Miksi suurin osa ihmisistä ei auta tuntemattomia?
Olen lyhyen ajan sisään soittanut kaksi kertaa hätänumeroon ja jäänyt auttamaan. Ensimmäisellä kerralla sekavasti käyttäytyvä mies käveli autotiellä. Toisella kerralla nuori tyttö oli yksin kännipäissään; kaatuili eikä pystynyt selvästikään pitämään huolta itsestään. Oli myös kadottanut ystävänsä ja puhelimensa. Molempia tapauksia yhdisti se, että olin ainoa joka pysähtyi paikalle ja hälytti apua. Monet ihmiset kävelivät ohi, olivat kuin eivät edes huomaisi.
Mikä siinä on että selvästi apua tarvitsevaa ihmistä ei auteta? Soitto 112 ei pitäisi olla kynnyksen takana. Sen pitäisi olla ihan perusjuttu. Auttamisvelvollisuus on myös kirjattu lakiin.
Itse en pystyisi elämään itseni kanssa jos saisin jälkikäteen tietää, että jompi kumpi noista ihmisistä olisi vaikka kuollut. Ja minä en olisi soittanut apua. Joten seuraavalla kerralla kun näet jonkun ihmisen, joka selvästi ei kykene huolehtimaan itsestään ja omasta turvallisuudestaan, niin ota luuri käteen ja soita hätänumeroon. Kiitos.
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lehtijutun, missä joku kiitteli ihmistä joka oli tullut kysymään onko kaikki hyvin kun hän istui sillan kaiteella ja mietti itsemurhaa. Ja totta kai tämä ihminen myös haukkui kaikki jotka eivät olleet tulleet kysymään. Ihan hirveää syyllistämistä! Pitäisikö aina mennä juttelemaan jos joku istuu yksin jossain, kyselemään onko kaikki hyvin? No ei! Eikä kenelläkään ole oikeutta syyllistää siitä.
Järki hoi! Jos näet jonkun sillan kaiteella niin ehkä siitä kannattaisi jollekin soittaa. Ei nyt tarvitse alkaa jokaista yksinäistä ihmistä kyttäämään ja miettimään mahdollisia itsemurha-aikeita tms. hulluksi siinä vaan itse tulisi. Itsemurhaa miettivä ihminen ei ole mieleltään terve, joten varmasti hän etsii syyllistä kaikkialta muualta paitsi itsestään.
Oletko aivan sekaisin? Soitanko myös silloin kun itse istuskelen sillan kaiteella?
En ole, oletko sinä? En tiedä mikä mielentilasi on kaiteella istuessasi, mutta joko soitat omasta tilanteestasi hätäkeskukseen tai et. Mikä tämä kysymys siis oli? AP
Kyllä sinä sekaisin olet kun vaadit soittamaan hätänumeroon aina kun joku istuu sillan kaiteella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän jopa toivon, että ketju poistettaisiin. Niin negatiivinen vastaanotto tuli tärkeälle aiheelle. Olisiko aihe saanut erilaisen vastaanoton, jos olisin jättänyt oman esimerkkini pois? Harmittaa että jotkut ajattelee minun kiillottamaan omaa sädekehääni tällä postauksella, vaikka näin ei todellakaan ollut tarkoitus. Ajattelin että konkreettinen esimerkki toimisi hyvänä herätyksenä, että todellakin on ihmisiä jotka miettivät myös tuntemattomien ihmisten hyvinvointia. Maailmasta on todellakin tullut niin yksilökeskeinen, että niinkin perus asia kuin toisen ihmisen auttaminen on jo ihmeellistä ja sitä pelätään. Ei haluta puuttua, kun ei koske itseä. Toivon todella että jokainen teistä pohtii miltä tuntuisi omasta mielestä, jos kukaan ei pysähtyisi auttamaan. Eli vielä kerran, jos näet jonkun joka ei pysty huolehtimaan itsestään, niin mene ja auta. Soita 112 tai jos sinulla ei ole kännykkää mukana niin pyydä vaikka että joku muu soittaa. Toivon että sain edes yhden ihmisen ajattelemaan omaa toimintatapaansa. Aina ei tietenkään voi kaikkea huomata, mutta jos satut huomaamaan, niin toimi. AP
Kerropa minulle, mihin perustat tämän käsityksesi, että "kukaan ei pysähdy auttamaan". Se, että olet itse kerran, kaksi todistanut tilannetta jonka olet tulkinnut niin, ettei kukaan tee mitään, ei todista yhtään mitään isosta mittakaavasta.
Laita vaikka linkki johonkin tilastoon jossa kerrotaan soittojen häkeen vähentyneen tai uutiseen jossa kerrotaan, että heitteillejätön seurauksena menehtyneiden ihmisten määrä on kasvussa.
Jos sinulla ei ole linkkiä antaa, kyse on vain omasta todellisuusprojektiostasi ja hysteriasta ja emootioissa vellomisesta.
Kai sinä muuten käyt säännöllisesti verenluovutuksessa? Jos et, miksi olet niin itsekäs p.aska että et yhtään ajattele muita ihmisiä?
t: eräs, joka sekä luovuttaa verta että soittaa häkeen jos tarvetta on, mutta joka ei puutu muiden aikuisten valintoihin.
Olenko minä väittänytkään missään vaiheessa että kukaan ei pysähdy auttamaan? En. Väitänkö että tämä pohdintani on mitenkään perustunut johonkin tutkimukseen? En. Olen tehnyt tämän analyysini ainoastaan ja täysin omien kokemuksieni pohjalta ja nyt kommenttikentässä kommenttien pohjalta. En tiedä isosta mittakaavasta, vaikka se olisikin hienoa jos siitä olisi jo tehty tutkimusta. Luovutat verta, hyvä! Minä en luovuta. Ja on ok, jos et halua puuttua muiden asioihin. Ei moni meistä halua. Minä halusin. Mikä siinä on sinulle ongelma? Olet laittanut viestiä täällä jo sivun verran. Jos sinua ei kerta kiinnosta muiden ihmisten asiat, niin miksi sä edes luet vauvapalstaa? Kaikkihan täällä avautuu ties mistä asioista. AP
Kyllä tässä on tapahtunut tietty muutos, mutta eipä ole ihme kun päihdeongelmaisten ja sekoilijoiden on annettu kyllästää katunäkymät avuntarpeillaan koko ajan kasvavassa määrin. Olen empaattinen, mutta en jaksa loputtomiin olla nostelemassa ja jeesaamassa itsestään millään tavalla huolehtimattomia perseilijöitä, jotka kaikenlisäksi osaavat harvoin edes käyttäytyä.
Jos yhteiskunta haluaa noiden tosiaan juoksentelevan vapaana, sallii ja jopa rahoittaa sen, niin siivotkoon sitten myös jälkensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä autan, jos esim joku makaa kadulla eikä itse kykene nousemaan. Yleensä ihmiset pysähtyvät.
Niin. En itse asiassa muista yhtään uutista että joku olisi kuollut, kun ketään ei kiinnostanut auttaa. Ap:n aloituksesta voisi luulla että ihmiset kuolevat kuin kärpäset kun hän ei ole pelastamassa.
Amen. Itse olen muutamia kertoja auttanut erilaisissa tilanteissa: joskus riittää pelkkä kysymys, joskus jopa se että kävelen lähemmäs tarkistamaan tilanteen. Esim. viikko sitten näin kuinka teinipoika nukkui sunnuntai-aamuna puistonpenkillä humalassa, kaverinsa oli vieressä. Kävelin lähemmäs, näin että nukkuja makasi kyljellään (=ei riskiä tukehtua oksennukseen) ja kuorsasi vienosti ja kaveri oli selvinpäin ja pelasi kännykällään=olisi voinut soittaa vanhemmille jos olisi ollut hätä ja jätin pojat siihen.
Häkeen olen muutaman kerran soittanut myös.
Missään näissä tilanteissa en kyllä uhrannut ajatustakaan sille, että mitä muut ihmiset tekevät, auttavatko vai eivät ja olenko minä nyt parempi ihminen. Enkä ole jälkeenpäinkään murehtinut ihmisten välinpitämättömyyttä, en itse asiassa ole kiinnittänyt muiden toimitaan mitään huomiota. Olen havainnut tilanteen ja toiminut kuten olen hyväksy nähnyt ja muut tekevät, mitä itse hyväksi näkevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan lehtijutun, missä joku kiitteli ihmistä joka oli tullut kysymään onko kaikki hyvin kun hän istui sillan kaiteella ja mietti itsemurhaa. Ja totta kai tämä ihminen myös haukkui kaikki jotka eivät olleet tulleet kysymään. Ihan hirveää syyllistämistä! Pitäisikö aina mennä juttelemaan jos joku istuu yksin jossain, kyselemään onko kaikki hyvin? No ei! Eikä kenelläkään ole oikeutta syyllistää siitä.
Järki hoi! Jos näet jonkun sillan kaiteella niin ehkä siitä kannattaisi jollekin soittaa. Ei nyt tarvitse alkaa jokaista yksinäistä ihmistä kyttäämään ja miettimään mahdollisia itsemurha-aikeita tms. hulluksi siinä vaan itse tulisi. Itsemurhaa miettivä ihminen ei ole mieleltään terve, joten varmasti hän etsii syyllistä kaikkialta muualta paitsi itsestään.
Oletko aivan sekaisin? Soitanko myös silloin kun itse istuskelen sillan kaiteella?
En ole, oletko sinä? En tiedä mikä mielentilasi on kaiteella istuessasi, mutta joko soitat omasta tilanteestasi hätäkeskukseen tai et. Mikä tämä kysymys siis oli? AP
Kyllä sinä sekaisin olet kun vaadit soittamaan hätänumeroon aina kun joku istuu sillan kaiteella.
Vaadi? Missä kohtaa minä vaadin? :D Sanoin että kannattaisi soittaa. Mitä siinä häviää? Tai mene vaikka itse kysymään onko kaikki ok. Jos henkilö ei ole itsemurha-aikeissa niin varmasti nauraisi vaan jos poliisi tulisi olalle koputtelemaan ja kyselemään mitä on mielessä. Kuinka usein sinä näet kaiteella istuvia yksinäisiä ihmisiä, jos se on sinulle ihan normi juttu? AP
Ap taitaa olla aika nuori tyttö, luultavasti joku "yliopisto-älykkö", joka ihan itse pilasi sinänsä tärkeästä aiheesta tekemänsä ketjun jo aloituksen ylimielisyydestä alkaen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän jopa toivon, että ketju poistettaisiin. Niin negatiivinen vastaanotto tuli tärkeälle aiheelle. Olisiko aihe saanut erilaisen vastaanoton, jos olisin jättänyt oman esimerkkini pois? Harmittaa että jotkut ajattelee minun kiillottamaan omaa sädekehääni tällä postauksella, vaikka näin ei todellakaan ollut tarkoitus. Ajattelin että konkreettinen esimerkki toimisi hyvänä herätyksenä, että todellakin on ihmisiä jotka miettivät myös tuntemattomien ihmisten hyvinvointia. Maailmasta on todellakin tullut niin yksilökeskeinen, että niinkin perus asia kuin toisen ihmisen auttaminen on jo ihmeellistä ja sitä pelätään. Ei haluta puuttua, kun ei koske itseä. Toivon todella että jokainen teistä pohtii miltä tuntuisi omasta mielestä, jos kukaan ei pysähtyisi auttamaan. Eli vielä kerran, jos näet jonkun joka ei pysty huolehtimaan itsestään, niin mene ja auta. Soita 112 tai jos sinulla ei ole kännykkää mukana niin pyydä vaikka että joku muu soittaa. Toivon että sain edes yhden ihmisen ajattelemaan omaa toimintatapaansa. Aina ei tietenkään voi kaikkea huomata, mutta jos satut huomaamaan, niin toimi. AP
Lopeta jo saarnasi. Et ole mikään uniikki lumihiutale vaan 99% ihmisistä auttaa. Voit mennä alakouluun luennoimaan.
Ketjusi saat itsekin poistettua jos ilmoitat sen asiattomaksi. Mutta voit kyllä miettiä, miksi saimme vaikutelman että kiillotit omaa sädekehääsi.
Jos et vielä ole huomannut, niin todellakaan 99% ei kommenttien perusteella auta. Voin luennoida tästä vaikka koko päivän, mutta en mieluusti sinulle. En aio turhaan miettimään jokaista sanavalintaani, sillä en ole täällä ketään haukkunut tai mollannut, ainoastaan kyseenalaistanut ja perustellut omat argumenttini, toisin kuin sinä. Sinä olet täällä pelkästään haukkunut minua. AP
Palstakeskustelut ei todista yhtään mitään. Vauviksella ketjuihin tyypillisesti vastaa ne, jotka tahtovat väittää vastaan. Lisäksi et näköjään osaa laskea: ketjussa on tällä hetkellä 57 viestiä ja useampi on ilmoittanut auttavansa, joten et millään saa tuosta "99% ei auta".
Tästä näemme, että sinulla on vain erittäin vahva bias siihen suuntaan että "kukaan ei nykyään auta, ennen auttoi." Mihinkään faktaan tämä ei tunnu perustuvan, kun et suostu linkkejä laittamaan, määyt vaan omaa kokemustasi.
t: eri, joka auttaa jos tarpeelliseksi katsoo.
Vastasinkin tuolla 99% toiseen kommenttiin, jossa väitettiin että 99% ihmisistä auttaa. Sanoin että kommenttien perusteella todellakaan 99% ei auta. Luku on siis pienempi. Luetunymmärtäminen. Enkä tietenkään perusta mitään tilastoihin/muihinkaan lähteisiin. Ennen ei ollut kaikki paremmin. Kerroin vaan miten maailmasta on tullut yksilökeskeinen, joten sillä varmasti on vaikutusta. Se on fakta. AP
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä on tapahtunut tietty muutos, mutta eipä ole ihme kun päihdeongelmaisten ja sekoilijoiden on annettu kyllästää katunäkymät avuntarpeillaan koko ajan kasvavassa määrin. Olen empaattinen, mutta en jaksa loputtomiin olla nostelemassa ja jeesaamassa itsestään millään tavalla huolehtimattomia perseilijöitä, jotka kaikenlisäksi osaavat harvoin edes käyttäytyä.
Jos yhteiskunta haluaa noiden tosiaan juoksentelevan vapaana, sallii ja jopa rahoittaa sen, niin siivotkoon sitten myös jälkensä.
Tästä olen samaa mieltä. Rakenteellisia muutoksia tämä ongelma tarvitsisi, ettei kaiken tarvitsisi olla siviilien ja poliisien hoidettavissa. AP
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla aika nuori tyttö, luultavasti joku "yliopisto-älykkö", joka ihan itse pilasi sinänsä tärkeästä aiheesta tekemänsä ketjun jo aloituksen ylimielisyydestä alkaen
Nuori kyllä olen, siinä olet oikeassa, yliopistossa en. Negatiiviset kommentit ketjun pilasi. Monella menee tunteisiin, jos kissa nostetaan pöydälle ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Sanoin niitä ihmisiä itsekkääksi, jotka eivät auta muita. Se on totta. Jos näet että joku tarvitsee apua etkä auta niin olet itsekäs. Se on täysin fakta. Ylimielinen en ole missään vaiheessa ollut. Kerro miten aloitus olisi ollut sinusta parempi? AP
Tämä on tyypillistä Suomessa. Huomasin saman kun liukastuin kadulla ja kaaduin bussipysäkin kohdalla, jossa oli ihmisiä. Kauppakassini sisältö levisi heidän jalkoihinsa. Olin siis tulossa töistä ja ihan siististi pukeutunut. Pysäkillä ihmiset vain seisoi ja tuijotti, kukaan ei auttanut. Loukkasin nilkkani eikä kukaan auttanut ylös, näkivät että minuun sattui. En saanut kunnolla kerättyä tavaroitanikaan maasta. Hirveä kokemus.
Ulkomailla ihmiset on avuliaampia jos jotain vastaavaa tapahtuu (olen huomannut tämän kun matkustelen paljon), tietämättä siis aina edes että olen ulkomaalainen.
Itsekin olen auttanut kerran maassa makaavaa ihmistä Suomessa kun muut kävelivät hänen ohi, löytyy siis tuollainenkin kokemus.
Ihmiset on tosi kylmiä Suomessa, suurin osa ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori kyllä olen, siinä olet oikeassa, yliopistossa en. Negatiiviset kommentit ketjun pilasi. Monella menee tunteisiin, jos kissa nostetaan pöydälle ja puhutaan asioista niiden oikeilla nimillä. Sanoin niitä ihmisiä itsekkääksi, jotka eivät auta muita. Se on totta. Jos näet että joku tarvitsee apua etkä auta niin olet itsekäs. Se on täysin fakta. Ylimielinen en ole missään vaiheessa ollut. Kerro miten aloitus olisi ollut sinusta parempi? AP
Jos et ymmärrä oman aloituksesi ylimielisyyttä, niin en osaa auttaa.
Itse olen niitä, jotka menevät lukkoon. Olen pienikokoinen nainen ja kerran olen saanut isomman vanhan naisen ylös maasta penkan kautta, koska hän oli kaatunut ja olin ainoa ohikulkija. Mutta siinä todellakin meni aikaa, koska nainen ei saanut millään jalkoja alleen. Helsingissä busseissa on kahdesti päälleni kaatunut yli 100 kg miehet, enhän minä sieltä alta saanut heitä puskettua, vaan sitten muut miehet ovat auttaneet näitä miehiä. Ensimmäinen meni ehkä tajuttomaksi tai sammui ja siksi kaatui päälleni, toinen ei ehtinyt vielä istumaan kun bussi lähti liikkeelle. Ensimmäisen tapauksesta en tiedä enempää kun muut jäivät huolehtimaan hänestä, toinen taas vakuutti olevansa kunnossa. Minä en tosiaan voisi kummemmin auttaa kun soittamalla apua, mutta olen kyllä Helsingissä huomannut että aina joku auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tyypillistä Suomessa. Huomasin saman kun liukastuin kadulla ja kaaduin bussipysäkin kohdalla, jossa oli ihmisiä. Kauppakassini sisältö levisi heidän jalkoihinsa. Olin siis tulossa töistä ja ihan siististi pukeutunut. Pysäkillä ihmiset vain seisoi ja tuijotti, kukaan ei auttanut. Loukkasin nilkkani eikä kukaan auttanut ylös, näkivät että minuun sattui. En saanut kunnolla kerättyä tavaroitanikaan maasta. Hirveä kokemus.
Tätä ei voi ymmärtää. Tuli tosi surullinen olo :(
Huomaa että muutamilla omatunto soimaa.
Missä tynnyrissä pitää sellaisen ihmisen kasvaa, joka väittää että suurin osa auttaa? Viranomaisetkin joutuvat asiasta säännöllisesti muistuttamaan, kun eivät todellakaan auta. Suomalainen ajattelee aina että joku muu hoitaa.
Mites ne kaksi tyttöä, joista toinen mursi kätensä pyöräillessä? Odottivat erittäin vilkkaalla pyörätiellä puoli tuntia hädissään että joku auttaisi. Pyysivät apua. Ei herunut. Kyllä joku muu auttaa.
Entä se nainen, jonka lyömistä useat ihmiset seurasivat parvekkeiltaan? Mies löi roskiskatoksen vieressä ja myöhemmin naapurit kuuntelivat huutoa kun nainen murhattiin asuntoonsa.
Näitä on uutisissa säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä autan, jos esim joku makaa kadulla eikä itse kykene nousemaan. Yleensä ihmiset pysähtyvät.
Niin. En itse asiassa muista yhtään uutista että joku olisi kuollut, kun ketään ei kiinnostanut auttaa. Ap:n aloituksesta voisi luulla että ihmiset kuolevat kuin kärpäset kun hän ei ole pelastamassa.
Amen. Itse olen muutamia kertoja auttanut erilaisissa tilanteissa: joskus riittää pelkkä kysymys, joskus jopa se että kävelen lähemmäs tarkistamaan tilanteen. Esim. viikko sitten näin kuinka teinipoika nukkui sunnuntai-aamuna puistonpenkillä humalassa, kaverinsa oli vieressä. Kävelin lähemmäs, näin että nukkuja makasi kyljellään (=ei riskiä tukehtua oksennukseen) ja kuorsasi vienosti ja kaveri oli selvinpäin ja pelasi kännykällään=olisi voinut soittaa vanhemmille jos olisi ollut hätä ja jätin pojat siihen.
Häkeen olen muutaman kerran soittanut myös.
Missään näissä tilanteissa en kyllä uhrannut ajatustakaan sille, että mitä muut ihmiset tekevät, auttavatko vai eivät ja olenko minä nyt parempi ihminen. Enkä ole jälkeenpäinkään murehtinut ihmisten välinpitämättömyyttä, en itse asiassa ole kiinnittänyt muiden toimitaan mitään huomiota. Olen havainnut tilanteen ja toiminut kuten olen hyväksy nähnyt ja muut tekevät, mitä itse hyväksi näkevät.
Kiitos että olet olemassa. Hienoa että autat! Minä varmasti olen normaalia herkempi ajattelemaan myös jälkikäteen muiden ihmisten välinpitämättömyyttä. Molemmissa tilanteissa näin jo kaukaa että kukaan ei pysähdy auttamaan, pakkohan sinne oli siis itse mennä. En koe olevani parempi ihminen, kuin kukaan muukaan. Haluan vaan saada ihmiset ajattelemaan. Selvästi jotkut viesteistäni on ollut kärjistäviä joidenkin mielestä, mutta tarkoitukseni ei todellakaan ole ollut nostaa itseäni jalustalle. Ihmettelen vain ääneen. AP
Suomessa pitää pyytää apua. Ei suomalaiset kehtaa auttaa kaatuneiden kassien kanssa koska omaa tilaa kunnioitetaan niin paljon. Ollaan olevinaan kohteliaita kun ei muka huomata.
On tää aika kolkko yhteiskunta. Kyllä mä pidän enemmän brittien huomaavaisuudesta esim. Mutta maassa maan tavalla
Jos tienlaidassa on autoja, niin en ole yleensä pysähtynyt, jotenkin tulee just sellainen olo, että yleensä siinä ei varmaankaan ole mikään sellainen hätä, etteikö ihminen saisi itse soitettua apua itselleen.
Pitäisi saada joku merkkikieli siinäkin, että tietäisi milloin on joku apua tarvitseva, jokusen kerran kun olen pysähtynyt, niin ei ole apua tarvittu, niin on nyt tullut sellainen olo, ettei kehtaa apua pyytäkkään.
Samoin rattijuopoista on aina tullut mietityttä, että pitäis soittaa kun auto ajaa kiemurellen, no kerran sitten soitin, niin häkestä todettiin vaan, että jaa meni jonnekkin umpikujalle se auto, joten turha lähettää partiota. Oookei, no en kyllä soita toiste.
Että ehkä se on jotain vastaavaa? Toisaalta olen kyllä aika monesti soittanut apua ihmiselle, joka on päihtynyt tms. ja on siinä kunnossa ettei pysty huolehtimaan itsestään ja olen puuttunut myös tappeluihin ja lainannut puhelinta (riskillä) ihmiselle, joka vaikutti olevan hädissään.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen niitä, jotka menevät lukkoon. Olen pienikokoinen nainen ja kerran olen saanut isomman vanhan naisen ylös maasta penkan kautta, koska hän oli kaatunut ja olin ainoa ohikulkija. Mutta siinä todellakin meni aikaa, koska nainen ei saanut millään jalkoja alleen. Helsingissä busseissa on kahdesti päälleni kaatunut yli 100 kg miehet, enhän minä sieltä alta saanut heitä puskettua, vaan sitten muut miehet ovat auttaneet näitä miehiä. Ensimmäinen meni ehkä tajuttomaksi tai sammui ja siksi kaatui päälleni, toinen ei ehtinyt vielä istumaan kun bussi lähti liikkeelle. Ensimmäisen tapauksesta en tiedä enempää kun muut jäivät huolehtimaan hänestä, toinen taas vakuutti olevansa kunnossa. Minä en tosiaan voisi kummemmin auttaa kun soittamalla apua, mutta olen kyllä Helsingissä huomannut että aina joku auttaa.
Kiitos että olet olemassa! Minä myös melko pienikokoinen nainen ja olen ollut vastaavassa tilanteessa kuin sinä joskus ja auttanut vanhaa rotevampaa naista ylös maasta. Helppoa se ei ollut, mutta kyllä siitä ylös päästiin ja kiitoskin tuli. Sinusta on jo suuri apu kun soitat apua! Tämä lukkoon meneminen on varmasti todella yleistä, mutta se on jo iso juttu että saa sen luurin käteen ja näppäiltyä numeron. AP
Kyllä, sinä olet nimenomaan haukkunut, mollannut ja sättinyt huonompana pitämiäsi ihmisiä. Sitä tuollainen moraalisaarna aina on.