Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntemalleni vihreälle on auton tehokkuus tärkeä

Vierailija
27.08.2013 |

Mikä vihreä tuollainen on? Alle 200 hevosvoimaa on hänen mielestään mopo.

Wanna-be-trendi-tiedostava-vihreä a'la pääkaupunkiseutu?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:00"]

Ei vihreänkään tarvitse olla täydellinen. Minullakin on auto, koska ilman sitä en pääse töihin. Ja uudempi ja tehokkaampi autoni on edellistä vanhaa kotteroani paaljon vähäpäästöisempi. Hybridiautoon ei ole varaa.

[/quote]

Enkä muuten tunne sellaista vihreää, jotka harrastaisi saarnaamista. Ja veikkaanpa että nämä palstan vihervihaajat eivät edes yleensä tunne yhtään vihreää.

Vierailija
22/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreät ovatkin ainoa kansanosa, joiden tekemisiä vahditaan ja joilta vaaditaan täydellisyyttä. Mutta olen silti, kaikkine vikoinenikin, koska luontoarvot ovat tärkeitä, samoin maaseudun asuttaminen ja sen elinvoimaisena pitäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä arvostan pientä kulutusta koska se merkitsee pitempää toimintasädettä. Tehosta en tingi, nykyisessä Bemarissa on vajaat 400 heppaa.

Autoilu on mukavaa!

Vierailija
24/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:06"]

Mä taas tunnen autottoman stadilaisen vihreän, joka meuhkaa autojen ympäristöhaitoista. Samalle herralle kertyy lentokilometrejä ihan kiitettävästi...

[/quote]

Näitä on muuten aika paljon Helsingin hippikaupunginosissa. Olen itsekin vihreä ja autoilija, ja olen todella usein kuullut tätä saarnaamista autoilemisesta. Nämä samat saarnaajat vaan toisinaan ravaa ympäri maailmaa matkoilla vähän väliä, kun taas itse olen matkustanut viimeksi vuonna 1986. Vähän on pata kattilaa soimaa -meininki...

Vierailija
25/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 11:04"]

Vihreät ovatkin ainoa kansanosa, joiden tekemisiä vahditaan ja joilta vaaditaan täydellisyyttä. Mutta olen silti, kaikkine vikoinenikin, koska luontoarvot ovat tärkeitä, samoin maaseudun asuttaminen ja sen elinvoimaisena pitäminen.

[/quote]

Vai maaseudun asuttaminen? Vihreät päinvastoin yrittävät vaikeuttaa maaseudun elämää kaikin puolin.

Vierailija
26/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:35"]

Saastuttaako Haavisto luontoa fanittamalla formuloita, heh? Eli jos Haavisto ei fanittaisi, päästöt olisivat pienemmät?

[/quote]

No on siinä nyt vähän moraalinen ristiriita jos vihreiden ylipappi fanittaa formuloita... tietenkään eihän sitä nyt omassa silmässä malkaa näe.

Vierailija
27/44 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä vihreänkin on käytävä töissä autolla... Ainakin minun!

Vierailija
28/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vihreitä ja "vihreitä". Ekologisuus on helposti jotain muotia tietyille ihmisille, vähän aikaa jaksetaan hippeillä ja syödä ituja ja paasata monikansallisista yhtiöistä. Mutta niin se on muillakin ihmisillä. Tupakoitsija saarnaa ruoan lisäaineiden syöpävaarallisuudesta ja autokouluopettaja jää kiinni ylinopeudesta.

Suurin osa ihmisistä on itsekkäitä ja ajattelevat, etteivät omat teot merkitse mitään, oma mukavuus ja elämän helppous on tärkeämpää kuin omien periaatteiden mukaan eläminen. Näin se on kaikilla, myös niillä vihreillä.

Olen ollut nuorempana mukana Luonto-Liiton ja Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnassa. Iso osa nykyisistäkin ystävistä ja tuttavista on niistä kontakteista peräisin. Aika harva oikeasti enää fillaroi työmatkoja (kyllähän mä muuten mutta...), ostaa luomua (on siinä kuule luomussakin omat ongelmansa...), käyttää kestositeitä (mä en vaan jaksanu enää), välttää lentoliikennettä (siis tän kerran vaan, eihän me muuten päästäis täältä suomesta paljon mihinkään ja kuluttaahan se autokin ja ja ja...), ostaa rättinsä kirpputorilta (mut kyllä mä sit vien nämä kirppikselle...) jne.

On helppoa olla ekologinen jos ei ole rahaa tuhlattavaksi asti. Autottomuus on kuitenkin yksi tärkeimmistä ekologisista valinnoista kaupungissa. Jopa tärkeämpää kuin jätteiden laijittelu.

Vierailija
29/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tyhmiä vihreitä ja on tyhmempiä vihreitä, muita ei ole. Vihreys on aina virhe.

Vierailija
30/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:46"]

Eikös teho tarkoita nimenomaan enemmän voimaa vähemmällä hukkaenergialla? Vihreälle täysin sopiva asenne.

[/quote]

Ei tarkoita. Optimaalista hyötysuhdetta varmaan haet tässä?

Vierailija
31/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 15:39"]

On vihreitä ja "vihreitä". Ekologisuus on helposti jotain muotia tietyille ihmisille, vähän aikaa jaksetaan hippeillä ja syödä ituja ja paasata monikansallisista yhtiöistä. Mutta niin se on muillakin ihmisillä. Tupakoitsija saarnaa ruoan lisäaineiden syöpävaarallisuudesta ja autokouluopettaja jää kiinni ylinopeudesta.

Suurin osa ihmisistä on itsekkäitä ja ajattelevat, etteivät omat teot merkitse mitään, oma mukavuus ja elämän helppous on tärkeämpää kuin omien periaatteiden mukaan eläminen. Näin se on kaikilla, myös niillä vihreillä.

Olen ollut nuorempana mukana Luonto-Liiton ja Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnassa. Iso osa nykyisistäkin ystävistä ja tuttavista on niistä kontakteista peräisin. Aika harva oikeasti enää fillaroi työmatkoja (kyllähän mä muuten mutta...), ostaa luomua (on siinä kuule luomussakin omat ongelmansa...), käyttää kestositeitä (mä en vaan jaksanu enää), välttää lentoliikennettä (siis tän kerran vaan, eihän me muuten päästäis täältä suomesta paljon mihinkään ja kuluttaahan se autokin ja ja ja...), ostaa rättinsä kirpputorilta (mut kyllä mä sit vien nämä kirppikselle...) jne.

On helppoa olla ekologinen jos ei ole rahaa tuhlattavaksi asti. Autottomuus on kuitenkin yksi tärkeimmistä ekologisista valinnoista kaupungissa. Jopa tärkeämpää kuin jätteiden laijittelu.

[/quote]

Ap tässä.

No, nyt nostan vihreälle hattua(kuviteltua) hyvästä kommentista. Näinhän se menee.

Itse ole kai jonkinlainen puoluetta ja aatetta, hiukan oikeistolainen, hakeva maalainen kaukaa Helsingistä. Täällä olen kai jotenkin vaan oppinut elämään kuten maalla eletään, aika säästeliäästi. Kasvatamme puutarhassa ja pellolla marjoa ja kasviksia, käytämme maalämpöä, kompostoimme, emme matkusta juurikaan eikä lentokoneella kuin kerran n. 3-5 vuoden välein eikä muutenkaan muutenkaan mitään moottorilaitteita (paitsi 2 autoa: pakko) harrasteta poislukien ruohonleikkuri :)

Oikeasti en tykkää mm. aloitukseni takia vihreästä puolueesta ollenkaan; on niin helvetin täynnä ko. wanna-be mulkkuja ja kateellisiakin sellaisia, jotka saisitte haukkua pataluhaksi ja heittää kannattajakunnastanne pihalle. Sen sijaan, kun tapaat oikeasti vihreän ihmisen, joka ymmärtää maaseudunkin elämäntapaa ja yksinkertaista elämää omine puutarhan tuotteineen jne. niin sielu hyrisee tyytyväisyydestä: tällaisia ihmisiä pitäisi olla enemmänkin -> sopusoinnussa kaikkien kanssa.

Olet oikeassa, noiden tulojen kasvaessa moni alkaa haalimaan kaikkea roinaa ja pää ei kestä katsellessa muiden materialistuvaa elämän tapaa. Oikea vihreys on pääkopan kestävyyttä elää omaa elämäntapaansa ja tietty yksinkertainen, vaatimaton elämäntapa ja sen voimakas arvostus.

Vierailija
32/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla, ja tuttavapiirissäni on monia kuvailemiasi (Ap viestissä 27) ihmisiä ja perheitä. Itsekin kuulun heihin. Olen vihreä. Luonnonsuojelun lisäksi puolueessa on tärkeää aate, että jokainen ihminen on tärkeä ja tasa-arvoinen. Yleensä ne, jotka vihreitä haukkuvat, eivät tunne ketään maalla asuvaa vihreää eikä Maaseutu- ja erävihreiden toimintaa.  Harmi juttu sinänsä, mutta itse asennoidun niin, että toimin omassa elämässäni tietyllä tavalla, eihän se muille kuulu.

Vierailija
33/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä osa vihreistä myös sokeutuu ja suhteellisuudentaju vääristyy. Kun ympärillä on niin paljon kerskakulutusta, oma kuluttaminen saattaa oikeasti näyttää vähäiseltä, vaikka jonkun muun mielestä sekin on kerskakulutusta yhtä kaikki. Ja sit kun verrataan nuukastikin elävän suomalaisen ekologista jalanjälkeä johonkin afrikan köyhään savimaja-jätkään niin...

Äänestän vihreitä. En siksi, että mielestäni jonkun kaksinaismoralistisen bemarilla ajavan paasaajan pitäisi päästä nauttimaan kansanedustajan palkkaa ja etuuksia vaan siksi, että lainsäädäntömme kaipaa paljon vihertymistä. Mulle on ihan sama, millä autolla Satu Hassi tai Ville Niinistö ajaa ja lajittelevatko he jätteensä, merkitystä on sillä, että he saavat aikaan jonkun sellaisen lain, joka velvoittaa vaikka kuntia huolehtimaan ympäristöasioista. Sillä on paljon enemmän merkitystä kuin yksittäisen ihmisen autoilulla.

Vierailija
34/44 |
27.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:46"]

Eikös teho tarkoita nimenomaan enemmän voimaa vähemmällä hukkaenergialla? Vihreälle täysin sopiva asenne.

[/quote]

Oliko tuo aitoa tietämättömyyttä vai vihreille heitetty täky? 

Tehoa saa polttoaineella. Tietenkin parempi hyötysuhde nostaa tietyn moottorin tehoa, mutta ajattele nyt vaikka jenkkirautoja joissa on isot moottorit ja paljon tehoja. Kuulostaako se oikeasti vähemmältä hukkaenergialta? 

Auton voima on suoraan verrannollinen sen tehoon. Tehon saa laskettua väännön ja kierrosnopeuden avulla. Esimerkiksi dieselissä saman kokoisen moottorin teho jää korkeammasta väännöstä huolimatta bensakonetta alhaisemmaksi, kun kierrosnopeutta ei saa kasvatettua. Silti usein dieseli toimii paremmalla hyötysuhteella, eli kuluttaa vähemmän löpöä.

Vierailija
35/44 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:48"]

No voi niitä vihreitä. Itse vihreänä en omista autoa sen paremmin kuin  ajokorttiakaan. Myös se kovasti ärsyttää monia anti-vihreitä. Mitähän tässä nyt sitten pitäisi tehdä?

[/quote]

Miksi vihreät harrastavat sitten niin paljon saastuttavaa lentomatkailua? Mitä olen seurannut "tiedostavat" vihreät ovat yleensä innokkaita matkailijoita kun sen sijaan duunareiden joilla ei ole varaa kaukomatkoihin pitäisi tuntea syyllisyyttä siitä että kulkevat työmatkansa omalla autolla.

Vierailija
36/44 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, olen mainitsemasi "tiedostava vihreä", ikää 43v, enkä ole koskaan lentänyt. Puolueeseen liityin 21 vuotiaana, vuonna 1991.  

Vierailija
37/44 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 00:20"]

Heh, olen mainitsemasi "tiedostava vihreä", ikää 43v, enkä ole koskaan lentänyt. Puolueeseen liityin 21 vuotiaana, vuonna 1991.  

[/quote]

Miltä tuntuu sellaisen vihreän vakaumus, jolla pitää olla autossa tehoja?

Vierailija
38/44 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä osaa sanoa.  Eikä mietitytä paljon muidenkaan "vakaumukset". Hiukan isompia asiakokonaisuuksia mietin, esim. lähiruoka-asioita, joilla on merkitystä tavallisen ihmisen elämään.

Vierailija
39/44 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 00:27"]

No enpä osaa sanoa.  Eikä mietitytä paljon muidenkaan "vakaumukset". Hiukan isompia asiakokonaisuuksia mietin, esim. lähiruoka-asioita, joilla on merkitystä tavallisen ihmisen elämään.

[/quote]

Sama asiaa Suomessa murehdin, vaikka vihreä en olekaan.

Vierailija
40/44 |
28.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis en pelkästään murehdi, vaan pyöritän ruokapiiriä, eli olen tarttunut toimeen.

34