"Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
Allekirjoitan väitteen. Vanhat naiset ovat hirviöitä. Kaupoissa ja tavarataloissa epäystävällisimmät, ilkeimmät ja röyhkeimmät asiakkaat ovat lähes aina yli 50-vuotiaita naisia. Erityisen epäkohteliaita, epäystävällisiä, känttyisiä ja töykeitä asiakkaita ovat vanhat, eläkeikäiset naiset ja eläkeikäiset miehet.
HS Kaupunki|Työelämä
"Hautausmaalla työskennellyt Ilona Usvapelto tietää, kuinka kauheita asiakkaat voivat olla: ”Kovimmat huudot tulivat keski-ikäisiltä ja sitä vanhemmilta naisilta”
"HS:n verkkokyselyyn vastanneista asiakaspalvelijoista moni kertoi kokeneensa solvauksia, uhkailua ja seksuaalista häirintää."
-https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006606146.html?utm_campaign=hs_tf&ut…
Kommentit (84)
Kyllä miehetkin kunnostautuivat.
”Hautausmaan kontekstissa seksuaalinen lirkuttelu todella särähti”, Usvapelto sanoo kommentoidessaan erästä kertaa, kun eräs miesasiakas oli toivonut että joku työntekijöistä imisi hänen ”tikkariaan”.
Kerran jo sulkemisajan jälkeen neljä miestä pyrki toimistoon sisään. He hakkasivat ovia ja ikkunoita, ja lopulta Usvapelto joutui pakenemaan takaoven kautta kotiin.
Suomessa ollaan hulluja! Ei täällä normaalia väkeä ole! Missään muualla ei käyttäydytä noin!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan hulluja! Ei täällä normaalia väkeä ole! Missään muualla ei käyttäydytä noin!
No jaa, aika monissa maissa tullaan laumoissa keppien ja älämölön kansas, ja tuikataan toimisto tuleen.
Ne keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset on niitä jotka on käytännössä näkymättömiä kaikille muille.
Niitä joita ei palvella eikä hoideta. Ihan tutkimuksen mukaan esimerkiksi terveydenhuolto on kaikkein heikointa heillä.
Samalla tavalla vanhat naiset saavat terveydenhuollon palveluja kuin muutkin kansalaiset. Pääsevät lääkäriin ja terveyskeskukseen, jos ovat sairaita. Vanhoilla naisilla on ilmainen, yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantama, ilmainen mammografia ja ilmaiset kohdunkaulan syöpäseulonnat. Mikään ei oikeuta vanhoja naisia käyttäytymään ilkeästi asiakaspalvelijoita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Ne keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset on niitä jotka on käytännössä näkymättömiä kaikille muille.
Niitä joita ei palvella eikä hoideta. Ihan tutkimuksen mukaan esimerkiksi terveydenhuolto on kaikkein heikointa heillä.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla vanhat naiset saavat terveydenhuollon palveluja kuin muutkin kansalaiset. Pääsevät lääkäriin ja terveyskeskukseen, jos ovat sairaita. Vanhoilla naisilla on ilmainen, yhteiskunnan eli veronmaksajien kustantama, ilmainen mammografia ja ilmaiset kohdunkaulan syöpäseulonnat. Mikään ei oikeuta vanhoja naisia käyttäytymään ilkeästi asiakaspalvelijoita kohtaan!
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa. Se on tutkittu. Heidän vaivansa tulkitaan psykosomaattisiksi tai vaihdevuosiin liittyviksi tms.
Aina löytyy ihmisiä, jotka välttelevät työntekoa. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset juoksevat ahkerasti työterveyshuollossa, terveyskeskuksessa ja lääkärissä hakemassa tekaistuja "sairauslomia" eli "omaa lomaa".
Seuratkaapa työpaikalla, kun samat ihmiset ovat aina "sairaana". Ovatko vanhojen naisten vaivat psykosomaattisia vai vaihdevuosivaivoja? Vanhat naiset vetoavat itse burnoutiin, työuupumukseen ja vaihdevuosivaivoihin, koska niillä saa kätevästi sairauslomaa. Kummasti nämä alati tekosairaat ihmeparanevat "omalla lomalla" ja "sairauslomalla". Käyvät lenkkeilemässä, ostoksilla, kylässä, kesämökillä ja matkustelevat kotimaassa ja ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät saa. Se on tutkittu. Heidän vaivansa tulkitaan psykosomaattisiksi tai vaihdevuosiin liittyviksi tms.
Vierailija kirjoitti:
Aina löytyy ihmisiä, jotka välttelevät työntekoa. Keski-ikäiset ja sitä vanhemmat naiset juoksevat ahkerasti työterveyshuollossa, terveyskeskuksessa ja lääkärissä hakemassa tekaistuja "sairauslomia" eli "omaa lomaa".
Seuratkaapa työpaikalla, kun samat ihmiset ovat aina "sairaana". Ovatko vanhojen naisten vaivat psykosomaattisia vai vaihdevuosivaivoja? Vanhat naiset vetoavat itse burnoutiin, työuupumukseen ja vaihdevuosivaivoihin, koska niillä saa kätevästi sairauslomaa. Kummasti nämä alati tekosairaat ihmeparanevat "omalla lomalla" ja "sairauslomalla". Käyvät lenkkeilemässä, ostoksilla, kylässä, kesämökillä ja matkustelevat kotimaassa ja ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. He raataa sairainakin. Pahimmillaan kotona vielä omia lapsia, niskassa omat ja appivanhemmat sen tuön lisäksi.
Ja se että joutuu ravaamaan saadakseen hoitos kertoo juurikin siitä että hoitoa ei saa.
Uskon, että tuo pitää aika usein paikkansa. Monet keski-ikäiset naiset ovat koko ikänsä omistautuneet perheilleen ja hoitaneet lähes kaiken perheenjäsentensä puolesta, kunnes huomaavat, että pskan saa pyytämättäkin, ja arvostus on nollassa. Siihen vielä lisäksi omien ja puolison vanhempien asioilla juokseminen, ja mahdollisesti lapsenlapset, ja työelämä. Jaksaminen on kovilla.
Se herääminen osuu juurikin vaihdevuosi-ikään, jolloin aletaan muutenkin miettiä elämän suuntaa. Riippuu niin luonteesta, purkaako ikävät tunteensa muihin (joka on ehdottoman väärin), vai osaako suunnata ne vaikka johonkin uuteen harrastukseen.
Mitä terveydenhoitoon tulee, niin onhan se totta, että esim. miehen sydänoireisiin suhtaudutaan paljon suuremmalla vakavuudella, kuin naisten. Siinä pitää itse olla myös tiukkana, eikä saa tyytyä ylimalkaiseen diagnoosiin. Itse olen kyllä saanut erittäin hyvää hoitoa pariin vakavaan sairauteen.
Olen itse lähes 60v., aspa, äiti, puoliso, ja olen ikävä kyllä joutunut hiukan kovistelemaan ympärilläni olevia ihmisiä siitä, että ovat vähätelleet, jopa pilkanneet ja väheksyneet ponnistelujani tai osaamistani. Tai olettaneet, että jaksan tehdä kotihommat, kuten ennenkin, vaikka olen itsekin työelämässä. Onnekseni heräsin ongelman olemassaoloon jo lasten ollessa nuorempia. Se vaati hiukan tervettä itsekkyyttä ja aiheutti suunnatonta hämmästystä, että lopetin juoksutyttönä olon. Kyllä helpotti, ja arvostuskin nousi.
Asiakaspalvelijoille en ole ikinä ilkeä, mutta jos tiskin takana on valmiiksi hapan ihminen sitruuna poikittain siellä, mihin aurinko ei paista, niin saatanpa olla keskivertoa napakampi puheessani. Huutamaan ei silti tarvi ruveta. Jos minulle itselleni osuu huutava asiakas, kerron kyllä, että noin ei käyttäydytä, eikä omaa huonoa oloa pureta toisiin.
On iäkkäitä ihmisiä, jotka käyttäytyvät kaupoissa, apteekeissa, virastoissa, pankeissa jne. hyvin epäkohteliaasti ja töykeästi. He valittavat, huutavat ja kiroilevat, etuilevat ja tönivät, aivastavat ja yskivät päin. Usein nämä vanhat naiset ja vanhat miehet myös puhuvat ilkeän sävyyn ihmisistä.
Omat lapset hoidetaan, samoin oma koti ja työ. Sen sijaan kenenkään ei ole Suomessa pakko hoitaa omia vanhempia, appivanhempia tai lastenlapsia. Omat vanhemmat ja appivanhemmat voivat ostaa kotiinsa maksullista kotiapua ja siivousta. Kauppaostokset saa tilattua kotiin asti. Lastenlapsilla on omat vanhemmat, joille kuuluu hoito- ja kasvatusvatuu omista lapsistaan. Toki aina on ollut ja aina tulee olemaan uusavuttomia ja laiskoja vanhempia, jos hoidattavat lapsensa isovanhemmilla. Lastenhoitovastuu ei kuulu isovanhemmille.
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että tuo pitää aika usein paikkansa. Monet keski-ikäiset naiset ovat koko ikänsä omistautuneet perheilleen ja hoitaneet lähes kaiken perheenjäsentensä puolesta, kunnes huomaavat, että pskan saa pyytämättäkin, ja arvostus on nollassa. Siihen vielä lisäksi omien ja puolison vanhempien asioilla juokseminen, ja mahdollisesti lapsenlapset, ja työelämä. Jaksaminen on kovilla.
Se herääminen osuu juurikin vaihdevuosi-ikään, jolloin aletaan muutenkin miettiä elämän suuntaa. Riippuu niin luonteesta, purkaako ikävät tunteensa muihin.
Selkärangattomat kynnysmatot ovat omien valintojensa seurauksena päätyneet elämään katkeraa elämää pitkään ja tämä sitten katkeruus puretaan voimaantuneena keski-iässä yleensä nuorempiin on asiakaspalvelijoihin joihin heillä valta-asema.
Monopolisoineet liki kaikki yhteiskunnan resurssit, sitten näitä psykoottisia muumioita vielä pitäisi pokkuroida. Säälittävä maailma.
Allekirjoitan väitteen, en asiakaspalvelijana vaan toisena asiakkaana. Koskee myös iäkkäitä miehiä. Viimeisin tapaus eilen kauppareissulla. Edessäni kassajonossa olevan miehen ja minun välissä oli ostoskärryni, muutenkin noudatin turvaväliä. Hänen päästessä linjan luo ja minun odottaessa nätisti taaempana, tokaisi minulle töykeästi, että äläpä pidä kiirettä. Häntä aiemmin kassan ohittanut joku 60-70v nainen pakkasi tosi hitaasti ostoksiaan seisten pakkauslinjan vieressä, ei päässä. Sinne ois kannattanut rouvan mennä, pakkauskohtien välillä kun on korkeat suojat. Omat ostokseni jäivät kassan kohdalle jumiin. Odottaessani, että pakkauskohta vapautuu, nainen työnsi kärryäni ja tokaisi että liian lähellä. Kärry ei koskenut häneen ja itsehän tuo seisoi väärässä paikassa. Olen itsekin kuuskymppinen, mutta osaan kyllä käyttäytyä ja ottaa muut huomioon. Mikä ihme aggressiivisuus noita tyyppejä vaivaa.
Tuon ikäiset uhraavat monesti oman aikansa ja rahansa muiden eteen ja siksi heillä kiehuu helposti yli.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Aina olen saanut apua kun olen työterveyteen mennyt. Samoin julkiselta puolelta kun jouduin joskus päivystykseen. En koe olevani näkymätön. Huonoa käytöstä en hyväksy enkä itse käyttäydy huonosti.
T. Keski-ikäinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mammografiat loppuvat kun täyttää 70, vaikka kyllä rintasyöpää sitä vanhemmillakin esiintyy. Alle 5-kymppisille ei juuri kannata seulontamammografiaa tehdä, koska heidän rintakudoksensa on niin tiivistä, että mammografia ei ole paras tutkintamenetelmä.
Kuolleetko siellä huutelee?