Miksi suurin osa ihmisistä ei auta tuntemattomia?
Olen lyhyen ajan sisään soittanut kaksi kertaa hätänumeroon ja jäänyt auttamaan. Ensimmäisellä kerralla sekavasti käyttäytyvä mies käveli autotiellä. Toisella kerralla nuori tyttö oli yksin kännipäissään; kaatuili eikä pystynyt selvästikään pitämään huolta itsestään. Oli myös kadottanut ystävänsä ja puhelimensa. Molempia tapauksia yhdisti se, että olin ainoa joka pysähtyi paikalle ja hälytti apua. Monet ihmiset kävelivät ohi, olivat kuin eivät edes huomaisi.
Mikä siinä on että selvästi apua tarvitsevaa ihmistä ei auteta? Soitto 112 ei pitäisi olla kynnyksen takana. Sen pitäisi olla ihan perusjuttu. Auttamisvelvollisuus on myös kirjattu lakiin.
Itse en pystyisi elämään itseni kanssa jos saisin jälkikäteen tietää, että jompi kumpi noista ihmisistä olisi vaikka kuollut. Ja minä en olisi soittanut apua. Joten seuraavalla kerralla kun näet jonkun ihmisen, joka selvästi ei kykene huolehtimaan itsestään ja omasta turvallisuudestaan, niin ota luuri käteen ja soita hätänumeroon. Kiitos.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, olet sinä hyvä ihminen.
Tänä päivänä ei koskaan voi olla varma mikä psykoosipotilas tai narkomaani on kyseessä.
Lisäksi miehenä on korkea kynnys mennä auttamaan lasta tai naista, koska pian olet pedofiili/raiskaussyytösten kohteena. Ihan jo pakettiautolla osoitteen etsiminen on pedofiilin merkki.
Tappeluihin en miehenä mene edes väliin, asia kuuluu poliisille
Ja ennen kuin ehditte mussuttamaan mitään, olen elvyttänyt ihmistä kahdesti.
Hienoa että olet elvyttänyt, mutta muuten saisit elvyttää tuon omituisen ajatusmaailmasi. Mitä sitten vaikka kyseessä olisi psykoosipotilas tai narkki? Jos näet että henkilö on sekava ja ei voi huolehtia itsestään niin mikset voi soittaa hätänumeroon ja esittää huoltasi? Ja tuo naisen ja lapsenauttamis-esimerkkisi on niin ääliö vitsinä heitettynäkin. Tappeluihin voit soittaa sen poliisin, joka siihen väliin menee. Itsekästä ajattelua.
Missähän laalaa-maassa elät? Miestä ei päästetä edes lentokoneessa yksin matkustavan lapsen viereen istumaan. Mutta mitäpä sinä naisena tästä ymmärtäisit
Mun lapset on kyllä mun kanssa matkustaessa sijoitettu toiselle puolelle konetta ventovieraan miehen viereen. Kukaan ei huutanut pedofiilia, ei tullut edes mieleen. Sairas ajatusmaailma sulla.
Kuulostat ihan yhdeltä mun exältä, joka omasta mielestään ei voinut järjestää lapsensa kaverisynttäreitä kotonaan, ettei epäillä pedofiiliksi. Ihan vainoharhainen pedofiiliksi syyllistämisen pelossa, vaikka koko elämänsä aikana kukaan ei ollut häntä pedofiiliksi nimittänyt.
Valehtelet tai lapsesi ovat olleet yli 12-vuotiaita.
Et edes tajua mitä yksin matkustavalla lapsella tarkoitetaan.
Alle 12-vuotiaat tyttölapseni oli sijoitettu parinkymmenen metrin päähän minusta toisen käytävän varrelle kuin minut, eikä minulla ollut heihin näköyhteyttä, koska lentoyhtiö oli edellisenä päivänä tekemäni lähtöselvityksen jälkeen (jolloin lapset oli vielä sijoitettu viereeni) myynyt nämä vierekkäiset paikat eräälle pariskunnalle. En ollut etukäteen tietoinen, että tämäkin on mahdollista.
Missä tilanteissa sinua on kutsuttu pedofiiliksi?
Selvitä kulta pieni, mitä yksin matkustava lapsi tarkoittaa lentoyhtiökielellä. Tule sen jälkeen pätemään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei kukaan muu ole soittanut apua? En minäkään menisi fyysisesti auttamaan, koska ei nykyään voi olla varma onko siellä taskuissa puukkoja, neuloja tai muita. Omaa henkeä ei kannata turhaan vaarantaa.
Ei kai kukaan omaa henkeä vaarantaisi, jos ei ole aivan varma autettavan henkilön aikeista. Silti sekään ei estä soittamasta hätänumeroon. En minä tiedäkään onko joku muu soittanut apua. Pitäisikö minun tietää? Mitä väliä sillä olisi vaikka joku muu olisikin soittanut jo ensin? En ala tositilanteessa mieti että "hmm, joku on kyllä varmaan soittanut niin ei minun tarvitse soittaa". Tuollainen ajattelu on vain itsekästä. AP
Kyllä näytät olevan aika varma ettei kukaan muu ole soittanut, kun haukut kaikkia ohikulkevia, jotka eivät auttaneet. Ties vaikka jokainen heistä olisi soittanut hätänumeroon. Mutta haluat vain kiilottaa omaa sädekehääsi.
Mitä sinä nyt pyrit tällä kommentilla? Hienoa tietenkin jos joku oli soittanut. Siinä tilanteessa suurin osa ihmisistä jatkoivat vain matkaansa eikä näyttäneet huolestuneelta. AP
Vierailija kirjoitti:
Ja ensimmäinen kommentti poistettiin syystä että?
Asiattomat kommentit poistetaan, turha nyyhkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, ettei kukaan muu ole soittanut apua? En minäkään menisi fyysisesti auttamaan, koska ei nykyään voi olla varma onko siellä taskuissa puukkoja, neuloja tai muita. Omaa henkeä ei kannata turhaan vaarantaa.
Ei kai kukaan omaa henkeä vaarantaisi, jos ei ole aivan varma autettavan henkilön aikeista. Silti sekään ei estä soittamasta hätänumeroon. En minä tiedäkään onko joku muu soittanut apua. Pitäisikö minun tietää? Mitä väliä sillä olisi vaikka joku muu olisikin soittanut jo ensin? En ala tositilanteessa mieti että "hmm, joku on kyllä varmaan soittanut niin ei minun tarvitse soittaa". Tuollainen ajattelu on vain itsekästä. AP
Kyllä näytät olevan aika varma ettei kukaan muu ole soittanut, kun haukut kaikkia ohikulkevia, jotka eivät auttaneet. Ties vaikka jokainen heistä olisi soittanut hätänumeroon. Mutta haluat vain kiilottaa omaa sädekehääsi.
Tämä. Ap vaikuttaa aika naurettavalta itsensärakastelijalta.
En koskaan voinut kuvitella, että näin tärkeä aloitus voi rasauttaa jonkun rusinat näin pahasti. Täytyy sanoa että minun sädekehäni on todellakin puhtaampi kuin sinun. AP
Jos he ovat samanlaisia ihmisiä kuin minä, eikä puhelin ole aina matkassa mukana kodin ulkopuolella, joten milläs soitat apua? Minä en ole koskaan kohdannut apua tarvitsevaa ihmistä, vaikka olenkin jo reippaasti yli 50v. Tuskin näitä kovin usein kenenkään kohdalle sattuu.
Hyvin usein olen ilman puhelinta esim. kävelyllä tai kaupassa käydessä. En vaan osaa ottaa sitä mukaan minnekään ja riittää että olen kotona tavoitettavissa. Jollekin muulle tässä tapauksessa jää vastuu soittaa apua.
Toisten auttaminen ja huolestuttavan tilanteen tsekkaaminen on hyvä. Kuitenkin sinulla on vielä vähän tekemistä siinä että osaisit auttaa muita syyllistämättä ja moittimatta toisia. Toi on itseasiassa vielä välinpitämätöntäkin ikävämpi ihmistyyppi.
Nykypäivänä voi pelottaa auttaa vierasta ihmistä. Siihen on varmasti useita syitä. Yksi voi olla se, että jos on vaarallisia ja traumaattisia kokemuksia taustalla. Niin on vaistomaisesti varuillaan ja tuntosarvet pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä ei koskaan voi olla varma mikä psykoosipotilas tai narkomaani on kyseessä.
Lisäksi miehenä on korkea kynnys mennä auttamaan lasta tai naista, koska pian olet pedofiili/raiskaussyytösten kohteena. Ihan jo pakettiautolla osoitteen etsiminen on pedofiilin merkki.
Hienoa että olet elvyttänyt, mutta muuten saisit elvyttää tuon omituisen ajatusmaailmasi. Mitä sitten vaikka kyseessä olisi psykoosipotilas tai narkki? Jos näet että henkilö on sekava ja ei voi huolehtia itsestään niin mikset voi soittaa hätänumeroon ja esittää huoltasi? Ja tuo naisen ja lapsenauttamis-esimerkkisi on niin ääliö vitsinä heitettynäkin. Tappeluihin voit soittaa sen poliisin, joka siihen väliin menee. Itsekästä ajattelua.
Missähän laalaa-maassa elät? Miestä ei päästetä edes lentokoneessa yksin matkustavan lapsen viereen istumaan. Mutta mitäpä sinä naisena tästä ymmärtäisit
Mun lapset on kyllä mun kanssa matkustaessa sijoitettu toiselle puolelle konetta ventovieraan miehen viereen. Kukaan ei huutanut pedofiilia, ei tullut edes mieleen. Sairas ajatusmaailma sulla.
Kuulostat ihan yhdeltä mun exältä, joka omasta mielestään ei voinut järjestää lapsensa kaverisynttäreitä kotonaan, ettei epäillä pedofiiliksi. Ihan vainoharhainen pedofiiliksi syyllistämisen pelossa, vaikka koko elämänsä aikana kukaan ei ollut häntä pedofiiliksi nimittänyt.
Alle 12-vuotiaat tyttölapseni oli sijoitettu parinkymmenen metrin päähän minusta toisen käytävän varrelle kuin minut, eikä minulla ollut heihin näköyhteyttä, koska lentoyhtiö oli edellisenä päivänä tekemäni lähtöselvityksen jälkeen (jolloin lapset oli vielä sijoitettu viereeni) myynyt nämä vierekkäiset paikat eräälle pariskunnalle. En ollut etukäteen tietoinen, että tämäkin on mahdollista.
Selvitä kulta pieni, mitä yksin matkustava lapsi tarkoittaa lentoyhtiökielellä. Tule sen jälkeen pätemään
Mitenkä tämä mielestäsi käytännössä sitten poikkeaa lapsesta, joka matkustaa yksin? Enhän voinut tilannetta mitenkään yhtään enempää valvoa ainakaan nousun ja laskun aikana kuin jos lapseni olisivat matkustaneet yksin.
Tietysti tiedän, mitä lentoyhtiön terminä yksin matkustava lapsi tarkoittaa.
Mutta kerro nyt ihmeessä, missä tilanteissa sinua on aivan syyttä nimitelty pedofiiliksi?
Vierailija kirjoitti:
Jos he ovat samanlaisia ihmisiä kuin minä, eikä puhelin ole aina matkassa mukana kodin ulkopuolella, joten milläs soitat apua? Minä en ole koskaan kohdannut apua tarvitsevaa ihmistä, vaikka olenkin jo reippaasti yli 50v. Tuskin näitä kovin usein kenenkään kohdalle sattuu.
Hyvin usein olen ilman puhelinta esim. kävelyllä tai kaupassa käydessä. En vaan osaa ottaa sitä mukaan minnekään ja riittää että olen kotona tavoitettavissa. Jollekin muulle tässä tapauksessa jää vastuu soittaa apua.
Voiko aikuinen ihminen edes olla noin avuton? En voi auttaa kun ei ole puhelinta mukana? Voi luoja.
Ja itse laskin nopeasti että 10 kertaa olen auttanut sivullista aikuisiällä. 2 kertaa teini-ikäisenä. Eli suurin piirtein kerta per vuosi.
/13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä tämä mielestäsi käytännössä sitten poikkeaa lapsesta, joka matkustaa yksin? Enhän voinut tilannetta mitenkään yhtään enempää valvoa ainakaan nousun ja laskun aikana kuin jos lapseni olisivat matkustaneet yksin.
Mutta kerro nyt ihmeessä, missä tilanteissa sinua on aivan syyttä nimitelty pedofiiliksi?
Voi luoja sun kanssa. Oletko oikeasti noin helvetin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ensimmäinen kommentti poistettiin syystä että?
Asiattomat kommentit poistetaan, turha nyyhkyttää.
Mitä asiatonta siinä oli? Väärä mielipide sun makuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja sun kanssa. Oletko oikeasti noin helvetin tyhmä?
Vastaisitko kysymyksiini nimittelyn sijaan?
Viimeksi kun kun kysyin vahvasti päihtyneeltä oletko kunnossa, hän huusi minulle "s##tanan h###a, älä sekaannu muiden asioihin!!
Joten kadulla päihtyneitä en auta. Sensijaan uidessa vahdin ettei kukaan pääse hukkumaan. Häkeen olen soittanut kun huomasin roskispalon.
Ja kuuntelen mummoja, kuntoutujia, kaikkia jotka puhuu. Mutta känniläiset saa pärjätä ilman apuani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliisilla voi kestää parikin tuntia tulla paikalle. Niistä ei ole mitään hyötyä.
Aivoinfarktitapaukset ovat ikäviä. Suurin osa luulee päihdeongelmaiseksi ja kävelee ohi. Ja siinä olisi oikeasti kiire.
Mutta nykyään on valitettavan yleistä sekin, että jäädään kuvaamaan mutta ei auteta. Tyypillistä varsinkin milleniaaleille.
Turussahan oli pari vuotta sitten auto-onnettomuus, jossa yksi vanhempi mies yritti auttaa ja 10 tyyppiä kuvaamassa, mutta kukaan ei soita apua.
Tuo naisten ja lasten auttamatta jättäminen on nykyään ihan arkea. Miehenä on liikaa menetettävää.
Vierailija kirjoitti:
Toisten auttaminen ja huolestuttavan tilanteen tsekkaaminen on hyvä. Kuitenkin sinulla on vielä vähän tekemistä siinä että osaisit auttaa muita syyllistämättä ja moittimatta toisia. Toi on itseasiassa vielä välinpitämätöntäkin ikävämpi ihmistyyppi.
Ja sinä et voinut kirjoittaa tätä kommenttia syyllistämättä minua surkeaksi ihmiseksi? Näin tärkeässä asiassa koen oikeana pienen moittimisen. Jokainen, jolla on tilaisuus auttaa, eikä siitä huolimatta auta pitäisi katsoa itseään peiliin ja miettiä omia arvojaan. AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä et voinut kirjoittaa tätä kommenttia syyllistämättä minua surkeaksi ihmiseksi? Näin tärkeässä asiassa koen oikeana pienen moittimisen. Jokainen, jolla on tilaisuus auttaa, eikä siitä huolimatta auta pitäisi katsoa itseään peiliin ja miettiä omia arvojaan. AP
Minuakin tympii asenteesi. Ja kaikkien, jotka elämänsä aikana ovat olleet pulassa ja ensimmäisenä haukutaan kaikki hirveät ihmiset jotka eivät auttaneet. Yksi tyyppi rähisi esim. miten kukaan ei auttanut kun hän kaatui ja lopulta hänen piti ihan itse nousta ylös.
Tunnen itseni joskus ihan vainoharhaiseksi kun kuljen kaupungilla. Tuntuu että koko ajan pitäisi olla valppaana jos jotain vaikka pitää auttaa, tai sitten minua sätitään netissä, lehdessä tai youtubessa jos en reagoi riittävän nopeasti ja älykkäästi. Juuri ap:n kaltaiset ovat niitä sättijöitä. Pitäisitte huolen omista hyvistä töistänne.
Ja kyllä. Olen vienyt kotiin juoppoja, soittanut ambulanssin kadulle lyyhistyneelle ja auttanut kadulla liukastunutta. En alkanut huutaa joka paikassa miten kukaan muu ei auttanut. Jonkun piti hoitaa asia ja sillä kerralla se olin minä. Ensi kerralla joku muu.