Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikaa annetut vauvojen nimet

Vierailija
27.08.2013 |

Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...

Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!

Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia

Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi

Kommentit (192)

Vierailija
161/192 |
22.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me annettiin lapsille nimet, jotka oli suosittuja 80 - 90 -luvulla. Ei ole kertaakaan sattunut kaimoja päiväkodissa tai koulussa samaan ryhmään Katjalle, Jesselle ja Nikolle.

Vierailija
162/192 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalle kyllä pakostakin tulee annettua nimi, joka on jollakin toisella, koska kauniita pojan nimiä on vain pari. Enkä ala itse mitään uutta nimeä keksimään (ovat kauheita).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/192 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä oli 70-luvulla. Nykyään ei mitään nimeä anneta kovin paljoa, vaan korkeintaan 1-3- % ikäluokasta.  Paitsi ehkä joidenkin ihmisten tuttavapiireissä. Mutta minkäs me muut sille voimme. Ja ennenkaikkea: mitä ihmettä se haittaa?

Vierailija
164/192 |
17.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ku tänään just oli yks aloitus otsikolla "Työkaveri täräytti lapsen nimeksi Sofia Emma Isabella" :DD

Vierailija
165/192 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurora on pahin. Toisaalta mikä mä oon sanomaan, mun pojan nimi on Emil :D

Vierailija
166/192 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nimiä annetaan liikaa tiettyjä, mutta sitten haukutte harvinaisempia nimiä? :D

oikeasti...menkää itseenne ja omaan pahaan oloonne.

Vierailija
167/192 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lista on kyllä ihan ehdoton! Siinä on tiivistettynä samat mitä mulle tuli mieleen! Olen huomannut, että lällyt nimet alkaa ällöttää nopeammin kuin reippaat. Esim. Kerttu/Siiri eivät aiheuta samanlaista tuskaa kuin vaikka Aada/Helmi/Olivia, vaikka ovatkin varmaan yhtä paljon annettuja.

Vierailija
168/192 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:34"]

Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...

Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!

Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia

Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi

[/quote]

Tyttöjen listaan lisäisin Ellan ja poikien listaan Eliaksen. Myös Aleksi on ollut puhkikulutettu jo 10 vuotta, ja silti yhä tulee vastaan Aleksi-nimisiä pikkupoikia. 

[/quote]

No paha niitä on alkaa lahtaamaankaan. Siitä ei yleisesti ottaen tykätä.

Vierailija
169/192 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en voi sille mitään, mutta ärsyttää suunnattomasti kun kuulen jonkun huutavan tusinanimellä varustettua lastaan! Aadaa, Pinjaa, Helmii, Onnii...aargh! Lapsi muuttuu aivan persoonattomaksi tuollaisen nimen kanssa, tulee vain fiilis, että taas yksi tuota lajia...

Vierailija
170/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi harmi, ettei kaikki esikoistaan odottavat ymmärrä käydä tällä palstalla ennen nimeämistään. Eikä kaikki varmaan tiedä väestörekisterin tilastoistakaan. Se varmaan pitäisi laittaa neuvolassa määräykseksi, että jokaisen pitäisi näihin perehtyä. Muihin lapsiin ja lapsiperheisiinkin tutustuu yleensä enenevässä määrin vasta ensimmäisen lapsensa jälkeen.

Mä joskus laskeskelin, että jos niitä kaikkein yleisimpiä nimiä annetaan 450-500 kpl vuodessa, niin samaa nimeä ei tule ihan joka kuntaan/kaupunkiin edes kahta. Ja jos Helsingissä koetaan, että saman koulun samalle luokalle on osunut jo 4-5 saman nimistä ja niitä kouluja on enemmän kuin kaksi. Tämähän tarkoittaa, ettei tätä suosituintakaan nimeä ole annettu joissain kunnissa lainkaan. 

Muutenkin näen, että jos niin jumalattoman paljon ihmiset näkevät vaivaa nimistä ja analysoivat niiden antajia, niin joku muu elämänosa on mennyt pahasti pieleen. Tosin samaa kastiahan tämä on kuin ulkonäön arvostelu, mikä myös on nykyään ihan ok. Jos on ruma nenä tai pienet silmät, niin sehän on vaan ihan ok, jos sen sanoo ääneen. Mä en vaan pääse kyytiin tähän nykymenoon.

Mutta mun mielestänihän onkin niin, että suurin osa ihmisistä on vaan ihania ja melkein kaikki nimetkin on kauniita.

Vierailija
171/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 23:22"]

Mä en voi sille mitään, mutta ärsyttää suunnattomasti kun kuulen jonkun huutavan tusinanimellä varustettua lastaan! Aadaa, Pinjaa, Helmii, Onnii...aargh! Lapsi muuttuu aivan persoonattomaksi tuollaisen nimen kanssa, tulee vain fiilis, että taas yksi tuota lajia...

[/quote]

Samoin ja tosiaan tunne johtuu varmasti ihan vain siitä, että tällä hetkellä noi nimet on ns. laskussa. 5-10v sitten suurimmassa osassa vaikka nimi "Onni" aiheutti ihastusta, mutta nyt sen nimen aika alkaa olla ohi. Noi nimet alkaa olla auttamattoman kulahtaneita. Tietysti joku on voinut päättää jo 20v sitten, että nimeää lapsestaan Onnin ja tekee sen oli nimitrendi mikä tahansa, mutta laskusuunnassa noiden nimien antaminen alkaa takuulla olla, varmasti vajoavat nyt nopeaankin laskuun, koska trenditietoiset eivät niitä nimiä enää anna. Moni kuuluu ns. trenditietoisiin tiedostamatta sitä itsekään.

Kalenteri on täynnä sellaisia nimiä, jotka eivät ole tämän hetken muotihittejä. Muotihiteissä on kyllä se ongelma, että takuulla kulahtavat jossain vaiheessa, kuten noille sinun ja ap:n mainitsemille on nyt käynyt!

Yrittäkää antaa vähän ajattomampia/perusnimiä, niin ei tota kulahtamista niin tapahdu.

Vierailija
172/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä ketjua ollenkaan.

Mm 20 v onnin ja 17 v helmin äiti

Vierailija
173/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten viisi vuotta sitten antaessamme poikamme toiseksi nimeksi Oliver luulimme sen nimen olevan tosi erikoinen ja ettei sitä ainakaan monella ole :D Sitten onkin saanut lukea, että on yleinen nimi.

Vierailija
174/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 07:14"]

Voi harmi, ettei kaikki esikoistaan odottavat ymmärrä käydä tällä palstalla ennen nimeämistään. Eikä kaikki varmaan tiedä väestörekisterin tilastoistakaan. Se varmaan pitäisi laittaa neuvolassa määräykseksi, että jokaisen pitäisi näihin perehtyä. Muihin lapsiin ja lapsiperheisiinkin tutustuu yleensä enenevässä määrin vasta ensimmäisen lapsensa jälkeen.

Mä joskus laskeskelin, että jos niitä kaikkein yleisimpiä nimiä annetaan 450-500 kpl vuodessa, niin samaa nimeä ei tule ihan joka kuntaan/kaupunkiin edes kahta. Ja jos Helsingissä koetaan, että saman koulun samalle luokalle on osunut jo 4-5 saman nimistä ja niitä kouluja on enemmän kuin kaksi. Tämähän tarkoittaa, ettei tätä suosituintakaan nimeä ole annettu joissain kunnissa lainkaan. 

Muutenkin näen, että jos niin jumalattoman paljon ihmiset näkevät vaivaa nimistä ja analysoivat niiden antajia, niin joku muu elämänosa on mennyt pahasti pieleen. Tosin samaa kastiahan tämä on kuin ulkonäön arvostelu, mikä myös on nykyään ihan ok. Jos on ruma nenä tai pienet silmät, niin sehän on vaan ihan ok, jos sen sanoo ääneen. Mä en vaan pääse kyytiin tähän nykymenoon.

Mutta mun mielestänihän onkin niin, että suurin osa ihmisistä on vaan ihania ja melkein kaikki nimetkin on kauniita.

[/quote]

Tässä viimein joku puhuu järkeä. Minusta tämä puheenaihe on sata kertaa kuluneempi kuin yksikään nimi. Ja ihan oikeasti,  nykyään niitä kaikkein suosituimpia nimiäkin annetaan 1-2 prosentille ikäluokan lapsista. Ei niitä millään voi olla useita jokaisella luokalla, se on ihan laskennallinen mahdottomuus. Aivan tyystin turha päivittelyn aihe. 

Jos haluaisi olla yhtä ilkeä ja tylsämielinen kuin nämä kirjoittelijat, sanoisi että mitäs liikutte piireissä joissa ihmsiillä ei ole mielikuvistusta. (: Ei minun tuttavapiirissäni ole paljoakaan samannimisiä lapsia. 

Vierailija
175/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Ida, ja se on kyllä aika "kulunut", mutta nätti nmi mielestäni. Meillä vielä yleinen ruotsalainen sukunimi joten tytöllä monta kaimaa. Mutta yhtään Idaa ei ole ikäluokallaan koulussa kuitenkaan onneksi. Me emme mieheni kanssa pitäneet mistään muusta nimestä molemmat, tämä oli kompromissi. Minä olisin halunnut Heddan, aivan ihana nimi, vieläkin hieman harmittaa ettei hänestä tullut Heddaa. Mutta kun kuitenkin molempien vanhempien (minun mielestä) pitää nimi hyväksyä, niin meillä on sitten Ida:).

Vierailija
176/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 10:59"]

Jos haluaisi olla yhtä ilkeä ja tylsämielinen kuin nämä kirjoittelijat, sanoisi että mitäs liikutte piireissä joissa ihmsiillä ei ole mielikuvistusta. (: Ei minun tuttavapiirissäni ole paljoakaan samannimisiä lapsia. 

[/quote]

Ei kyse ole pelkästään omista piireistä, jotkut tykkää lukea annettuja nimiä myös lehdistä ja kyllä siellä kyllästyy lukemaan viikosta toiseen samoja nimiä. Enkä vietä vapaa-aikaani näitä pohtimalla, vaan lukaisen ne läpi kerran viikossa ja siinä se. 

Itselläni on tavallinen nimi ja kaimoja on riittänyt aina. En muista, että minua olisi koulu- ja harrastusaikoina koskaan kutsuttu pelkällä kutsumanimellä, aina oli lempinimiä ja lisänimiä, joilla erotettiin muista samannimisistä. Pidin nimestäni, mutta olisi ollut kiva että sitä olisi käytetty kodin ulkopuolellakin.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että parin viime vuoden aikana kyllästyminen tuttavapiirin vauvojen nimiin on tullut kaksi kertaa ja ne nimet oli Ella ja Nea. En menettänyt yöuniani näistä nimistä ja nyt kun nuo vauvat on kasvaneet isommiksi, nimetkin on muuttuneet pelkistä nimistä persooniksi. Mutta sillä hetkellä kun nimen ensimmäistä kertaa kuuli, tuli mieleen että olisihan maailmassa muitakin nimiä.

Vierailija
177/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emma, Ellen, Sofia ja Isabella ovat ainakin omassa kaveripiirissä kaikista suosituimmat tyttöjen nimet tällä hetkellä!

Vierailija
178/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, meidän lapsesta tulee Helmi. Nimi kulkee suvussa. Sillä on merkitystä. Ja sitä on annettu n. 1000 vuodessa viime vuosina, mutta 1900 luvun alussa 16 000. Että eipä se niin paha tusinaniminyt ole kuin silloin :)

Vierailija
179/192 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 10:15"]

En ymmärrä tätä ketjua ollenkaan.

Mm 20 v onnin ja 17 v helmin äiti

[/quote]

Muuten jännä juttu, "väärän ikäisellä" tusinanimet eivät ärsytä minua ollenkaan! Eli jos työkaverini olisi Helmi tai Onni, se ei olisi ollenkaan sama asia kuin että törmään noihin nimiin lasten päiväkodissa! Eli minua ärsytää kun "kaikki lapset ovat samannimisiä", ei ne kyseiset nimet itsessään. t.111

Vierailija
180/192 |
01.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, mites nyt kun mediassakin nostetaan nämä Aadat, Emmat ja Onnit tusinanimiksi? Osuuko arkaan paikkaan...? -Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan