Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älkää hankkiko lapsia köyhinä

Vierailija
28.08.2013 |

Pakkoko niitä lapsia on hankkia opiskeluaikana ja ilman kunnollista taloudellista turvaa, säästöjä, taloudellista turvaverkkoa? On hienoa, että apua saa hädän hetkellä, ja huono tuuri voi tiputtaa ahdinkoon kenet tahansa. Muistakaa kuitenkin, ettei lapsen saaminen ole mikään subjektiivinen perusoikeus. Vastuuton sikiäminen tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi, ja huonoissa oloissa syrjäytyvät lapset vielä kalliimmaksi.

Ennen piti olla työ ja varallisuutta, ennen kuin pystyi harkitsemaankaan lasten hankkimista. Malttia ja harkintaa haluaisin nähdä nykyäänkin. Tässä on pelissä lapsen tulevaisuus myös.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

REPS

Vierailija
2/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista mutta totta. Esimerkkejä tällaisesta vastuuttomuudesta löyty varmaan jokaisen lähipiiristä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munat takavarikkoon siihen asti, että on lukenut ammatin, turvattu tulo ja matkustellut ja ryypännyt tarpeeksi siihen ELÄMÄNKOKEMUKSEEN. Sitten voi saada lapsia. Ellei jotenkin poikkea muista ihmisistä.

Vierailija
4/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opiskeluaikana ei voisi olla taloudellista turvaa ja säästöjöä? Harmi, jos sinulla ei ollut. Onneksi meillä oli.

Vierailija
5/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkejä varmasti löytyy. Siltikin katson sen jokseenkin loukkaavan köyhien ihmisarvoa jos heiltä kielletään yksi ihmisen perimmäisistä tarpeista - tehdä jälkeläisiä. 

Ja jos asiaa alkaa tarkemmin pohtimaan, suurin osa maapallon ihmisistä on näin ollen kelpaamattomia vanhemmiksi. Ja jos asiaa ajattelee taas eteenpäin, varallisuus on keskittynyt 5% marginaaliselle ryhmälle, joten mikset, ap, lähde mieluummin soimaamaan heitä sen sijaan, että keskittyisit köyhien riistoon (sitähän se tavallaan on jos kieltää köyhiltä mahdollisuuden lisääntymiseen). Tämän marginaalisen ryhmän varallisuus kyllä riittää köyhyyden poistamiseen maailmasta. 

Sinänsä olen samaa mieltä, että rahaa olisi hyvä olla jonkin verran kun lapsia lähtee tekemään. Lapsia olisi hyvä hankkia myös oman varallisuudensa mukaan niin, että jotenkin kykenee turvaamaan lapselle tämän perustarpeet (ruoka, vaatteet, koti). Mutta mielestäni köyhä, tukien varassa eläväkin voi tehdä lapsen.

Vierailija
6/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa maailman lapsista syntyy köyhemmissä oloissa kuin yksikään suomalainen opiskelijan lapsi. Käy keuhkoamassa siellä. Suomessa huoltosuhde on nurinpäin, lapsia pitää saada.

Meilläkin ensimmäinen lapsi syntyi, kun vielä opiskelimme. Jos tutkit tilastoja, ennen lapset tehtiin paljon nuorempana kuin nykyään.

Vierailija
7/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahalla saa ostettua rakkautta, turvallisuutta ja onnea. Niinpä.

Vierailija
8/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Ei se varallisuus tee kenestäkään yhtään sen parempaa vanhempaa. Tuntuu, että näistä huutelevat aina ne, jotka kiikuttavat naperot heti hoitoon, oli itsellä töitä tai ei. Pitäähän äidin saada nauttia rahoistaan!

Vierailija
9/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapsia ei kannata tehdä, jos päivän viihde koostuu av:lle kirjoitettavista vihamielisistä avauksista.

Lasten tekeminen muuten ON subjektiivinen perusoikeus. Ja yhteiskunnalle tulee halvemmaksi opiskeleva mamma, kun korkeastikoulutettu töistä pois jäävä mamma. 

Miten se opiskelu tarkoittaa automaattisesti sitä ettei olisi säästöjä, tai taloudellista turvaa? Osa käy osapäivätöissä opintojen ohella, ja joissain perheissä tilanne on sellainen että toinen vanhemmista on työelämässä ja toinen opiskelee. Eikä sittenkään saa tehdä lapsia, vaikka miehellä olisi tulot ihan ok? 

Vierailija
10/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ikää 46v ja olen vasta 10v ollut työelämässä. Lapsia on 4, osa jo aikuisia. Lapset syntyivät ap:n mielestä varmaan köyhään kotiin mutta hyvin on pärjätty. Pelit ja vehkeet on hankittu ja autokoulut maksettu. Varallisuus ja velka (jo paljon maksettu) kasvanut tulon myötä.

Vierailija
11/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän sille lapselle heti syntyessä (tai mielellään ennen sitä) ostaa iPhonet ja muut? Vai?

Älä hommaa lapsia jos luulet että vauva tarvitsee mielummin rahaa kuin rakkautta.

Vierailija
12/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen saanut lapseni nk.huonoon aikaan. 19vuotiaana ilman tutkintoa, säästöjä, edes omaa asuntoa (kuukausi ennen vauvan syntymää sain vuokra-asunnon)
Mutta lapsi on saanut elää hyvää elämää.  Hän on nyt 10vuotias ja minullakin on jo kaksi ammatitutkintoa. Olen ollut kotiäitinä, eikä lasten tarvinnu mennä hoitoon ennen eskari-ikää. Olen tehnyt töitä myös pph:na, jotta sain ottaa lapsen koulusta vastaan. Lapset on nyt 10 ja 7v. 

Heillä on aina kauniit ja siistit vaatteet, kunnon laadukkaat ulkoiluvaatteet ja kengät. On myös matkoja niin ulkomailla kuin kotimaassakin. Ja se, että heidän ei tarvitse kokea yksinäisyyttä,on minulle tärkeää. Elämme todella perhekeskeisesti. Saattelen edelleen mielelläni 10vuotiasta ja 7vuotiasta kouluun, otan heidän itse vastaan. Ei ole tarvinnut olla ylisuurissa ip-ryhmissä tai yksin kotona.

Heillä on myös huvipuistoreissuja, luontoretkiä, puistoillaan paljon. Tuemme lapsia heidän vahvuuksissaan. Heillä on hyvät käytöstavat. Koulu menee hyvin ja voimme kaikki oikein hienosti :)

Omat lapseni ovat saaneet paljon rakkautta ja huolenpitoa osakseen, eikä heidän ole tarvinnut itsenäistyä liian aikaisin. 

Olen todella onnellinen lapsistani, nautin heistä ja ihanasta perheestäni täysillä :)

Vierailija
13/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai ennen harkittiin? Mitä aikakautta mahdat tarkoittaa? Käsitykseni entisajoista on se, että lapsia vain tuli. Yleensä niitä alkoi tulemaan noin parikymppisenä papin aamenen jälkeen ja tätä jatkui vaihdevuosiin. Osa jäi henkiin. 

Vierailija
14/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:n sossumammojen viha on oleva hirmuinen1

Vierailija
15/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 16:20"]

Minulla on ikää 46v ja olen vasta 10v ollut työelämässä. Lapsia on 4, osa jo aikuisia. Lapset syntyivät ap:n mielestä varmaan köyhään kotiin mutta hyvin on pärjätty. Pelit ja vehkeet on hankittu ja autokoulut maksettu. Varallisuus ja velka (jo paljon maksettu) kasvanut tulon myötä.

[/quote]

kehut että 46v velkaa JO paljon maksettu?

itse olin alle 40v velattomana, talon arvo päälle 300t ja uusi auto ostettu viime vuonna, siinä sulle jo melkein velaton 46 vuotias.

Vierailija
16/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen raskaana, olemme mieheni kanssa opiskelijoita. Laskelmoin, että lapsen saaminen tässä välissä on todella järkevää. Näin ollen en koe itseäni mitenkään vastuuttomaksi. Säästöjäkin meille on kertynyt hieman. Voihan sitä huonosti käydä elämässä, vaikka hankkisi lapset vasta sitten, kun on kokopäivätyö.

Suomessa on sen verran hyvä systeemi, että lapsia voi ihan hyvin saada silloinkin, kun ei ole vielä ns. täysin valmis elämässään. Ja kun ikäiseni alkavat yli kolmikymppisinä jäädä äitiyslomille työnantajien kustannuksella, minä olen jo lapseni hankkinut. Sitten voikin keskittyä siihen uran luomiseen, kun ei tarvitse miettiä vauva-arjen järjestämistä.

Vierailija
17/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija, kuten mieskin. Onneksi on yli puoli milliä perintörahoja säästössä muhimassa ja sijoitettuna lisää tuottamassa. Pääomatuloja saan vuodessa enemmän kuin moni koulutettu perheellinen palkkaa. Voi voi, melkoinen reppana tuo meidän lapsi kun on opiskelijavanhemmat saanut...

Vierailija
18/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuitenkin usein ns.oikeaan aikaan lapsensa saaneet, vievät ne pienet jo alle 2vuotiaina hoitoon, koska täytyyhän rahaa tienata ja systeemille maksaa veroja. Nämä lapset tulevat kouluamaan läpi päivähoidon lisäksi iltapäiväkerhot ja tietysti loma-aikaan mahdolliset kerhot tai mummolat kun kukapa töistä pitkiä lomia pitäisi. 

3.luokalta lähtien iltapäivät yksin kun ei oikeutta ip-kerhoon, eikä vanhemmat tietysti halua maksaa iltapäivähoitajaa kotiin. 

Lapset itsenäistyvät aikaisin, eikä tämä tue heidän kehitystään. Nämä lapset kokevat yksinäisyyttä ja turvattomuutta. Mutta ainakin ovat syntyneet oikeaan aikaan järkeville vanhemmille

Vierailija
19/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 14:49"]

Esimerkkejä varmasti löytyy. Siltikin katson sen jokseenkin loukkaavan köyhien ihmisarvoa jos heiltä kielletään yksi ihmisen perimmäisistä tarpeista - tehdä jälkeläisiä. 

Ja jos asiaa alkaa tarkemmin pohtimaan, suurin osa maapallon ihmisistä on näin ollen kelpaamattomia vanhemmiksi. Ja jos asiaa ajattelee taas eteenpäin, varallisuus on keskittynyt 5% marginaaliselle ryhmälle, joten mikset, ap, lähde mieluummin soimaamaan heitä sen sijaan, että keskittyisit köyhien riistoon (sitähän se tavallaan on jos kieltää köyhiltä mahdollisuuden lisääntymiseen). Tämän marginaalisen ryhmän varallisuus kyllä riittää köyhyyden poistamiseen maailmasta. 

Sinänsä olen samaa mieltä, että rahaa olisi hyvä olla jonkin verran kun lapsia lähtee tekemään. Lapsia olisi hyvä hankkia myös oman varallisuudensa mukaan niin, että jotenkin kykenee turvaamaan lapselle tämän perustarpeet (ruoka, vaatteet, koti). Mutta mielestäni köyhä, tukien varassa eläväkin voi tehdä lapsen.

[/quote]

Joo, kun sit se köyhä perhe tekisikin sitten vain sen YHDEN lapsen, mutta ei kun on pakko vääntää useampi, ainakin niin monta, että tulee ainakin yksi tyttö ja poika.

Vierailija
20/39 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lähtökohta on yheiskunnallisesti ja eugeenisesti kestämätön. Se nimittäin johtaa siihen, että se, mitä eräs puoluenuori taannoin kutsui " huonommaksi ainekseksi" lisääntyy enemmän kuin se, mitä tuo nuori olisi pitämyt parempana aineksena. Ts. amispohjalta saa taloudellisen turvallisuuden paljon ennen kuin yliopistopohjalta, ja vaikka taloullinen tilanne monissa tapauksissa myöhemmin tasoittuu nopeasti tai vaihtaa jopa järjestystä, amispohjalta ehtii siis ap:n logiikalla tehdä paljon enemmän lapsia kuin korkeakoulupohjalta. 

Mulla henkilökkohtaisesti ei ole mitään tätä vastaan, mutta vastuullisuuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä. Eikä lasten kasvatus nyt niin kovin paljon rahaa edes vie.