Miksi suurin osa ihmisistä ei auta tuntemattomia?
Olen lyhyen ajan sisään soittanut kaksi kertaa hätänumeroon ja jäänyt auttamaan. Ensimmäisellä kerralla sekavasti käyttäytyvä mies käveli autotiellä. Toisella kerralla nuori tyttö oli yksin kännipäissään; kaatuili eikä pystynyt selvästikään pitämään huolta itsestään. Oli myös kadottanut ystävänsä ja puhelimensa. Molempia tapauksia yhdisti se, että olin ainoa joka pysähtyi paikalle ja hälytti apua. Monet ihmiset kävelivät ohi, olivat kuin eivät edes huomaisi.
Mikä siinä on että selvästi apua tarvitsevaa ihmistä ei auteta? Soitto 112 ei pitäisi olla kynnyksen takana. Sen pitäisi olla ihan perusjuttu. Auttamisvelvollisuus on myös kirjattu lakiin.
Itse en pystyisi elämään itseni kanssa jos saisin jälkikäteen tietää, että jompi kumpi noista ihmisistä olisi vaikka kuollut. Ja minä en olisi soittanut apua. Joten seuraavalla kerralla kun näet jonkun ihmisen, joka selvästi ei kykene huolehtimaan itsestään ja omasta turvallisuudestaan, niin ota luuri käteen ja soita hätänumeroon. Kiitos.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten auttaminen ja huolestuttavan tilanteen tsekkaaminen on hyvä. Kuitenkin sinulla on vielä vähän tekemistä siinä että osaisit auttaa muita syyllistämättä ja moittimatta toisia. Toi on itseasiassa vielä välinpitämätöntäkin ikävämpi ihmistyyppi.
Ja sinä et voinut kirjoittaa tätä kommenttia syyllistämättä minua surkeaksi ihmiseksi? Näin tärkeässä asiassa koen oikeana pienen moittimisen. Jokainen, jolla on tilaisuus auttaa, eikä siitä huolimatta auta pitäisi katsoa itseään peiliin ja miettiä omia arvojaan. AP
Miksi edes vastaatte tällaisen ihmisen aloitukseen?
Jätetään ketju omaan arvoonsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisten auttaminen ja huolestuttavan tilanteen tsekkaaminen on hyvä. Kuitenkin sinulla on vielä vähän tekemistä siinä että osaisit auttaa muita syyllistämättä ja moittimatta toisia. Toi on itseasiassa vielä välinpitämätöntäkin ikävämpi ihmistyyppi.
Ja sinä et voinut kirjoittaa tätä kommenttia syyllistämättä minua surkeaksi ihmiseksi? Näin tärkeässä asiassa koen oikeana pienen moittimisen. Jokainen, jolla on tilaisuus auttaa, eikä siitä huolimatta auta pitäisi katsoa itseään peiliin ja miettiä omia arvojaan. AP
Minuakin tympii asenteesi. Ja kaikkien, jotka elämänsä aikana ovat olleet pulassa ja ensimmäisenä haukutaan kaikki hirveät ihmiset jotka eivät auttaneet. Yksi tyyppi rähisi esim. miten kukaan ei auttanut kun hän kaatui ja lopulta hänen piti ihan itse nousta ylös.
Tunnen itseni joskus ihan vainoharhaiseksi kun kuljen kaupungilla. Tuntuu että koko ajan pitäisi olla valppaana jos jotain vaikka pitää auttaa, tai sitten minua sätitään netissä, lehdessä tai youtubessa jos en reagoi riittävän nopeasti ja älykkäästi. Juuri ap:n kaltaiset ovat niitä sättijöitä. Pitäisitte huolen omista hyvistä töistänne.
Ja kyllä. Olen vienyt kotiin juoppoja, soittanut ambulanssin kadulle lyyhistyneelle ja auttanut kadulla liukastunutta. En alkanut huutaa joka paikassa miten kukaan muu ei auttanut. Jonkun piti hoitaa asia ja sillä kerralla se olin minä. Ensi kerralla joku muu.
En ole haukkunut ketään hirveäksi ihmiseksi auttamattomuuden vuoksi, enkä ole alkanut huutamaan. Itse. Kyseenalaistan vain miksei voi auttaa jos näkee jonkun joka apua tarvitsee, herätellä ajattelemaan. Kurjaa, jos sinusta on tullut vainoharhainen. Aina ei tietenkään näe tilanteita, kun kulkee kaupungilla laput silmillä, sellaista se on. Mutta jos oikeasti katsot ja näet jonkun joka tarvitsee apua, niin miksei voi apua tarjota. Tätä minä haen takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin tympii asenteesi. Ja kaikkien, jotka elämänsä aikana ovat olleet pulassa ja ensimmäisenä haukutaan kaikki hirveät ihmiset jotka eivät auttaneet. Yksi tyyppi rähisi esim. miten kukaan ei auttanut kun hän kaatui ja lopulta hänen piti ihan itse nousta ylös.
Tunnen itseni joskus ihan vainoharhaiseksi kun kuljen kaupungilla. Tuntuu että koko ajan pitäisi olla valppaana jos jotain vaikka pitää auttaa, tai sitten minua sätitään netissä, lehdessä tai youtubessa jos en reagoi riittävän nopeasti ja älykkäästi. Juuri ap:n kaltaiset ovat niitä sättijöitä. Pitäisitte huolen omista hyvistä töistänne.
Ja kyllä. Olen vienyt kotiin juoppoja, soittanut ambulanssin kadulle lyyhistyneelle ja auttanut kadulla liukastunutta. En alkanut huutaa joka paikassa miten kukaan muu ei auttanut. Jonkun piti hoitaa asia ja sillä kerralla se olin minä. Ensi kerralla joku muu.
En ole haukkunut ketään hirveäksi ihmiseksi auttamattomuuden vuoksi, enkä ole alkanut huutamaan. Itse. Kyseenalaistan vain miksei voi auttaa jos näkee jonkun joka apua tarvitsee, herätellä ajattelemaan. Kurjaa, jos sinusta on tullut vainoharhainen. Aina ei tietenkään näe tilanteita, kun kulkee kaupungilla laput silmillä, sellaista se on. Mutta jos oikeasti katsot ja näet jonkun joka tarvitsee apua, niin miksei voi apua tarjota. Tätä minä haen takaa.
Ei se sinusta kurjaa ole, sanot noin vain tavan vuoksi. Et sinä välitä. Sinulle on tärkeää päästä näpäyttelemään muita omilla hyvillä töilläsi, siksi sinä tämän ketjun aloitit.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä autan, jos esim joku makaa kadulla eikä itse kykene nousemaan. Yleensä ihmiset pysähtyvät.
Niin. En itse asiassa muista yhtään uutista että joku olisi kuollut, kun ketään ei kiinnostanut auttaa. Ap:n aloituksesta voisi luulla että ihmiset kuolevat kuin kärpäset kun hän ei ole pelastamassa.
Inhoan kännisiä/päihtyneitä ihmisiä kiitos alkoholistivanhempieni. Se on oma päätös vetää pää täyteen ja joutua pulaan. Lähes aina ne apua tarvitsevat päihtyneitä, sellaisia en auta.
Muistan lehtijutun, missä joku kiitteli ihmistä joka oli tullut kysymään onko kaikki hyvin kun hän istui sillan kaiteella ja mietti itsemurhaa. Ja totta kai tämä ihminen myös haukkui kaikki jotka eivät olleet tulleet kysymään. Ihan hirveää syyllistämistä! Pitäisikö aina mennä juttelemaan jos joku istuu yksin jossain, kyselemään onko kaikki hyvin? No ei! Eikä kenelläkään ole oikeutta syyllistää siitä.
Vähän jopa toivon, että ketju poistettaisiin. Niin negatiivinen vastaanotto tuli tärkeälle aiheelle. Olisiko aihe saanut erilaisen vastaanoton, jos olisin jättänyt oman esimerkkini pois? Harmittaa että jotkut ajattelee minun kiillottamaan omaa sädekehääni tällä postauksella, vaikka näin ei todellakaan ollut tarkoitus. Ajattelin että konkreettinen esimerkki toimisi hyvänä herätyksenä, että todellakin on ihmisiä jotka miettivät myös tuntemattomien ihmisten hyvinvointia. Maailmasta on todellakin tullut niin yksilökeskeinen, että niinkin perus asia kuin toisen ihmisen auttaminen on jo ihmeellistä ja sitä pelätään. Ei haluta puuttua, kun ei koske itseä. Toivon todella että jokainen teistä pohtii miltä tuntuisi omasta mielestä, jos kukaan ei pysähtyisi auttamaan. Eli vielä kerran, jos näet jonkun joka ei pysty huolehtimaan itsestään, niin mene ja auta. Soita 112 tai jos sinulla ei ole kännykkää mukana niin pyydä vaikka että joku muu soittaa. Toivon että sain edes yhden ihmisen ajattelemaan omaa toimintatapaansa. Aina ei tietenkään voi kaikkea huomata, mutta jos satut huomaamaan, niin toimi. AP
Joku ei auta, koska ei huomaa apuatarvitsevaa. Joku ei auta, koska pelottaa puuttua tilanteeseen. Joku ei auta, koska ei tajua toisen tarvitsevan apua. Itse ennemmin vältän esim. päihtyneeltä vaikuttavan seuraa, kuin menisin tiedustelemaan tarvitseeko hän apua.
Vierailija kirjoitti:
Inhoan kännisiä/päihtyneitä ihmisiä kiitos alkoholistivanhempieni. Se on oma päätös vetää pää täyteen ja joutua pulaan. Lähes aina ne apua tarvitsevat päihtyneitä, sellaisia en auta.
Vanhempasi ovat saaneet näemmä sinusta yliotteen, kun ovat noin radikaalisti muuttanut suhtautumistasti päihtyneisiin. Senkus olet auttamatta. Minä en ainakaan voisi kävellä tyynenä ohi vaikka näkisinkin jonkun umpikännissä makaamassa keskellä lumihankea. Jonkun läheinen se kuitenkin on alkoholista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei kukaan muu ole soittanut apua? En minäkään menisi fyysisesti auttamaan, koska ei nykyään voi olla varma onko siellä taskuissa puukkoja, neuloja tai muita. Omaa henkeä ei kannata turhaan vaarantaa.
Ei kai kukaan omaa henkeä vaarantaisi, jos ei ole aivan varma autettavan henkilön aikeista. Silti sekään ei estä soittamasta hätänumeroon. En minä tiedäkään onko joku muu soittanut apua. Pitäisikö minun tietää? Mitä väliä sillä olisi vaikka joku muu olisikin soittanut jo ensin? En ala tositilanteessa mieti että "hmm, joku on kyllä varmaan soittanut niin ei minun tarvitse soittaa". Tuollainen ajattelu on vain itsekästä. AP
Sinä et mitenkään voi tietää, onko joku muu jo soittanut hätänumeroon. Koska häkessä niiden ei kuulu sinulle sanoa, että "joo, tästä on jo tullut ilmoitus".
Itse soitin kerran maastopalosta ja silloin sain tietää että joku toinenkin oli soittanut. Häken virkailija kun yritti selvittää, että ei lähetetä kahta satsia palomiehiä samalle palopaikalle.
Vierailija kirjoitti:
Muistan lehtijutun, missä joku kiitteli ihmistä joka oli tullut kysymään onko kaikki hyvin kun hän istui sillan kaiteella ja mietti itsemurhaa. Ja totta kai tämä ihminen myös haukkui kaikki jotka eivät olleet tulleet kysymään. Ihan hirveää syyllistämistä! Pitäisikö aina mennä juttelemaan jos joku istuu yksin jossain, kyselemään onko kaikki hyvin? No ei! Eikä kenelläkään ole oikeutta syyllistää siitä.
Järki hoi! Jos näet jonkun sillan kaiteella niin ehkä siitä kannattaisi jollekin soittaa. Ei nyt tarvitse alkaa jokaista yksinäistä ihmistä kyttäämään ja miettimään mahdollisia itsemurha-aikeita tms. hulluksi siinä vaan itse tulisi. Itsemurhaa miettivä ihminen ei ole mieleltään terve, joten varmasti hän etsii syyllistä kaikkialta muualta paitsi itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Vähän jopa toivon, että ketju poistettaisiin. Niin negatiivinen vastaanotto tuli tärkeälle aiheelle. Olisiko aihe saanut erilaisen vastaanoton, jos olisin jättänyt oman esimerkkini pois? Harmittaa että jotkut ajattelee minun kiillottamaan omaa sädekehääni tällä postauksella, vaikka näin ei todellakaan ollut tarkoitus. Ajattelin että konkreettinen esimerkki toimisi hyvänä herätyksenä, että todellakin on ihmisiä jotka miettivät myös tuntemattomien ihmisten hyvinvointia. Maailmasta on todellakin tullut niin yksilökeskeinen, että niinkin perus asia kuin toisen ihmisen auttaminen on jo ihmeellistä ja sitä pelätään. Ei haluta puuttua, kun ei koske itseä. Toivon todella että jokainen teistä pohtii miltä tuntuisi omasta mielestä, jos kukaan ei pysähtyisi auttamaan. Eli vielä kerran, jos näet jonkun joka ei pysty huolehtimaan itsestään, niin mene ja auta. Soita 112 tai jos sinulla ei ole kännykkää mukana niin pyydä vaikka että joku muu soittaa. Toivon että sain edes yhden ihmisen ajattelemaan omaa toimintatapaansa. Aina ei tietenkään voi kaikkea huomata, mutta jos satut huomaamaan, niin toimi. AP
Lopeta jo saarnasi. Et ole mikään uniikki lumihiutale vaan 99% ihmisistä auttaa. Voit mennä alakouluun luennoimaan.
Ketjusi saat itsekin poistettua jos ilmoitat sen asiattomaksi. Mutta voit kyllä miettiä, miksi saimme vaikutelman että kiillotit omaa sädekehääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järki hoi! Jos näet jonkun sillan kaiteella niin ehkä siitä kannattaisi jollekin soittaa. Ei nyt tarvitse alkaa jokaista yksinäistä ihmistä kyttäämään ja miettimään mahdollisia itsemurha-aikeita tms. hulluksi siinä vaan itse tulisi. Itsemurhaa miettivä ihminen ei ole mieleltään terve, joten varmasti hän etsii syyllistä kaikkialta muualta paitsi itsestään.
Oletko aivan sekaisin? Soitanko myös silloin kun itse istuskelen sillan kaiteella?
Koska elämme itsekkäässä ajassa. Siksi ihmiset eivät auta. Minäkin olen itsekäs paska.
Mutta tuntemattoman apua tarvitsevan eteen pysähdyn, ja henkeni tarvittaessa toisen puolesta antaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopeta jo saarnasi. Et ole mikään uniikki lumihiutale vaan 99% ihmisistä auttaa. Voit mennä alakouluun luennoimaan.
Ketjusi saat itsekin poistettua jos ilmoitat sen asiattomaksi. Mutta voit kyllä miettiä, miksi saimme vaikutelman että kiillotit omaa sädekehääsi.
Jos et vielä ole huomannut, niin todellakaan 99% ei kommenttien perusteella auta. Voin luennoida tästä vaikka koko päivän, mutta en mieluusti sinulle. En aio turhaan miettimään jokaista sanavalintaani, sillä en ole täällä ketään haukkunut tai mollannut, ainoastaan kyseenalaistanut ja perustellut omat argumenttini, toisin kuin sinä. Sinä olet täällä pelkästään haukkunut minua. AP
Vierailija kirjoitti:
Kerropa minulle, mihin perustat tämän käsityksesi, että "kukaan ei pysähdy auttamaan". Se, että olet itse kerran, kaksi todistanut tilannetta jonka olet tulkinnut niin, ettei kukaan tee mitään, ei todista yhtään mitään isosta mittakaavasta.
Laita vaikka linkki johonkin tilastoon jossa kerrotaan soittojen häkeen vähentyneen tai uutiseen jossa kerrotaan, että heitteillejätön seurauksena menehtyneiden ihmisten määrä on kasvussa.
Jos sinulla ei ole linkkiä antaa, kyse on vain omasta todellisuusprojektiostasi ja hysteriasta ja emootioissa vellomisesta.
Kai sinä muuten käyt säännöllisesti verenluovutuksessa? Jos et, miksi olet niin itsekäs p.aska että et yhtään ajattele muita ihmisiä?
t: eräs, joka sekä luovuttaa verta että soittaa häkeen jos tarvetta on, mutta joka ei puutu muiden aikuisten valintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko aivan sekaisin? Soitanko myös silloin kun itse istuskelen sillan kaiteella?
En ole, oletko sinä? En tiedä mikä mielentilasi on kaiteella istuessasi, mutta joko soitat omasta tilanteestasi hätäkeskukseen tai et. Mikä tämä kysymys siis oli? AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et vielä ole huomannut, niin todellakaan 99% ei kommenttien perusteella auta. Voin luennoida tästä vaikka koko päivän, mutta en mieluusti sinulle. En aio turhaan miettimään jokaista sanavalintaani, sillä en ole täällä ketään haukkunut tai mollannut, ainoastaan kyseenalaistanut ja perustellut omat argumenttini, toisin kuin sinä. Sinä olet täällä pelkästään haukkunut minua. AP
Palstakeskustelut ei todista yhtään mitään. Vauviksella ketjuihin tyypillisesti vastaa ne, jotka tahtovat väittää vastaan. Lisäksi et näköjään osaa laskea: ketjussa on tällä hetkellä 57 viestiä ja useampi on ilmoittanut auttavansa, joten et millään saa tuosta "99% ei auta".
Tästä näemme, että sinulla on vain erittäin vahva bias siihen suuntaan että "kukaan ei nykyään auta, ennen auttoi." Mihinkään faktaan tämä ei tunnu perustuvan, kun et suostu linkkejä laittamaan, määyt vaan omaa kokemustasi.
t: eri, joka auttaa jos tarpeelliseksi katsoo.
Minä kyllä autan, jos esim joku makaa kadulla eikä itse kykene nousemaan. Yleensä ihmiset pysähtyvät.