Työeläkeyhtiöiden teettämä tutkimus vahvistaa: Työnantaja eivät halua enää palkata yli 50-vuotiaita
Työnantajien mielestä eivät enää opi uutta, eivä pysy mukana työtahdissa ja heillä on liikaa sairauslomia. Ja jotain muitakin perusteita taisi olla.
Joillekin aloille ei tosin tahdo päästä enää yli 40-vuotiaatkaan.
Kommentit (99)
Varmaan joillakin aloilla ei pahemmin palkata, mutta monilla aloilla palkataan. Asinatuntijatyössä 50 ei ole vielä yhtään mitään ja töissä jatketaan tuosta iästä vielä 25-30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mä olisin yrittäjä, palkkaisin vain yli 45vuotiaita.
Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.Sama homma meillä. Heillä on kaikkein vähiten poissaoloja ja ovat ahkeria.
Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä.
Eivät osaa enää tehdä mitään tietokoneella?
Enää?
Niin, etkö sä tiedä, että kaikki tietotekniset taidot katoaa kun täyttää 50v. Samoin terveys romahtaa samantien.
Vierailija kirjoitti:
Työura sit parhaimmillaan joillakin välillä 18 - 39.
Tehokkaimmat työntekijät ovat 40-50 vuotiaita. On kokemusta, mutta ei vielä vanhenemisen vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin meidän työpaikalla he tekevät ahkerimmin töitä eivätkä lintsaa.Sama homma meillä. Heillä on kaikkein vähiten poissaoloja ja ovat ahkeria.
Paitsi että yli 50-vuotiaat eivät osaa tehdä enää mitään tietokoneella. Toki tämähän riippuu alasta, varmaan monella muulla alalla iäkkäät ovat hyviä työntekijöitä.
Enää?
Niin, etkö sä tiedä, että kaikki tietotekniset taidot katoaa kun täyttää 50v. Samoin terveys romahtaa samantien.
😂 No en tiedä kun olen yli 60 ja edelleen teen tietokoneella töitä. Parhaat työvuoteni vasta alkoivat 49-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myötähäpeä. Nämä yli viisikymmentävuotiaat ymmärtävät varmaan tietokoneista kaikkein eniten, koska ovat käyttäneet niitä jo silloin kun DOS oli ykköskäyttöjärjestelmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää?
😂 No en tiedä kun olen yli 60 ja edelleen teen tietokoneella töitä. Parhaat työvuoteni vasta alkoivat 49-vuotiaana.
Kaikki "konttorihommat" tehdään tietokoneilla. Myös ne tekee, jotka täyttää tänävuonna 70-vuotta. Meillä on insinööritoimistossa paljon sellaisia, jotka saisivat jo jäädä eläkkeelle, mutta jatkavat vielä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää?
Itse vaihdoin vapaaehtoisesti työpaikkaa 48 vuotiaana ja selvästi vaativampaan tehtävään ja kysyntää tuntui olevan.
Lakimuutos! Sillä konstilla yli 50 v työntekijäin palkkaaminen on kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian suuri riski saikkikoneesta. Karu fakta, että tuossa iässä jo alkaa kroppa vaatimaan sairauslomaa.
Meillä saikuttaa 40-vuotias huippukunnossa oleva nainen. Ja hänen työt tekee 60-vuotias.
Tämä nuorempi on sellainen salinainen - treenaa siis salilla. Ratsastaa ja harrastaa moottoripyöräilyä.
Ensiks meni selkä - sitten tuli homeongelma (ei voinut tehdä töitä työpisteessä - siirrettiin muihin tehtäviin (istui 8 H). Sitten meni olkapää...
Terve kuin pukki.
Kovat urheilijat tuntuu olevan aika harvoin hyviä työntekijöitä. Päivän treenit ja syömiset ovat paljon tärkeämpiä kuin työasiat. Huomaa kyllä kun joku Paavonurmimaraton, Finlandiahiihto tai Jukolanviesti lähestyy, kyseisten lajien harrastajat melkein tuntuu katoavan töistä, kun on vähän muut jutut mielessä.
Itse ajattelin jäädä eläkkeelle 50-55v taloudellisesti riippumattomana. Kaikkein paras tilanne olisi jos saisin potkut ja ns. paketin kivusta ja särystä kaupan päälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työura sit parhaimmillaan joillakin välillä 18 - 39.
No ei sentään, koska opiskelut suoritetaan perusteellisesti ajan kanssa niin työura tehdään ikävuosina 32 - 39.
Niin, ja pitäähän sitä enste levätä koulunkäynnin rasituksista ja sen jälkeen huolella harkita, minkä alan oikein kelpuuttaisi itselleen. Kouluaikana sitä ei voi miettiä, koska koulu on niin rankkaa, että kaikki energia menee siihen.
(Ja yritän tässä olla sarkastinen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi myötähäpeä. Nämä yli viisikymmentävuotiaat ymmärtävät varmaan tietokoneista kaikkein eniten, koska ovat käyttäneet niitä jo silloin kun DOS oli ykköskäyttöjärjestelmä.
Toi on muuten totta, että joskus kauan sitten opitut taidot voivat olla hyödyksi.
Kerran jouduin keski-ikäisenä tätinä auttamaan yliopiston it-tuen parikymppisiä poikia, koska heillä ei ollut mitään käsitystä siitä miten vanha DOS-ympäristön tekstinkäsittelyohjelma toimi ja yksi onneton vanha proffa oli sillä pakertanut tutkimuksensa kotona iänikuisella tietokoneellaan, tehnyt jotain mokia ja oli pulassa.
Muutama vuosi sitten Elisan systeemeissä oli joku virhe ja soitin siitä heidän it-gurupalveluunsa. Eivät osanneet ratkaista sitä. Löysin sitten itse ratkaisun ja ilmoitin sen Elisaan (eli pystyivät auttamaan muitakin asiakkaita, joilla oli ko. ongelma). Palauttivat sitten kiitokseksi gurupalveluun käyttämäni rahat.
Että tämmöinen tietoteknisesti taitamaton mummo yli 60-vee.
Vanhojen viimeiset vuodet tulevat työnantajalle tosi kalliiksi, sen takia heistä halutaan eroon.
Vierailija kirjoitti:
Liian suuri riski saikkikoneesta. Karu fakta, että tuossa iässä jo alkaa kroppa vaatimaan sairauslomaa.
Mutsis vaati. Olen saikulla kerran vuodessa 3 pv. flunssan takia. Kropassa ei mitään vikaa.
Eipä tarvitse maksella työeläkkeitä. Itse laman keskelle valmistuneena pääsin kunnolla työelämään vasta nelikymppisenä. Nyt kun suhdanteet huononevat olen vähän yli 5-kymppisenä kai pois potkittavien 'vanhojen' joukossa. Juuri kun olen osaava, kokenut enkä ole pois, kun olen terve ja lapset isoja. Ja olen se, joka kouluttaa muita uusiin käytäntöihin.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa ihmiset säästämään ajoissa niin ei tule hirveitä yllätyksiä jos jää työttömäksi.
Tämä koskee teitä nuoria varsinkin. Jos eläkeikä nousee niin terveenä on harva 70-vuotias...
Aloitin eläkesäästämisen muistaakseni 19-vuotiaana. Olin silloin työtön. Ikävästi vaan säästöt kuluu kun palkka ei riitä elämiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää?
Itse vaihdoin vapaaehtoisesti työpaikkaa 48 vuotiaana ja selvästi vaativampaan tehtävään ja kysyntää tuntui olevan.
Omassa työpaikassani ainakin it-asiat ovat 50-60 v naisten hanskassa. Nuoret miehet hoitavat sitten ne helpdeskin rutiinihommat. En tiedä, mitä mystisiä "tietokonejuttuja" nykyajan 5-kymppiset eivät yleisesti ottaen osaisi.
Ekan kerran otin tuntumaa tietokoneisiin kesätyöpaikassa vuonna 1976. Reaaliaikainen systeemi oli jotain uutta. DOS-käyttiksen kanssa selviydyttiin pitkään. Tein opiskeluaikana paljon keikkahommaa mm. eilakaislan kautta. Aina oli kyse uuden ohjelman käyttöönotosta ja esimerkiksi sen testaamisesta.
On opeteltu vuosien saatossa käyttämään niin montaa eri sovellusta, että niistä voisi kirjoittaa kirjan. HTML-kielellä tein nettisivuja 90-luvulla.
Jotta kuvittelen, että vielä yli 50-vuotiaanakin jotakin tietsikan ja eri ohjelmien päälle ymmärrän. En varmasti osaa konetta purkaa osiin ja koota uudelleen, mutta käyttö sujuu kyllä. Heikommin pärjäävät pelkästään wordin ja excelin kanssa parikymppiset opiskelijani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haastattelukutsut loppuivat kuin seinään, kun täytin 45.
Siis apouttiarallaa 20 vuotta ennen eläkeikää.
Sairasta.Kyllä se johtuu siitä että käytät sanaa apouttiarallaa eikä iästä.
😀
Meillä fossiileilla on huumorintajukin monella jo ehtynyt. t. 53 vee työtön
Onko sulla nyt vapaapäivä vai puratko kenties täällä pahaa oloasi työajalla?