Liikaa annetut vauvojen nimet
Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...
Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!
Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia
Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi
Kommentit (192)
90-luvulla syntyneitä Anneja ainakin riittää.. Siis Anni, ei Anne :)
Nykyään kuulee ainakin Helsingin keskustassa joka puolella äitejä huhuilemassa Isabella-nimisiä tyttyöjä... Jenkkilän ykkössuosikki on rantautunut tännekin. :(
Mielestäni on vähän hassua, että tässä ketjussa on mainittu monta kertaa Aava, jota ei edes löydy suosituimpien etunimien top 50 -listauksesta.
pikkukakkosen onni ja helmi.
mä halusin nimen jotai en tunne. ettei mulle tulee siitä jotain toista ihmistä mieleen. paitsi mun entinen paraskaveri (lapsuuden) voisin antaa. minkä näköinen lapsi on ja mitä mielikuvia nimi tuo.
Mä voin ihan rehellisesti sanoa, että esikoispoikani syntyessä viisi vuotta sitten en todellakaan tuntenut ketään saman nimistä. Tunsin muutenkin hyvin vähän lapsia. Nimi tuli miehen suvusta (eikä mies edes ole suomalainen...) Tarkistin jopa väestörekisterikeskuksesta, eikä nimi ollut erityisen yleinen (olikohan sijalla 63 tms.) No poikani syntymävuonna kohosi ja seuraavana jo top kympissä oltiin. Ja nyt saman nimisiä vilisee joka puolella.
Musta on hassua että mulla ja miehellä on myös ns. tämän päivän muotinimet, vaikka ollaan kolmekymppisiä..
Aada/Ada
Emma
Emilia
Vilma
Viivi
Siiri
Pihla
Venla
Seela
Lilja
Olivia
Minea
Elias
Emil/Eemil
Eelis
Eeli
Veeti
Leevi
Onni
Leo
Eetu, myös Peetu
Aatu
Jimi
Luca/Luka
Lukas/Lucas/Luukas
Lenni
Näistä suurin osa on kyllä kauniita, eikä mikään niin kulunut kuin muotinimet vaikkapa 70-luvulla, mutta näihin olen törmännyt monesti.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:16"]
Aada/Ada
Emma
Emilia
Vilma
Viivi
Siiri
Pihla
Venla
Seela
Lilja
Olivia
Minea
Elias
Emil/Eemil
Eelis
Eeli
Veeti
Leevi
Onni
Leo
Eetu, myös Peetu
Aatu
Jimi
Luca/Luka
Lukas/Lucas/Luukas
Lenni
Näistä suurin osa on kyllä kauniita, eikä mikään niin kulunut kuin muotinimet vaikkapa 70-luvulla, mutta näihin olen törmännyt monesti.
[/quote]
Ronja ja Peppi unohtuivat myös.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:34"]
Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...
Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!
Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia
Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi
[/quote]
Aada ja Emma olivat IN joskus 10 vuotta sitten koska meidän lapsen luokalla on neljä kumpaakin ja kolme Annaa, onko ne taas tulleet muotiin?
[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:35"]
Olisi kyllä kiva tietää, mikä ihme saa ihmiset kiinnostumaan samoista nimistä.
[/quote]
Sama sopuli-ilmiö kuin että yksi suomibloggaaja ostaa logolaukun niin muutaman viikon sisällä se sama laukku löytyy jo ainakin 20:stä muusta blogista.
Työkavereiden lapset. lapsenlapset ja sisarusten lapset ovat viime aikoina saaneet nimikseen näitä kahta: Hertta ja Veeti.
Meidän työpaikan muotinimi tytölle on Kerttu.
Kyllä tuota aiemmin "tulevaksi muotinimeksi" ehdotettua Hugoa/Huugoa näkyy jo aika paljon.
Jos haluaa lapselleen ikäluokassaan harvinaisen nimen, kannattaa laittaa joku Eija, Tuija tai Sirpa tai Kari.
Itse olen syntynyt 80-luvun alussa ja nimenä on suurten ikäluokkien (ihan nätti) nimi. Eipä ole ollut samanikäisiä kaimoja :D
Miten ihmiset ovat niin pihalla siitä, että jokin nimi tulee tulevaisuudessa yleistymään? Ei sitä tarvitse kuin kerran nähdä tai kuulla jossain, niin muutaman vuoden sisällä alkaa tupsahdella HS:n syntyneitä-palstalle.
Tässä muutama ennustus:
Miki - väännös suositusta Miko-nimestä
Lenni/Lennu - tunnettu pianisti + lastensaduista
Fiia/Kiia/Viia - modernit versiot Miiasta, Piiasta ja Tiiasta, Fiia siirtyy koiralta ihmisille kuten moni muukin nimi on aiemminkin siirtynyt
Levi - moni jenkkijulkkis antanut pojalleen, katsotaan milloin ensimmäiset rohkeat suomalaiset astuvat esiin
Ilias - väännös Eliaksesta ja tietty kirjallisuusfanit tykkää
Jadessa - tulevaisuuden wt-nimi
Jare - no tietysti Cheekin raflaava nimi on monille mieleen
Selena/Serena/Safina - jostakin syystä tulevat nousemaan
Veetu/Verne/Vilmari - no tokihan pojillekin pitää kehittää uusia Veetejä ja Valttereita
Palataan asiaan muutaman vuoden päästä ja katsotaan, miten ennustukseni kävi toteen. Turha tulla tänne itkemään, että "olin ensimmäinen, joka antoi tämän nimen, yhyy yhyyy". Eiköhän se nimi ole jostakin sinunkin silmiesi eteen vilahtanut ja samoin muutaman kymmenen muun, ja muuta ei tarvitakaan. Lisäksi voi käyttää hieman älyä ja koittaa miettiä, mihin suuntaan nimimuoti on menossa, jos todellakin aidosti haluaa lapselleen erikoisen tai harvinaisen nimen.
Aada Olivia tuli mullakin ekana mieleen... ja Ella Olivia. Äkkiseltään yliannostuksen olen saanut myös nimistä Onni, Leevi, Veeti, Elias, Leo, Nooa. Helmi, Aava, Sara, Ellen.
Todella umpi puhki kuluneita ovat todellakin
Emma ja Aleksi
ja moni muukin täällä jo mainittu. Mutta nuo kaksi ylittävät kaiken tavallisuudellaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 21:49"]
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 01:43"]
No mun tuttavat ei kukaan oo antanut yhtäkään näistä nimeksi. Ja tuttavapiiriin kuuluu paljon kesällä nimen saaneita. No yhden toiseksi nimeksi tuli Aleksi. Että mistä teillä näitä tuttavia löytyy jotka antavat kaikki samoja nimiä?
Mielestäni kaikki mainitut nimet kauniita, ei mitään vikaa jos ovatkin yleisiä. Tosin vastaan ei itsellä ole tullut missään yhtäkään Emil tai Olivia-vauvaa :o
[/quote]
No Olivia onkin toisena nimenä tosi yleinen, niin kuin muut samantavuiset tyyliin Sofia tai Maria.
[/quote]
Samantavuisia? O-li-vi-a, So-fi-a, Ma-ri-a..
Poikien nimistä tulee mieleen esim Eelis, Onni, Oliver, Luka/Luca/Lucas, Nooa.. Ja tyttöjen: Ella, Ellen, Emma, Iida, Aada, Helmi, Olivia. Toi on muuten ihan totta, kuten joku kommentoi, että "lällyt" nimet tulee nopeammin korvista ulos. Nämä mitä luettelin ovat juuri sellasia.
Yhteen aikaan turhan moni tutun tuttu nimesi tyttönsä Anniksi.