin kun YT neuvotteluissa tulee monoa perseelle.

Ja niinpä saat katsoa sitten aikanaan itsekin...

Vierailija
29/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa ihmiset säästämään ajoissa niin ei tule hirveitä yllätyksiä jos jää työttömäksi.

Tämä koskee teitä nuoria varsinkin. Jos eläkeikä nousee niin terveenä on harva 70-vuotias...

Vierailija
30/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ihmisellä pitää olla muutakin elämää kuin vain työ.

Mutta jos otatte sen hirveän asuntovelan ja siihen päälle pari autolainaa niin olette kusessa.

Isopalkkaisilta onnistuu tämäkin, mutta keskituloiset on kirissä.

Vierailija
31/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian suuri riski saikkikoneesta. Karu fakta, että tuossa iässä jo alkaa kroppa vaatimaan sairauslomaa.

Vaan eipä tarvitse jäädä vähän väliä kotiin sairaiden pikkulasten kanssa. Vanhempainvapaista nyt puhumattakaan.

Vierailija
32/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oikeisto tarkoitakaan, että heitä oikeasti palkattaisiin töihin, vaan sitä että toimeentulon turvaa ja eläkkeitä pitäisi tuolla tavoin pienentää.  Eikä olemattomiin kuvitteellisiin työpaikkoihin ketään muutenkaan palkata ne on propaganda välineitä. Sitten kun ei pärjää niin sossuun hakemaan apua ja sieltä ei saa mitään ennen kuin omaisuus on realisoitu niin että tukia voidaan maksaa ja joku porvariveli siellä on ostamassa paksun lompakkonsa kanssa omaisuutesi pilkkahinnalla kun jostain kumman syystä hänen saamiinsa tukiaisiin etuihinsa ei ole puututtu

Vierailija
33/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos heille tästä :D Muutama vuosi vielä niin olen tässä väliinputoja iässä. Ilmoitan itseni ytssä vapaaehtoiseksi ja nautin puolenvuoden palkasta kotiin ja ansiosidonnaisesta sen jälkeen. Myyn talon ja muutan vuokralle. Tilillä tuhansia ja tuet päälle. Ja muista kyllä korostaa ettei ole kuin se kauppakoulu käytynä vuonna miekka ja papu. :D

Vierailija
34/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä. 

Itse 52-v, olen uuden järjestelmän pääkäyttäjä (300 muuta käyttäjää) ja neuvon ongelmissa muita. Ei ole mitään datanomin koulutusta vaan kaikki ihan itse opiskeltua ja kursseilla opittua, utelias oppimishaluinen mielenlaatu. Ai en osaa mitään tehdä? Päälle on avoimessa suoritettuja kursseja 70 pisteen edestä ja olen aloittamassa venäjän kertauskurssia, kun jäi 90-luvulla 3 vuoteen ne opinnot saatuani lapsia.

Mutta uutta työpaikkaa hakiessa olen liian vanha. Mitä vittua mun silmäkulmien rypyillä on tekemistä mun työnteon kanssa?

Meiltä jäi viime vuonna eläkkeelle 65 v., joka kävi viimeisinä vuosinaan monta kurssia tietotekniikan parissa ja tiesi suurinpiirtein kaikesta kaiken. Avulias ja mukava ihminen, ja harvoin sairaana. Häntä on monesti ikävöity. Ei se ikä tee ihmisestä työkyvytöntä, jos terve ja oppimishaluinen on. Ja hän tuli meille 55-vuotiaana.

Lopettakaa työnantajat ikärasismi, vanhemmissa työntekijöissä on voimavara.

Vierailija
35/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille palkattiin vuoden alussa 64vuotias, ihan normitöihin ja työkokemusvuosien palkalla.

Hyvä työntekijä onkin.

Eikä saikulla päivääkään.

Vierailija
36/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että sinulle voi vallan hyvin käydä samoin? Ilkeä olet jo nyt, mahtavan pituisen "urasi" tässä vaiheessa jo. Se on pelkkää alamäkeä enää.

Vierailija
37/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ryhtyä mikrobilääkekuurille. Elimistöön kertyy ajan mukana todella paljon mikrobeja, ja ne rapauttavat elimistöä.

Muistan että siitä oli juttua lehdessä, että yksi yritysjohtaja kustansi kaikille työntekijöilleen amalgaamisaneerauksen, ja sairauspoissaolot vähenivät. Erityisesti hammasamalgaameilla on haitallisia vaikutuksia kognitiiviseen suorituskykyyn, koska amalgaamipaikoissa 50% elohopeaa, joka tuottaa myrkyllistä elohopeahöyryä keuhkoihin. Tämä heikentää immuunipuolustuksen toimintaa ja saa infektioita eri puolille elimistöä, usein suolisto on pahin paikka, josta mikrobimassaa siirtyy myös aivokudoksiin.

Lääkärit ovat puusilmiä 🧐 Joillakin on todella elohopeamyrkytyksen ylittävät pitoisuudet elohopeaa verenkierrossa ja usein mikroalbumuriaa kun munuaiset vahingoittuvat elohopea altistuksesta. Näitä ei mitata työterveyshuollossa eikä muuallakaan, ellei erikseen pyydä ja maksa.

Mikrobeja voi silti olla elimistössä runsaasti, vaikka elohopeamyrkytystä ei olisi, joten pitkät mikrobilääkekuurit kannattavat aina. Mutta kannattaa muistaa että mikäli mikrobeja löytyy elimistöstä runsasti, ne eivät poistu elimistöstä oireettomasti, joten on myös riski antaa mikrobikuorman kasvaa iän mukana.

Kannattaa muistaa että riskejä liittyy aina mikrobilääkehoitoihin, mutta riskejä liittyy myös hoitamatta jättämiseen.

Vierailija
38/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

XDDDDDDDDDD

Minä viiskymppinen olin isossa työyhteisössä ainoa joka ymmärrän, siis oikeasti ymmärrän ja osaan, It-puolesta yhtään mitään. Koodaan myös sujuvasti useammalla kielellä. Monia tuli yt-humpassa eikä uutta työtä ole löytynyt. Terve, koulutettu, työhaluja ja -kykyä löytyy nuoremmillekin jakaa. Laiskuudestahan se vain on kiinni ettei töitä löydy.

Vierailija
39/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

XDDDDDDDDDD

Minä viiskymppinen olin isossa työyhteisössä ainoa joka ymmärrän, siis oikeasti ymmärrän ja osaan, It-puolesta yhtään mitään. Koodaan myös sujuvasti useammalla kielellä. Monia tuli yt-humpassa eikä uutta työtä ole löytynyt. Terve, koulutettu, työhaluja ja -kykyä löytyy nuoremmillekin jakaa. Laiskuudestahan se vain on kiinni ettei töitä löydy.

*Monoa tuli

Vierailija
40/99 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari naistuttavaa jotka saivat töitä vähän päälle 50v työttömyysjakson jälkeen. Toinen joku sosionomi ja toinen kääntäjä (FM). Molemmilla oli ihan ooko ura jo 80-luvulta lähtien, olivat olleet lähes aina duunissa paitsi äitiyslomalla/opiskellessa. Molemmat siis saaneet korkeakoulututkintonsa ns aikuisena.

Mutta on paljon niitäkin tuttuja jotka eivät tule saamaan ikinä evöör töitä ja ovat alle 50. Ei auta joskus 20 v sitten hankittu maisterintutkinto kun ovat olleet vaan pätkätöissä, sairaslomalla, vanhempainvapaalla (huom toinen näistä mies) ihme koulutuksissa. He eivät ole olleet pidempään koulutusta vastaavassa kunnon työssä varmaan sitten 00-luvun alun. Täähän on sinänsä sääli, mutta minusta heillä molemmilla on asennevika. Se mies haki yhtä työpaikkaa jossa oli todella yksityiskohtaiset vaatimukset, sattumalta kun tunnen alaa hän kysyi minulta neuvoa. Sanoin vaan Lycka till. Ei hänellä ollut ensimmäistäkään kriteeriä kunnossa. Myös se toinen hakee ampumalla ihan mitä vaan. Kumpikaan ei mene työkkäriin tai työnhakuvalmennukseen, koska asenne. 

Itse olin työttömänä 44-46 vuotiaana ja sain sen jälkeen "paskaduunin". Mulla oli ollut uran kohohkohta siinä 35-44 ja en mitenkään voinut hyväksyä liian leppoisia tehtäviä, pientä palkkaa, leimalaitetta, ettei saanut jokaiseen vaivaan työterveyslääkärilta apua, ei liikuntaseteleitä. Hain koko ajan uutta työtä mutta mitä lähemmäs 50 tulin sitä vähemmän minusta oltiin kiinnostuneita. Paikan sai aina joku alle 40v!! Harvoin pääsin edes haastikseen vaikka oli oikea koulutus ja kokemus. Nyt meidän duunissa ihan selvästi  nuorin on laiskin (vajaa 40 v.) Jopa niin, ettei hänelle enää makseta täyttä palkka /hän suostui itse tähän, hän on eniten poissa lähinnä vabbaa tai itse sairas. Ja vanhin, jo lähellä eläkeikää oleva on tehokkain. Häntä ei kukaan 35 vuotias korvaa. Itse tyydyn pieneen palkkaan ja olemattomiin etuihin. Enää en hae uutta duunia.

Senkin huomasin, tapahtui ainakin 3 kertaa, että rekrytoinnissa pääsin eteenpäin VAIN kun joku alle 40v nainen perui hakemuksensa!!! Esim kerran jopa vajaa 30 v alle vuoden työkokemuksella ja koulutus sinne päin  olisi mennyt ennen minua, siis jo ennen haastatteluvaihetta rankattu näin.

Mutta se että, 50 vuotiaita ja mielestäni jo vähän päälle 40-vuotiaita syrjitään työmarkkinoilla on täyttä faktaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi