Työeläkeyhtiöiden teettämä tutkimus vahvistaa: Työnantaja eivät halua enää palkata yli 50-vuotiaita
Työnantajien mielestä eivät enää opi uutta, eivä pysy mukana työtahdissa ja heillä on liikaa sairauslomia. Ja jotain muitakin perusteita taisi olla.
Joillekin aloille ei tosin tahdo päästä enää yli 40-vuotiaatkaan.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin yrittäjä, palkkaisin vain yli 45vuotiaita.
Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.Sama homma meillä. Heillä on kaikkein vähiten poissaoloja ja ovat ahkeria.
Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä.
Heh heh, just niin.
t. 57 v. koodari
Työuria voisi pidentää niin, että yksityisten työnantajien mielestä liian nuoret ja liian vanhat olisivat valtiolla ja kunnilla töissä. Kolmi-nelikymppiset palkolliset pyörittäisivät yrityselämää. Itse yrittäjät perheineen tietysti myös.
Vierailija kirjoitti:
Meille palkattiin vuoden alussa 64vuotias, ihan normitöihin ja työkokemusvuosien palkalla.
Hyvä työntekijä onkin.
Eikä saikulla päivääkään.
Meillekin palkattiin 96- vuotias hyvin se työnsä tekee eikä saikulla päivääkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toimihenkilö isossa pörssiyhtiössä. Tässä yli 10 vuoden työurani aikana olen huomannut, että Ongelmia työkavereille ja esimiehelle aiheuttavat lähes poikkeuksetta pelkästään ne yli 50-vuotiaat. Mikään ei käy, ainainen valitus joka asiasta. Kaikkea uutta ja mahdollisuuksia kehittyä vastustetaan. Ilkeillään kaikille nuoremmille ja koitetaan lyödä kapuloita rattaisiin. Jätetään kertomatta olennaisia asioita ja joka toinen lause on ”mä olen kuule ollut täällä yli 20vuotta eikä kertaakaan ole/aina on tehty näin jne..”
Itse en palkkaisi yhtään vanhaa kangistunutta kurppaa. Suurin osa niistä lähempänä 60vee saavat katsoa peiliin kun YT neuvotteluissa tulee monoa perseelle.
Ja niinpä saat katsoa sitten aikanaan itsekin...
En saa, mä osaan ottaa muutkin huomioon ja olen uudistusmyönteinen.
Sepäs ikävää. Valmistun merkonomiksi ensi vuonna. Ei voi mitään.
50v.
Kokonaiskustannukset ovat useilla aloilla isommat iäkkäillä.
Työeläkemaksut kasvavat yli 53-vuotiailla. Lisäksi useissa työehtosopimuksissa on huomioitava työkokemus (ns. ikälisät). Ainakin kunta-alalla yli 15 vuotta palvelleilla on myös enemmän lomapäiviä.
Nuoret työntekijät ovat useammin lyhyillä sairaslomilla, mutta iäkkäämmän työntekijän kohdalla riski pitkästä sairaslomasta ja / tai työkyvyn alenemisesta on todellinen.
Tähän pitäisi saada muutos. Työnantajille tulisi motivaatiota palkata iäkkäämpiä, jos esim. yli 55-vuotiaiden sivukuluja (esim. työeläkemaksuja) laskettaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen toimihenkilö isossa pörssiyhtiössä. Tässä yli 10 vuoden työurani aikana olen huomannut, että Ongelmia työkavereille ja esimiehelle aiheuttavat lähes poikkeuksetta pelkästään ne yli 50-vuotiaat. Mikään ei käy, ainainen valitus joka asiasta. Kaikkea uutta ja mahdollisuuksia kehittyä vastustetaan. Ilkeillään kaikille nuoremmille ja koitetaan lyödä kapuloita rattaisiin. Jätetään kertomatta olennaisia asioita ja joka toinen lause on ”mä olen kuule ollut täällä yli 20vuotta eikä kertaakaan ole/aina on tehty näin jne..”
Itse en palkkaisi yhtään vanhaa kangistunutta kurppaa. Suurin osa niistä lähempänä 60vee saavat katsoa peiliin kun YT neuvotteluissa tulee monoa perseelle.
Todella tunnutkin toiset hyvin huomioon ottavalta jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille palkattiin vuoden alussa 64vuotias, ihan normitöihin ja työkokemusvuosien palkalla.
Hyvä työntekijä onkin.
Eikä saikulla päivääkään.Meillekin palkattiin 96- vuotias hyvin se työnsä tekee eikä saikulla päivääkään
Ihan suotta siinä irvistelet.
Meille todellakin palkattiin tuo 64vuotias.
Sinä olet todennäköisesti työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella tunnutkin toiset hyvin huomioon ottavalta jo nyt.
Ihan oman kokemuksen pohjalta kerroin. Itse koen että työpaikkalla nimenomaan tehdään töitä eikä käydä pahaa oloa purkamassa ja mieltä osoittelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ikäsyrjintä perustuu tilastoihin, vanhemmat työntekijät sairastavat ja jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle enemmän kuin nuoremmat. Viimeinen työnantaja joutuu kantamaan myös taloudellista vastuuta sairastuvasta ja eläköityvästä, vanhempi työntekijä on näin työnantajalle todellinen riski eikä häntä palkata.
Ongelma poistuu jos yhteiskunta ottaa kyseisen taloudellisen riskin kantaakseen. Muutoin kaikki puheet pitkistä työurista ja ikäsyrjinnän lopettamisesta ovat puutaheinää.
Aivan näin. Lainsäädännön epäkohta, että viimeinen työantaja joutuu taloudellisesti kärsimään työntekijän työkyvyyttömyyseläkkeestä. Ikäsyrjintä vähenee vain tätä pykälää muuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Rakennusalalle ei enää palkata yli 40-vuotiaita.
Ei niin. Tuttava kouluttautui työvoimakoulutuksella (tai miksi sitä nykyään sanotaan) raksamieheksi n. 55- vuotiaana. Meni hakemaan töitä niin sanottiin heti että eeeeeeihän me nyt noin vanhoja oteta. Hän sitten työkkärissä kysyi että minkä takia häntä koulutettiin tuommoseen ammattiin ollenkaan kun onkin liian vanha töihin. Ei ollut työkkärin tädillä siihen mitään sanottavaa.
Miettikää mitä tuokin koulutus maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.Sama homma meillä. Heillä on kaikkein vähiten poissaoloja ja ovat ahkeria.
Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä.
Miten niin ei osaa? Mehän olemme ensimmäisenä ottaneet tietokoneet käyttöön töissä.
Meillä töissä voi käydä kursseilla halutessaan ja tarvittaessa.
Voidaankin aikaistaa eläkeikä 45 vuoteen.
Työllisyystoimet tulisi kohdistaa nuoriin kun taas ikääntyviin liittyvä asennekasvatus työnantajiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät osaa enää tehdä mitään tietokoneella?
Enää?
Vierailija kirjoitti:
olen 45 ja kyllä on vaikeaa löytää töitä. ironisinta n se, että en ole koskaan ollut töistä sairaslomilla, siis en koskaan. satun aina sairastumaan flunssaan loman ensimmäisellä viikolla. jaksan tehdä töitä, opin uutta, en ole jämähtänyt yhteen tapaan tehdä töitä, minulla ei ole riippakiviä elämässäni, joiden vuoksi täytyisi jäädä joskus yllättäen töistä pois, en tarvitse krapulalomapäiviä, voin ihan hyvin tehdä iltavuoroakin tai tulla lyhyellä varoitusajalal töihin. mutta kaikki katkeaa siihen, kun työnantaja laskee ikäni. sitä ei vain sanota ääneen, keksitään joku tekosyy tyyliin, "mutta kun sinulla ei ole tätä ghentkt koulutusta, jota annettiin 3.2.1897 klo 11.11-11.12 välisellä ajalla, sori mutta se pitää tosiaan olla". Sitten kehdataan vinkua julkisesti, että kun ei saa työvoimaa suomesta. Kyllä saa, jos työnantajat opttelisivat ymmärtämään, että nelikymppisetkin ovat hyvin heterogeeninen joukko ihmisiä.
Sama mulla, sairauslomia koko pätkätyöuralta pari-kolme. Mutta edes työhaastatteluun ei pääse. Lapsetkin mulla jo niin isoja, ettei heistä tuu enää poissaoloja. Ikä vaan tekee musta riskityöntekijän. Vaikka oikeesti olisin paljon parempi vaihtoehto kuin se 25-30v. nainen joka mahdollisesti jää heti pian äitiyslomalle kun saa vakipaikan. Sitten itketään kun ei oo työntekijöitä. Ottakaa meidät töihin niin on tekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Työuria voisi pidentää niin, että yksityisten työnantajien mielestä liian nuoret ja liian vanhat olisivat valtiolla ja kunnilla töissä. Kolmi-nelikymppiset palkolliset pyörittäisivät yrityselämää. Itse yrittäjät perheineen tietysti myös.
Onko työnteko yrityksissä niin helppoa että tuo onnistuisi? Eikö missään yrityselämässä vaadita ymmärrystä pitkältä ajanjaksolta tai iäkkäistä asiakkaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei osaa? Mehän olemme ensimmäisenä ottaneet tietokoneet käyttöön töissä.
Meillä töissä voi käydä kursseilla halutessaan ja tarvittaessa.
45-55v. on just niitä ekoja, joilla oli jo koulussa atk:ta ja kotona tietokoneet. Lisäks käyttäneet tietokoneita lähes koko työuransa. Ja yhtäkkiä he eivät osaakaan käyttää tietokoneita 🤔 Lisäks työntantajat ei ilmeisesti oo kuullut koulutuksesta. Se kannattaa silloinkin kun työntekijät on alle 50v.
Vierailija kirjoitti:
Aika törkeää yleistystä. Itsekin toimin asiantuntijaorganisaatiossa johtotehtävissä enkä todellakaan allekirjoita sitä, että yli 50-v työntekijät olisivat jotenkin hankalia. Saikuttajia, valittajia ja muutosvastarintaisia löytyy aivan kaikista ikäluokista. Yleensä ikääntyneemmät työntekijät ovat niitä ” luottotyyppejä”, jotka tuntevat vastuunsa omasta työstään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä ikäsyrjintä perustuu tilastoihin, vanhemmat työntekijät sairastavat ja jäävät työkyvyttömyyseläkkeelle enemmän kuin nuoremmat. Viimeinen työnantaja joutuu kantamaan myös taloudellista vastuuta sairastuvasta ja eläköityvästä, vanhempi työntekijä on näin työnantajalle todellinen riski eikä häntä palkata.
Ongelma poistuu jos yhteiskunta ottaa kyseisen taloudellisen riskin kantaakseen. Muutoin kaikki puheet pitkistä työurista ja ikäsyrjinnän lopettamisesta ovat puutaheinää.
Aivan näin. Lainsäädännön epäkohta, että viimeinen työantaja joutuu taloudellisesti kärsimään työntekijän työkyvyyttömyyseläkkeestä. Ikäsyrjintä vähenee vain tätä pykälää muuttamalla.
Toisaalta jos kyseessä on pitkä työsuhde, on työnantaja usein osittain syyllinen itse siihen työkyvyttömyyseläkkeeseen. Ei haluta ottaa ergonomiaa huomioon, ei huolehdita työstressistä, työpaikkakiusaamiseen ei puututa, jne.
Lundmarkin Pekka on tästä hyvä esimerkki, ettei enää 50+ kelpaa työmarkkinoille. Ihan paskassa kunnossa on mies.
NOT