"Kokoomus julkaisi listan: Näillä toimilla yli 100 000 työpaikkaa – Työttömyysturvan tasoa laskettava, asumistuen korotukset jäihin"
Noniin, taikureilla on ratkaisu työttömyyteen!
https://www.uusisuomi.fi/uutiset/kokoomus-julkaisi-listan-nailla-toimil…
Kommentit (470)
Niin kauan kun Suomessa kuunnellaan puolellakaan korvalla mitä mikin eturyhmä milloinkin vinkuu kun jotain uutta ehdotetaan, ei mitään korjausliikettä tule koskaan tapahtumaan.
Tukiviidakko on paisunut jo niin suureksi, että sitä on mahdotonta korjata raivaamatta ensin koko sotkua maan tasalle. Kyllä: tulee aiheuttamaan ongelmia joillekin ja paljon itkua sekä hammastenkiristystä, mutta jos jotain halutaan tehdä, on se pakko tehdä noin.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitänee ostaa teltta kaiken varalta ja retkikeitin seuraavista tuista.
T. Työtön tahtomattaan.
Hyvä idea, olen miettinyt samaa, vaikka olen toistaiseksi työelämässä.
Eikö teitä yhtään jännitä mitä hallitukselta tulee, kun näin kovaa parjataan kokoomusta ? Hallitusohjelmassa on hienoja sanoa kuten kohtaanto-ongelma.
– Jos annan yhden esimerkin siitä, mikä on meidän näkökulmastamme on tärkeää. Tammikuun alussa mitattiin työ- ja elinkeinoministeriön mittaushistorian suurin vapaiden työpaikkojen määrä samanaikaisesti, kun Suomessa on noin 6,5 prosentin työttömyys. Tämä jo itsestään osoittaa sen, kuinka vakava ongelma meillä on Suomessa nimenomaan kohtaanto-ongelman näkökulmasta, Andersson vastasi.
Työvoiman kohtaanto-ongelmilla tarkoitetaan yleensä eroja työn kysynnän ja tarjonnan jakautumisessa sektoreittain. Kohtaanto-ongelmien syitä voivat olla
- avoimet työpaikat ja työttömät työnhakijat ovat eri alueilla
- työttömien koulutus ei vastaa työnantajien vaatimuksia tai toiveita
- työnhakija ei ole persoonansa ym. ominaisuuksiensa takia sopiva ko. työtehtävään
- työttömien osaaminen on vanhentunut ja työkyky alentunut pitkän työttömyyden aikana
- ammattirakenteen muutokset (esim. erilainen provisiopohjainen työ yleistynyt)
Kehittämistarpeet
Työttömyysturvajärjestelmään sisältyy työttömyyttä lisääviä kannustinongelmia. Työn teettäminen on saatava kannattavaksi ja työn tekemisen on oltava houkuttelevampi vaihtoehto etuuksiin nähden. Tähän voidaan vaikuttaa työttömyysturvan ja etuusjärjestelmien muutoksilla, sekä palkansaajien verotuksen ja työnantajien maksujen tarkistuksilla. Matalan tuottavuuden ja matalapalkkaisen työn teettämistä voitaisiin nykyistä paremmin tukea alentamalla työnantajien sivukuluja. Alueellista liikkuvuutta tarvitaan entistä enemmän. Asuntopoliittisilla ratkaisuilla on helpotettava työvoiman alueellista liikkuvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen jäädyttäminen on erinomainen ratkaisu.
Oon samaa mieltä.
Asumistuki menee suoraan vuokra-asuntojen hintoihin ja asuntosijoittajien taskuun.
Ja tämä auttaa työllisyyteen miten?
Moni asia riippuu toisistaan. Halvemmat vuokra-asunnot voisi innostaa porukkaa tilapäisiin muuttamisiin työn perässä. Tosin anaal... hanurista peräisin olevat vuokranantajat aina vaan pitenevine määräaikaisine sopimuksineen saa aikaan just päinvastaisen vaikutuksen. Ei kukaan ota esim. puolen vuoden työkeikkaa jostain 400km päästä jos ainoat vuokra-asunnot mitä löytyy vaativat vuoden määräaikaisen sopimuksen vähintään. Ylipäänsä tuolla alalla pitäisi saada oikeaa kilpailua muussakin kuin siinä kuka saa vuokransa nostettua korkeimmalle. Valitettavasti ay-liike pitää vallallaan huolen ettei mitään tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Upeaa...Eipä sitten Sossu Tatut enää pelaa pleikkaa MUN VERO RAHOILLA!
Näköjään edellisten sukupolvien verorahat ovat menneet hukkaan mitä tulee äidinkielen opetukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asumistuen jäädyttäminen lisää työpaikkoja?
Pakottaa köyhät sosialistit ja vihervassariot hakemaan töitä kun rahat loppuu.
Ei taida kokoomuslaisia asua tuilla.
Kokoomuslaiset lierot "asuntosijoittajat" imevät asumistukia miljoonien arvosta vuosittain.
mikäs se suomen suurimpiin kuuluva vuokra-asuntofirma olikaan? niin kojamo. Ja kukas sen omistikaan? niin ay-liikkeet joilla on siellä määräysvalta. Ja kukas maksaakaan demarien vaalikulut kerta toisensa jälkeen muusta tuesta puhumattakaan? se sama ay-liike.
Eli missä kohtaa tuossa oli kokoomus mukana? ei missään.
Trumppilaista argumentointia vasemmistolta, eli syytetään muita siitä mitä itse tehdään.
Nythän tuo syyttää bideniä dementiasta, eli taitaa itsekin tajuta olevansa luisumassa sinne minne isänsäkin aikanaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartiaisen tapaisten hoikkien kokoomuspoikien pitäisi käyttää enemmän prostituoitujen palveluja, että saadaan talous kukoistamaan.
Vartiainen uhosi keväällä twitterissä että lähtee pellolle mansikoita keräämään. Mitenhän kävi?
Keräsi kaksi litraa, sitten piti mennä päivänokosille.
Ja piti syödä myös hieman pullaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kun Suomessa kuunnellaan puolellakaan korvalla mitä mikin eturyhmä milloinkin vinkuu kun jotain uutta ehdotetaan, ei mitään korjausliikettä tule koskaan tapahtumaan.
Tukiviidakko on paisunut jo niin suureksi, että sitä on mahdotonta korjata raivaamatta ensin koko sotkua maan tasalle. Kyllä: tulee aiheuttamaan ongelmia joillekin ja paljon itkua sekä hammastenkiristystä, mutta jos jotain halutaan tehdä, on se pakko tehdä noin.
Tää voitaisi tehdä esim. sillä että kaikki tuet pois, kansalaispalkka (määräaikainen) tilalle ja sitten 2-5 vuoden sisällä säädetään uudet yksinkertaisemmat tukimuodot ja samalla uusitaan tietojärjestelmiä.
Ahhahhahaa... okei, ei pokka pitänyt loppuun asti. Idea ehkä hyvä muttei tule ikinä toteutumaan.
Nämä toimet kuulostaa vähän siltä kuin, että nälänhätää poistettaisiin maailmasta lopettamalla ruoan jakaminen.
Vierailija kirjoitti:
Nämä toimet kuulostaa vähän siltä kuin, että nälänhätää poistettaisiin maailmasta lopettamalla ruoan jakaminen.
Tai kieltämällä syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tavallisten suomalaisten kiima koskien asumistuen lakkauttamista. Mitä hyvää siitä teistä oikein seuraa, maassa jossa on ennätysmäärä työttömiä, talvella pakkanen paukkuu jopa yli -30 asteessa ja nuoria aikusia joutuu päivittäin työkyvyttömyyseläkkeelle?
En nyt sano etteikö asumistukea pitäisi uudistaa, totta hitossa pitäisi. Ensinnäkin kuntakohtaiset rajat ovat typerät, asun kehyskunnassa ja täällä ei saa nykyään edes yksiötä sillä hinnalla millä kolmehenkisen perheen pitäisi pystyä asumaan! Asumistuessa hyväksytään minultakin vain osa vuokrasta enimmäismenoihin, vaikka asun kunnan 30 vuotta vanhassa kerrostaloläävässä huonolla alueella eikä halvempia ole. Ja minulla on oikeasti edullinen vuokra, myös lähikuntiin verrattuna!
Mielestäni pitäisi asiallisesti keskustella millaisissa asunnoissa asuvat ne ihmiset, jotka eivät kykene itse asumistaan rahoittamaan. Onko tarpeellista, että asutaan kaupungin keskustoissa, kalliissa asunnoissa? tarvitaanko saunoja, parketteja tai lapsille omia huoneita? Sosiaalialalla työskentelevänä olen käynyt melkoisenkin hulppeissa lukaaleissa, jotka kaupunki ja kela ovat kokonaisuudessaan tarjonneet asukkaille.
No aika harva asumistuen saaja minkään isomman kaupungin keskustassa isossa asunnossa asuu.
Miten et edes sosiaalialalla työskentelevänä ole oivaltanut, että pienistä asunnoista on pulaa. Yksiöt ovat niitä kaikkein kysytyimpiä, mikä nostaa niiden hintaa. Kaikille vain ei riitä niin halpoja ja pieniä asuntoja, joissa olisivat valmiit asumaan.
Osasyy ongelmaan ovat takavuosien rakennusnormit esim. Helsingissä: Oli pakko rakentaa perheasuntoja. Nimenomaan lähiöt, ne paikat joita köyhille suositellaan, ovat täynnä isoja asuntoja. Keskustan liepeiltä saattaa vielä onnistua löytämään yksiönkin. Vaikka lähiö kelpaisi, sieltä on vaikea halpaa asuntoa löytää. Tsekkaa vaikka vuokraovi.comista millaisia asuntoja milläkin alueella on tarjolla.
Tuo sauna on kyllä yksi turhuus kanssa, mutta saunattomaan asuntoon voi olla yllättävän vaikea päästä - paitsi jos suostuu asumaan vanhassa keskustayksiössä... Pari vuosikymmentä oli villitys, että yksiöönkin piti rakentaa sauna. Nyt on onneksi taas järkevöidytty ja alettu rakentaa saunattomia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tätä soveltaa myös yritystukiin? Tukiviidakkonsa niilläkin, sinne uppoaa kuutisen miljardia vuodessa. Hieman enemmän kuin työttömyysturvaan menee.
Yritystuet pois niin kannattamattomat menevät konkkaan, ja uudistumaan kykenevät oikeasti innovatiiviset pärjäävät paremmin. Lisää ehkä tilapäisesti työttömyyttä, mutta voi innostaa perustamaan uusia yrityksiä, ja etenkin asiantuntijoita saattaa saada halvemmalla palkattua kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä yhtään jännitä mitä hallitukselta tulee, kun näin kovaa parjataan kokoomusta ?
Kyllä jännittää, mutta tämä ketju on tarkoitettu Kokoomuksen ehdottamista toimista keskustelemiseen.
Minua ei kiinnosta parjata Kokoomusta, vaan haluaisin, miten nuo heidän ehdottamansa toimet johtaisivat siihen, että palkkatyösuhteita syntyisi enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Jos annan yhden esimerkin siitä, mikä on meidän näkökulmastamme on tärkeää.
Minkä ihmeen "meidän"? Kenen suulla puhut? Mikä on se "me"? Kokoomus? Hallitus? Suomalaiset?
Vierailija kirjoitti:
Kohtaanto-ongelmien syitä voivat olla
- työttömien koulutus ei vastaa työnantajien vaatimuksia tai toiveita
- työnhakija ei ole persoonansa ym. ominaisuuksiensa takia sopiva ko. työtehtävään
- työttömien osaaminen on vanhentunut ja työkyky alentunut pitkän työttömyyden aikana
Tai sitten työnantaja luulee työntekijästä, että tämän työkyky on alentunut ja persoona sopimaton. Ei päästä edes koeajalle kokeilemaan. Vääriä rekrytointipäätöksiä pelätään niin ettei uskalleta tehdä mitään, ja sitten valitetaan työvoimapulaa kun ketään hakijoita ei kelpuuteta.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturvajärjestelmään sisältyy työttömyyttä lisääviä kannustinongelmia.
Ja Kokoomuksessa ilmeisesti luullaan, että ne ongelmat ovat se tärkein työttömyyden syy. Kuitenkaan millään tavoin ei ole pyritty selvittämään, mikä on niiden avointen työpaikkojen osuus, jota kannustinongelmista johtuen ei saada täytettyä. Näin merkittävä yhteiskuntapoliittinen kysymys kyllä ansaitsisi laajamittaisen selvitystyön.
Vierailija kirjoitti:
Asuntopoliittisilla ratkaisuilla on helpotettava työvoiman alueellista liikkuvuutta.
Asumistuen leikkaaminenhan se juuri varmaan kannustaa hakeutumaan sinne, missä työtä on tarjolla! Etenkin huonosti palkattua palvelualan työtä.
Vierailija kirjoitti:
Mun pitänee ostaa teltta kaiken varalta ja retkikeitin seuraavista tuista.
T. Työtön tahtomattaan.
Lehdissä on viime aikoina ollut paljon ihailevia juttuja kätevistä ihmisistä, jotka ovat rakentaneet pakuun, peräkärryyn tms. siirrettävän minikodin. Minulle on tullut mieleen, että oikeinko tarkoitushakuisesti, ja se tarkoitus olisi pyrkiä luomaan halvalla asuvien, työn perässä nopeasti siirtymään kykenevien perheettömien nomadien tai lentojätkien yhteiskuntaluokka. Vakituinen asuinpaikka, koti ja perhe-elämä olisivat vain paremmalle väelle varattuja etuoikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten asumistuen jäädyttäminen lisää työpaikkoja?
Siten, että häädön saanut tuosta vaan menee tekemään työtä työpaikalle. Noinhan nuo lierot ajattelevat.
Voisiko työpaikat muuttaa sellaisiksi, että niillä voi ja saa asua? Mitä sitä duunari sellaisella turhuudella tekee kuin asunnolla, perheetön duunari nyt varsinkaan?
Ihan tyhjilläänhän moni työpaikka on yöaikaan, miksei siellä voisi nukkua? Erilaisia kokoontaitettavia sänkyratkaisuja kyllä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tavallisten suomalaisten kiima koskien asumistuen lakkauttamista. Mitä hyvää siitä teistä oikein seuraa, maassa jossa on ennätysmäärä työttömiä, talvella pakkanen paukkuu jopa yli -30 asteessa ja nuoria aikusia joutuu päivittäin työkyvyttömyyseläkkeelle?
En nyt sano etteikö asumistukea pitäisi uudistaa, totta hitossa pitäisi. Ensinnäkin kuntakohtaiset rajat ovat typerät, asun kehyskunnassa ja täällä ei saa nykyään edes yksiötä sillä hinnalla millä kolmehenkisen perheen pitäisi pystyä asumaan! Asumistuessa hyväksytään minultakin vain osa vuokrasta enimmäismenoihin, vaikka asun kunnan 30 vuotta vanhassa kerrostaloläävässä huonolla alueella eikä halvempia ole. Ja minulla on oikeasti edullinen vuokra, myös lähikuntiin verrattuna!
Mielestäni pitäisi asiallisesti keskustella millaisissa asunnoissa asuvat ne ihmiset, jotka eivät kykene itse asumistaan rahoittamaan. Onko tarpeellista, että asutaan kaupungin keskustoissa, kalliissa asunnoissa? tarvitaanko saunoja, parketteja tai lapsille omia huoneita? Sosiaalialalla työskentelevänä olen käynyt melkoisenkin hulppeissa lukaaleissa, jotka kaupunki ja kela ovat kokonaisuudessaan tarjonneet asukkaille.
Onko jossakin halpoja asuntoja tyhjillään? Siis sellaisessa paikassa, jossa olisi myös työtäkin tarjolla. Peräkylillähän kyllä on. Itse asiassa itsekin harkitsen muuttoa pikkukaupunkiin, jossa ei olisi mitään vaaraa työllistyä enää koskaan, mutta olisipa ainakin asuminen halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoita sijaintisi niin etsitään sulle työ. Lapin erämaa ei ole vaihtoehto;)
En ole tuo jolta kysyt, mutta voitko etsiä minullekin työn? Olen Tampereelta. Seuraan tätä ketjua ja kerron jos tarvitset jotain lisätietoja.
Huhuu... onko työnvälittäjä kadonnut palstalta? Tampereen työtön täällä huhuilee perääsi!
Näinhän näille tapaa käydä, jotka nettipalstoilla väittävät että töitä olisi.
Minulla on taas tiistaina työhaastattelu, mutta koska sinne on varmasti muitakin hakijoita (paljon), niin toki muutkin tarjoukset kiinnostavat.
Tämänkin ketjun "en ole koskaan ollut työttömänä enkä aio koskaan jäädä" -tyypeistä osa tulee 100 % varmuudella olemaan jossain vaiheessa työtön. Suhdanteet vaihtelevat ja ihan hyvin voi tulla terveysongelmia, lisäksi osa näistä on vain niin kusipäitä, että heidät pistetään yt:ssä ekana pihalle, vaikka itse luulevat olevansa niin hyviä, ettei pistetä. Olen tämän tosielämässä monesti nähnyt.
PS. en ole työtön.
Koska kehitysavusta ja muusta ulkomaalaisten hyysäämisestä ei voi luopua. Ehdotan, että säästetään siirtämällä suomalaiset johonkin kehitysmaahan. Kummasti kun sinne löytyy rahaa mielinmäärin.
Kokoomuslaiset lierot "asuntosijoittajat" imevät asumistukia miljoonien arvosta vuosittain.