Älkää hankkiko lapsia köyhinä
Pakkoko niitä lapsia on hankkia opiskeluaikana ja ilman kunnollista taloudellista turvaa, säästöjä, taloudellista turvaverkkoa? On hienoa, että apua saa hädän hetkellä, ja huono tuuri voi tiputtaa ahdinkoon kenet tahansa. Muistakaa kuitenkin, ettei lapsen saaminen ole mikään subjektiivinen perusoikeus. Vastuuton sikiäminen tulee yhteiskunnalle todella kalliiksi, ja huonoissa oloissa syrjäytyvät lapset vielä kalliimmaksi.
Ennen piti olla työ ja varallisuutta, ennen kuin pystyi harkitsemaankaan lasten hankkimista. Malttia ja harkintaa haluaisin nähdä nykyäänkin. Tässä on pelissä lapsen tulevaisuus myös.
Kommentit (39)
Ap:lla on hyvä pointti. Tiedän perheen, jossa lapset tehtiin nuorena. Lasten pillulapsiaika meni opiskellessa ( ja olivat hoidossa, joten mitään idyllistä äiti kotona ja opiskelee öisin -tarina heitä ei saa). Mies työllistyi, nainen jäi opintojen jälkeen etsimään töitä, kävi pari kurssia. Lopulta opiskeli vielä uuden ammatin ja pääsi työelämään, kun lapset olivat jo teinejä.
Sitten alkoi talonrakennus. Teinit huitelevat iltaisin ties missäkun vanhemmat töiden jälkeen rakentaa. Ei ole varaa edelleenkään harrastaa tai käydä kielikursseja tai matkustaa perheen kesken. Nyt rakoilee myös parisuhde.
Ei kaikille käy näin, mutta on typerää elää lasten nuoruus joka asiasta kitkuttaen ja säästäen. Lapset ansaitsevat harrastuksia, kunnollisia vaatteita yms.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 17:27"]
Ap:lla on hyvä pointti. Tiedän perheen, jossa lapset tehtiin nuorena. Lasten pillulapsiaika meni opiskellessa ( ja olivat hoidossa, joten mitään idyllistä äiti kotona ja opiskelee öisin -tarina heitä ei saa). Mies työllistyi, nainen jäi opintojen jälkeen etsimään töitä, kävi pari kurssia. Lopulta opiskeli vielä uuden ammatin ja pääsi työelämään, kun lapset olivat jo teinejä.
Sitten alkoi talonrakennus. Teinit huitelevat iltaisin ties missäkun vanhemmat töiden jälkeen rakentaa. Ei ole varaa edelleenkään harrastaa tai käydä kielikursseja tai matkustaa perheen kesken. Nyt rakoilee myös parisuhde.
Ei kaikille käy näin, mutta on typerää elää lasten nuoruus joka asiasta kitkuttaen ja säästäen. Lapset ansaitsevat harrastuksia, kunnollisia vaatteita yms.
[/quote]
No minun mielestä tuon perheen tilanne ei kuitenkaan kovin köyhältä vaikuta, kun isä työllistynyt heti ja äitikin jossain vaiheessa. Paljon köyhemmin elää esim yh-äiti joka työskentelee lähihoitajana. Tuo talonrakennus on homma erikseen, siihen ei ole pakko kenenkään ryhtyä jos tuntuu ettei riitä rahat ja aika.
Mutta se tuli mieleen, että minun vanhemmat on rikkaita, siis _oikeasti_ rikkaita. Silti mulle ei ole kustannettu kuin tasan yksi kohtuuhintainen harrastus, ikinä ei olla tehty ulkomaanmatkoja perheen kesken, kielikursseille en ole koskaan päässyt ja merkkivaatteita en ole omistanut (en nuorena enkä nyt aikuisena). Meillä aina säästettiin sieltä mistä pystyttiin, ja jopa joskus kitkuteltiin (ei tosin ruuassa). Mikään noista ei ole tarpeellista. Matkustelemaan olen päässyt aikuisiällä omilla rahoilla, merkkivaatteiden kerääminen on idioottimaista, luonnossa voi vaeltaa minkä mieli tekee, ja kieletkin opetella ihan suomalaisessa ilmaisessa koulujärjestelmässä. En kärsinyt tästä, päinvastoin, opin paljon sellaisia arvoja mitä isien ja äitien pikkuprinssit ja -prinsessat eivät tule oppimaan kuin kovan menetyksen kohdatessa.
Minun tuttavapiirissäni ainoat, jotka ylipäänsä tekevät lapsia, ovat nämä kouluttamattomat ja työttömät ihmiset. Fiksut ja korkeakoulutetut työssäkäyvät saavat elämälleen sitten sisältöä muualta, eivätkä vaivaudu lisääntymään.
Oispa kurjaa, jos ne joilla ei muutenkaan ole paljon mitään, ei saisi edes hankkia lapsia. Kait sitä köyhäkin muutaman lapsen saa ilokseen tehdä? Ne joilla on kaikkea, eivät halua että muilla on sitäkään mihin heillä on mahdollisuus. Ymmärrän kyllä että ison lapsilauman tehtailu ei ole järkevää jos ei ole millä kaikille lapsille kustantaa riittävä elintaso, mutta ei lasten tekemistä voi kieltää ihmisiltä, ainakaan varallisuuteen liittyvien tekijöiden vuoksi, se että joku on nykyinen narkkari tai juoppo muuten huonoa vanhempiainesta on eri juttu.
Ja pakko muistuttaa, että myös sosioekonomisesti hyvin toimeen tulevissa perheissä voi lapset olla heitteillä tai muuten huonolla hoidolla, jopa kaltoinkohdeltuja. Espoossakin on jatkunut jo vuosia trendi, että hyvin toimeentulevista perheistä huostaanotetaan lapsia koko ajan enemmän.
Tuttava hankkiutu raskaaksi opiskelujensa aikana ja valmistumisensa jälkeen meni kuukausi, kun sai lapsen. Toista pukkasi heti perään, ettei vaan tarvitse töihin mennä. Itsekin vielä sanoi, että kyllä tuilla elää.. Että ap:n kanssa samaa mieltä.
En hankikaan. Olen helvetin köyhä kolmekymppinen, eikä tulisi mieleenkään hankkia lapsia tähän henkiseen ja taloudelliseen konkurssiin. Paremmin toimeentulevat tehköön lapsia minunkin puolestani. En pystyisi tarjoamaan lapselle kunnollista elämää, joten en lasta tule hankkimaankaan.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 18:33"]Tuttava hankkiutu raskaaksi opiskelujensa aikana ja valmistumisensa jälkeen meni kuukausi, kun sai lapsen. Toista pukkasi heti perään, ettei vaan tarvitse töihin mennä. Itsekin vielä sanoi, että kyllä tuilla elää.. Että ap:n kanssa samaa mieltä.[/quote]
No ihan taatusti nää "tuttavat" kertoilee avoimesti et "hei tein lapset siksi ettei tarvi töihin mennä, en rakkaudesta niin ku muut, vaan silkasta laiskuudesta ja tukien takia." just joo. av:n urbaanilegenda nro 1.
Sain ensimmäisen lapseni 18 vuotiaana ja kesken lukion! Ja hyvin on pärjätty. Äitiysloman ajan elettiin tuilla (mutta eikös kaikki sinkkuäidit niin tee??) mutta sen jälkeen minä menin töihin (lapsi mummolaan) ja sen lukion punnersin loppuun. Nyt tyttö on 3v ja minä uudessa koulussa ja työssä jossa minulla on joustavat työajat. Tiukkaa tekee mutta hyvin on pärjätty. Aina riittää rahaa tehdä silloin tällöin jotakin kivaa lapsen kanssa ja ostaa kaikki tarpeellinen. Pariskuntana menisi vieläkin paremmin, tai jos isä suvaitsisi edes elatusmaksuja maksella mutta kuten todettu hienosti menee näinkin.
Lapseltani ei puutu mitään eikä hän ole jäänyt mistään paitsi. Mulla ei siis ollut mitään säästöjä tai omaisuutta ennen vauvan tuloa (okei nyt huijaan, saattoi olla ehkä 500-600e) ja silti näin hyvin menee. Minusta on väärin sanoa ettei köyhänä saa tehdä lapsia ja koen oleveni elävä todiste siitä että KYLLÄ PER***E SAA!! :D
Ja tosiaan ei tarvi mennä kun 50 vuotta ajassa taakseppäin kun ehkäisy oli porvarien hommaa, jos niidenkään ja lapsia tuli yleensä heti kun petipuuhat aloitettiin. Mikään ehkäisy ei ole 100% joten pitäkää Herra mielessä ja housut jalassa jos ette mielestänne ole valmiita vanhemmiksi
nim. ehkäisy petti (mutta hyvä näin) ;)
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 18:33"]
Tuttava hankkiutu raskaaksi opiskelujensa aikana ja valmistumisensa jälkeen meni kuukausi, kun sai lapsen. Toista pukkasi heti perään, ettei vaan tarvitse töihin mennä. Itsekin vielä sanoi, että kyllä tuilla elää.. Että ap:n kanssa samaa mieltä.
[/quote]
No eihän se sitten kesken opiskelujen oo hankkinu lasta, vaan niiden jälkeen. Ihan omaa laiskuutta tuo on, jos tekee lapsia välttääkseen työnteon, eikä varsinaisesti liity siihen että kesken opintojen aloitetaan perheenlisäys. Menee enemmänkin kategoriaan "hankitaan työttömänä lapsia". Mikä ei sekään mun mielestä ole tyhmää, vaan se että suurin motiivi lapselle on töiden välttäminen. Monethan pitää tuollaista ihan kunnioittevana, että valmistutaan ja heti perään lapset, jotta voi sitten myöhemmin keskittyä uraan. Eli tilanne itsessään ei ole millään tapaa moitittava, mutta sun kaverisi puheet ja motiivit sen sijaan on.
Ääh... :( Entä minun tilanne ap? Olen 35v. ei säästöjä, iso asuntolaina, mutta koulutukseltani juristi ja ihan ok tulot+vakityö. Pidän itseäni köyhänä, koska Helsingissä asuminen on niin järjettömän kallista ja koska säästöön ei rahaa juurikaan jää. Toisaalta sossun luukulla ei tarvii käydä, eikä yhteiskunnan tuista olla riippumaton. Laskuni saan myös maksettua ilman perintätoimia... Miehellä on kyllä säästöjä ja paremmin palkattu työ kuin minulla. terv. Köyhä ja yli-ikäinenkin kaiken lisäksi ekan lapsen äidiksi
Edellinen korjaa, siis tuista olla "riippuvainen", riippumaton siis olen. :) nro 33
Olen opintovapaalla ja opiskelen paikallisessa AMK.ssa. Nyt on selvästi tullut täällä vauvabuumi, sillä joka kurssilla on joku vatsa pystyssä.
Yhteistä kaikille on pitkät vaaleat hiukset, pissistyyli puhua, kukaan ei ollut viime kesänä töissä ja poikaystävä elättää.
Onnea heille ja heidän valitsemallaan tiellä
No en minä nyt tiedä kärsiikö nuo lapset niin hirveästi siitä, että sain ne ennen opiskeluja. (Pikemminkin lastensaanti vain paransi mahdollisuuksia vakavaraisempaan tulevaisuuteen, koska ilman niitä olisin todennäköisesti opiskellut jonkun huuhaahumanistisen FM-tutkinnon jolla ei voisi uneksiakaan saavansa töitä.) Mies käy töissä, minä teen keikkaa, eikä ole ikinä ollut sellaista tilannetta ettei lapsilla olisi ruokaa tai sopivia säänmukaisia vaatteita tai ettei saisi laskuja maksettua. Koen ennemmin olevani paremmassa tilanteessa kuin erittäin vauvakuumeiset opiskelutoverini, jotka suunnittelevat lisääntyvänsä heti valmistumisen jälkeen. Nämä tilanteet kun tuppaavat menemään joko äärilaitaan A) laitetaan vauva heti äitiysloman jälkeen (yleensä vastahakoisesti) hoitoon, kun on niin kiire töihin tai B) tehdään monta putkeen ja 8-10 vuoden hoitovapaan jälkeen aletaan miettiä onko oma ammattitaito enää ajantasalla.
T: Kätilöopiskelija
En mä ole köyhä, tukieuroja tulee tilille ja tulevaisuudessa sitten muita euroja, mutta köyhiä emme ole, suomen maassa on aika minimalistinen määrä ihmisiä joita voi sanoa oikeasti köyhäksi. Ei meillä ole mistään pulaa vaikka vähempään tyydymme kuin moni. En siis käsitä että mitä todellista haittaa tästä on lapselleni?? Sille nyt kaiketi on ihan sama mistä se raha on sinne tilille tullut eikö?
Täällä maassa yhteiskunta pitää huolen ettei olla köyhiä.
Sitten onkin jo ihan eri aiheesta kyse mikäli ap haluaa sanoa että älkää tehkö lapsia työttömänä tai ilman itse tienattua rahaa. Että vähän hakoteillä oot, kukaan köyhä tuskin kirjottelis täällä av:llakaan. Oon siis ap sun kanssa ihan samaa mieltä! Jos ei rahaa tuu tilille mistään - olet köyhä, et saa ostettua ruokaa, älä hanki lapsia!
Mielestäni hyvä peukalosääntö tähän on se, että jos et tule omillasi toimeen, eli olet yhteikunnan tuista riippuvainen, älä hanki lapsia.
Miten joku voi olla köyhä ilman lapsia (sairaudet pois lukien), sitä en käsitä?
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 19:00"]
Mielestäni hyvä peukalosääntö tähän on se, että jos et tule omillasi toimeen, eli olet yhteikunnan tuista riippuvainen, älä hanki lapsia.
[/quote]
Näin juuri...
Minun mielestä olisi jopa suotavaa että korkeakouluopiskelijat tekisivät lapsia jo opiskeluaikana. Eivät ole sitten juuri siihen aikaa äitiysvapailla, kun uran luominen on tärkeää. Yhteiskunnallekkin tulee halvemmaksi kustantaa opiskeleva äiti kuin työssäkäyvä äiti. Nykyisin ensisynnyttäjien keskimääräinen ikä on 28v, mikä on aika paljon. Iso osa korkeakoulun käyneistä alkaa lastentekopuuhiin vasta yli 30-vuotiaana, jolloin lapsilukumäärä voi jäädä paljon pienemmäksi mitä oikeastaan pystyisi (ja haluaisi) elättään.
Työstäkään ei voi jäädä äippälomalle samalla tavalla kuin opinnoista, koska vakituiset paikat ovat kiven alla. Opintojen aikana on hyvä hankkia lapsia. Mitä yliopistolla katsoo vieläpä pienten vauvojen äitejä, niin aika monet opiskelevat ihan äitiyslomalla jo, yhteiskunnalle siis tuplasäästöä! Paljon huolestuttavampaa on hankkia niitä lapsia pelkällä peruskoulupohjalla, ilman minkäänlaista aikomustakaan lähteä opiskelemaan. Mutta sekään ei ole niin paha mihin monet naiset tälläkin palstalla ovat sortuneet: tekevät lapsia vastuuntunnottomien ja pahimmillaan väkivaltaisten ja alkoholistuneiden miesten kanssa. Loppupeleissä sille varallisuudelle on yksi lysti, sen rinnalla että pienelle lapselle pitäisi antaa terve ja turvallinen kasvuympäristö.
Vielä sekin että pienenä lapset eivät paljoa vie rahaa. Toki ensimmäiset isot hankinnat ovat kalliita, mutta todelliset kulut tulevat lapsista vasta murrosiässä, ja silloinhan vanhemmat ovat jo mukavasti työelämässä uraa luomassa.