"Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
Allekirjoitan väitteen. Vanhat naiset ovat hirviöitä. Kaupoissa ja tavarataloissa epäystävällisimmät, ilkeimmät ja röyhkeimmät asiakkaat ovat lähes aina yli 50-vuotiaita naisia. Erityisen epäkohteliaita, epäystävällisiä, känttyisiä ja töykeitä asiakkaita ovat vanhat, eläkeikäiset naiset ja eläkeikäiset miehet.
HS Kaupunki|Työelämä
"Hautausmaalla työskennellyt Ilona Usvapelto tietää, kuinka kauheita asiakkaat voivat olla: ”Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
"HS:n verkkokyselyyn vastanneista asiakaspalvelijoista moni kertoi kokeneensa solvauksia, uhkailua ja seksuaalista häirintää."
-https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006606146.html?utm_campaign=hs_tf&ut…
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Noin 70-vuotias, vanha nainen on keskimäärin varakas ja hyvätuloinen. Näillä varakkailla, suurilla ikäluokilla on rahaa kustantaa itse mammografiatutkimuksensa. Hyvätuloisilla ja rikkailla vanhuksilla on myös varaa käydä yksityislääkäreillä. Hoitoon pääsy ei ole heillä rahasta kiinni
1940-ja 1950-luvuilla syntyneillä, vanhoilla naisilla ja miehillä on yleensä: Velaton omistusasunto, kesämökki, sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia, rahaa lomailla ja matkustaa, uusi auto, vene ja kämppä täynnä turhaa tavaraa.
Inflaatio on on syönyt asuntolainan korot. Vakituiseen ja kokoaikaiseen eläkevirkaan on päässyt jopa ilman koulutusta. Osa suurista ikäluokista on päässyt jo reilusti alle 60-vuotiaana eläkkeelle. Silti nämä rikkaat ja hyväosaiset, suuret ikäluokat kehtaavat vielä valittaa!
Toki Suomessa on myös pienellä takuueläkkeellä kitkuttavia eläkeläisiä. Ja heillä ei ole mahdollisuutta käydä yksityislääkäreillä ja maksullisissa seulontatutkimuksissa. Valitettavasti ne hyvätuloiset ja rikkaat eläkeläiset ovat aina äänessä. He kitisevät, marisevat ja valittavat paljon enemmän kuin pienituloiset ja köyhät eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla vanhat naiset saavat terveydenhuollon palveluja kuin muutkin kansalaiset. Pääsevät lääkäriin ja terveyskeskukseen, jos ovat sairaita. Vanhoilla naisilla on ilmainen, yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantama, ilmainen mammografia ja ilmaiset kohdunkaulan syöpäseulonnat. Mikään ei oikeuta vanhoja naisia käyttäytymään ilkeästi asiakaspalvelijoita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Ne keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset on niitä jotka on käytännössä näkymättömiä kaikille muille.
Niitä joita ei palvella eikä hoideta. Ihan tutkimuksen mukaan esimerkiksi terveydenhuolto on kaikkein heikointa heillä.
Mammografiat loppuvat kun täyttää 70, vaikka kyllä rintasyöpää sitä vanhemmillakin esiintyy. Alle 5-kymppisille ei juuri kannata seulontamammografiaa tehdä, koska heidän rintakudoksensa on niin tiivistä, että mammografia ei ole paras tutkintamenetelmä.
Samoin olisi varaa nuorilla, lapsilisänsä ja opintotukinsa ja muut etuudet,pörssiin laittaneilla ja sijoitusasuntoihin sijoittaneina, varaa maksaa itse hoitonsa ja lapsensa kouluruat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla vanhat naiset saavat terveydenhuollon palveluja kuin muutkin kansalaiset. Pääsevät lääkäriin ja terveyskeskukseen, jos ovat sairaita. Vanhoilla naisilla on ilmainen, yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantama, ilmainen mammografia ja ilmaiset kohdunkaulan syöpäseulonnat. Mikään ei oikeuta vanhoja naisia käyttäytymään ilkeästi asiakaspalvelijoita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Ne keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset on niitä jotka on käytännössä näkymättömiä kaikille muille.
Niitä joita ei palvella eikä hoideta. Ihan tutkimuksen mukaan esimerkiksi terveydenhuolto on kaikkein heikointa heillä.
Mammografiat loppuvat kun täyttää 70, vaikka kyllä rintasyöpää sitä vanhemmillakin esiintyy. Alle 5-kymppisille ei juuri kannata seulontamammografiaa tehdä, koska heidän rintakudoksensa on niin tiivistä, että mammografia ei ole paras tutkintamenetelmä.
Kyllä loppuvat mutta 71-vuotiailla alkaa muumiografiat.
Mukavaa, että osaat arvostaa isovanhempiasi.
Mikään eikä kukaan ei ole niin rasittava kuin nuori nainen asiakaspalvelijana tai esimerkiksi terveydenhuollossa. Into piukassa, pää täynnä kirjatietoa ja ihmissuhdetaidot on tasoa Meghan Markle, me-me-me.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta.
Olen lopettanut verenluovuksen, jota olen luovuttanut lähes 20 kertaa. Edellisellä kerralla edelläni jonossa oli nuoria ihmisiä, vastaanoton nuori nainen antoi heille kangaskasseja, jääskrapoja, heijastimia, karkkia ja toivotteli kovasti tervetulleeksi.
Minä en saanut mitään, en pyytänyt enkä vaatinut mutta edes ystävällinen ele tarjota jotain ilmoittumistilanteessa olisi ollut kiva.
Mutta en allekirjoita että vanhat naiset ovat ilkeitä ylipäätään. Monenlaisia heissä kuten muissakin ikäryhmissä.
Kiitos, kun luovutit verta! :)
Pääsin verisyöpähoitojen jälkeen sairaalasta, koska minulle räätälöity eli sopivilta luovuttajilta kerätty veri sai veriarvoni paranemaan.
Vierailija kirjoitti:
Millaiselle ihmiselle tulee mieleen huutaa hautausmaalla? Tai seurakunnan virastossa?
Millaiset ihmiset piirittävät seurakunnan toimistoa niin, että virkailija joutuu pakenemaan takaovesta?
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kokemusta monista laihoista, nuutuneen näkösistä keski-ikäsistä jotka nimittelee mua pissikseks, muuten vaan rumaks, liian lyhyeksi, väsyneeks (oma naama ku haudassa olevalla) yms yms yms.
Noloa käytöstä ihan minkä ikäisiltä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jo Germaine Greer on sanonut kirjassaan "the Change", joka käsittelee menopaussia, että menopaussissa naisesta tulee näkymätön. Ainoa vaihtoehto tulla näkyväksi on tehdä itsensä näkyväksi vaatimalla oikeuksiaan pontevasti. Jos jotkut tulkitsevat tämän hankalaksi, niin eivät näe koko kuvaa. Suomalaisessa junttiyhteiskunnassa, jossa naisia ei muutenkaan kohdella kovin hyvin, tämä vielä korostuu.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä35379 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaiselle ihmiselle tulee mieleen huutaa hautausmaalla? Tai seurakunnan virastossa?
Millaiset ihmiset piirittävät seurakunnan toimistoa niin, että virkailija joutuu pakenemaan takaovesta?
On aivan yleisesti tiedossa että monilla alkaa seistä hautausmaalla käydessä.
Kirjoitin ihmisistä, en epätoivoisen jankuttavia seksikirjoituksia tekevistä palstajonneista tai -miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin 70-vuotias, vanha nainen on keskimäärin varakas ja hyvätuloinen. Näillä varakkailla, suurilla ikäluokilla on rahaa kustantaa itse mammografiatutkimuksensa. Hyvätuloisilla ja rikkailla vanhuksilla on myös varaa käydä yksityislääkäreillä. Hoitoon pääsy ei ole heillä rahasta kiinni
1940-ja 1950-luvuilla syntyneillä, vanhoilla naisilla ja miehillä on yleensä: Velaton omistusasunto, kesämökki, sijoitusasuntoja, lomaosakkeita, pörssiosakkeita, pankkitalletuksia, rahaa lomailla ja matkustaa, uusi auto, vene ja kämppä täynnä turhaa tavaraa.
Inflaatio on on syönyt asuntolainan korot. Vakituiseen ja kokoaikaiseen eläkevirkaan on päässyt jopa ilman koulutusta. Osa suurista ikäluokista on päässyt jo reilusti alle 60-vuotiaana eläkkeelle. Silti nämä rikkaat ja hyväosaiset, suuret ikäluokat kehtaavat vielä valittaa!
Toki Suomessa on myös pienellä takuueläkkeellä kitkuttavia eläkeläisiä. Ja heillä ei ole mahdollisuutta käydä yksityislääkäreillä ja maksullisissa seulontatutkimuksissa. Valitettavasti ne hyvätuloiset ja rikkaat eläkeläiset ovat aina äänessä. He kitisevät, marisevat ja valittavat paljon enemmän kuin pienituloiset ja köyhät eläkeläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He on myös maksaneet veroja vuosikymmeniä eli miksi he eivät saa terveydenhuoltoa?
Eikö heille voisi järjestää mummografioita joiden aikana he voisivat solvata, huutaa ja kirkua tekevänsä valituksen jonnekin, koska eivät ole huomion keskipisteenä?
Missä tällaista tapahtuu, en ole nähnyt paitsi Alavudella kirpputorilla joku kehitysvammainen poika mölisi mutta isänsä käski olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jo Germaine Greer on sanonut kirjassaan "the Change", joka käsittelee menopaussia, että menopaussissa naisesta tulee näkymätön. Ainoa vaihtoehto tulla näkyväksi on tehdä itsensä näkyväksi vaatimalla oikeuksiaan pontevasti. Jos jotkut tulkitsevat tämän hankalaksi, niin eivät näe koko kuvaa. Suomalaisessa junttiyhteiskunnassa, jossa naisia ei muutenkaan kohdella kovin hyvin, tämä vielä korostuu.
Noita öykkäreitä löytyy myös nuoremmista. Ei vaihdevuodet selitä persoonallisuushäiriötä.
Minusta noiden raivoavien ääliöiden sekoilun seuraaminen on hyvää viihdettä. Sellaisia arkielämän improvisoituja sketsejä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta noiden raivoavien ääliöiden sekoilun seuraaminen on hyvää viihdettä. Sellaisia arkielämän improvisoituja sketsejä.
”Aion tehdä valituksen!” -repliikki esitettynä pää hieman nykien takaa hyvän shown, etenkin jos asiakaspalvelija rauhallisesti ja ystävällisesti antaa esimiehensä yhteystiedot jolle valituksen voi tehdä.
Mä en ymmärrä tätä. Olin aikanani pari vuotta töissä asipassa, missä suurin osa asiakkaista oli näitä keski-iän ylittäneitä naisia. Ikinä en kohdannut "mahdotonta" asiakasta. Toki moni soitti tuohtuneena, mutta kun asiallisesti kuunteli, heillä oli aina syy olla tuohtunut. OK, joskus aika mitätön, mutta ehkäpä ei ainoa harmitus juuri siihen hetkeen, ja siksi kuppi nurin.
Kuuntelu, ymmärtäminen, asiallinen ja ripeä asian käsittely. Näiden jälkeen asiakas oli jo aivan erilainen. Jos aspa ottaa puolustautuvan linjan heti kättelyssä, ei ihme jos asiakkaan kierrokset kovenevat. Yrityksen edustajana aspan tehtävä on selvittää mikä firman puolesta on mennyt pieleen, pahoitella ja yrittää selvittää/hyvittää asia jotenkin.
Eikä tosiaankaan huutamista tai nimittelyä tarvitse sietää, mutta on myös taito estää asioiden eskaloituminen siihen pisteeseen. Myös aspojen asenteessa voi olla vikaa.
Noista artikkelin esimerkeistä ei oikein käynyt ilmi millä tavalla keski-ikäiset naiset ovat niitä kamalimpia, jos miehet viskelevät veitsiä, yrittävät tunkeutua toimistoon ja ahdistelevat. Silti naiset niitä pahimpia...
Keski-ikäiset uskaltavat vaatia palvelua esim. kaupoissa. Olisihan se teille myyjillekin helpompaa jos kaikki vaan ostaisivat tavaransa ja lähtisivät kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäiset uskaltavat vaatia palvelua esim. kaupoissa. Olisihan se teille myyjillekin helpompaa jos kaikki vaan ostaisivat tavaransa ja lähtisivät kotiinsa.
”Uskaltavat vaatia”... :D
Ekan sivun perusteella tuli vaikutelma että monellakin on hieman hukassa se, kuka on keski-ikäinen. Todennäköisesti vielä niin, ettei sitä malkaa nähdä omassa silmässä. Monikin nimittäin yrittää selittää huonoa käytöstä asioilla jotka oli perheenäidin normiarkea vielä joskus 70-luvulla ymmärtämättä, että tämä ikäluokka on jo eläkeikäisiä vanhuksia eikä enää mitään keski-ikäisiä. Sen sijaan nykypäivän keski-ikäisiä on 60-70-lukujen lapset ja 80-luvun alussa syntyneet.
En sitten tiedä onko tässäkin ajatuksena joku sukupolven ylittävä uhri*tuminen millä sitä omaa ylimielistä ja asiatonta asennetta yritetään selittää ja oikeuttaa.
Useampikin on ilmoittanut huonon käytöksen syyksi sen, että lääkäristä ei saa apua vaan oireet ja yleinen tympääntyminen pistetään vaihtareiden syyksi. Mitä ihmettä? Miksi se oma pskafiilis ei saisi johtua hormoneista/vaihtareista/ikääntymisestä vaan sen pitäisi olla jotain muuta (mieluummin vaikka syöpää?) johon lääkäriltä saisi apua?
Meinaan siis, että murrosiässä se vastaava fiilis on taas ihan ookoo/normia vaikka ihan samat hormonit sen silloinkin tekee mutta harvempi silloin ramppaa lääkärissä apua hakemassa. Miksi ne yhtä normaalit hormonimuutokset ja oma vanheneminen onkin keski-iässä on paljon mahdottomampaa hyväksyä johon pitäisi saada jokin taikapilleri?
Tämä on sekä sukupolvi- että sukupuolikysymys.
Olen itse mies, ja toimin ammatissa, johon liittyy asiakaspalvelua, pääsääntöisesti asiakkaina ovat myöhäisemmässä keski-iässä tai eläkeiässä olevat ihmiset. Alani on naisvaltainen.
Huomaan, että iäkkäämmiltä ihmisiltä tulee helposti kriittistä palautetta, vähätteleviä kommentteja, jopa raivokkuutta. Tässä ero kuitenkin esimerkiksi AP:hen: olen saanut väheksyntää, kiukkua, aiheetonta kritiikkiä ja vastaanottanut huonoa käytöstä pääsääntöisesti vanhoilta miehiltä. Työkaverini (naisia) ovat sen sijaan sitä mieltä, että erityisesti iäkkäät naiset käyttäytyvät huonosti.
Olisikohan niin, että useammin iäkkäät, äreät miesasiakkaat kehtaavat tulla avautumaan ja jopa huutamaan minulle, kun olen mies, eikä esimerkiksi työkaverilleni, joka on pienikokoinen, 25-vuotias nainen?
Vastaavasti ehkä vanhemmat rouvat suhtautuvat minuun tyynemmin ja ystävällisemmin kuin naispuoleisiin työtovereihini.
Totta.
Olen lopettanut verenluovuksen, jota olen luovuttanut lähes 20 kertaa. Edellisellä kerralla edelläni jonossa oli nuoria ihmisiä, vastaanoton nuori nainen antoi heille kangaskasseja, jääskrapoja, heijastimia, karkkia ja toivotteli kovasti tervetulleeksi.
Minä en saanut mitään, en pyytänyt enkä vaatinut mutta edes ystävällinen ele tarjota jotain ilmoittumistilanteessa olisi ollut kiva.
Mutta en allekirjoita että vanhat naiset ovat ilkeitä ylipäätään. Monenlaisia heissä kuten muissakin ikäryhmissä.