"Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
Allekirjoitan väitteen. Vanhat naiset ovat hirviöitä. Kaupoissa ja tavarataloissa epäystävällisimmät, ilkeimmät ja röyhkeimmät asiakkaat ovat lähes aina yli 50-vuotiaita naisia. Erityisen epäkohteliaita, epäystävällisiä, känttyisiä ja töykeitä asiakkaita ovat vanhat, eläkeikäiset naiset ja eläkeikäiset miehet.
HS Kaupunki|Työelämä
"Hautausmaalla työskennellyt Ilona Usvapelto tietää, kuinka kauheita asiakkaat voivat olla: ”Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
"HS:n verkkokyselyyn vastanneista asiakaspalvelijoista moni kertoi kokeneensa solvauksia, uhkailua ja seksuaalista häirintää."
-https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006606146.html?utm_campaign=hs_tf&ut…
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
On hämmästyttävän yleistä, että ylipainoiset, erityisesti naiset, katsovat oikeudekseen ivata ja jopa uhkailla ali- tai normaalipainoisia naisia heidän ulkonäkönsä vuoksi.
Itsellä kävi nuoruudessa tapaus, jossa pulskan puoleinen täti mittaili minua päästä varpaisiin ja totesi ivallisella äänellä, että kun minua katsoo voisi luulla, että Suomesta on ruoka loppu.
Olisit tokassut sille, että sen loppumista peläten olet syönyt varastoon?
Ehkä heillä on paha olla. Sitä voisi naisvihan puskemisen sijaan miettiä, että miksi näin on?
Itse kiinnittänyt kanssa huomiota siihen että nuoret on miellyttäviä asiakkaita ja vanhemmat (miehet ja naiset) useammin vittumaisia, itsekeskeisiä ja epäkohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tuo pitää aika usein paikkansa. Monet keski-ikäiset naiset ovat koko ikänsä omistautuneet perheilleen ja hoitaneet lähes kaiken perheenjäsentensä puolesta, kunnes huomaavat, että pskan saa pyytämättäkin, ja arvostus on nollassa. Siihen vielä lisäksi omien ja puolison vanhempien asioilla juokseminen, ja mahdollisesti lapsenlapset, ja työelämä. Jaksaminen on kovilla.
Se herääminen osuu juurikin vaihdevuosi-ikään, jolloin aletaan muutenkin miettiä elämän suuntaa. Riippuu niin luonteesta, purkaako ikävät tunteensa muihin.Selkärangattomat kynnysmatot ovat omien valintojensa seurauksena päätyneet elämään katkeraa elämää pitkään ja tämä sitten katkeruus puretaan voimaantuneena keski-iässä yleensä nuorempiin on asiakaspalvelijoihin joihin heillä valta-asema.
Herran tähden, noinko on? Minusta ainakin on tullut aina vaan suvaitsevampi iän myötä. Nuorena minä latasin tulemaan mitä sylki suuhun toi, vanhempana olen oppinut käyttäytymään.
Enkä ole ikinä joutunut näkemään tällaista tilannetta, että joku vanhempi ihminen olisi jossain huutanut ja melskannut.
Kyllä ne nuoria ihmisiä on, mitkä sitä metakkaa ja meteliä synnyttää ja lapsiperheet. Mutta tässä nyt haetaankin jotain muuta olettamusta. En ihan yleistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Itse kiinnittänyt kanssa huomiota siihen että nuoret on miellyttäviä asiakkaita ja vanhemmat (miehet ja naiset) useammin vittumaisia, itsekeskeisiä ja epäkohteliaita.
Haha. Tervemenoa vanhuuteen! Siellä se sinuakin kyttää, että tulossa ollaan. Ja tuliaiset mukana, nimittäin kärttyisyys, veemäisyys, katkeruus, kaunaisuus, pettymykset, kaikki elämän varrella koetut loukkaukset jne. jne.
Melkoista yleistämistä. Hiljattain näin klassisen Karenin/Pirkon tiskillä urputtamassa. Kyseenalaisti myyjän ammattitaidon, vaati esimiestä paikalle, huusi, kiroili. Kyseessä kolmekymppinen mies. Karenius/Pirkkous lienee persoonallisuuden piirre.
Millaiselle ihmiselle tulee mieleen huutaa hautausmaalla? Tai seurakunnan virastossa?
Juntteja asiakkaita löytyy kyllä kaikista ikäryhmistä. En osaisi oman kokemuksen perusteella (asiakaspalvelussa vuodesta 1994) nostaa mitään ikäluokkaa toista pahemmaksi.
Minua ärsyttää se, kun tungetaan keskelle jo meneillään olevaa asiakaspalvelutilannetta, koska se oma asia on muka niin paljon kiireisempi ja tärkeämpi. Silloin saatan sanoa tosi tylysti tai vain ignoorata tunkeilevan idiootin. Jos palvelen yhtä asiakasta, keskityn häneen kunnes hänen asiansa on hoidettu ja siirryn sitten seuraavaan. Vituttaa nämä väliin tunkijat ja tuppaajat.
Mulla taas kokemusta monista laihoista, nuutuneen näkösistä keski-ikäsistä jotka nimittelee mua pissikseks, muuten vaan rumaks, liian lyhyeksi, väsyneeks (oma naama ku haudassa olevalla) yms yms yms.
Itsekin asiakaspalvelijana saan ilkeimmät kommentit ja osani asiattomasta käytöksestä nimenomaan keski-ikäisiltä. Veikkaan että osittain johtuu ainakin siitä, että minä, parikymppinen nainen, olen iän puolesta ”alemmalla” tasolla ja iän karttuessa itseluottamusta tulee lisää. Ei myöskään kiinnosta enää niin paljon mitä toiset ajattelee jos aloittaa räyhäämisen. Kohotetaan siis itseä ylemmäs rähisemällä nuoremmalle.
Alkuun se tuntui pahalta mutta nykyisin annan mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Olen joskus myös suoraan sanonut takaisin haistatteluiden jälkeen että meillä kyllä odotetaan myös asiakkailta asiallista käytöstä. Jotenkin vain jotkut ajattelevat että pettymyksen tuottaminen on huonoa asiakaspalvelua.
En tiedä kyllä mitä sillä nämä ihmiset kuvittelevat saavuttavansa kun ovat törkeitä suustaan. Palvelu ei nopeudu eikä siitä muutu vaikka kuinka kiljuisi mutta siitä jää kyllä paha mieli usein molemmille osapuolille.
Hormonitoiminnan lakkaaminen tekee jotkut kärttyisäksi ja muuttaa persoonaa.
Tämä koskee myös muitakin elänlajeja kuin ihmisiä, esim. Leikatut narttukoirat saattavat muuttua agressiiviseksi muita koiria kohtaan, eikä koirille ole edes estrogeenihoitoa.
Mutta voisi sanoa, että vanhat naiset ovat alentuneesti syyntakeisia. Sama koskee kaupan laareista karkkeaja suoraan suuhunsa kahmivia vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla vanhat naiset saavat terveydenhuollon palveluja kuin muutkin kansalaiset. Pääsevät lääkäriin ja terveyskeskukseen, jos ovat sairaita. Vanhoilla naisilla on ilmainen, yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantama, ilmainen mammografia ja ilmaiset kohdunkaulan syöpäseulonnat. Mikään ei oikeuta vanhoja naisia käyttäytymään ilkeästi asiakaspalvelijoita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Ne keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset on niitä jotka on käytännössä näkymättömiä kaikille muille.
Niitä joita ei palvella eikä hoideta. Ihan tutkimuksen mukaan esimerkiksi terveydenhuolto on kaikkein heikointa heillä.
Eivät saa. Se on tutkittu. Heidän vaivansa tulkitaan psykosomaattisiksi tai vaihdevuosiin liittyviksi tms.
Ja tämä on sitten vaikkapa kaupan myyjän vika? Kun ei ole saanut mieleistään hoitoa/palvelua terveyskeskuksessa voi tulla sen jälkeen kauppaan nälvimään myyjiä?
Vierailija kirjoitti:
Hormonitoiminnan lakkaaminen tekee jotkut kärttyisäksi ja muuttaa persoonaa.
Tämä koskee myös muitakin elänlajeja kuin ihmisiä, esim. Leikatut narttukoirat saattavat muuttua agressiiviseksi muita koiria kohtaan, eikä koirille ole edes estrogeenihoitoa.
Mutta voisi sanoa, että vanhat naiset ovat alentuneesti syyntakeisia. Sama koskee kaupan laareista karkkeaja suoraan suuhunsa kahmivia vanhuksia.
Osa ihmisistä on tietty muuten vaan enemmän tai vähemmän koko ikänsä v*ttupäitä.
Vierailija kirjoitti:
Ne keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset on niitä jotka on käytännössä näkymättömiä kaikille muille.
Niitä joita ei palvella eikä hoideta. Ihan tutkimuksen mukaan esimerkiksi terveydenhuolto on kaikkein heikointa heillä.
Täysin totta. Arvaas miten psykiatrian polilla. Ruma keski-ikäinen nainen, muistuttaa liikaa työntekijää. Tai laukaisee jonkun äiti kompleksin tms. Saattavat jopa kadehtia työkyvyttömän näennäistä vapautta, vaikka lapsuuden hyväksikäytön kauhut riivaisi päivittäin. Kato et vaan mieti sitä ja sullahan on aikaa keskellä päivääkin kävellä tuolla. Mene vaikka elokuviin. Meillä on täällä niin paljon töitä, ettei aikoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Juntteja asiakkaita löytyy kyllä kaikista ikäryhmistä. En osaisi oman kokemuksen perusteella (asiakaspalvelussa vuodesta 1994) nostaa mitään ikäluokkaa toista pahemmaksi.
Minua ärsyttää se, kun tungetaan keskelle jo meneillään olevaa asiakaspalvelutilannetta, koska se oma asia on muka niin paljon kiireisempi ja tärkeämpi. Silloin saatan sanoa tosi tylysti tai vain ignoorata tunkeilevan idiootin. Jos palvelen yhtä asiakasta, keskityn häneen kunnes hänen asiansa on hoidettu ja siirryn sitten seuraavaan. Vituttaa nämä väliin tunkijat ja tuppaajat.
Näissä tilanteissa oma havaintoni on, että vanhemmat miehet eivät siedä odottelua, jos palvelen ihan minkä tahansa ikäistä naista. Se tunnutaan tulkittavan jonkinlaiseksi "akkojen väliseksi joutavanpäiväiseksi juoruamiseksi". Jos palvelen miestä toinen miesasiakas odottelee vuoroaan kiltisti. Nuorta naista palvellessa myös vanhemmat naiset eivät viitsi odottaa vuoroaan, vaan tunkevat muka tärkeämmällä asiallaan väliin.
Minäkin ignooraan täysin tällaiset ja jos ei tämä onnistu sanon hyvin napakasti, että minulla on nyt tässä vielä toinen asiakas kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla vanhat naiset saavat terveydenhuollon palveluja kuin muutkin kansalaiset. Pääsevät lääkäriin ja terveyskeskukseen, jos ovat sairaita. Vanhoilla naisilla on ilmainen, yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantama, ilmainen mammografia ja ilmaiset kohdunkaulan syöpäseulonnat. Mikään ei oikeuta vanhoja naisia käyttäytymään ilkeästi asiakaspalvelijoita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa. Se on tutkittu. Heidän vaivansa tulkitaan psykosomaattisiksi tai vaihdevuosiin liittyviksi tms.
Ja tämä on sitten vaikkapa kaupan myyjän vika? Kun ei ole saanut mieleistään hoitoa/palvelua terveyskeskuksessa voi tulla sen jälkeen kauppaan nälvimään myyjiä?
Niinkö tossa lukee?
Sulle huudetaan koska oot huono työssäsi.
Vierailija kirjoitti:
Noin 70-vuotias, vanha nainen on keskimäärin varakas ja hyvätuloinen. Näillä varakkailla, suurilla ikäluokilla on rahaa kustantaa itse mammografiatutkimuksensa. Hyvätuloisilla ja rikkailla vanhuksilla on myös varaa käydä yksityislääkäreillä. Hoitoon pääsy ei ole heillä rahasta kiinni
1940-ja 1950-luvuilla syntyneillä, vanhoilla naisilla ja miehillä on yleensä: Velaton omistusasunto, kesämökki, sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia, rahaa lomailla ja matkustaa, uusi auto, vene ja kämppä täynnä turhaa tavaraa.
Inflaatio on on syönyt asuntolainan korot. Vakituiseen ja kokoaikaiseen eläkevirkaan on päässyt jopa ilman koulutusta. Osa suurista ikäluokista on päässyt jo reilusti alle 60-vuotiaana eläkkeelle. Silti nämä rikkaat ja hyväosaiset, suuret ikäluokat kehtaavat vielä valittaa!
Toki Suomessa on myös pienellä takuueläkkeellä kitkuttavia eläkeläisiä. Ja heillä ei ole mahdollisuutta käydä yksityislääkäreillä ja maksullisissa seulontatutkimuksissa. Valitettavasti ne hyvätuloiset ja rikkaat eläkeläiset ovat aina äänessä. He kitisevät, marisevat ja valittavat paljon enemmän kuin pienituloiset ja köyhät eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammografiat loppuvat kun täyttää 70, vaikka kyllä rintasyöpää sitä vanhemmillakin esiintyy. Alle 5-kymppisille ei juuri kannata seulontamammografiaa tehdä, koska heidän rintakudoksensa on niin tiivistä, että mammografia ei ole paras tutkintamenetelmä.
He on myös maksaneet veroja vuosikymmeniä eli miksi he eivät saa terveydenhuoltoa?
Vierailija kirjoitti:
Elä hättäile, ne nuoretkin vanhenee.
Tunnustan. Itselläni nyt keski-ikäisenä riittää itsetuntoa ja hormonien heittely saa buustia valituksille. Annan palautetta herkästi, mutta en huutamalla. Mutta negatiivinen palaute otetaan kettuiluna, vaikka se olisi pelkkä palaute. Annan myös positiivista palautetta herkästi. Negatiivisen asian esille tuomisella ajattelen parantavan palvelua ja positiivisella ilahduttavan tai tukevan työntekijän työitsetuntoa.
Enkä aio muuttua. Saatte vahvaa palautetta minulta edelleen.