Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikaa annetut vauvojen nimet

Vierailija
27.08.2013 |

Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...

Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!

Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia

Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi

Kommentit (192)

Vierailija
121/192 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 10:15"]

En ymmärrä tätä ketjua ollenkaan.

Mm 20 v onnin ja 17 v helmin äiti

[/quote]

Just olin tulossa kirjottaan, että yleisin sisarusparien nimiyhdistelmä on oikeesti varmaan justiin tuo Onni ja Helmi! Siis sen lisäksi että ovat yleisiä, ovat tuttavapiirissä saman perheen lasten nimet useammassa perheessä. Tulihan täälläkin heti vastaan sellainen :)

Vierailija
122/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa musta kun ihmiset antaa noita enkunkielisiä nimiä. Mitä järkeä antaa lapselle nimeksi vaikka isla kun se kuitenkin lausutaan kuin aila? Eikö suomalainen kirjoitusasu kelpaa? Jos tarkoituksena on taas sanoa ihan isla kirjoitettuna, niin nauran kyllä sitten kunjoku suomalainen antaa lapselle nimeksi phyllis tms :

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

yks kans aika yleinen nimipari sisaruksilla on aino ja eetu.

Vierailija
124/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukas, Luukas ( barf)

Vierailija
125/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselläni on käynyt näin monta kertaa: ala-asteella (90-luvun alkupuolella) luin jotain novellia, jossa oli Kaisla-niminen tyttö, ja ajattelin silloin, että jos joskus saisin tytön, voisin antaa tuon nimen. En ollut kuullut koko nimeä aiemmin, mutta nythän se on jo tosi yleinen. Sen jälkeen yläasteella (90-luvun loppupuolella) suosikkinimiäni olivat Luukas ja Luka - en tiennyt silloin ainuttakaan sen nimistä pl. ulkomailla - ja kas, miten suosittuja nyt ovatkaan.

No eihän tuo ole mikään ihme, juuri noin se menee, kuten tässäkin ketjussa on moneen kertaan selitettyä. Kuulet jonkun nimen, johon tykästyt - ei sen väliä, koska siihen törmäät. Se jää jotenkin alitajuntaasi, jokainen meistä on varmaan lapsena kirjoitellut ylös nimiä, joita haluaisi antaa omalle lapselleen sitten isona. Ne ovat juuri poimintoja jossain luetuista nimistä, kirjoista (esimerkkisi Kaisla), biiseistä (esimerkkisi Luka: My name is Luka/Teharin Luka) tms., joita SAMAN IKÄRYHMÄN lapset kohtaavat. Juuri tuo My name is Luka soi silloin 90-luvun alussa ja varmaan moni tykästyi siihen biisiin ja nimeen, vaikka se ei ajankohtainen silloin ollutkaan omakohtaisesti. Sitten kun kasvoimme ja saimme lapsia, joille piti miettiä nimiä, niin ehkä on kahvipöydässä miehelle sanottu, että "mä oon jotenkin aina tykännyt nimestä Luka, ja se on aika harvinainenkin" (no silloin 10 v. sitten). Siinä se. Mieskin muistaa kuulleensa nimen ja se on ihan kiva, otetaan se. Harmi (?) vaan kun moni saman ikäryhmän äidiksi tullut muistaa menneisyydestä juuri samat itseä miellyttäneet nimet, ja näin syntyy näitä massa-Lukia ja -Kaisloja.

Vierailija
126/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luka, Luca, Lukas, Lucas, Luukas

Lenni

Eeli, Eelis, Elis

Elmeri

Lilja, Lilli, Lila

Lumi

Pihla

Eevi

Vierailija
127/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kaisla muka yleinen? Ikinä en ole törmännyt yhteenkään Kaislaan. Luka-nimisiin kyllä senkin edestä... 

Vierailija
128/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan meillä yhteisiä tuttuja? :D

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 09:18"]

Luka, Luca, Lukas, Lucas, Luukas

Lenni

Eeli, Eelis, Elis

Elmeri

Lilja, Lilli, Lila

Lumi

Pihla

Eevi

[/quote]

Vierailija
129/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Kaisla muka yleinen? Ikinä en ole törmännyt yhteenkään Kaislaan. Luka-nimisiin kyllä senkin edestä...

Huoh, tätäkin asiaa on täällä puitu. Että lieneekö kuinka aluekohtaista, moni kun ei ole kohdannut myöskään yhtään Aadaa, Emmaa, Eelistä, Oskaria jne... Ehkä Kaisla on yleisempi tietyissä piireissä/seuduilla kuin toisaalla.

Vierailija
130/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks, joka ei ole koskaan törmännyt yhteenkään Kaislaan, Pinjaan tai Pihlaan irl. Onneksi omat lapseni ovat kahden kulttuurin lapsia, ja nimet tulevat sieltä toisesta, joten ovat Suomessa vähän harvinaisempia. Eipä tarvitse kenenkään räjäyttää antipatioitaan sen vuoksi.

Jotkut tietty räkyttävät, että mikseivät meille suomalaiset nimet kelvanneet. :D No siksi, että toinen kulttuurikin otettaisiin jokapäiväisessä elämässä huomioon - edes nimien muodossa. Ja valittiin tietty sellaiset, joilla oli meille merkitystä, ja jotka suomalaisten on helppo lausua ja kirjoittaa.

Vierailija
131/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isla, Aava, Helmi, Elsa, Seela

Eliel, Onni, Nooa, Joel, Juho, Otso

-> näitä kuulee koko ajan tulevan lisää

Vierailija
132/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosituimmat tyttöjen ja poikien nimet ovat niitä, joihin olen kyllästynyt http://verkkopalvelu.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1

Vierailija
133/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2013 klo 01:03"]

Huvittavaa musta kun ihmiset antaa noita enkunkielisiä nimiä. Mitä järkeä antaa lapselle nimeksi vaikka isla kun se kuitenkin lausutaan kuin aila? Eikö suomalainen kirjoitusasu kelpaa? Jos tarkoituksena on taas sanoa ihan isla kirjoitettuna, niin nauran kyllä sitten kunjoku suomalainen antaa lapselle nimeksi phyllis tms :

[/quote]

En näe itse tässä mitään huvittavaa?

Itse olen vajaa kolmekymppinen Iida eikä mun nimeä lausuta englantilaisittain Aida, vaan ihan Iida olen. Puolisoni on vastaavanlaisesti nimen kirjoitusasulta "kaksikielinen" myös. Ei kai nyt Annea jenkeissä lausuta Annena vaikka Suomessa ihan Anne onkin? Susannakin taittuu "Suusaniksi" siellä. Eli jos Isla lausutaan Suomessa Islana niin mitäs vikaa siinä on? Isla kuulustaa sellaisenaan lausuttuna kauniilta. Veikkaan että jos olisit jossain asiakaspalvelussa töissä ja saisit Islan asiakkaaksi joka esittelisi itsensä Ailaksi, saisit kauan hakea tämän "Ailan" asiakastietoja. Älä ole idiootti. Itse olisin halunnut lapseni nimeksi Isla jos se ei olisi nyt räjähtänyt aivan käsiin.

Vierailija
134/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EMMA

SOFIA

ISABELLA

OLIVIA

ELLA

AAVA

Ainakin tyttöjen nimistä nuo on kyllä jo tosi kuluneita...

Vierailija
135/192 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllästynyt siihen, että lapsille annetaan väkisin "erikoisia" nimiä, jotka sitten ovat tyyliin Lumi-Aurora tai Aada Sofia. Onneksi minulle annettiin sellainen nimi joka kestää aikaa, vaikka onkin tuikitavallinen.

Vierailija
136/192 |
16.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aada on ylivoimaisesti pahin...

Sitä seuraavat Oona ja Iida/Ida

muita: Neea/Nea, Venla, Vilma, Julia, Aava/Ava, Alina/Alisa, Jemina, Sofia, Helmi, Pihla, Emma, Sanni, Anni, Siiri

Pojista ehdottomasti pahin on Joona

Muita: Veeti, Leevi, Elias, Eeli, Eelis (ym) Onni (!!), Oskari, Matias

Jennasta ollaan onneksi päästy jo vähän ohi

Vierailija
137/192 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väinö!

Vierailija
138/192 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun tuttavat ei kukaan oo antanut yhtäkään näistä nimeksi. Ja tuttavapiiriin kuuluu paljon kesällä nimen saaneita. No yhden toiseksi nimeksi tuli Aleksi. Että mistä teillä näitä tuttavia löytyy jotka antavat kaikki samoja nimiä? 

Mielestäni kaikki mainitut nimet kauniita, ei mitään vikaa jos ovatkin yleisiä. Tosin vastaan ei itsellä ole tullut missään yhtäkään Emil tai Olivia-vauvaa :o

Vierailija
139/192 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi Aada on niin totta, tunnen viisi joista vielä kolmella on toisena nimenä Olivia. Anteeks, mut mua nauratti. Samoin Onneja on pilvinpimein.

Vierailija
140/192 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yleisyys nimeä pahenna. Meidän Onni on nimetty isoisoisiensä mukaan ja nimen merkityksen vuoksi. Ei haittaa, että on muitakin Onneja. Halusimme nimenomaan suomalaisen nimen, ja olemme edelleen tyytyväisiä sekä nimeen että poikaan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä