Liikaa annetut vauvojen nimet
Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...
Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!
Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia
Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi
Kommentit (192)
Nea, Emma, Janita, Aava, Aada
Noa, Niko, Miro, Veeti
me emme päässeet millään sopuun nuoremman tytön nimestä! ultrassa oli siis varmistunut, että toinen tyttö tulee.. lopulta mies kysyi, voisiko siitä tulla hänen mumminsa mukaan Ida? suostuin, sillä onhan nimi kaunis mutta yhdellä ehdolla: meille ei tulisi Ida Mariaa tai Ida Emiliaa!! se olikin sitten sovittu, vaikka mies inhoaa tytön keskimmäistä "hippinimeä" eikä oikein taida tykätä siitä kolmannestakaan :D mutta sopimus on sopimus
esikoisen nimeen olen tyytyväinen: se on kaunis, vanha nimi ja vaikka onkin yleistynyt huimasti sen jälkeen kun tyttäremme kastettiin (2009), ei esim. tarhassa ole yhtään kaimaa! esikoisen kohdalla muuten en varmaan olisi kelpuuttanut Idaa, silloin tuntui Todella Tärkeältä ettei nimi keiku top kympissä
Kun 11 vuotta sitten annoimme pojalle nimeksi Veeti ei nimeä ollut edes kalenterissa. Saman vuoden aikana nimettiin sitten monta muutakin Veetiä. Mielestäni edelleenkin kaunis nimi. Tykkään muutenkin paljon enemmän pehmeistä nimistä kuin r ja s nimistä.
Oliver, Aada mielestäni kuluneimmat.
Eiköhän se ole niin, että mitä vähemmän annettu nimi, sitä "rumempi" se nimi on valtaväestöstä. Eli ihan syystä tietyt nimet ovat suosittuja, ne kun ovat useimpien mielestä niitä kauneimpia. Ja todella kun vastaan tulee niitä erittäin harvinaisia nimiä, ovat ne kyllä aika kauheita viritelmiä, huh! Oikein säälittää näiden lasten puolesta vanhempien erikoisuuden tavoittelu.
Voisin kuitenkin vastata itse kysymykseen, eli eniten vastaan on tullut Aada, Erin, Ella, Veeti, Niklas, Elias. Mutta ovat oikein kauniita nimiä, yleisyys ei niitä rumenna.
Ihan koko ketjua en lukenut, mutta en ainakaan huomannut, että omien lasteni nimet olisivat olleet näiden "kuluneiden massa-nimien" joukossa...
Kommenttia, kuinka monta viisivuotiasta Rikua ja kaksivuotiasta Ritaa tiedätte?? :)
Aada, Onni, eino, Toivo, Iida, Senja, Sofia, Veeti, Leevi, Alisa ja Aleksi löytyy myös meidän lähipiireistä tuplana, osa myös triplana...
Meillä on Aku Elias... Molemmat kaukaa suvusta...
Kyllä, olen ylpeä pojastani, ei ole koko päiväkodissa toista Akua! :P
Kyllä mun täytyy oman lapsen kohdalla sanoa (pojan nimi Leevi), että olkoon se kuinka yleinen tahansa tai muuta vastaava, ni minä ja mies tykätään nimestä, se oli yhteinen päätös kerta heitolla ja molempien korvissa se kuulosti hyvältä. Kertaakaan ei kaduttanut. Joten aivan sama onko yleinen vai ei, me tykätään se on pääasia!
Tytöllemme annettiin nimeksi sellainen nimi, jonka ennustetaan yleistyvän tänä vuonna, viime vuosina sitä ei ollut paljoa annettu. Onko tollakaan nyt väliä? Se kuulosti taas meidän korvissa maailman kaunniimmalta nimeltä, joten tilastoista huolimatta annoimme sen lapsellemme.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:39"]
En ymmärrä otsikkoa.
[/quote]
Liikaa = liian usein, liian monelle...
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 22:34"]
Mihin nimiin olette jo kyllästyneet? Se tunne, kun ristiäisten jälkeen miettii, että eiii taas yksi samanniminen lisää...
Ja tässä ei siis ole kyse siitä, mikä nimi on kaunis ja mikä ei, vaan siitä, mitä on vain yksinkertaisesti annettu liian monelle vauvalle! Enough already, overused!
Tytöt: Helmi (pahin), Aada, Emma, Emilia, Sofia, Olivia
Pojat: Onni (pahin), Nooa/Noa, Eemil/Emil, Eetu, Leevi
[/quote]
Tämän listan nimistä mikään ei ärsytä millään tavalla, ainakaan yleisyydellä. Useimmat nimistä ovat sellaisia, että en tunne tai edes tiedä yhtään sen nimistä lasta.
Tämä on niiiin hyvä ketju!!! Miettikää ihmiset näitä nimiasioita...
Nämä tässä ketjussa mainitut nimet ovat niitä tulevaisuuden PERSOONATTOMIA Sannoja, Tiinoja, Mareja, Johannoja.... Mikkoja, Antteja, Jareja...
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 18:55"]Ne kaikki mistä roikkuu siellä top 10:ssä kastetuissa.Vanhemmilla ei ole mitään mielikuvitusta vaan laitetaan mitään sanomattomia tusina nimiä,tosin suurin osa näistä vanhemmistakin on tusina tavaraa.
[/quote]
Sä et oo tusinatavaraa, kun kirjoitatkin ihan omalla tyylillä. Vain kolme yhdyssanavirhettä yhdessä virkkeessä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:34"]oon yllättynyt että esim. eino on tossa listalla :) vanhat nimet tulevat taas....
[/quote]
Vuoskymmeniä ihmiset on antanut isovanhempiensa sukupolven nimiä lapsillee. Omuen vanhempien eli keski-ikäisten nimiä ei anneta. Meidän 70- ja 80-luvulla syntyneiden lapset antaa varmaan taas niitä suurten ikäluokkien nimiä tarjoja, marja-leenoja, pirjoja ja seppoja kun ajattelevat edesmwnneitä isovanhempiaan ja kauniita vanhoja nimiä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 22:34"]oon yllättynyt että esim. eino on tossa listalla :) vanhat nimet tulevat taas....
[/quote]
Vuoskymmeniä ihmiset on antanut isovanhempiensa sukupolven nimiä lapsillee. Omuen vanhempien eli keski-ikäisten nimiä ei anneta. Meidän 70- ja 80-luvulla syntyneiden lapset antaa varmaan taas niitä suurten ikäluokkien nimiä tarjoja, marja-leenoja, pirjoja ja seppoja kun ajattelevat edesmwnneitä isovanhempiaan ja kauniita vanhoja nimiä.
Miks pitäisi olla harvinainen nimi. Itsellä on ihan tavallinen suomalainen nimi, joka ehkä seitsemän vuotta sitten tuli taas muodikkaaksi. Silloin, kun olin lapsi, nimi oli kuitenkin harvinainen. Aikuiset kysyivät aina nimeni sanottuani, mikä sun oikea nimi on, kun luulivat, että se on lyhenne jostain muusta. Ei ollut yhtään kiva aina kuulla, ettei mun nimeni jotenkin kelvannut oikeasti. Koskaan ei myöskään löytynyt nimelläni mitään nimitarroja ja mukeja, mitä kaikilla kavereilla oli. Ei sitä erikoista nimeä lapsena lainkaan arvostanut, vaikka kiva nimi onkin.
Mä ainakin lapsena ( 80-luvulla) inhosin ja häpesin omaa nimeäni Emilia.. Olisin halunnut samanlaisen tavallisen nimen kuin muillakin. No jos olisin 2010-luvulla syntynyt, eipä tarttis hävetä ;)
Ja toi nimimuki juttu häiritsi myös mua lapsena. Eipä ollut Emilia-mukeja ei.
Ap täällä, voi ei muutama päivä sitten eräs tuttava julkisti lapsen nimen ristiäispäivityksen yhteydessä Facebookissa: Onni. Vanhemman lapsen nimi on Aada...
pojat: Onni, Veeti, Leevi, Elias, Emil
tytöt: Aada, Sofia, Ella, Ida
Anna, Sara, Maria, Sofia