"Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
Allekirjoitan väitteen. Vanhat naiset ovat hirviöitä. Kaupoissa ja tavarataloissa epäystävällisimmät, ilkeimmät ja röyhkeimmät asiakkaat ovat lähes aina yli 50-vuotiaita naisia. Erityisen epäkohteliaita, epäystävällisiä, känttyisiä ja töykeitä asiakkaita ovat vanhat, eläkeikäiset naiset ja eläkeikäiset miehet.
HS Kaupunki|Työelämä
"Hautausmaalla työskennellyt Ilona Usvapelto tietää, kuinka kauheita asiakkaat voivat olla: ”Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
"HS:n verkkokyselyyn vastanneista asiakaspalvelijoista moni kertoi kokeneensa solvauksia, uhkailua ja seksuaalista häirintää."
-https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006606146.html?utm_campaign=hs_tf&ut…
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tuo pitää aika usein paikkansa. Monet keski-ikäiset naiset ovat koko ikänsä omistautuneet perheilleen ja hoitaneet lähes kaiken perheenjäsentensä puolesta, kunnes huomaavat, että pskan saa pyytämättäkin, ja arvostus on nollassa. Siihen vielä lisäksi omien ja puolison vanhempien asioilla juokseminen, ja mahdollisesti lapsenlapset, ja työelämä. Jaksaminen on kovilla.
Se herääminen osuu juurikin vaihdevuosi-ikään, jolloin aletaan muutenkin miettiä elämän suuntaa. Riippuu niin luonteesta, purkaako ikävät tunteensa muihin.Selkärangattomat kynnysmatot ovat omien valintojensa seurauksena päätyneet elämään katkeraa elämää pitkään ja tämä sitten katkeruus puretaan voimaantuneena keski-iässä yleensä nuorempiin on asiakaspalvelijoihin joihin heillä valta-asema.
Hmm. Usein ei niinkään omien valintojen vaan alistamisen takia. Naisen paikka on keittiössä tai missä lie... sellaisessa ovat kasvaneet ja sitten jostain on löytynyt voima nyt aikuisena nousta sieltä pois.
No, kyllä siellä nykyään on outoja tyyppejä myymässä milloin mitäkin. Nuorissa on niitä fiksuja ja reippaita, mutta melko moneen löysään osaamattomaankin ja ihmeen ylpeään olen tuolla asiakaspalvelijoiden joukossa myös törmännyt. Siiis itäisiä tehdä työtään...
Vierailija kirjoitti:
Useampikin on ilmoittanut huonon käytöksen syyksi sen, että lääkäristä ei saa apua vaan oireet ja yleinen tympääntyminen pistetään vaihtareiden syyksi. Mitä ihmettä? Miksi se oma pskafiilis ei saisi johtua hormoneista/vaihtareista/ikääntymisestä vaan sen pitäisi olla jotain muuta (mieluummin vaikka syöpää?) johon lääkäriltä saisi apua?
Meinaan siis, että murrosiässä se vastaava fiilis on taas ihan ookoo/normia vaikka ihan samat hormonit sen silloinkin tekee mutta harvempi silloin ramppaa lääkärissä apua hakemassa. Miksi ne yhtä normaalit hormonimuutokset ja oma vanheneminen onkin keski-iässä on paljon mahdottomampaa hyväksyä johon pitäisi saada jokin taikapilleri?
Mitään tällaista ei ole selitetty.
Vaan että vaivasi sitä keski-ikäistä naista sitten nivelrikko tai aivosyöpä, hän ei saa hoitoa koska on keski-ikäinen vaihdevuotinen nainen, joka on näkymätön ja jota kuuluukin kohdella huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tuo pitää aika usein paikkansa. Monet keski-ikäiset naiset ovat koko ikänsä omistautuneet perheilleen ja hoitaneet lähes kaiken perheenjäsentensä puolesta, kunnes huomaavat, että pskan saa pyytämättäkin, ja arvostus on nollassa. Siihen vielä lisäksi omien ja puolison vanhempien asioilla juokseminen, ja mahdollisesti lapsenlapset, ja työelämä. Jaksaminen on kovilla.
Se herääminen osuu juurikin vaihdevuosi-ikään, jolloin aletaan muutenkin miettiä elämän suuntaa. Riippuu niin luonteesta, purkaako ikävät tunteensa muihin.Selkärangattomat kynnysmatot ovat omien valintojensa seurauksena päätyneet elämään katkeraa elämää pitkään ja tämä sitten katkeruus puretaan voimaantuneena keski-iässä yleensä nuorempiin on asiakaspalvelijoihin joihin heillä valta-asema.
Hmm. Usein ei niinkään omien valintojen vaan alistamisen takia. Naisen paikka on keittiössä tai missä lie... sellaisessa ovat kasvaneet ja sitten jostain on löytynyt voima nyt aikuisena nousta sieltä pois.
Meinaat siis ihan tosissasi, että kasarilla/ysärillä ja vielä nyt vuosituhannen alussakin naisen paikka oli hellan ja nyrkin välissä? Jep. Me tämän päivän keski-ikäiset ollaan synnytty vasta 60/70-luvuilla eikä olla eletty sen paremmin sotavuosia kuin oltu siellä hellan ja nyrkin välissäkään.
N44
Olen ollut itse asiakaspalvelutyössä nuorempana, ja voin vahvistaa sen, että keski-ikäiset naiset ovat keskimäärin hankalimpia asiakkaita. Oikeastaan ainoa toistuva, vastenmielinen miesasiakastyyppi on känniääliö ravintolassa, joka ilmoittaa tuntevansa omistajan, ja järjestävänsä asiakaspalvelijalle heti potkut.
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan. Itselläni nyt keski-ikäisenä riittää itsetuntoa ja hormonien heittely saa buustia valituksille. Annan palautetta herkästi, mutta en huutamalla. Mutta negatiivinen palaute otetaan kettuiluna, vaikka se olisi pelkkä palaute. Annan myös positiivista palautetta herkästi. Negatiivisen asian esille tuomisella ajattelen parantavan palvelua ja positiivisella ilahduttavan tai tukevan työntekijän työitsetuntoa.
Enkä aio muuttua. Saatte vahvaa palautetta minulta edelleen.
Ei meillä kenelläkään ole mitään oikeutta purkaa omaa kiukkuaan työtään tekevään asiakaspalvelijaan. Näitä kiukkuisia naisia on muuallakin kuin vain asiakaspalvelijoiden luukuilla.
Olen itsekin nainen ja kyllä työpaikoilla näitä on tullut nähtyä ja käytös on osittain todella huonoa mm. huutamista, virheiden penkomista ja toisen arvostelua kovaäänisesti. Aina kun tällaiseen törmään niin ajattelen, että tuolla ihmisellä on kyllä isoja ongelmia ja purkaa niitä toisiin. Työpaikalla tällaiset pilaavat ilmapiirin ja nuoremmat työntekijät voivat sulkeutua kuoreensa kun ei koskaan tiedä millä tuulella toimiston kiukkutäti sattuu olemaan.
Minulla on itselläni jo ikää ja olen oppinut, että parhaiten pärjää kun asioi näiden kanssa vain työasioissa ja jättää turhat jorinat kuuntelematta. Olen ollut tilanteessa, jossa kiukkuinen keski-ikäinen itketti toimiston nuorempia työntekijöitä. Asiaa yritettiin korjata ja lopulta henkilö sai varoituksen huonosta käytöksestä. Joten pliis, ethän pura huonoa oloasi toiseen ehkä herkkään nuoreen, jolle tämmöinen käytös todella sattuu ja jää mieleen.
Erikoista, olen lähes päivittäin käynyt kaupoissa viimeiset 40 vuotta enkä muista koskaan kuulleeni asiakkaan huutavan...
Olin nuorena vuosikausia myyjän töissä. Mänteimpiä asiakkaita oli rasvaiset 50-60-vuotiaat äijänkäppyrät ja itsetietoiset nuoret naiset.
Yhden ainoan kerran minulle alkoi räyhätä vanha mummeli, joka oli ostanut edellisenä päivänä jotain johon oli tyytymätön ja minulla oli työaika jo loppu ja sanoin, etten ehdi alkaa setviä asiaa hänen kanssaan vaan ohjasin toiselle myyjälle.
Jos samat asiat tekee mies, niin ajatellaan että onpa siinä vain "jämäkkä" ja hyvä jätkä. Miehiltä vastaavaa käytöstä odotetaan ja se hyväksytään. Naisilta ei, siitä syntyy harha että naiset ovat pahimpia.
Olen itse ollut tämän kesän kesätöissä puhelinasiakaspalvelussa. En itse soita kenellekään, asiakkaat soittavat minulle.
Voin kyllä allekirjoittaa sen, että kaikkein huonoimmin käyttäytyvät juurikin jutussa mainitut keski-ikäiset naiset. Heiltä on tullut kohdattua mm. tyhmittelyä, ivaa, mykkäkouluja ja työntekijän äänen matkimista.
He myös aina yllättyvät kun sanon, että puhelu päättyy, jos et osaa käyttäytyä. Huonosti käyttäytyvät asiakkaat eivät laske sen varaan, että asiakaspalvelijalla on sananvaltaa. Meidän työpaikalla asiakkaan huonoa käytöstä ei onneksi tarvitse kuunnella eikä sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset on niitä jotka on käytännössä näkymättömiä kaikille muille.
Niitä joita ei palvella eikä hoideta. Ihan tutkimuksen mukaan esimerkiksi terveydenhuolto on kaikkein heikointa heillä.
Totta.
Olen lopettanut verenluovuksen, jota olen luovuttanut lähes 20 kertaa. Edellisellä kerralla edelläni jonossa oli nuoria ihmisiä, vastaanoton nuori nainen antoi heille kangaskasseja, jääskrapoja, heijastimia, karkkia ja toivotteli kovasti tervetulleeksi.
Minä en saanut mitään, en pyytänyt enkä vaatinut mutta edes ystävällinen ele tarjota jotain ilmoittumistilanteessa olisi ollut kiva.
Mutta en allekirjoita että vanhat naiset ovat ilkeitä ylipäätään. Monenlaisia heissä kuten muissakin ikäryhmissä.
Olen luovuttanut verta kymmeniä kertoja jo parinkymmenen vuoden ajan, useassa eri toimipisteessä, ja koskaan ei ole ilmoittautumisen yhteydessä noita muistamisia missään annettu. Joka kerta niistä on kysytty vasta hemoglobiinin mittauksen ja terveystietojen läpikäymisen yhteydessä kun ollaan hoitajan kanssa kahdestaan siellä "kopissa" epäilen tarinaasi.
Oman kokemuksen perusteella juurikin tuo ikä- ja sukupuoliryhmä on kärkäs asiakaspalvelu - ja muissakin kohtaamistilanteissa.
Esimerkiksi tänään metrossa, jossa n. 60 + rouva huusi minulle että POIS OVEN EDESTÄ HETI! Jostain syystä on paljon katkeruutta, pahaa oloa ja jotain muuta, mikä purkautuu huonona käytöksenä.
Oma kokemukseni on se, että asiallista palvelua saa vain käyttäytymällä tylysti.
Nuorempana toimi ihan asiallinen ja normaali puhe, mutta vanheneminen on aiheuttanut sen että useat asiakaspalvelilat käyttäytyvät alentuvasti ja epäasiallisesti. Olettavat että en ymmärrä mistään mitään ja että olen jotenkin yksinkertainen. Jotkut sanovat jopa suoraan, että sinä et voi näitä asiota ymmärtää. - Koska eihän vanha nainen nyt vaan ymmärrä, oli viesti jonka sai lukea rivien välistä.- Sillä kerralla kyseessä oli asia, jonka asiantuntija olen ollut vuosikymmeniä.
Mutta se asenne, että vanha nainen ei ymmärrä mitään on niin yleinen, että siihen törmää usein, ja se on turhauttavaa. Toisinaan nämä asiakaspalvelijat höpöttävät ihan outoja sille tyhmälle vanhalle naiselle.
Esim. kun uudessa ulko-oven lukossa ruuvit löytyivät niin että niitä piti kiristää joka viikko ettei lukko irtoa, selitti isännöitsijä ihan pokkana ongelman johtuvan siitä että takaovi on tiukka että se pitää vetää voimalla kiinni. Lukot oli vaihdettu koko taloyhtiöss etuoviin. Takaoville ei oltu tehty mitään. Vaikka sanoin sille idiootille, että kyse on ihan etuoven lukosta, jatkoi hän takaovesta selittämistä ja intti että "sinä vedät sen liian kovalla voimalla kiinni".
Sitä alentuvaa ja omituista käytöstä ei kuitenkaan tule silloin kun olen ärtynyt tai vihainen asiakaspalvelutilanteessa.
Etenkin silloin kun joku asia on saatava hoidettua oikeasti kuntoon, on buustattava itsensä kiukkuiseksi ennen asian hoitamista. En pidä siitä, sillä se ei sovi persoonaani oikein mitenkään. Siitä jää aina epämiellyttävä olo.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä. Olin aikanani pari vuotta töissä asipassa, missä suurin osa asiakkaista oli näitä keski-iän ylittäneitä naisia. Ikinä en kohdannut "mahdotonta" asiakasta. Toki moni soitti tuohtuneena, mutta kun asiallisesti kuunteli, heillä oli aina syy olla tuohtunut. OK, joskus aika mitätön, mutta ehkäpä ei ainoa harmitus juuri siihen hetkeen, ja siksi kuppi nurin.
Kuuntelu, ymmärtäminen, asiallinen ja ripeä asian käsittely. Näiden jälkeen asiakas oli jo aivan erilainen. Jos aspa ottaa puolustautuvan linjan heti kättelyssä, ei ihme jos asiakkaan kierrokset kovenevat. Yrityksen edustajana aspan tehtävä on selvittää mikä firman puolesta on mennyt pieleen, pahoitella ja yrittää selvittää/hyvittää asia jotenkin.
Eikä tosiaankaan huutamista tai nimittelyä tarvitse sietää, mutta on myös taito estää asioiden eskaloituminen siihen pisteeseen. Myös aspojen asenteessa voi olla vikaa.
Noista artikkelin esimerkeistä ei oikein käynyt ilmi millä tavalla keski-ikäiset naiset ovat niitä kamalimpia, jos miehet viskelevät veitsiä, yrittävät tunkeutua toimistoon ja ahdistelevat. Silti naiset niitä pahimpia...
Hesari on tässä jutussa mennyt klikkiotsikko linjalle.
Esimerkkejä oli oikeastaan vain tuo jo otsikossa esiintynyt.
Juttu lytättiin suurilta osin kommenteissa, nimenomaan tuon otsikon maalittamisen vuoksi.
Ainoat negatiiviset kommentit on nostettu tännekin Stina-Susannan toimesta. Joten luulenpa, että nuo negatiiviset esimerkit ovat sielläkin tämän kyseisen Karen/boomer/Stina-Susanna trollin koneelta.
Pahimpia sikailijoita liikenteessä ovat keski-ikäiset naiset. Ennen tämä palkinto meni nuorille miehille mustan bemarin ratissa sitten valkoisessa audissa, mutta nyt keski-ikäiset naiset ovat ohittanee teinipojat kiilailussa, keskisormen näyttämisessä, takapuskurissa roikkumisessa ym
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta noiden raivoavien ääliöiden sekoilun seuraaminen on hyvää viihdettä. Sellaisia arkielämän improvisoituja sketsejä.
”Aion tehdä valituksen!” -repliikki esitettynä pää hieman nykien takaa hyvän shown, etenkin jos asiakaspalvelija rauhallisesti ja ystävällisesti antaa esimiehensä yhteystiedot jolle valituksen voi tehdä.
Esimerkiksi terveydenhoidon puolella ja kelassa on toisinaan pakko kysyä mihin tilanteesta tai päätöksestä voi valittaa. Se on joskus ainoa tapa saada hoito tai tuki johon on oikeutettu.
En olisi koskaan saanut selville lapseni sairauksia jos en olisi menettänyt hermojani ensin TK:ssa ja sitten yliopistosairaalassa, joissa kummassakin aluksi vaan dissattiin lapsen oireita ja käskettiin olemaan reippaampi.
Lapsen "hoito ja tutkimukset" olivat monta vuotta vain ihmeellistä höpötystä. Mutta sitten kun lopulta väsyin tulanteen pitkittymiseen ja korotin ääntäni parillekin lääkärille, alkoivat tutkimukset etenemään ja kohtelu muuttuu asialliseksi.
Lopulta, kun alettiin ihan oikeasti tutkimaan selvisi että lapsen erikoisen oireilun syynä oli useampi sairaus, joiden yhteisvaikutus aiheutti sitä oireilua.
Olen aspa. On okei ja täysin oikeutettua vaatia palvelua MUTTA! Se ei tarkoita sitä että haukutaan ja ahdistellaan aspaa. Se ei myöskään tarkoita sitä että on okei kiljua ja räyhätä viattomille ihmisille, se on väkivaltaa eikä sitäkään voida laittaa sen piikkiin että toinen on asiakaspalvelija. Pidän työstäni koska päivät eivät ole samanlaisia ja usein nauretaan porukalla idiooteille ihmisille.
Naisia on aina vähätelty, vaikka ollaankin olevinaan joku "tasa-arvon mallimaa". Kun tuota vähättelyä kyllästyy kuuntelemaan ja tajuaa, että keski-ikäisenäkin omaa jonkinlaisen ihmisarvon, ei enää ala mielistelemäön edes niitä nuoria, jotka tuntuvat oikein etsimällä etsivän negaa vanhenmista ihmisistä. Unohtavat itsekin vanhenevansa.
Kaikki eivät sovi aspaan. Se on vain fakta! Oma asenne ratkaisee paljon. Joskus näitä nuoria neitosia kun työpaikalla seuraa, niin jotenkin puuttuu sellainen palveluasenne asiakasta kohtaan ja tämä usein välittyy asiakkaaseen. On tärkeää olla hienot tekoripset, mutta asiakaskohtaanisiin ei sitten jakseta panostaa. Ja jos mainitset siitä, olet kiusaaja ja tai kateellinen :D
Keski-ikäiset ja vanhat naiset huutavat, ilkeilevät, puhuvat töykeästi, valittavat ja kiroilevat. Myös vanhat miehet ovat ilkeitä. Kaupassa naispuoliselle asiakaspalvelijalle huudetaan "haista vi##u senkin sa###nan h##ra" ja miespuoliselle asiakaspalvelijalle "vi""n h##o".
Palvelun vaatiminen kaupoissa ja tavarataloissa tarkoittaa kiukuttelua, valittamista, myyjille huutamista ja jopa viheltämistä. Myyjiä ja kassamyyjiä haistatellaan, h##ritellaan ja h##otellaan. Osastolla jätetään vaatteita, kenkiä ja muita tavaroita lojumaan pitkin lattioita. Sekin on nähty, että naisasiakas ostaa vaatteen, käyttää vaatetta, tuo sen takaisin ja yrittää vaatia rahaa takaisin käytetystä ja hikisestä vaatteesta. Kaupoissa myyjät siivoavat asiakkaitten tahalliset sotkemiset.
Uhkailua ja henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa ei kenenkään tarvitse työssään hyväksyä. Ei edes keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta.