Miksi suurin osa ihmisistä ei auta tuntemattomia?
Olen lyhyen ajan sisään soittanut kaksi kertaa hätänumeroon ja jäänyt auttamaan. Ensimmäisellä kerralla sekavasti käyttäytyvä mies käveli autotiellä. Toisella kerralla nuori tyttö oli yksin kännipäissään; kaatuili eikä pystynyt selvästikään pitämään huolta itsestään. Oli myös kadottanut ystävänsä ja puhelimensa. Molempia tapauksia yhdisti se, että olin ainoa joka pysähtyi paikalle ja hälytti apua. Monet ihmiset kävelivät ohi, olivat kuin eivät edes huomaisi.
Mikä siinä on että selvästi apua tarvitsevaa ihmistä ei auteta? Soitto 112 ei pitäisi olla kynnyksen takana. Sen pitäisi olla ihan perusjuttu. Auttamisvelvollisuus on myös kirjattu lakiin.
Itse en pystyisi elämään itseni kanssa jos saisin jälkikäteen tietää, että jompi kumpi noista ihmisistä olisi vaikka kuollut. Ja minä en olisi soittanut apua. Joten seuraavalla kerralla kun näet jonkun ihmisen, joka selvästi ei kykene huolehtimaan itsestään ja omasta turvallisuudestaan, niin ota luuri käteen ja soita hätänumeroon. Kiitos.
Kommentit (91)
En lukenut kaikkea, mutta kerron kuitenkin, että juuri eilen työpaikkani lähistöllä makasi risupartainen, melko nuori mies loivilla rappusilla reppuineen aamulla ennen klo 9.
Näin hänet jo kaukaa.
----
Ihmiset pysähtyivät, tuijottivat miestä hetkisen ja poistuivat.
Ei kuulunut heille?
----
Humalassahan hän oli ja hengitti, mutta soitin kyllä 112 ja kysyin, mitä tehdä.
Ennen poliisien saapumista mies tokeni sen verran, että kerroin, minne joutuu.
----
Oli niin tai näin, mutta hän kiitti.
Vierailija kirjoitti:
Jos tienlaidassa on autoja, niin en ole yleensä pysähtynyt, jotenkin tulee just sellainen olo, että yleensä siinä ei varmaankaan ole mikään sellainen hätä, etteikö ihminen saisi itse soitettua apua itselleen.
Pitäisi saada joku merkkikieli siinäkin, että tietäisi milloin on joku apua tarvitseva, jokusen kerran kun olen pysähtynyt, niin ei ole apua tarvittu, niin on nyt tullut sellainen olo, ettei kehtaa apua pyytäkkään.
Samoin rattijuopoista on aina tullut mietityttä, että pitäis soittaa kun auto ajaa kiemurellen, no kerran sitten soitin, niin häkestä todettiin vaan, että jaa meni jonnekkin umpikujalle se auto, joten turha lähettää partiota. Oookei, no en kyllä soita toiste.
Että ehkä se on jotain vastaavaa? Toisaalta olen kyllä aika monesti soittanut apua ihmiselle, joka on päihtynyt tms. ja on siinä kunnossa ettei pysty huolehtimaan itsestään ja olen puuttunut myös tappeluihin ja lainannut puhelinta (riskillä) ihmiselle, joka vaikutti olevan hädissään.
Joo en minäkään ole autolla ajaessani pysähtynyt jos joku on tien reunaan jättänyt. Voi puhua puhelimessa tms. Hätävilkusta ainakin osaisi ihmiset pysähtyä. Ja usein jos on nätisti tien reunaan parkkeerannut niin en usko että hätää on. Jos olisi pöpelikössä niin sitten pysähtyisin tietenkin. Kiva että löytyi taas yksi joka soittaa apua päihtyneelle, joka ei voi huolehtia itsestään. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan kännisiä/päihtyneitä ihmisiä kiitos alkoholistivanhempieni. Se on oma päätös vetää pää täyteen ja joutua pulaan. Lähes aina ne apua tarvitsevat päihtyneitä, sellaisia en auta.
Vanhempasi ovat saaneet näemmä sinusta yliotteen, kun ovat noin radikaalisti muuttanut suhtautumistasti päihtyneisiin. Senkus olet auttamatta. Minä en ainakaan voisi kävellä tyynenä ohi vaikka näkisinkin jonkun umpikännissä makaamassa keskellä lumihankea. Jonkun läheinen se kuitenkin on alkoholista huolimatta.
Vanhempani, vanhempieni kaverit ja päihtyneet ihmiset noin niinkuin muutoinkin muuttivat suhtautumistani päihtyneisiin. Sitä kun varttuu väkivallan ja alkoholismin keskellä todellakin suhtautuminen ei ole mitenkään positiivista. Tämä on varmasti sellainen asia johon voi samaistua vain samat lähtökohdat omaava.
Vierailija kirjoitti:
Tästä olen samaa mieltä. Rakenteellisia muutoksia tämä ongelma tarvitsisi, ettei kaiken tarvitsisi olla siviilien ja poliisien hoidettavissa. AP
Vähintään tulisi olla sellainen linja että jo ekasta itsensä tiedottomaan 112-puhelun arvoiseen kuntoon juomisesta/narkkauksesta tulisi suoritettavaksi pakollinen AA- tai päihdekurssi ja viimeistään kolmannesta kerrasta pakkohoitopaikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan kännisiä/päihtyneitä ihmisiä kiitos alkoholistivanhempieni. Se on oma päätös vetää pää täyteen ja joutua pulaan. Lähes aina ne apua tarvitsevat päihtyneitä, sellaisia en auta.
Vanhempasi ovat saaneet näemmä sinusta yliotteen, kun ovat noin radikaalisti muuttanut suhtautumistasti päihtyneisiin. Senkus olet auttamatta. Minä en ainakaan voisi kävellä tyynenä ohi vaikka näkisinkin jonkun umpikännissä makaamassa keskellä lumihankea. Jonkun läheinen se kuitenkin on alkoholista huolimatta.
Vanhempani, vanhempieni kaverit ja päihtyneet ihmiset noin niinkuin muutoinkin muuttivat suhtautumistani päihtyneisiin. Sitä kun varttuu väkivallan ja alkoholismin keskellä todellakin suhtautuminen ei ole mitenkään positiivista. Tämä on varmasti sellainen asia johon voi samaistua vain samat lähtökohdat omaava.
Ei sinun suhtautumisellasi ole merkitystä. Hädässä olevaa ihmistä autetaan. Vain täysi kusimulkku persepaviaani kävelee ohi, ja perustelee loputtoman itsekkyytensä marttyyroimalla ja uhriutumalla jostain lasisesta lapsuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa pitää pyytää apua. Ei suomalaiset kehtaa auttaa kaatuneiden kassien kanssa koska omaa tilaa kunnioitetaan niin paljon. Ollaan olevinaan kohteliaita kun ei muka huomata.
On tää aika kolkko yhteiskunta. Kyllä mä pidän enemmän brittien huomaavaisuudesta esim. Mutta maassa maan tavalla
Onnettomuus voi monella tavalla estää ihmisen kyvyn huhuilla itselleen apua... eli joo, on kolkko paikka kyllä jos näin on. Ihme hölmöläisten paikka myös. "En auta kun et pyytänyt apua. Katselen sen sijaan uteliaana kun kärsit ja olet shokissa."
Onhan näitä ollut että poliisi on tviitannut käytöstavoista ihmisille, jotka kaivoivat kameran esiin ja alkoivat kuvata jotakin liikenneonnettomuuspaikkaa, jossa kuollut makasi maassa.
Vain junttilassa...
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä ollut että poliisi on tviitannut käytöstavoista ihmisille, jotka kaivoivat kameran esiin ja alkoivat kuvata jotakin liikenneonnettomuuspaikkaa, jossa kuollut makasi maassa.
Vain junttilassa...
Muistaakseni ainakin Saksassa tästä ei tyydytä vain twiittailemaan, vaan tehdään jo paikalla selväksi ettei vetele ja annetaan iso sakko kouraan ja mahdollisesti myös muita syytteitä.
Housuihinsa ripuloineet ja päällensä oksentaneet rappiojuopot kierrän kaukaa, samoin kuin arvaamattomat narkkarit.
Muita autan, jos vain pystyn, tai soitan apua.
Viimeksi oli vähän kinkkisempi tilanne. Nuori maahanmuuttajanainen oli loukannut jalkansa ja hänen oli vaikea nousta seisomaan, mutta vieraana miehenä en voinut häneen koskea.
Tilanne selviää luurilla kolmella numerolla ja kyselemällä että onko apua tulossa vai ei. Ja tuolle elvyttäjä-sankarille sanoisin ettei elvytys kaikkiin tilanteisiin sovi. Pitää olla tietoa mikä henkilöä vaivaa, kuinka alat hoitamaan. Joku voi olla esim. rintaan kovia potkuja saanut, kylkiluut tohjona ja tajuton. Mites maallikko selvittää onko elvytys turvallista vai ei? Ei muuta kuin luuri kouraan, ei saa jäädä jumittamaan siihen ajatukseen että kyllä joku on varmaan jo apua soittanut!
No, musta taas olis noloa jos joku ventovieras tulis lääppimään mun ostoksiani, kyllä osaan ihan itse poimia ne takaisin kassiin, jos olen ne pudottanut. Toki ainahan voi kysyä, että "tarvitsetko apua", ennenkuin menee hipelöimään toisen tavaroita.