Tuntemalleni vihreälle on auton tehokkuus tärkeä
Mikä vihreä tuollainen on? Alle 200 hevosvoimaa on hänen mielestään mopo.
Wanna-be-trendi-tiedostava-vihreä a'la pääkaupunkiseutu?
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 10:05"]
Kannattaa muuten tajuta yksi seikka, tämä erityisesti 2:lle: ympäristön kannalta on huonompi ajatus vaihtaa käyttökelpoinen vanha auto uuteen, vaikka siinä ne päästöt pienenisivätkin.
Jaa miksi näin?
No siksi, että autojen valmistaminen on niin hitonmoinen kuormitus luonnolle.
Se vanhakaan auto ei muuten poistu käytöstä, vaikka joku (esim. Hassi) sen myisikin pois ja ostaisi pienipäästöisemmän tilalle. Joku sen ostaa, ja ajaa sillä kenties enemmänkin kuin Hassi.
Tästä luin jokunen vuosi sitten mielenkiintoisen Risto Isomäen haastattelun, on vihreä ja erikoistunut juurikin tällaisiin teknologian ja ympäristön suhdetta koskeviin pohdiskeluihin.
Asia ei siten ole ihan niin yksinkertainen kuin osa ajattelee...
Sinänsä ap:n ystävän automieltymykset tietysti ovat vähän ristiriitaiset, mutta ehkä hän sillä tehokkaalla autollaan ajaa kumminkin todellisuudessa vähän. Ja sehän on toki tärkeämpää päästöjen kannalta.
[/quote]
Näin on! Mutta tätä ei kukaan näy noteeranneen, koska haluavat mollata vihreitä ikään kuin se olisi jotenkin yhtenäinen ihmisryhmä. Hölmö ketju kerrassaan.
Ap itse kuulostaa harhautuneelta vihreältä, ihmiseltä joka ajattelee vihreästi mutta inhoaa muita vihreitä, koska on jostain saanut harhaisen mielikuvan heistä.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 11:43"]
Ap itse kuulostaa harhautuneelta vihreältä, ihmiseltä joka ajattelee vihreästi mutta inhoaa muita vihreitä, koska on jostain saanut harhaisen mielikuvan heistä.
[/quote]
Miten autoilu , tehokas auto ja vihreys sopii yhteen?? Kyllä tässä on harhautunut joku muu.
Eipä yllätä. Satu Hassi ajelee vanhalla 20 litraa sadalla kuluttavalla Pajerolla, iso, kankea nelivetomaasturi. Tällä tavalla, älkää tehkö niin kuin minä vaan niin kuin minä sanon. Vihreissä ja vasureissa on suurin osa todella kaksinaismoralistisia idiootteja, valitettavasti. Oikeat vihreät löytyy ihan jostain muualta kuin pk-seudulta.
Eikös teho tarkoita nimenomaan enemmän voimaa vähemmällä hukkaenergialla? Vihreälle täysin sopiva asenne.
No voi niitä vihreitä. Itse vihreänä en omista autoa sen paremmin kuin ajokorttiakaan. Myös se kovasti ärsyttää monia anti-vihreitä. Mitähän tässä nyt sitten pitäisi tehdä?
Ai niin, ja kehtaan vielä olla helsinkiläinen vihreä. Enkös vaan olekin ihan törkeän ärsyttävä, ihan noin lähtökohtaisesti?
Nro 3
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:46"]
Eikös teho tarkoita nimenomaan enemmän voimaa vähemmällä hukkaenergialla? Vihreälle täysin sopiva asenne.
[/quote]
Nimenomaan. Minä yläpeukutin.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:50"]
Ai niin, ja kehtaan vielä olla helsinkiläinen vihreä. Enkös vaan olekin ihan törkeän ärsyttävä, ihan noin lähtökohtaisesti?
Nro 3
[/quote]
hellsinskiläisyydestä peukutin alas.
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:50"]
Nro 3
[/quote]
hellsinskiläisyydestä peukutin alas.
[/quote]
Hyvä tietää. Ihmisiä on aina hyvä vähän dissailla asuinpaikan mukaan. (:
T.Yksi meistä täysin sietämättömistä helsinkiläisistä vihreistä
[quote author="Vierailija" time="27.08.2013 klo 08:45"]
Eipä yllätä. Satu Hassi ajelee vanhalla 20 litraa sadalla kuluttavalla Pajerolla, iso, kankea nelivetomaasturi. Tällä tavalla, älkää tehkö niin kuin minä vaan niin kuin minä sanon. Vihreissä ja vasureissa on suurin osa todella kaksinaismoralistisia idiootteja, valitettavasti. Oikeat vihreät löytyy ihan jostain muualta kuin pk-seudulta.
[/quote]
Samaa mieltä. Muutaman pääkaupunkilaisen vihreän ja ei-vihreiden kanssa keskustellut yleensä asumisesta ym. niin pian tulee ilmi, että ainakin maaseudulla on aivan toisenlainen ajattelutapa mitä tulee vaikka energiankulutukseen mm. maalla ei kukaan enää laita kuin maalämmön taloonsa saneerauksessa tai uudisrakennuksessa, maalaiset eivät lentele ympäri maailmaa kaukolomille ainakaan joka vuosi tai useamman kerran vuodessa jne.
Tuntuu, että vihreät pääkaupunkiseutulaiset haluavat kauheasti pysyä elintasokilvassa mukana jos tulot alkaa hiukankin olla kohtuutasolla. Silloin se vihreys unohtuu heti.
Minusta vihreys on yksi kommunismin muoto; muilta pois ja muille rajoituksia, että pääsee itse osoittelemaan miten toisten pitäisi muualla elää.
Tulee mieleen lähinnä säälittävät, aivopestyt ja hyödylliset idiootit.
Minä tunnen persun joka on tuonut vaimon thaikuista. Tunnen myös lääkärin joka polttaa, lihavan kunto-ohjaajan, monta alkoholisoitunutta äitiä ja isää joiden kulissit kyllä romahtavat kohta jne.
Kannattaa muuten tajuta yksi seikka, tämä erityisesti 2:lle: ympäristön kannalta on huonompi ajatus vaihtaa käyttökelpoinen vanha auto uuteen, vaikka siinä ne päästöt pienenisivätkin.
Jaa miksi näin?
No siksi, että autojen valmistaminen on niin hitonmoinen kuormitus luonnolle.
Se vanhakaan auto ei muuten poistu käytöstä, vaikka joku (esim. Hassi) sen myisikin pois ja ostaisi pienipäästöisemmän tilalle. Joku sen ostaa, ja ajaa sillä kenties enemmänkin kuin Hassi.
Tästä luin jokunen vuosi sitten mielenkiintoisen Risto Isomäen haastattelun, on vihreä ja erikoistunut juurikin tällaisiin teknologian ja ympäristön suhdetta koskeviin pohdiskeluihin.
Asia ei siten ole ihan niin yksinkertainen kuin osa ajattelee...
Sinänsä ap:n ystävän automieltymykset tietysti ovat vähän ristiriitaiset, mutta ehkä hän sillä tehokkaalla autollaan ajaa kumminkin todellisuudessa vähän. Ja sehän on toki tärkeämpää päästöjen kannalta.
Mä taas tunnen autottoman stadilaisen vihreän, joka meuhkaa autojen ympäristöhaitoista. Samalle herralle kertyy lentokilometrejä ihan kiitettävästi...
Saastuttaako Haavisto luontoa fanittamalla formuloita, heh? Eli jos Haavisto ei fanittaisi, päästöt olisivat pienemmät?
Niin minullekin. Ihmisen elämäntapa on kokonaisuus, eikä se että on vihreä, tarkoita että täytyy kaikessa pyrkiä ihan minimikulutukseen. Itse ajan Alfa Romeo Giuliettan Quadrifoglio-sporttimallilla, koska rakastan nopeita autoja ja autoilua.
Suurin ympäristötekoni, jonka vaikutus on paljon suurempi kuin mikään autoilun välttäminen on se, että olen päättänyt olla tekemättä lapsia tälle ylikansoitetulle planeetalle, eli meidän sukuhaaran ketju länsimaisia kuluttajia katkeaa minuun.
Ei vihreänkään tarvitse olla täydellinen. Minullakin on auto, koska ilman sitä en pääse töihin. Ja uudempi ja tehokkaampi autoni on edellistä vanhaa kotteroani paaljon vähäpäästöisempi. Hybridiautoon ei ole varaa.
[quote author="Vierailija" time="28.08.2013 klo 00:24"]
Miltä tuntuu sellaisen vihreän vakaumus, jolla pitää olla autossa tehoja?
[/quote]
Ihan terveeltä vihreältä. Minäkin olen sellainen vihertävä, puolueen jäsenkirja ainakin puuttuu ja saatan olla poliittisesti eri mieltä varsinkin vasemmistolaisten vihreiden kanssa. Koen kuitenkin olevani konservatiivisesti suuntautunut vihreä. En ole Cityvihreä, vaan asun maaseudulla ja huolehdin, että hiilidioksidipäästöt kokonaisuutena pysyy pienenä.
Autossa on 250 heppaa. Otsapinta-ala on pieni, joten normaali ajossa saa kulutuksen pieneksi. Tarvittaessa pääsee nopeastikin.
Asuntoni taas vastapainona ei käytä yhtään öljyä ja hyvin vähän sähköä. Lämmitän klapikattilalla ja lämpöpumppu huolehtii, että poissaolojeni aikana asunto pysyy pienellä sähkönkulutuksella lämpimänä. Pihallani puiden vuosikasvu on noin 5 tonnia ja pidän sitä nuorena, jotta hiilinielu pysyy mahdollisimman suurena. Tuon lisäksi ostan lämmitykseni käyttämää puuta läheltä, jolloin vähän laajemmalla alueella puusto pysyy nuorena. Puutalo jo itsessään on hyvä hiilinielu.
Olen laskenut, että teoillani tuottamani hiilidioksidisumma on negatiivinen. Eli taloudessa syntyy vähemmän hiilidioksidia kuin sitoutuu. Sitä ei kukaan liene laskenut, että paljonko täällä metsän keskellä tuotettu hiilidioksidi lannoittaa uutta kasvua ja mahdollistaa vielä enemmän hiilidioksidin kulutusta.